Gjest MA29 Skrevet 4. februar 2003 #1 Del Skrevet 4. februar 2003 Jeg er fortiden arbeidsledig mens min samboer studerer. Jeg går hjemme og diller, og det blir til at jeg gjør veldig mye husarbeid, jeg vasker inne, vasker tøy, rydder opp, lager ofte mat, gjør nesten alle matinnkjøp......ja, det er jeg som har oversikten over alt i huset. På en måte synes jeg det er greit, for jeg har liksom ikke så mye å ta meg til. Min samboer har veldig mye å gjøre, og sitter med lekser til langt ute på kvelden hele uka og i helgene. Må jo si at han er flink til å vaske opp og vaske gulv og gå med søpla innimellom. Dette er min situasjon, og hva skal jeg gjøre? Jeg syns det kan bli litt mye på meg. Hva skjer når jeg får jobb? hvordan kommer det til å se ut hjemme da? Jeg har i dag begynnt en liten "usynelig" streik. Jeg har vaska alle mine egne klær (som jeg må ha) og latt alt det andre ligge i kurven. den begynner å bli veldig stor nå, men tenkte at jeg skulle se hvor lenge det gikk til sambo spurte om det. Hva synes dere? har dere forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 4. februar 2003 #2 Del Skrevet 4. februar 2003 Her blir arbeidet fordelt etter hvor mye vi jobber. Nå jobber samboeren min 100% (og litt ekstra), mens jeg har en 50% stilling. Da syns jeg det er riktig at jeg gjør mest husarbeid. Han er likevel flink til å hjelpe til hvis det er mye + han lager middag nesten hver dag. I perioder der jeg jobber mye og han mindre, da tar han alt. Når jeg får meg fullstilling igjen, kommer vi til å dele likt. Jeg syns ordningen vår er veldig grei jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bridget Skrevet 4. februar 2003 #3 Del Skrevet 4. februar 2003 Hei! Synes ikke det er galt at du tar husarbeidet når du er arbeidsledig og han jobber. Og når du får jobb igjen kan du vel ta en prat med han hvor dere fordeler oppgavene? Ta eventuelle problemer når de kommer og ikke på forhånd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 4. februar 2003 #4 Del Skrevet 4. februar 2003 Vår situasjon er ganske lik. Jeg er også arbeidsledig, og min samboer jobber. Det blir nok jeg som gjør mest i heimen. Og det er jo forsåvidt rettferdig siden jeg er hjemme. Men jeg kan ikke si jeg stresser meg ihel med det egentlig. Forøvrig kan jeg ikke helt skjønne at det skal være sååå mye styr med husarbeidet om det bare er to voksne mennesker. Om begge er flinke til å rydde etter seg, så tar det ikke såå lang tid å støvsuge gulvet. Når jeg også var i jobb, så var det nok fortsatt jeg som gjorde mest. Og da kunne jeg bli mektig irritert. Men jeg tror jeg er blitt litt mer sløv med det egentlig. Og han er blitt litt flinkere. Matlaging... Det blir ofte til at det er han som gjør det. Han er veldig flink, og liker det. Han har tidligere jobbet som kokk...Jeg lager jo selfølgelig mat jeg og`, men da KAN det være det ikke blir helt vellykket...he,he Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MA29 Skrevet 4. februar 2003 #5 Del Skrevet 4. februar 2003 Jeg er forsåvidt enig med dere at når den ene jobber kan den andre ta i et tak. Hadde jeg vært hjemmeværende og han "forsørga" meg/oss, er jeg kanskje litt mer enig. Men han jobber jo ikke å tjener penger, han studerer, og har studielån. Jeg har ikke dagpenger, så jeg må bruke av sparepengene mine. Jeg føler meg litt som morra hans: Liten gutt på skolen, kommer hjem til middag, gjør lekser mens mamma vasker tøyet hans og rydder opp etter han, handler for han....osv. Skjønner dere? Jeg føler at jeg gjør husarbeid for at han skal kunne studere mer (kan jo hende at jeg vinner på det engang, men kanskje ikke...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 4. februar 2003 #6 Del Skrevet 4. februar 2003 Jo, jeg forstår deg og`. Hadde det vært det at han jobbet, så hadde det kanskje vært litt annerledes. Greitt nok, i perioder med mye lesing, så kan du ta "over litt for han". Nå vet jo ikke jeg hva han studerer. Men jeg vil tro at de færreste studier tar så mye tid at en ikke har TID til å rydde etter seg. Om du føler han tar det for gitt at du er blitt husmor siden du er hjemme, så kan du la være å ta oppvasken, la være å lage middagen. Du har nemlig søkt på så mange jobber, så du har ikke hatt TID. Så kan du jo legge til, at det hadde vært fint om han kunne begynt på den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. februar 2003 #7 Del Skrevet 4. februar 2003 Alle voksne mennesker bør rydde opp etter seg selv, sortere klærne sine når de legger dem til vask, ta av bordet etter seg selv, sette på oppvaskmaskinen når den er full og rydde ut av den når koppene er rene. Men ellers synes jeg bare det er retferdig at du som likevel går hjemme hele dagen tar vasking, klesvask og matlaging. Selv om han ikke jobber er det jo et felles gode for dere to at han gjør det best mulig på studiene, slik at han raskest mulig kan finne seg en god jobb etterrhvert. Men det skader nok ikke om du gjør han oppmerksom på at ordninga med at du tar alt arbeidet hjemme kommer til å opphøre når du får deg en jobb. Hinting og "usynlig streik" er forøvrig bare dumt av deg. Dersom du virkelig mener at det er uretferdig at du gjør det du gjør (jeg synes ikke det er uretferdig), så si i fra på en skikkelig måte i stede for å gå rundt og iriter deg. Den mannen som tar et hint er enda ikke funnet opp, de må ha det rett frem med klare ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MA29 Skrevet 4. februar 2003 #8 Del Skrevet 4. februar 2003 Jo, det er kanskje ikke så lett for mannen å ta et hint. Jeg er bare så redd for å vært urimelig. Jeg er litt usikker på hvordan dette egentlig burde være. Det er ikke det at det gjør meg så mye å ta husarbeidet, siden jeg er hjemme alikevel, men det er liksom at jeg "selvfølgelig" gjør det. Jeg har følelsen av at han ikke ser hva jeg gjør engang....men slik er kanskje menn???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. februar 2003 #9 Del Skrevet 4. februar 2003 Jo' date=' det er kanskje ikke så lett for mannen å ta et hint. Jeg er bare så redd for å vært urimelig. Jeg er litt usikker på hvordan dette egentlig burde være. Det er ikke det at det gjør meg så mye å ta husarbeidet, siden jeg er hjemme alikevel, men det er liksom at jeg "selvfølgelig" gjør det. Jeg har følelsen av at han ikke ser hva jeg gjør engang....men slik er kanskje menn????[/quote'] Da synes jeg heller du bør snakke med han om det. Forklare han at du er glad for å kunne avlaste han nå som du har muligheten og han jobber hardt med studier, men samtidig si at du håper han ser hva du gjør og setter pris på det. Snakk om hva du forventer at han gjør, og hør gjerne hans mening om hvordan det er retferdig at dere deler både nå og når du får jobb. Kan være greit å ha det siste avklart før problemet er der, blir liksom mindre krangling av sånnt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hedda- Skrevet 4. februar 2003 #10 Del Skrevet 4. februar 2003 Hos oss er det omvendt. Eg jobbar fullltid, meir enn full tid, og han er arb. ledig. Men trur du han tek klesvassk, oppvask og huskvask fordet?? Å, neida!!! Her kjem eg heim, han hiv ein frosen pizza i ovnen (="han lagar jo middag til meg når eg kjem fra jobb"....), eg tek oppvaska og kles-vaska mens han spelar data-spel.... aaaaaahrrrrg!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idun Skrevet 4. februar 2003 #11 Del Skrevet 4. februar 2003 Hedda... Det hadde jeg bare ikke funnet meg i! Synes det er respektløst av han å ikke ta hensyn til at du jobber fullt (og litt til). Tror nok at vi jenter har en tendens til å ta litt vel mye ansvar for ting og tang på hjemmebane, men det du forteller om er jo direkte provoserende. Jeg hadde tatt det opp med han på flekken. Ikke noe mening i at du skal jobbe dobbelt, når han har hele dagen på seg til å få ting unnagjort... :evil: Stå på krava, jente! :blunke: Koz, Idun. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 4. februar 2003 #12 Del Skrevet 4. februar 2003 Jeg ser ikke den store forskjellen på om han jobber eller studerer... Hvorfor er det en forskjell? Fordi han ikke bidrar med penger, så skal ikke du bidra med arbeid heller? Ser ikke forskjellen der nei. Da jeg studerte, så studerte også min samboer, og den av oss som kom først hjem laga middag til den andre kom hjem. Husarbeidet delte vi mellom oss, på den måten at jeg ba ham gjøre noe, og han gjord det. Når han fikk jobb og jeg var arbeidsledig, så gikk jo jeg hjemme likevel. jeg stressa meg ikke ihel med husarbeidet, men jeg gjorde da en innsats for å holde det litt ryddig og rent, og laga middag til han kom hjem. Når jeg fikk en jobb, så deler vi mer av dette mellom oss (men mindre blir totalt sett gjort, og det ser deretter ut) Jeg kommer alltid først hjem, så da lager jo jeg fortsatt middag, men han vasker opp. Jeg vakser mye klær, men han kan godt gjøre det, bare jeg forteller ham hva han skal vaske (mannfolk er visst ikke så flink til dette med sortering, og redd for å gjøre feil med mine klær...) Men jeg er enig med de andre her: hinting og "usynlig streik" funker neppe. Vær ærlig, oppfør deg voksent, SNAKK med ham. Å bare vaske egen klær, det synes jeg er en liten anelse barnslig jeg.. (og upraktisk også, jeg har i alle fall ikke nok klær av en farge til å fylle maskina alene..) Snakk med ham, og kom frem til en ordning. På denne måten SKAPER du problemer, i stedet for å LØSE dem, og det er jo ingen god ide. Nei, ta en prat med ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MA29 Skrevet 6. februar 2003 #13 Del Skrevet 6. februar 2003 Uff, nå har jeg skikkelig dårlig samvittighet for at jeg hadde usynelig streik, og at jeg var irritert. :oops: Han fortalte i går hvor lei seg han var for at han hadde så mye å gjøre, og at det gikk litt utover samlivet vårt. Så jeg orka ikke fortelle alt jeg hadde tenkt ut. Jeg tor det bare for være slik det er litt til. I morgen skal jeg vaske alle klærne i kurven, da merker han i allefall ikke den usynelige streiken min :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2003 #14 Del Skrevet 6. februar 2003 Mannfolk har en tendens til å ikke ville vite, eller ikke å gidde å ta husarbeiet når de blir samboere... og det kan komme av at de bor for lenge hjemme! La for guds skyld deres egne sønner engang, hvis dere får det, flytte ut før det går utover ham sel! Jeg vil si at mannfolk generelt hater husarbeid, og prøver å unngå det. Vi jenter må stå på krava mer, og MA29 , du kan si til samboeren din at du er veldig glad for å hjelpe ham, men at dere får fordele husarbeidet mer likt når dere begge jobber en gang i fremtiden, og at han ikke må glemme det, og at han kan godt hjelpe til med husarbeidet i sommerferiene, for da studerer han vel ikke? sier han nei til det, DA vil jeg kalle ham lat! prøv ikke å skjem ham bort for mye! Jeg synes ikke du skjemmer ham bort nå, men vær klar og tydelig på at slik vil det ikke alltid være , nemlig at du ikke vil være husets praktiske robot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ada=) Skrevet 7. februar 2003 #15 Del Skrevet 7. februar 2003 Hei! Jeg har det nesten paa samme maate som deg naa. Jeg har sommerferie i en mnd til, mens min kjaere studerer. Da er det jeg som lager mest mat og vasker mest klaer, men han maa uansett vise at han ikke tar det som en selvfolge det jeg gjor, han maa vise at han ser og setter pris paa det jeg gjor (jeg synes ikke det er for mye for langt). Det er vel ikke noe som er mer deprimerende enn aa gjore noe for andre ogsaa blir det sett paa som en selvfolge :o Selvfolgelig maa han rydde opp etter seg etter maaltidene, og rydde opp etter seg generelt. I din situasjon MA29, vil jo ogsaa jobbsoking ta en del tid, saa du kan jo ikke bruke all din tid paa husarbeide heller. Det virker paa meg som om din samboer ikke setter pris paa det du faktisk gjor for han, og det er mange for meg som har anbefalt deg aa sette deg ned med han og fortelle hva du tenker om dette. Kanskje liker du ikke saa godt aa snakke om saannt, men jeg vil likevel anbefale nettopp det. Det loser vel ingen ting for deg aa gaa rundt aa vaere frustrert? og det er vel en grunn til at du er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 7. februar 2003 #16 Del Skrevet 7. februar 2003 Jeg jobber mer enn han, akkurat nå er jeg sykemeldt, men det varer forhåpentlig ikke så lenge. Men jeg gjør alt her hjemme, jeg spør og maser noen ganger men og få han til og gjøre noe er ikke lett. men jeg har ikke gitt opp, men hvis noen har noen effektive tips til og få han til og lette på baken så skal jeg prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MA29 Skrevet 7. februar 2003 #17 Del Skrevet 7. februar 2003 Uff Linemor, det hørtes ikke så grit ut. Det er slik jeg er redd for at det kommer til å bli her hjemme. La meg også si at når vi begge studerte så var det også meg som gjorde mest. Man blir så lei av å mase og mase, så man gjør det selv tilslutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. februar 2003 #18 Del Skrevet 7. februar 2003 Jeg har noen gode tips! sett opp en liste, f. eks i uke 24, da tar du oppvasken og klesvasken osv. I uke 25 tar samboeren din oppvasken og klesvasken osv. Kom frem til en felles løsning for hva som vil skje hvis den ene ikke overholder den man skal gjøre.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knut Skrevet 9. februar 2003 #19 Del Skrevet 9. februar 2003 Det er greit jeg tok utfordringen for mange år siden jeg vasket hus skiftet bleier vasket klær laget mat strøk hennes klær ja hele pakka for å si det sånn,ble dritlei av all kritikk for det jeg ikke gjorde i huset.Men hva fikk jeg tilbake av hjelp?Når turboen svikta på audien hvem var det da som måtte dra på seg kjeledressen vi har jo likestilling og underteinede er faenta ingen mekaniker men en fyr som heletiden vil prøve å gøre det beste ut av det.Er det ikke snart på tide at dere kvinner intar vores bastion av motorsager ved biler og husbygging.Jeg kan alt det du kan kan du det jeg kan,vist ikke slutt å bruk kjeften slik dere gør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murvel Skrevet 10. februar 2003 #20 Del Skrevet 10. februar 2003 Jeg tror jeg må være utrolig heldig :D Jeg har en samboer som faktisk ser hva som skal gjøres, og han gjør det..... Av og til føler jeg at det er jeg som ikke gjør noe :oops: Men - når to voksne mennesker bor sammen, da kan jeg ikke forstå at husarbeidet tar så mye av tiden. Er du effektiv en time pr. dag har du et rimelig strøkent hjem. Og det er jo ikke så lang arbeidsdag, det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå