Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er vel de færreste som klarer å være upåvirket av mobilens inntog, og det mener jeg heller ikke. Men er det ikke da nettopp et poeng å ikke overføre dette til barna våre altfor tidlig?

Etter min mening kommer de tidsnok til å lære om mobilens fortreffeligheter. Men det blir litt som å gå på rødt lys- først må man lære å gjøre det riktig, deretter kan man bli litt slappere ;)

Jeg ønsker at barna forstår at man kan klare seg uten mobil, at det ikke er "farlig" å være uten mobil, og at de ikke bruker mobilen som et sikkerhetsnett eller alternativ til faste avtaler. Så kan de skli ut når de blir tenåringer, for all del.

Asterix hadde et tankevekkende innlegg om det som de færreste foreldre liker å tenke på- nemlig hvor mye skade mobilen kan gjøre, på flere måter. Dette kan til en viss grad motvirkes så lenge vi foreldre er interesserte og oppvakte, men det er like fullt et problem som følger med tilgangen til mobil.

For ordens skyld: Jeg hater ikke mobiler- ikke i det hele tatt, synes det er praktisk å ha en selv. Og jeg ser at barn på ungdomsskolen antagelig ikke klarer seg uten. Helt greit. Men mobiler til barn, for å dekke foreldrenes eget trygghetsbehov,

med alle de komplikasjoner det innebærer...? Nei, selv om jeg ikke vil kritisere de som gir sine barn mobil, så kommer jeg personlig til å vente så lenge som mulig, og minst frem til 11-12års-alderen.

Er så enig så enig. Eldste min bruker ikke mobilen engang. For hun er så vant å være uten. Hun faktisk glemmer den hjemme hver eneste dag. Hun var ivrig i begynnelsen, men nå bryr hun seg ikke. Hun følger regler og om man vil nå barna , så finner man dem. Det er jo bare til å gå de stedene som jeg vet de er. Dessuten om hun skulle være sent hjemme eller ikke komme rett hjem fra skolen, så ringer hun alltid meg fra andres hustelf eller deres mobil. Kommer også alltid hjem til avtalt tid.

Jeg var utrolig skeptisk på mobil da hun fikk den. Ser jo nå at hun ikke har falt for sms skriving og ringing i det hele tatt. Er faktisk utrolig stolt over det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo alltid mulig å gi dem kontantkort for å begrense mulige utgifter.

Men hvis jeg hadde barn hadde jeg håpet at de var hos kompisens foreldre (i den alderen) og kunne ringe derfra på fasttelefon. Da ville jeg jo vite hvor de var.

Ser ikke helt hvorfor så små barn skal ha mobil.

Min far er lege og har hatt personsøker (ikke lenger naturligvis) og mobil siden tidlig nittitall. I tillegg var han veldig opptatt av at vi holdt avtaler, som barn ofte glemmer. Men er de i den alderen ville jeg vite nøyaktig hvor de var. Mobil kan komme senere.

Men jeg har sett hvordan det har utviklet seg. Det er ikke alltid lett og si nei.

Ref. "About a boy" -filmen.

Skrevet
Asterix:

Du beskriver problemet med at "alle andre" har en.

At ditt barn selv har en, er ikke negativt for ham selv.

(men kanskje for de andre barna hvis det er DIN sønn som mobber...)

Gi barnet mobil med kontantkort.

Da VET du at barnet ikke kan ringe for 1000 kroner.

Ungen er gammel nok til å ha mobil den dagen han lærer hvordan han ringer med den.

Så "mitt" eller ditt barn for den del, kan ikke mobbes? Kan ikke få ekle meldinger? Kan ikke trues til å "låne" bort mobilen? Hva gjør akkurat ditt barn "immun" overfor slikt? Eller tror du verden er slik at om du gir ditt barn mobil så er det bare h?n som har det og ingen andre?

Mine barn får forøvrig ikke mobil før de har bruk for det og ikke i tidlig alder som et leketøy. Og de får med vanlig abonnement siden de er til å stole på og vi vet at de er i stand til å bruke mobilen fornuftig. Foreløpig er det de to eldste på 15 og snart 13 som har mobilbehov og derfor mobil.

Skrevet

Jeg synes at dere overdramatisterer litt. Det er faktisk bare snakk om en telefon!! En telefon som er praktisk fordi man kan ta den med seg omtrent hvor enn man skal.

Skrevet

Er litt motstander av at barn skal ha mobil, men jeg ser samtidig de praktiske sidene.

