Gå til innhold

Jommen sa jeg smør!


LovelyLilly

Anbefalte innlegg

Jeg tenker da med en gang på "Den syvende far i huset", "Askeladden", og andre norske folkeeventyr, Oluf, "Du skal høre mye", osv. Ikke en kompliment akkurat, men hver sin smak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er som mange sier. At dette smaker som en dårlig erstatning, virker som en dårlig erstatning, noe du trodde var bra bare var dritt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flest mulig gamle (og rare) uttrykk. Først og fremst fordi mange av dem er morsomme, men også fordi mange ser litt rart på meg når jeg gjør det. ;)

Jeg liker også å bruke sånne gamle ord og ordtak. Syns mange av de er fine og litt morsomme. Men ofte tenker jeg rett og slett ikke på det før folk påpeker det ;)

Jeg tenker da med en gang på "Den syvende far i huset", "Askeladden", og andre norske folkeeventyr, Oluf, "Du skal høre mye", osv. Ikke en kompliment akkurat, men hver sin smak.  :)

:legrine: Prøver du å uttrykke at du syns det er aldri så lite..... harry å si "jommen sa jeg smør" ? :ler: Jaja. Jeg kan godt være harry i dine øyne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jommen sa jeg smør" er noe som feks. "fy fhaan så dårlig" eller "hærregud så teit!"

Hvis du blir skuffa over noe, fordi det ikke var som du hadde forventa (feks noe som har dårlig kvalitet og ikke lever opptil forventninger) så kan man si "jommen sa jeg smør"

Det er hvertfall det jeg har lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det moderne uttrykket blir vel "yeah right", men hva det norske versjonen da blir er jeg ikke så sikker på ("særlig da" høres litt fjortis ut, men det er det eneste jeg kommer på)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det kommer fra et eventyr,men husker ikke hvilket. Det var nok en som skulle kjøpe smør og da h#n kom hjem, var det ikke smør i pakken,men noe helt annet. Altså betyr det vel at man føler seg lurt.

#spekulerer videre# ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Nå har jeg fått svar fra Språkrådet!

Svar:

I Tor Guttu (red.): ”Norsk ordbok med 1000 illustrasjoner” (Kunnskapsforlaget 2005) finner en disse opplysningene under oppslagsordet ”smør”:

”jommen sa jeg smør! ): tvert imot (eg. ’jommen sa jeg smør’, sa kjerringa, fikk smult på brødet)”

Det dreier seg altså om noe en sier som en slags ironi, for å få fram det motsatte av noe som nylig er sagt, hevdet eller påstått (”det er på ingen måte slik som du framstiller det – tvert imot”). Jeg antar at dette er en gammel, folkelig talemåte, der en ikke kjenner opphavspersonen.

Med hilsen

Dag F. Simonsen

rådgiver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, er det slik det er ja. Faktisk en annen variant av "sludder og pølsevev". Kjerringa fikk en overraskelse og ble skuffet. :ler:

Takk Bjørnsdatter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...