Alenepappa. Skrevet 23. november 2006 #1 Skrevet 23. november 2006 Hei igjen! Har en ting her jeg har lyst til og høre andres meninger på.. Jeg har felles foreldreansvar for sønnen min på tre år. Han bor fast her mandag tirsdag og onsdag og annenhver fredag-søndag. Han har barnehageplass hos far når han er her. Mor skal være med på alt som gjelder sønnen vår når han er hos far,er dette normalt? jeg blir gal av og dra på x-en når jeg og min nye samboer skal på ting som angår sønnen vår. Føler hun gjør det for og være med meg og ikke sønnen vår. Hun presiserer ofte at vi må gjøre ting så han ser oss sammen(meg og x-en).Er dette normalt? hva kan jeg eventuelt gjøre?
Helen Skrevet 23. november 2006 #2 Skrevet 23. november 2006 Nei, dette er ikke normalt. Hadde min mann dratt rundt på eksen sin hadde jeg dratt min vei for lenge siden. Eneste gangen mor og far behøver å være sammen er på samtaletimer i barnehagen/skolen og på ting som barnehage/skole arrangerer. Kanskje mor er sjalu på samboeren, derfor hun gjør dette?
Gjest Allinara Skrevet 23. november 2006 #3 Skrevet 23. november 2006 Tror nok kanskje du må forstå at mammaen vil delta i hverdagen til barnet deres. Det vil jo vel du når barnet er hos mamma også? Men skjønner det blir litt mye noen ganger... Hva er det hun gjør som får deg til å tro at det er deg hun vil være sammen med? Vil påpeke at barn har godt av å se at mamma og pappa kan være sammen uten at det skal være feil eller ille eller traumatisk. Mammaens måte å være på kan jo være fordi at hun er litt redd for hvilken rolle den nye samboeren din skal få/ha i sønnens liv...
Far til 2 Skrevet 24. november 2006 #4 Skrevet 24. november 2006 Det du opplever er langt fra normalt. For meg høres det ut som om samværet med mor og far har tatt helt av, noe som kan gi en kime til unødig krangling. Jeg vil derfor si at så mye samvær oftere er direkte skadelig enn en fordel for barnet. Hadde det vært snakk om å treffes noen timer på julaften, bursdag, 17.mai eller tilsvarende kunne jeg forstått det. Men ikke i den mengden du beskriver. Prøv å si fra på en pen måte før det blir unødig konflikt.
C Skrevet 24. november 2006 #5 Skrevet 24. november 2006 Det høres ikke normalt eller vanlig ut, synes jeg.. Hadde mannen min hatt med x-en på slep slik du beskriver, hadde jeg ikke tolerert det nei!
*GakkGakk* Skrevet 24. november 2006 #6 Skrevet 24. november 2006 Det høres ikke normalt ut i mine øyne. Kanskje hun ikke har kommet over deg og må kontrolere hva du gjør sammen med sønnen og din nye kjæreste.
Litt Lost Skrevet 24. november 2006 #7 Skrevet 24. november 2006 "Når dere skal på ting som angår sønnen vår". Hvilke ting? Alle her sier det er unormalt. Men tror jeg tolker deg litt annerledes. Han har barnehage når han er hos deg, er det disse tingene hun vil være med på? Som juleavslutning og andre ting foreldre tar del i i barnehagehverdagen? I så fall vil jeg synes det er helt normalt at mor ønsker være med på dette. Se sønnen sin når de i barnehagen har noe å vise frem til foreldre. Som da min jentes barnehage hadde åpningsfest og hun skulle synge i kor foran alle sammen, klart jeg da ville hatt med pappan selv vi hadde vært skilt (noe vi forsåvidt ikke er, bare en tenkt tanke). Og ja. Det er bra for din sønn å se at mor, far og fars nye samboer kan treffes på sosiale sammenkomster som dreier seg om han, sønnen deres. Det betyr ikke at dere skal være bestevenner hele gjengen, men dere kan være høflig mot hverandre og prate sammen på normalt vis. Har du klart å leve sammen med denne damen tidligere og har en sønn med henne, bør du også klare å "ha henne på slep" i visse situasjoner.
Gjest Lovely Skrevet 24. november 2006 #8 Skrevet 24. november 2006 Heisann Ja jeg lurer også på hvilke anledninger det er mor vil være med på? Er det på barnehagen eller fritidsaktiviteter, julegateåpning? Slike ting er det ihvertfall en selvfølge at både mor og far(og steforeldre som har vært lenge inne i bildet) er med på. Er det kino og butikkrunder så ville jeg lurt litt ja
Lykkelig eks-frue Skrevet 24. november 2006 #9 Skrevet 24. november 2006 Heisann Ja jeg lurer også på hvilke anledninger det er mor vil være med på? Er det på barnehagen eller fritidsaktiviteter, julegateåpning? Slike ting er det ihvertfall en selvfølge at både mor og far(og steforeldre som har vært lenge inne i bildet) er med på. Er det kino og butikkrunder så ville jeg lurt litt ja ← Sier meg helt enig i dette. For meg hadde det i alle fall vært naturlig om faren til barna var med på fritidsaktiviteter, ting som blir arrangert i forbindelse med barnehagen, etc. selv om ikke det er under hans samværstid. Men å drasse på eksen i enhver annen sammenheng hadde jeg ansett som noe rart.
Alenepappa. Skrevet 24. november 2006 Forfatter #10 Skrevet 24. november 2006 (endret) Føler at eksen min trenger seg på for å være nær meg da hun enda ikke er kommet over meg noe hun flyr rundt til min familie og griner om. Er langt over to år siden det ble slutt. Jeg om min samboer har valgt å ha han i barnehagen når han er hos oss, hun har valgt å ha han hos dagmamma når han er hos henne, hun valgte å flytte 10 mil bort for et halvt år siden og valgte da og ikke ha han i samme barnehage som oss. Men nå når han har begynt i barnehagen skal hun ta del i alt der. Jeg har foreslått at vi kan dele på tingene som er eks kontroller hos legen og ting i barnehagen men det er hun ikke interessert i. Det har vært en del vanskelige ting mellom oss etter bruddet og å være sammen med henne over lang tid er vanskelig for meg og min samboer, men vi tar oss alle sammen når sønnen vår er i nærheten slik at han skal se at vi kan snakke sammen. Og snakker aldri stygt om eksen når sønnen vår er i nærheten. Er det bare meg som er teit som føler at det hadde vært greit å dele på tingene og slippe å tvinges til å være sammen. Endret 24. november 2006 av Alenepappa.
Gjest Lovely Skrevet 24. november 2006 #11 Skrevet 24. november 2006 Da forstår jeg det slik at det er i "nødvendige" sammenhenger din eks vil være sammen med barnet og deg Mulig hun vil dette for å være i nærheten av deg, men fra mitt ståsted tenker jeg at samtidig er det naturlig at dere begge er til stede. så kanskje er det bare så enkelt som det? Eller begge deler Mitt råd er at du fokuserer på barnet, jeg er enig med din eks i at det er greit at den lille får se dere sammen, det er også fint å ha både mamma og pappa ved arrangemanger i barnehagen o.l Jeg tenker at så lenge du er høflig og behandler henne med respekt og holder litt avstand uten å fokusere på tanken om at hun vil ha deg tilbake, så går dette over av seg selv. Din eks er sikkert nysgjerrig på den nye kvinnen i deres barns liv, dette er også naturlig siden denne kvinnen skal tilbringe mye tid med barnet. Jeg vet selvfølgelig ikke om de vanskelige tingene som har hendt, så kanskje mine råd er helt på jordet. Hva du ellers kan gjøre vet jeg ikke, la være å stille opp selv? Det tror jeg ikke er noen løsning. Har du pratet skikkelig med henne, fortalt at du synes det er ubehagelig med de samtalene hun har hatt med din familie? Sagt at du er lykkelig nå og at hun må gi opp håpet på at det skal bli dere to? Kanskje det er en klar melding som skal til
Gjest Gjesta Skrevet 24. november 2006 #12 Skrevet 24. november 2006 Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte så mye av dette jeg... Er du far? Og har ny kone/samboer? Og din sønns mor vil være med på fex avslutninger i barnehagen og foreldremøter og denslags? Og hvis dette er problemstillingen, hva pokker er problemet? :klø:
Jane How Skrevet 24. november 2006 #13 Skrevet 24. november 2006 Trist om du vil dere skal dele foreldrearrangementer i barnehagen mellom dere. Skjønner det kan bli litt mye i hverdagen, men det er ikke pent gjort ovenfor sønnen å skulle dele opp i så stor grad. Dårlig samvittighet ovenfor den som ikke "får" være med, ønsker om å hvertfall kunne se foreldrene sammen som normale folk, ikke fiender. Husk at sønnen din har et splittet liv med et hjem to steder, og det er vel det beste for han om begge foreldrene i alle fall viser villighet til å omgås den andre personen som er mest viktig i livet hans.
Alenepappa. Skrevet 25. november 2006 Forfatter #14 Skrevet 25. november 2006 Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte så mye av dette jeg... Er du far? Og har ny kone/samboer? Og din sønns mor vil være med på fex avslutninger i barnehagen og foreldremøter og denslags? Og hvis dette er problemstillingen, hva pokker er problemet? :klø: ← om du leser tråden før du svarer så blir ofte vting litt klarere. kan jo også kaste et blikk på brukernavnet mitt!!
Lemona Skrevet 25. november 2006 #15 Skrevet 25. november 2006 Synes det er helt naturlig at mor ønsker å komme når det er lucia eller foreldrekaffe i barnehagen. Er vel kanskje mer naturlig at hun er der enn at din nye samboer blir med?? Blir ganske unaturlig at mor overhode ikke kan være en del av din sønns barnehagehverdag. Greit for henne å vite hvilke barn han snakker om når han er hos henne. Hvordan ser du for deg dette da han skal begynne på skolen? Kommer ikke du til å ønske å komme på skoleavslutninger o.l.?(hvis han skal begynne på skole hos mor)
Gjest Gjesta Skrevet 25. november 2006 #16 Skrevet 25. november 2006 om du leser tråden før du svarer så blir ofte vting litt klarere. kan jo også kaste et blikk på brukernavnet mitt!! ← Du trenger ikke være spydig. At du kaller deg pappa behøver ikke bety noe som helst. Jeg syns hele innlegget ditt var uklart, og ikke fattet jeg hva som var problemet. At ditt barns mor er engasjert i sin sønn burde være en positivt ting. Sannsynligvis driter hun i deg og er opptatt av sin sønns beste.
Trebarnsmor Skrevet 25. november 2006 #17 Skrevet 25. november 2006 Det er jo mammaen. Og syns hun må få involvere seg i det hun føler for. Om dere har problemer å omgås, så er det noe gutten ikke burde få oppleve. Voksne kan lage så mye styr ut av bagateller. :oppgitt:
Litt Lost Skrevet 25. november 2006 #18 Skrevet 25. november 2006 Trist at din sønn har 2 dagtilbud på toppen av at han nå har 2 hjem. Forståelig at mor ikke vil ha han i samme bhg, i og med det er 10 mil. Men hun mister da ikke "retten" til å ta del i det som skjer i bhg av den grunn! Påpeker igjen viktigheten av at din sønn får dele sin bhghverdag med både deg og mamman! Godt mulig hun fremdeles har det sårt pga bruddet. Men å tro at hun gjør dette kun for å være rundt deg - skal si du setter deg selv på en pidestall. Din sønn er nok fokuset for din eks. Tror du hun har det så gøy av å se deg og din nye samboer sammen at hun trenger seg på for å være med deg - du som er der med din samboer? Get over it, du er ikke guds gave til kvinnfolk. Din eks ønsker å se hvordan din sønn har det i bhg hver gang der er en sammenkomst!
Alenepappa. Skrevet 25. november 2006 Forfatter #19 Skrevet 25. november 2006 Det er jo mammaen. Og syns hun må få involvere seg i det hun føler for. Om dere har problemer å omgås, så er det noe gutten ikke burde få oppleve. Voksne kan lage så mye styr ut av bagateller. :oppgitt: ← Til nå har det meste foregått,med begge foreldrene tilstede,jeg lager ikke noe problemer eller styr av noen som helst ting. Jeg har kun bedt om synspunkter og det har jeg fått en del av,jeg sier ikke at jeg og mor ikke kan komunisere eller at vi ikke samarbeider. Så du trenger ikke bli opgitt av den grunn
Alenepappa. Skrevet 25. november 2006 Forfatter #20 Skrevet 25. november 2006 Synes det er helt naturlig at mor ønsker å komme når det er lucia eller foreldrekaffe i barnehagen. Er vel kanskje mer naturlig at hun er der enn at din nye samboer blir med?? Blir ganske unaturlig at mor overhode ikke kan være en del av din sønns barnehagehverdag. Greit for henne å vite hvilke barn han snakker om når han er hos henne. Hvordan ser du for deg dette da han skal begynne på skolen? Kommer ikke du til å ønske å komme på skoleavslutninger o.l.?(hvis han skal begynne på skole hos mor) ← Han har barnehage og bostedsadresse hos far,så da begynner han på skole her også,men da blir det jo anderledes for mor også for da har han jo kun helgesamvær med henne og da er det naturlig at hun kommer bort og er med på skoleting. Men sånn det er nå har han bhg her og dagmamma hos henne. Hun henter han aldri i bhg her,hun leverer han kun 4 ganger i mnd. At min nye samboer er med er jo en selvfølge for det er jo vi som er henter og leverer i bhg og han er rundt oss hele tiden når han er hjemme hos oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå