Gå til innhold

fordeling av husarbeid

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

En time???? vel, om jeg bare skulle brukt en time på husarbeid, hadde jeg knapt fått laget middag hver dag jeg da........Men noen er kjappere i vendingene kanskje.

Men det jeg skulle si var at jeg nå har snakket med min kjære, og vi har kommet til en grei enighet. Jeg gjør det meste siden han er travelt opptatt, men han MÅ rydde opp etter seg (jeg tror nesten det er det verste, at jeg må rydde etter han hele tiden) Så har han en plikt til, og det er å vaske gangen hver 14 dag. Synes vel ikke at han gjør for mye da. Tror jeg blir mest glad om jeg slipper å rydde etter han hele tiden.....mat, klær, aviser, oppvask......osv

Til knut: Det finnes ikke "guttearbeid" her hos oss.....det nermeste jeg kan tenke meg er da å skifte batteri i røykvasleren en gang i året, for dit rekker jeg ikke opp.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Med "normalt oppegående mennesker" så klarer man da vel husarbeidet på en time. Det gjør i alle fall jeg (men det forutsetter at leiligheta er relativt ryddig i utgangspunktet, at jeg ikke begynner etter 5 uker uten rydding, da må vi ta en totalinnsats begge to ei hel helg).

Men, om han konstant roter, slik at du må gå og rydde hele tiden, da oppstår det jo et lite problem i så måte. Med "vanlig oppegående mennsker" mener jeg nemlig folk som klarer ta av bordet når de har spist, bl.a.

Vel, jeg har innført en halvtimes husarbeide hver dag jeg (på hver av oss) og det anser jeg som mer enn nok. Det er en time totalt, ikke sant? Men jeg regner da selvsagt ikke det å lage middag som en del av denne tiden. Jeg lager middag hver eneste dag, og det tar meg somregel sånn ca en halvtime, altså trengte jeg ikke gjøre mer for å ha gjort noe i en halvtime, sånnsett. Men jeg regner ikke middagslaging som husarbeide jeg, rett og slett (og jeg tar ikke tiden på å sette på vaskemaskina heller...)

Jeg vil sitere en liten søt tekst i så måte (opphav ukjent, står på et kort jeg har)

"Hemmeligheten til et lykkelig liv er å ha evnen til å glede seg over det som må gjøres."

Vel, jeg gleder meg ikke over oppvasken som må tas, men jeg gleder meg over at ting er rene neste gang jeg skal bruke dem. Og ja, middagen, den gleder jeg meg til å lage, for jeg liker å lage mat jeg. Gleder meg ikke direkte til å vaske klær, men elsker tanken på at det er gjort. Så jeg klarer NESTEN å leve etter den tanken? Ryddig leilighet er en stor glede for meg. så får det helelr være at for å komme til det målet, så må jeg rydde litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

I utgangspunktet er det helt klart at man deler likt på arbeidsmengden. Den som jobber mest (studier stiller seff likt med lønnet arbeid!!!), slipper lettere unna hjemme. Her må man også regne med ev. gressklipping, snømåking, skifte bildekk, etc.

Når det er sagt; Kvinner har ofte en annen standard for husholdet enn menn. Er det dermed riktig at mannen skal tipasse seg vår standard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Når det er sagt; Kvinner har ofte en annen standard for husholdet enn menn. Er det dermed riktig at mannen skal tipasse seg vår standard?

Jeg er såå inderlig drittlei av at det alltid skal antas at kvinner er så mye "bedre" eller "mer nøye" osv på husarbeid enn menn!!

Dette har med tradisjon/kultur/vaner å gjøre.

Min samboer og jeg har fullstendig likeverdig ansvar for husarbeidet, og vi har omtrent nøyaktig de samme standarene.. han er kanskje litt nøyere med badet enn meg, og jeg er litt nøyere med støvtørk enn han..

Og til Knut; vårt hjem er felles, så det deler vi på.. bilen hans er hans, så den tar han seg av. Jeg tar bane til studiene. Dersom jeg får meg en bil om noen år, blir den mitt ansvar.

Dette betyr ikke at vi ikke hjelper hverandre og deler på problemene.

Men det betyr av vi ikke deler ansvarsområder inne i "mannsjobber" og "kvinnejobber", men i "eiendoms/bruks-rettet ansvarsområder"

dvs at når jeg skaffer meg silkeundertøy, så slipper han å lære seg å vaske det, og når han vil instalere mer greier på PC`n så er det hans problem.. Det høres kanskje ut som kvinne/mann fordeling for noen, men utgangspunktet i fordelingen er helt annerledes.. og det er ideen/systemet som er viktig.. at vi har ulike interesser, må vi jo bare leve med.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke slik at når man flytter sammen så handler det mye om å møte hverandre på midten slik at begge trives. Skal jeg bo i et søppelhus fordi han liker å ha det slik??? Trur ikke jeg orker å holde ut lenge da. Man må jo finne en mellomting.

