Gå til innhold

Har fått så vanvittig kick på Avocado

Sarah Salamander :-)

Anbefalte innlegg

Har fått dilla på grønn salat med avocado og solsikkefrø. Spiser det etter trening ca 2 ganger i uken. Er det fryktelig usunt med avocado pga. høyt fett innhold? eller er det ok å spise et par i løp av en uke....Noen som event. har tips til alternativ grønnsak. Lei av mais, agurk og tomater… åh…. AVOCADO.. :sikle: kunne spist det flere ganger om dagen. Skulle nesten tro jeg var gravid og hadde fått kick :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er mye fett i avocado, men det er sunt fett da. Så jeg ville tro man kan spise en par i uka selv om man er på slankern. Men da kan du nok ikke spise noe særlig annet fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avocado er fantastisk!! Jeg kunne spist det til alle døgnets måltider!

Favoritten er brødskive med avocado med paprika og salt og pepper, elelr for variasjonens skyld, med litt fersk fetaost og oregano. Ååååå!!! DET er godt det! :)

Jeg tror nok det er ganske mange verre ting man kan spise enn avocado. Den inneholder jo sunne fettsyrer som vi gjerne vil ha. Og etter en treningsøkt trenger man jo næring, og det er bedre at du spiser en avocado enn en nutrilettbar feks.

(Men vær forsiktig, snart er lommeboken din tom! Avocado er dyrt i Norge!! :ler: )

(Forresten er det veldig godt med halve avocadoer med cottage cheese! Eller halve avocadoer med rømme/creme fraiche og reker, eller ekte kaviar)

Lurt å alltid bruke litt sitron også, for å bevare fargen.

Og hvis du skal pakke inn i kjøleskapet, hvis du ikke har brukt opp hele, så DYNK i sitron og pakk inn i sølvpapir, for du vil merke at avocado reagerer på lys og luft, og på den måten bevarer man den lengst mulig, best mulig!

Bon apetit! :rosasmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avocado er fantastisk!! Jeg kunne spist det til alle døgnets måltider!

Favoritten er brødskive med avocado med paprika og salt og pepper, elelr for variasjonens skyld, med litt fersk fetaost og oregano. Ååååå!!! DET er godt det! :)

Jeg tror nok det er ganske mange verre ting man kan spise enn avocado. Den inneholder jo sunne fettsyrer som vi gjerne vil ha. Og etter en treningsøkt trenger man jo næring, og det er bedre at du spiser en avocado enn en nutrilettbar feks.

(Men vær forsiktig, snart er lommeboken din tom! Avocado er dyrt i Norge!! :ler: )

(Forresten er det veldig godt med halve avocadoer med cottage cheese! Eller halve avocadoer med rømme/creme fraiche og reker, eller ekte kaviar)

Lurt å alltid bruke litt sitron også, for å bevare fargen.

Og hvis du skal pakke inn i kjøleskapet, hvis du ikke har brukt opp hele, så DYNK i sitron og pakk inn i sølvpapir, for du vil merke at avocado reagerer på lys og luft, og på den måten bevarer man den lengst mulig, best  mulig!

Bon apetit! :rosasmil:

:ler:

Tror vi har en ekte Avocadoelsker her ja... takk for tipsene. Også lurt å ikke ta ut steinen i Avocadoen for å bevare fargen, men det har vel bare skjedd en skjelden gang at jeg har noe til overs.... Må bare få tilføye Avocado Suppe på listen. DET er snadder mat :wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå!!! DET må jeg prøve!!! :sikle:

Og ja, steinen ja, det glemte jeg å ta med!

Du har ikke tilfeldigvis en oppskrift på den suppen... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dæven - DET skal jeg rett hjem å spise!!! Det hørtes fantastisk ut!

Ellers slenger jeg meg på resten og sier at avokado sletts ikke er ille. Selv om det er en fet grønnsak, inneholder den sunt fett.

Men, alt med måte, er nå mitt motto.

Endret av aimee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktignok er avocado en fet grønnsak (men sunt fett!) men alle med litt logisk sans forstår at å bytte ut potetgull og smågodt med avocado ikke er skadelig akkurat... jeg syntes det er helt nydelig "snack" :) *fortsetter å følge med i håp om oppskrift på avocado suppe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå!!! DET må jeg prøve!!! :sikle:

Og ja, steinen ja, det glemte jeg å ta med!

Du har ikke tilfeldigvis en oppskrift på den suppen...  :sjenert:

Oy...Ikke vær så sjenert da, snuppa :ler: må se om jeg klarer å fixe oppskrift til deg... får nok kanskje til noe i morgen :-) Hold ut så lenge!!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint!! Har savnet en sånn side! :enig:

(Savner skilpaddeavataren din forresten, selv om den nye også var rimelig søt! Kommer skilpadden tilbake igjen over jul? :blunke: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Savner skilpaddeavataren din forresten, selv om den nye også var rimelig søt! Kommer skilpadden tilbake igjen over jul? :blunke: )

Skal nok ikke se bort i fra det, men synes det var hyggelig med en adventsavtar...Forandring fryder, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avocado har i motsetning til andre frukt og grønnsaker et relativt lavt vanninnhold og fettinnhold som varierer fra 16 - 30 %. Fettet består i stor grad av flerumettede fettsyrer som er gunstig for oss. Avocado er også rik på proteiner og inneholder dessuten E-, B- og C- vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått dilla på grønn salat med avocado og solsikkefrø. Spiser det etter trening ca 2 ganger i uken. Er det fryktelig usunt med avocado pga. høyt fett innhold? eller er det ok å spise et par i løp av en uke....Noen som event. har tips til alternativ grønnsak. Lei av mais, agurk og tomater…  åh…. AVOCADO.. :sikle: kunne spist det flere ganger om dagen. Skulle nesten tro jeg var gravid og hadde fått kick  :ler:

Optimalt sett burde du ikke spise det etter trening. Da skal man ha raske karbohydrater (f.eks. banan, rosiner) for å fylle tomme glykogenlagre. Fett etter trening sinker dessuten opptaket av proteiner mener jeg å ha lest. Og det er jo ikke heldig når man tenker at muskler bygges opp av proteiner, og man etter en trening ønsker å bygge opp musklene man har nedbrutt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*vandrer hvileløst rundt til oppskriften er trygt i havn*

:ler:

Nå håper jeg at du kan sette deg ned og slappe av med litt suppe snart etter all vandringen!!

Her kommer oppskriften på verdens beste suppe :)

Avocadosuppe:

6dl vann

2-3 vitam kørnig eller annen lys vegetabilsk buljongkonsentrat

1 krm karri

2 modne avocado

½ rød paprika

½ grønn paprika

Litt purregrønt

1-1 ½ ss sitronsaft

½ - 1 presset hvitløksbåt

Urtesalt

Terninger av slangeagurk

Hakket koriander

Varm vannet og rør i buljongkonsentrat og karri.

Skrell avocadoene, skjær dem i to og ta ut kjernen.

Skyll, rens og hakk paprika og purre.

Bland Avocadokjøtt, paprika og purre sammen med sitronsaft i foodprosessoren.

Spe med buljongen.

Smak til med presset hvitløk og urtesalt.

Pynt med agurkterninger og persille.

Jeg liker suppen best når den ikke er kjempe varm, men lunken eller kald.

:sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...