Gå til innhold

Hva er vanlig lønn for sekretær?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jobber som sekretær i en privat industribedrift. Jobber fast,fulltid og har vært her i ca. 5 år. Tjener ca. 250 000,- i året. Jeg synes dette kanskje er litt lite, men jeg vet ikke hva som er vanlig for denne typen jobber. Noen her som kan hjelpe meg som vet noe om dette? Synes det er vanskelig å vite hvor jeg skal spørre/lete for å finne noe statistikk for dette. Har prøvd men alt er så hemmelig, samt at Handel & kontor ikke vil si noe hvis man ikke er medlem (noe jeg ikke er pr. dags dato).

Føler selv at lønna er for lav. Nå har jeg en del høye utgifter også. Høy leie og mye studiegjelde, så jeg føler det sjelden er så mye til overs.

Fint om noen har tips om hva som er gjennomsnitt å tjene for min type jobb, eller linker til steder jeg kan finne det ut. Så kunne jeg hatt en viss peiling på hvordan jeg lå an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg synes dette er veldig bra lønn som sekretær jeg, og jeg synes ikke du kan forvente så veldig mye mer. Men dette varierer jo en del fra sted til sted. Selv har jeg 235 000 i lønn, og hos oss er 250 000 topplønnen for en sekretær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det hørtes ut som en veldig bra lønn for en sekretær. Hvilket lønnstrinn er det forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så ille det da? Kommer litt an på hvilke arbeidsoppgaver du har og syns jeg, en sekretær har forsjellige oppgaver i forskjellige bedrifter. Selv jobber jeg i staten, og har ca 210000 i året, jeg har nettopp startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på hvilke funksjoner som ligger til din sekretær stilling. Om du jobber med sentralbord, og forefallent kontorarbeid har du en grei lønn.

Om du har utvidet ansvar for egne prosjekter synes jeg kanskje du har litt lav lønn.

Sekretær funksjon kan være så mye forskjellig.

Selv har jeg en god del mer i lønn, men så har jeg ikke en ren sekretær funksjon heller.

Si litt mer om hva du gjør så skal jeg mene litt mer konkret om lønn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Snuppelure.

Jeg har en slik utvidet sekrtærjobb. Jeg er veldig i tvil om lønn, etc.

Da jeg ble tilbudt jobben fikk jeg en årslønn på ca 275 000,-

Jeg har da ansvar for hele firmaets regnskap, lønn til mellom 6 og 10 ansatte, endel personal oppgaver og ellers vanlige sekretærfunsjoner. Pleier å si at yrkestittelen min er potet, kan brukes til alt.

Må vel kanskje legge til at jeg har ingen formell utdannelse utover treårig videregående skole, men fikk jobb på praksis, og veldig gode referanser.

I mai har jeg vært ansatt i 1 år og lurer litt på hvor jeg bør ligge på lønnsstigen? Høres ut som du kanskje har litt peiling, hva mener du????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du har faktisk ansvar for lønn og regnskap (dvs. ingen andre som er ansvarlig for regnskapet, mens du puncher fakturaer o.l.) bør du MINIMUM runde 300 000,- ved lønnsforhandlinger.

Jobber du i Oslo bør du enda høyere (ikke fordi jobben her er mer verdt, men fordi lønnsnivået er høyere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar Sissan.

Ja, jeg har det faktiske ansvaret for hele regnskapet, har kun en controller jeg rapporterer til, og hun sitter i utlandet. Jeg gjør alt, fra å åpne posten til å lage budsjetter.

Jeg jobber ikke i Oslo, men et sted på vestlandet.

Jeg har litt problemer med å kreve veldig høy lønn, siden jeg mangler den utdannelsen som trengs. Samtidig sitter jeg med veldig mye ansvar, og har fått mye av æren for en positiv trend i firmaets økonomi. Jeg har vel litt liten tro på meg selv, og undervurdere nok min verdi litt. Må nok ta meg selv litt i kragen og bli litt tøffere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ening med Sissan. Jeg legger ikke vekt på utanelse når jeg ser på lønns nivå.

Utdannelse har du for å få en jobb. Deretter er utdannelse "bare" et verktøy for å utføre dine arbeidsoppgaver. Om du har lært deg dette verktøyet ved å jobbe deg oppover synes jeg du er på likelinje med de med mer formell kompetanse.

Det virker som du har ganske stort ansvar for økonomien i bedriften, samtidig sitter du i den heldig situasjonen at du vet hva de andre tjener...

-Ikke bruk det som argument, men kun som en måle faktor for deg selv. Hvor synes du at du bør ligge i forhold til dine kolegar?

Hvordan er økonomien i firma?

Du sitter med alle svarene, og kan nok fint finne det nivået du bør ligge på. Så kommer det ann på hvilken bransje du jobber i. Markedsføring og IT er vanligvis høyere lønnet enn andre bransjer.

Vanligvis forhandler man ny lønn ved endt prøvetid, og så en gang i året der etter.

Personlig synes jeg du bør nærme deg 6G, som fortiden er 325 000.

Når jeg gikk på jobb intervjuer var jeg helt klar på at jeg ikke var intresert i et tilbud under dettte. Jeg har selv en lønnsmodell som gir ca 400 000. ( 360 000 + bonus ). Jeg har ansvar for mye av bedriftens kommunikasjon utad.

Nå bor jeg i Oslo hvor lønns nivået som Sissan nevnte er litt høyere.

Håper dette hjalp deg litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Luth

Jeg er førstesekretær i staten og har lønnstrinn 32, dvs 256 600,- Men stat og kommune er jo vanligvis dårligere betalt enn i det private da. Hørte faktisk om en sekretær i et lite privat firma som tjente 180 000,- i året. Det er jo helt på vidda!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...