Er det slik da at siden han har spart på underbuksene sine fra han gikk på ungdomskolen, og derfor har underbukser til å greie seg i 3 månder. Mens jeg ikke har truser mer enn til to uker. Er det da mitt ansvar å vaske klær, siden det da blir mitt problem først????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[

Men er det ikke slik at når man flytter sammen så handler det mye om å møte hverandre på midten slik at begge trives.

helt enig!!

det betyr jo dag ogs& at dersom du har veldig h&ye krav (ala Embla) s& m& du roe ned kravene.

personlig synes jeg det er spr&tt & velge & ta hovedansvar for alt husarbeid for & f& det p& sin m&te.. dersom resten av samlivet fungerer p& samme m&te har dere tr&bbel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Her i huset satser vi på samarbeide og kompromisser i alle fall.

Ja, vil jeg ha det HELT SOM JEG VIL, da må jeg gjøre alt selv, men vet du hva? "Slik jeg vil ha det" er ikke at jeg gjør alt, men at vi gjør det sammen :)

Jeg lager gjerne middag, jeg liker å lage mat, og jeg kommer først hjem. Han tar somregel oppvasken (vi har oppvaskmaskin, men jeg mener å vaske opp panner og alle de tingene som ikke går i maskina)

Jeg vasker gjerne klær jeg, det er ikke noe jeg anser som vanskelig, tidkrevende eller komplisert, men jeg overlater det også til ham. dog, ofte med visse instruksjoner, da han altså ikke er helt sterik i dette med sortering (men han har blitt mye flinkere, fordi jeg har fortalt ham hva jeg ville han skulle vaske så mange ganger at nå vet han hvilke ting som vaskes sammen og på hvilket program, flinke gutten min :) )

Så tar vi oss sammen og rydder litt av og til. Vi er to rotete personer, og ingen av oss liker å rydde. Men vi trives med å ha det ryddig, egentlig. Så da blir det sånn at vi tar oss sammen, setter på musikk og går igang. Ofte tar han da en diger oppvask mens jeg legger sammen klær og rydder. Så hjelper han meg med ryddinga, og jeg hjelper ham på kjøkkenet ved behov. Og sånn får vi ting til å funke.

Dette er ikke noe jeg har lagt ned mye arbeid i å få til, og jeg tenker aldri mye over hvordan vi fordeler det heller. Er jeg bare unaturelig heldig med gutten jeg har funnet meg, eller gjør jeg mange ting uten å tenke over det?

Er det mange som regner det å lage middag som husarbeide? (jeg regner husarbeide=kjedelig=rydde, legge sammen klær, vaske opp etc. Matlaging ser jeg ikke på som husarbeide i så måte. Men jeg liker som sagt å lage mat jeg, og det tar jo ikke lang tid.(jeg lager ikke kompliserte ting da somregel)

Vel, om middagslaging regnes som husarbeide, regnes det som det når han baker muffins også da? (Eller jeg baker boller?) Hva når han baker brød?

Vel, uansett, for oss funker denne "naturlige fordelingen slik det faller seg" meget godt i alle fall. Heldig jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg regner for husarbeid er: rydde i leiligheten, vaske leiligheten, lage middag, vaske opp, handle, vaske klær, stryke, brette klær, vaske trappa, gå ut med søppla.......kommer ikke på mer. Om noen lager muffins eller brød kaller jeg også det som husarbeid (det skjer ikke ofte her, for vi hater begge å bake).

Men jeg sier ikke at alt husarbeid er like kjedelig, jeg liker bedre å vaske klær enn å vaske opp, og jeg liker bedre å brette klær enn å lage mat. Men slik er det jo, at man liker noe bedre enn andre ting, men jeg kaller det husarbeid alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er en selvfølge at du som går hjemme hele dagen tar det meste av husarbeidet,men han må jo kunne sette på vaskemaskinen når han ser at ting begynner å flyte!Det er lett for menn å ta jobben vi gjør hjemme for en selvfølge og jeg tror ikke de alltid forstår at det krever faktisk ganske mye arbeid å alltid ha det strøkent hjemme. Ikke gå rundt og vær frustrert ihvertfall,da kommer du bare til å slippe en bombe en dag,så skjønner han ingenting! det er egen-erfart! Ta deg en prat med ham om det og bli enige om fordelingen, hva dere syntes er rettferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...