Gå til innhold

En far har drept sin sønn


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Kieser Jamse
Mulig jeg tar feil nå, men jeg kan ikke huske saker hvor flere personer (som er det man kaller etnisk norske) har samarbeidet om å drepe datter/søster/kone.

Du har jo for eksempel den kjente, muslimske Orderudbanden. Bortsett fra at det var mor/far/søster som fikk svi.

Og hvis du ikke hører på Mina på P3, dreper de deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frk Åberg

Bare for å føye til en anne ting ang. denne saken. Tror det var Aftenposten som hadde et oppslag om at drapsmannen ikke hadde psykiske problemer. Grunnlaget for dette var at fastlegen sa at han ikke hadde det... Som om de fleste fastleger er orientert om pasientenes psykiske helse. Jeg vil dessuten påstå at de aller fleste mennesker (fra vesten) har en form for psykiske problemer når de tar sitt eget liv.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil dessuten påstå at de aller fleste mennesker (fra vesten) har en form for psykiske problemer når de tar sitt eget liv.

Mens de som ikke er fra vesten selvsagt tar sitt eget liv i ren lykke. Høres logisk ut, ikke rart at selvmordsraten er høyest i Japan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Mens de som ikke er fra vesten selvsagt tar sitt eget liv i ren lykke. Høres logisk ut, ikke rart at selvmordsraten er høyest i Japan.

Ja, det var akkurat det jeg sa - der tok du meg virkelig :ironi:

Det jeg mente var at jeg antar det fins noen flere som er villige til å si fra seg livet sitt pga. tro enn det er i vestlige land (hvis ikke du vet noe jeg ikke vet). Det utelukker da ikke at man tar livet sitt av mer psykiske årsaker i ikke-vestlige land. Det kan også godt være at mange selvmordsbombere egentlig er deprimerte og bruker martyr-rollen som en unnskyldning. Men at noen likevel gjør det av mer "rasjonelle" grunner (tro i motsetning til sykdom), var det jeg mente å si. Nevnte det i grunnen for å ta forbehold i forhold til det jeg sa i forrige innlegg, ikke for å støte noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at noen likevel gjør det av mer "rasjonelle" grunner (tro i motsetning til sykdom), var det jeg mente å si. Nevnte det i grunnen for å ta forbehold i forhold til det jeg sa i forrige innlegg, ikke for å støte noen.

Ja, tro er selvsagt mer "rasjonelt" enn sykdom. Særlig siden de største selvmordssektene holder (eller rettere sagt holdt) til i USA, Kina og Japan, og at noen hundre millioner muslimer må øke selvmordsbomberraten sin betydelig for å komme på nivå med disse.

Sånn for ikke å støte noen, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den det?

Det er jeg slett ikke sikker på. Harakiri døde ut for minst 50 år siden, og den jevne japaner er ikke spesielt mye mer ulykkelig enn vi andre.

Hvis du lurer på dette, synes jeg du skal gjøre noen enkle nettsøk. Det finnes mange artikler om dette fenomenet, men det er kanskje ikke så interessant siden det først og fremst går ut over bestanden av japanske menn som ikke mestrer karriere- og fasadejaget i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kan finne noen artikler som viser at japanere tar livet av seg oftere enn for eksempel finner, skal jeg revurdere standpunktet. Men jeg tviler på at du finner det, for myten om det japanske selvmordet er en myte og intet annet.

Linky Japan har "æren" av å ligge på toppen blandt OECD land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget?

Det spørsmålet burde du kanskje stilt før du bommet på kultur- og harakiribiten.

Poenget var selvsagt å illustrere for en annen bruker at deling av selvmordsbegrepet mellom vestlige og "andre" ikke nødvendigvis er så unyansert, ensporet, tanketomt og kunnskapsløst som at vi i vesten dreper oss i fortvilelse mens alle andre besverger Allah i det bomben går av.

Siden du spør om linker:

http://www.computerworld.dk/art/32686?a=keyword&i=40

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=249527

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article244167.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article921959.ece

Det finnes som sagt haugevis av annet stoff som belyser dette på en mer interessant måte enn disse korte oppslagene, og som i tillegg er noe mer oppdatert enn allmenn harakirikunnskap.

Men som du selv etter hvert antyder; dette er ikke poenget. Ble det en for lang avsporing av tråden får heller en moderator se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere vil frem til? At siden det finnes et land med et utdatert, virkningsfullt, men likevel halv-effektivt selvmordssystem, så er ikke den saken man faktisk diskuterer så ille?

Eller?

Hva er poenget?

Ikke spør meg, jeg bare påpekte at gjest ikke hadde rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all del, jeg skal ikke krangle. Jeg har jo bare studert dette, mens du har slått opp i dansk VG. Du har rett.

Så "Japansk kultur" som du sier at du har studert ved "universitetet" (og som ingen tviler på) er altså synonymt med japanske selvmord, siden det er "dette" du har studert.

Nei, da gir jeg meg. Mot universitetsstudier av japanske selvmord blekner enhver OECD-rapport og all annen offisiell statistikk. At jeg ikke tenkte på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Gå inn på www.uio.no og sjekk ut masterprogrammer på HF, der finner du "programmer" for "kultur" på "universitetet", serru! I og med at masterprogrammene tar fem år, så mener jeg fremdeles at det er hakket mer dyptpløyende enn enkeltstående linker på nettet.

Skulle bare mangle. Synd, da, at du gjennom flere innlegg bommet som grovest da du var som mest bombastisk om selvmordsmytene.

Innlegget er endret.

Det er ikke tillatt å skrive på krenkende, nedsettende eller injurierende vis, om noe individ, kjent eller ukjent.

Mvh

Leo (mod.)

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Ja, tro er selvsagt mer "rasjonelt" enn sykdom. Særlig siden de største selvmordssektene holder (eller rettere sagt holdt) til i USA, Kina og Japan, og at noen hundre millioner muslimer må øke selvmordsbomberraten sin betydelig for å komme på nivå med disse.

Sånn for ikke å støte noen, altså.

Jeg trodde at selvmordssekter bare var en form for organisert selvmord av folk som hadde planer om å ta livet av seg uansett. Men jeg vet ikke så mye om det, så skal ikke uttale meg for bastant. Tenker bare at selvmordsbombere innbiller seg at de gjør en god gjerning for Allah eller noe, men at de som er i selvmordssekter bare har lyst til å dø. Dette var nå helt på siden, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Noen hundre millioner"? I forhold til hva- de ni ungdommene??

Ikke bare jeg som er syk i dag, tydeligvis :ler:

Skjønner at du verken har forstått linken eller lest det du siterte. Fint om du tenker litt også når du ikke skriver i kursiv, med mindre det er et prioritert mål for deg å misforstå to ganger i samme setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verdens land og rike kan det ha seg at en moderator sporer av en tråd så til de grader??

Dette blir bare tull. Skal dere slette andres avsporinger, burde dere sannelig holde dere for gode for å avspore selv.

Nå glimrer selvfølgelig Leo med sitt fravær, men når det ble skrevet noe som stod i avisen ble det slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil ikke ødelegge tråden, og gjest kan jo sende en PM hvis han ønsker å krangle videre.

Kan gjester sende pm, altså? Hvorfor sier Mette noe annet? Hva er hensikten med å gi ulike budskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Gå inn på www.uio.no og sjekk ut masterprogrammer på HF, der finner du "programmer" for "kultur" på "universitetet", serru! I og med at masterprogrammene tar fem år, så mener jeg fremdeles at det er hakket mer dyptpløyende enn enkeltstående linker på nettet.

Trist at utdannelse verken garanterer for peiling elle dannelse. Du spurte om statistikk som plasserte Japan høyest blant OECD-land (eller "foran Finland" som du sa), og du fikk det. Hvorfor i all verden fortsatte du da å krangle med en sikkert fortjent mastergrad som et ekstra latterlig moment rundt dine påstander om at "myten om japanske selvmord er bare en myte"? Kunne du ikke bare rullet inn geipen og akseptert at du tok grundig feil?

Det hadde vel sett litt mindre flaut ut når du leser tråden i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist. Ekkelt å tenke på også. Dessuten er Nøtterøy fødestedet mitt, og de andre drapene skjedde en kilometer fra meg :(

Kjenner flere som kjente dem, og de skjønner heller ikke hvorfor dette skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...