Kanskje det burde finnes et barne- og ungdomsmobil-abonnement som bare kan brukes til et fåtall nummer for å hindre mobbing, men om det lar seg gjennomføre og om teleselskapene er villige til å satse på noe de vil tape på, er lite sannsynlig. Dette er noe myndighetene må ta opp hvis det skal skje en endring.

Hvis det ble innført en aldersgrense for å få et vanlig abonnement, ville jeg som reagert om jeg var 14 år i dag, men som forelder ville jeg være lettet.

Jeg lufter bare tankene nå, for det er skremmende at barn og ungdom blir utsatt for telefonterror av sine jevngamle.

Skrevet

Har en datter som netopp ble åtte år :) hun har hatt mobil i over ett år å det fungerer kjempebra. Hun har nok både forlagt den og glemt å lade den opp men det har somregel gått bra.

Det er kjekt med mobilen da jeg kan få tak i henne om hun er ute å farter, har aldrig hatt det problemet at hun ikke tar telefonen.

:)

Skrevet
Er litt motstander av at barn skal ha mobil, men jeg ser samtidig de praktiske sidene.

Kanskje det burde finnes et barne- og ungdomsmobil-abonnement som bare kan brukes til et fåtall nummer for å hindre mobbing, men om det lar seg gjennomføre og om teleselskapene er villige til å satse på noe de vil tape på, er lite sannsynlig. Dette er noe myndighetene må ta opp hvis det skal skje en endring.

Hvis det ble innført en aldersgrense for å få et vanlig abonnement, ville jeg som reagert om jeg var 14 år i dag, men som forelder ville jeg være lettet.

Jeg lufter bare tankene nå, for det er skremmende at barn og ungdom blir utsatt for telefonterror av sine jevngamle.

Barne-ungdomsabonnement ser jeg ikke helt poenget med. Det finnes da et vell av abonnement der ute nå, så man burde kunne finne noe som passer uansett. Blokking av telefonnummer er en funskjon som legges i apparatet og har ingenting med abonnement å gjøre.

Når det gjelder aldersgrense så er det jo allerede 18-års aldersgrense for å få et abonnement med regning. Kontantabonnement er det ikke en aldersgrense på, men det er en anbefalt grense på 12 år.

Jeg vet at mange ansvarlige mobilforhandlere tar denne grensen seriøst og registrerer ikke abonnement på barn under 12 år. Da må foreldrene stå ansvarlig for abonnementet.

Dersom du som forelder står ansvarlig for et abonnement betyr det at du også er ansvarlig for alt det abonnementet blir brukt til, eks mobbing osv.

• 3 uker senere...
Gjest Blodbruden
Skrevet

Du som foreslår et abonnement som kun kan ringe til et fåtall nummer:

Hvordan skulle det fungere? Skal de ikke kunne ringe til klassekamerater?

For hvis de KAN ringe til klassekamerater, så blir jo mobbing allikevel mulig...

Skrevet (endret)

Når du og mannen din er eninge om å kjøpe mobil til gutten så ville jeg bare gjort det var jeg deg, Dere har jo ikke hustelefon så selvfølgelig blir det lettere for dere å holde dere oppdatert på hvor han befinner seg, og for han å gi beskjed når det er noe.

Jeg har også erfaring i at små barn ofte glemmer mobilen her og der. Jeg antar at dette kan løses ved at han feks lærer å ha den i en veske festet til et belte.

Jeg syns som flere at dette er tidlig å få mobil, samtidig som det er en del av samfunnsutviklingen. Før eller senere må gutten forholde seg til det, og når behovet allerede er der så er det vel bare å gå til innkjøp av en.

Endret av lazuli
Skrevet

Leste litt på de forrige innleggene. Jeg har lest en plass at mobiler spesialtilpasset for små barn er under utvikling. Jeg kan ikke huske om dette var telenor, eller om det var et selskap i USA. Det er iallefall på trappene, la oss håpe det blir tilgjengelig snart. Lurer på om jeg fant dette mens jeg leste om den meldingen fra "Kornelia" som flere barn hadde mottatt og som det ble så mye blest rundt.

Skrevet

Jeg synes egentlig ikke at barn trenger mobiltelefon. Hvor ofte er han ute alene, og hvor lenge? Det er naturlig å ha en viss kontroll på hvor 8-åringen i huset befinner seg. Er ikke så vanskelig å lage enkle regler på det heller.

Hvis han likevel skulle ha behov for en mobiltelefon så er det greit å ha noen regler for det og, særlig på det som går på penger. Husker selv at jeg ringte og sendte meldinger for flere tusen kroner første gang jeg fikk mobil - og da var jeg 14. :sjenert:

Sjekk forøvrig rådene fra barnevakten om barn og mobilbruk. :)

Skrevet

De barna jeg kjenner på 6-7 år er ofte veldig vimsete, greier ikke å ta imot beskjeder og overbringe dem hjemme, mister jakker, votter og alt mulig, og mamge kan i alle fall ikke å skrive. Da synes jeg ikke de er modne nok til å ha mobil.

Mobilen har i alle fal gjort moren min til et nervevrak. Da jeg var ungdom var jeg stadig vekk på teltturer osv med venner, vi hadde ikke mobil. Tror ingen var så veldig bekymret for oss. Hvis min lillebror er ute på noe nå, og ikke svarer med en gang, blir mamma kjempenervøs. :ler:

Da vi var barn var det helt vanlig å få klokkeslett å forholde seg til, skjønner ikke hvorfor det er så mye verre i dag. Men ungene trenger kanskje ikke lære klokka, siden mamma ringer og ber de komme hjem? ;)

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet

Begge mine barn har mobil. De fikk sine i en alder av 9 og 11, og dette har jeg fått veldig mye kritikk for, og argumentet er alltid "ingen barn trenger mobil"!

Det er jeg for så vidt enig i, men det gjelder ikke bare for barn, det gjelder like mye for oss voksne.

Det er ikke mange av oss som trenger mobil utover at det er et kjekt hjelpemiddel i en travel hverdag!

For oss personlig er det en sikkerhet at jeg vet at de ikke lenger er avhengige av å få låne en telefon når de har behov for det. Dette gir oss en enorm frihet i forhold til det vi hadde før.

Med ett barn som har astma, og et annet med allergi mot bi- og vepsestikk så kan det ofte stå om minutter om de har behov for hjelp, og det er ikke alltid en telefon er tilgjengelig. Og ikke minst gir det dem en trygghet å vite at de kan nå oss om de trenger oss.

Men, det skal også sies at vi har strenge regler for bruk av mobilen!

Skrevet

Gutten vår fekk mobil til 9-års dagen sin. Dette var ei bra investering etter vår meining. Mobilen ligg fast i skulesekken, noko guten tykkjer er trygt å vite ettersom han har lang skuleveg. Dersom det er noko hinder på vegen kan han ringja etter oss. Elles brukar han mobilen når han er på besøk til venner. Då har han mobilen i lomma, og vi har ikkje opplevd at han rotar den vekk. Vi ringjer når vi hentar han, slik at han kan gjere seg klar til vi er der. Fungerer kjempeflott for oss vertfall.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Det er fullt mulig å lage regler på hvor/når/hvor lenge/hos hvem osv og holde seg til dem, istedenfor å skulle ta alle avgjørelser fra dag til dag på mobilen. Det å lage en avtale og holde seg til den er noe som er blitt på vei ut etter at mobilen ble allemannseie, også blant voksne, men jeg ønsker at ungene skal kunne ta imot en beskjed på morgenen og følge den på ettermiddagen. Uten at jeg skal ringe og minne dem på det, og uten å skulle lage avtale i siste liten.

Det var akkurat dette jeg skulle til å skrive. Syns det er noe med å lære dem å forholde seg til avtaler. Tror barn har godt av et slikt ansvar, i stedenfor at de ikke trenger å forholde seg fast til noen ting, fordi det alltid er noen som henger over ryggen deres.

Jeg har ikke barn selv, så bør kanskje ikke uttale meg før jeg blir mor, men syns enkelte mødre er ganske overbeskyttende i dag. Vet at ting er annerledes enn da jeg var liten på 80-tallet. Men likevel; jeg fikk mye tillit fra mine foreldre, og det vokste jeg på.

Gjest Silmarill
Skrevet

Gi dem en mobil slik at de kan nås og du/dere kan nå dem!

Kontantkort så klart + regler av mobilbruk som selvsagt må følges, og lære dem bruk av mobilen på riktig måte!

Ser ikke på det som noe rart om de blir utstyrt med en mobil! Veldig kjekt for både foreldre og barn.

Skrevet

Alle barn er ikke like.

Det er ikke noe problem å gjøre avtaler med min gutt. Han er veldig flink å holde dem, så det er ikke noe vi lenger trenger å lære han. Skulle han glemme dette når han nå får mobil til jul, så vil jo nødvendigvis dette få konsekvenser. Det vet han. Han er ikke så veldig vimsete heller, og mister ikke så mye.

Dette er altså ikke argumenter som er gyldige for alle.

Men - takk for alle innspill. Det er uansett viktig å være litt på vakt ifht dette. Han blir nok veldig fornøyd selv da, regner jeg med :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...