Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2003 #1 Del Skrevet 5. februar 2003 Det stod en artikkel i Hjemmet fra 6 jan. i år om dette brødet. Folk skulle vist gå ned både 20 og 30 kilo. Dette brødet er blitt veldig populert og selges nå av noen baker rundt om i landet. Er det noen som har dette bladet? og går det an å få lagt denne art. på kg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2003 #2 Del Skrevet 6. februar 2003 Ingers rugbrød 1,3 kg sammalt hvete 200 g fint sammalt rug 200 g helkorn hvete 75 g gjær 2 str ts salt 9 dl hvetekli 1,8 liter vann 1 dl linfrø 1 dl solsikkefrø Du kan godt bruke 1 liter skummet melk, søt eller sur og resten vann Dette gir 3 brød i 2 liters former eller 4 brød i 1,5 liters former. Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid deigen godt enten med kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen er veldig løs og det er riktig. Den kan ikke eltes på bord. Hev deigen i underkant av en time i bakerbollen, slå lufta ut av deigen og la den heve en gang til i bakerbollen, ca. en halv time. Slå lufta ut av deigen igjen og spa/hell deigen i smurte former, sett deretter brødene inn i varm ovn, 220 grader på over/undervarme eller 200 grader på varmluft ca. 1 time. Brødene er litt fuktige inni og henger på kniven når du skjærer i dem. Sånn skal de være. Lykke til ! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 6. februar 2003 #3 Del Skrevet 6. februar 2003 Samme oppskriften står i Lindbergs bok, eneste forskjell er at der koker man opp helkornene og lar de trekke en times tid før baking. det er et godt brød.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lidia Skrevet 7. februar 2003 #4 Del Skrevet 7. februar 2003 Er det noen som vet i hvilke bakerier eller butikker de selger dette brødet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 7. februar 2003 #5 Del Skrevet 7. februar 2003 http://www.fibermat.no/ Her er hjemmesiden til Inger - dama med rugbrødet. Flere oppskrifter finnes også her. Jeg spiser brødet jeg. Er enkelt å lage sjøl. Du trenger ikke å finne et bakeri som selger det - lag det sjøl! Og skal jeg si dere èn ting: Kjøpte meg ei ny bukse i går - og HURRA - jeg måtte gå ned en str....... så dette brødet hjelper hvertfall meg. Bare tenk om jeg klarte eå begynne å trimme litt i tillegg a....... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå