exita Skrevet 26. november 2006 #1 Del Skrevet 26. november 2006 Når det er snakk om ord og uttrykk,så kom jeg på et skikkelig rart et: -det er ikke til å legge under en stol!!! Merkelig ikke sant. Har vel med at sånn er det og ikke går ann å skjule, men jeg ville nå uansett ikke legge det under en stol!!!hvis jeg skulle skjule noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 26. november 2006 #2 Del Skrevet 26. november 2006 Sant nok. Jeg legger sjelden ting under stoler, og ser ikke helt hva ting har der å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 26. november 2006 #3 Del Skrevet 26. november 2006 Ja det er ikke til å legge under en stol, må være noe av det dummeste uttrykket. Men uttrykket: jeg er ikke født bak en låvedør evnt. hun er ikke født bak en låvedør???? Hva tenkte de egentlig på før? Fødte dumme barn bak låvedører og gjemte ting under stoler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest 1 Skrevet 26. november 2006 #4 Del Skrevet 26. november 2006 Når man først vil gjemme noe, hvorfor da komme på at under en stol er det beste stedet? Istedenfor "Det er ikke til å stikke under en stol at..." kunne en jo heller ha sagt "Det er ikke til å låse inn i et skap at...", eller "Det er ikke til å gjemme under et teppe at..." Da kan man hvertfall ikke se det en vil gjemme bort. Er det under en stol vil det være nokså synlig, såfremt ikke stolen er stor og kraftig, slik at det nesten ikke er mulig å se gulvet under. Da kan man "stikke under en stol". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 26. november 2006 #5 Del Skrevet 26. november 2006 Det heter "Det er ikke til å stikke under en stol at...". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maxagaze Skrevet 26. november 2006 #6 Del Skrevet 26. november 2006 Ja det er ikke til å legge under en stol, må være noe av det dummeste uttrykket. Men uttrykket: jeg er ikke født bak en låvedør evnt. hun er ikke født bak en låvedør???? Hva tenkte de egentlig på før? Fødte dumme barn bak låvedører og gjemte ting under stoler? ← Dette er da helt bak mål.. Forøvrig; må da være bedre å feie ting under teppet enn å gjemme det under stoler.. ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 26. november 2006 #7 Del Skrevet 26. november 2006 Det heter "Det er ikke til å stikke under en stol at...". ← Og forskjellen blir da at? Rart likevel. For å stikke betyr jo nesten det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 26. november 2006 #8 Del Skrevet 26. november 2006 (endret) Og forskjellen blir da at? Rart likevel. For å stikke betyr jo nesten det samme. ← Forskjellen er at et uttrykk består av bestemte ord, ikke tilfeldige synonymer. Det uttrykket betyr er at man vil trekke frem et faktum som er relevant i en sak. Altså ikke glemme det når man vurderer saken. Edit: Skrivefeil. Endret 26. november 2006 av Hu i Svingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. november 2006 #9 Del Skrevet 26. november 2006 Forskjellen blir som i uttrykket "Å skjære alle over en kam", når folk sier alt fra "ta alle under samme kam" til "kjøre alle med kam". Det er kanskje en grunn til at vi ikke forstår disse uttrykkene mer, fordi vi har sagt dem feil så lenge at de rett og slett ikke betyr noe lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest 1 Skrevet 26. november 2006 #10 Del Skrevet 26. november 2006 Dette er da helt bak mål.. Forøvrig; må da være bedre å feie ting under teppet enn å gjemme det under stoler.. ? ← Bak mål? Det blir vel feil kun hvis det er fotballkamp? Alt man kan stikke under en stol kan ikke feies under et teppe...f.eks. en fotball kan stikkes under en stol, men ikke feies under et teppe. Hvertfall ikke hvis den skal gjemmes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maxagaze Skrevet 26. november 2006 #11 Del Skrevet 26. november 2006 Bak mål? Det blir vel feil kun hvis det er fotballkamp? Alt man kan stikke under en stol kan ikke feies under et teppe...f.eks. en fotball kan stikkes under en stol, men ikke feies under et teppe. Hvertfall ikke hvis den skal gjemmes. ← En fotball kan da punkteres ! Da går den fint under teppet. Forøvrig er det best å ikke klegge fingrene imellom (høres litt vondt ut det der).. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maxagaze Skrevet 26. november 2006 #12 Del Skrevet 26. november 2006 En fotball kan da punkteres ! Da går den fint under teppet. Forøvrig er det best å ikke klegge fingrene imellom (høres litt vondt ut det der).. ← Legge ! Ikke klegge.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest 1 Skrevet 26. november 2006 #13 Del Skrevet 26. november 2006 En fotball kan da punkteres ! Da går den fint under teppet.← Det er mulig det, men målet er vel ikke å ødelegge tingene? Jeg regner med at vi ikke må slå i hjel ting for at de skal passe inn i de verbale laverestående uttrykkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maxagaze Skrevet 26. november 2006 #14 Del Skrevet 26. november 2006 Det er mulig det, men målet er vel ikke å ødelegge tingene? Jeg regner med at vi ikke må slå i hjel ting for at de skal passe inn i de verbale laverestående uttrykkene. ← Man trenger ikke, men det høres jo så mye morsommere ut da ! Hihihiii ! Hva med; bedre med en fugl i hånden enn ti på taket.. ? Har aldri skjønt det der med den ene i hånda, hvor finn h*n den ifra, snappet den mens den fløy forbi ? Skal den spises.. ? Uææsj, også i disse fugleinfluensatider da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 26. november 2006 #15 Del Skrevet 26. november 2006 Bedre med et billig ludder en ti kostbare modeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maxagaze Skrevet 26. november 2006 #16 Del Skrevet 26. november 2006 Jeg er ihverfall glad jeg ikke er født i går og tørket under ovnen ! Forøvrig syns jeg "Brent barn lukter ille!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest 1 Skrevet 26. november 2006 #17 Del Skrevet 26. november 2006 Man trenger ikke, men det høres jo så mye morsommere ut da ! Hihihiii ! Hva med; bedre med en fugl i hånden enn ti på taket.. ? Har aldri skjønt det der med den ene i hånda, hvor finn h*n den ifra, snappet den mens den fløy forbi ? Skal den spises.. ? Uææsj, også i disse fugleinfluensatider da.. ← Jeg kan ikke forstå de menneskene som har kommet på disse uttrykkene. Jeg mistenker sterkt at de kommer fra tidligere slekter av deltakere hos "Du skal høre mye", eller fra venner og bekjente av "Alt for Rognan". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 26. november 2006 #18 Del Skrevet 26. november 2006 Forskjellen blir som i uttrykket "Å skjære alle over en kam", når folk sier alt fra "ta alle under samme kam" til "kjøre alle med kam". ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fantus Skrevet 26. november 2006 #19 Del Skrevet 26. november 2006 Forskjellen blir som i uttrykket "Å skjære alle over en kam", når folk sier alt fra "ta alle under samme kam" til "kjøre alle med kam". Det er kanskje en grunn til at vi ikke forstår disse uttrykkene mer, fordi vi har sagt dem feil så lenge at de rett og slett ikke betyr noe lenger. ← Ikke minst "dytte alle over en kant" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miiip Skrevet 26. november 2006 #20 Del Skrevet 26. november 2006 Det er noe med rent mel bak øret også, er det ikke? Rent mel kan i alle fall feies under teppet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå