Gå til innhold

Informasjonsformidling

Fremhevede innlegg

Gjest Nysgjerrig student
Skrevet

Jeg er student innen økonomi på BI, men kom over en jobbannonse her forleden som virket veldig interessant egentlig...stillingen heter informasjonsrådgiver, og det sto at søkerne måtte lære opp organisasjonen i informasjonsformidling: hva innebærer egentlig det? Er det veldig omfattende? Hva slags type mennesker med hva slags bakgrunn kan lære opp andre i informasjonsformidling?

Hva legges egentlig i informasjons- og dialogstrategi? :forvirret:

Det hadde vært flott om kanskje noen her med erfaring og kunnskap om dette kunne forklare litt omstendelig til en student som kikker nysgjerrig rundt på jobber som ser morsomme ut...(jeg studerer økonomi nå, men har kanskej planer om andre fag også).

Håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som jobber med dette, eller kjenner til området? :)

Skrevet

Sjekk utdanning for informasjon og samfunnskontakt, eller medievitenskap. Dette begynner å bli en profesjon nå og passer vel ikke særlig bra for en økonom...

Skrevet

Vi er ganske mange om beinet i denne bransjen også. Og et generelt tips - hvis du ikke forstår hva som menes med jobbannonsen er det nok et hint om at du ikke vil passe i jobben. Sorry...

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Kanskje jeg gjorde meg misforstått her? Er det ikke lov til å spørre om ting og være nysgjerrig her? :forvirret:

Jeg mente ikke å ta fra noen jobben.

Jeg mente heller ikke å søke på en slik stilling. Jeg lurte heller ikke på om jeg passet til en slik stilling.

Jeg lurte rett og slett bare på hva begrepene betyr, de som jeg spurte om i hovedinnlegget.

Er det noen som vet, og som kunne ha fortalt litt om det? :)

Skrevet

Hvis spørsmålet er hva informasjonsformidling er, og hvordan man lærer det bort til andre - vel, det er ikke et enkelt svar. Men det kan for eksempel handle om pressekontakt og hvordan man håndterer journalister, interninformasjon og opplæring internt i organisasjonen, intranett, publiseringsløsninger, rutiner for informasjonsflyt mv.

Innen informasjonsbransjen har du mange utdannede informasjonsrådgivere, du har en hel bråte med tidligere journalister, og i tillegg har du mange med annen bakgrunn.

Skrevet
Hvis spørsmålet er hva informasjonsformidling er, og hvordan man lærer det bort til andre - vel, det er ikke et enkelt svar. Men det kan for eksempel handle om pressekontakt og hvordan man håndterer journalister, interninformasjon og opplæring internt i organisasjonen, intranett, publiseringsløsninger, rutiner for informasjonsflyt mv.

Innen informasjonsbransjen har du mange utdannede informasjonsrådgivere, du har en hel bråte med tidligere journalister, og i tillegg har du mange med annen bakgrunn.

Men si meg...om man er journalist, så forventes det at man er god til å skrive. men en journalist trenger da ikke nødvendigvis være god på strategier og opplæring osv. bare fordi den er flink til å skrive.

Hvis det handler om omdømme, kommunikasjon utad og hva man ønsker å kommunisere ut, trenger man ikke være journalist for det.

Skrevet

Profesjonen er gjerne oppdelt, litt avhengig av hvor store bedriftene og avdelingene er så klart, men det kan ofte være helt ulike personer som har hånd om medierelasjoner og internkommunikasjon. Nettverk er viktige stikkord i det første, erfaring kanskje mer i det andre.

Skrevet
Profesjonen er gjerne oppdelt, litt avhengig av hvor store bedriftene og avdelingene er så klart, men det kan ofte være helt ulike personer som har hånd om medierelasjoner og internkommunikasjon. Nettverk er viktige stikkord i det første, erfaring kanskje mer i det andre.

Jeg forstår ikke helt den der med nettverk...hvorfor skal man ha det på forhånd? Det er jo enkelt å skaffe seg og blir til underveis.

Skrevet
Jeg forstår ikke helt den der med nettverk...hvorfor skal man ha det på forhånd? Det er jo enkelt å skaffe seg og blir til underveis.

Vel, hvis jobben din er å "selge" gode saker til journalister, er det veldig kjekt å ha personlige relasjoner til pressefolk/redaksjoner. Og det er veldig greit å vite hvem du skal ringe om hvilken type saker...

Men selvsagt, man skaffer seg det underveis også.

Skrevet
Vel, hvis jobben din er å "selge" gode saker til journalister, er det veldig kjekt å ha personlige relasjoner til pressefolk/redaksjoner. Og det er veldig greit å vite hvem du skal ringe om hvilken type saker...

Men selvsagt, man skaffer seg det underveis også.

I Norge er vel ikke det noe stort problem. Det er så få mennesker her, og få saker. :)

Skrevet
I Norge er vel ikke det noe stort problem. Det er så få mennesker her, og få saker.  :)

Og det var vel dagens forenkling. For eksempel: Folk her jeg jobber vet at det er håpløst å ringe til meg om krimsaker, for der har jeg ingen referanseramme. Jeg er derfor dårligere egnet til å vurdere om det "er en sak" enn kollegaen på kontoret vegg i vegg - han jobber med rett og krim. Men hvis de ringer ham om kultur, er det like fåfengt - det er mitt spesialfelt. :sjarmor:

Skrevet
Og det var vel dagens forenkling. For eksempel: Folk her jeg jobber vet at det er håpløst å ringe til meg om krimsaker, for der har jeg ingen referanseramme. Jeg er derfor dårligere egnet til å vurdere om det "er en sak" enn kollegaen på kontoret vegg i vegg - han jobber med rett og krim. Men hvis de ringer ham om kultur, er det like fåfengt - det er mitt spesialfelt. :sjarmor:

Jo, men ærlig talt. Det er vel ikke verre enn at den personen som har fått nyheten videresender den til sin mer aktuelle kollega, eller i verste fall at den som sender nyheten på forhånd tar en ringerunde til de aktuelle mediene for å kartlegge hvem som kan kontaktes på hva. :)

Skrevet
I Norge er vel ikke det noe stort problem. Det er så få mennesker her, og få saker.  :)

Det er sant at det er et "ikke så veldig stort" miljø i Norge, men det er vel en generalisering å si at det er så få, så lett og så lite. Det er litt forskjell på å jobbe i en lokalavis i en kommune med 500 innbyggere og hvor ordføreren er broren din, og å jobbe med saker på nasjonalt eller internasjonalt plan.

I tråden her er det heller ikke først og fremst "journalistikk" det er snakk om. Mange som jobber med informasjonsformidling jobber i private bedrifter hvor hovedoppgaver kan være å presentere produkter eller tjenester for rett målgruppe - da spiller det ikke så stor rolle hvor stort Norge er så lenge du ikke skjønner om du skal kontakte et oljeselskap eller et rederi... Eller hvem du skal henvende deg til - og ikke minst hvordan.

Folk som driver med informasjonsformidling kan jo være så mangt, det er et vidt begrep - bibliotekarer, informasjons- og medieutdannede (eks fra Volda), journalister, lærere/kursholdere, folk som utformer informasjonsmateriell (designere, filmfolk, grafikere, f eks) osv...

Skrevet
Jo, men ærlig talt. Det er vel ikke verre enn at den personen som har fått nyheten videresender den til sin mer aktuelle kollega, eller i verste fall at den som sender nyheten på forhånd tar en ringerunde til de aktuelle mediene for å kartlegge hvem som kan kontaktes på hva.  :)

Det siste er et vesentlig poeng. Og jeg prøver heller ikke å framstille det som om nettverk er noe en informasjonsrådgiver "må ha", jeg prøver bare å forklare hvorfor det blir trukket fram som en fordel.

Men for den første saken: Det er ikke alltid vi har kompetanse til å vurdere om noe er "en sak" på en annen journalists fagfelt. Jeg har et par ganger undervurdert informasjon jeg har fått, og ikke sendt det videre - og det samme har skjedd andre som har fått informasjon som handler om ting som faller inn under mitt dekningsområde.

Skrevet
Jo, men ærlig talt. Det er vel ikke verre enn at den personen som har fått nyheten videresender den til sin mer aktuelle kollega, eller i verste fall at den som sender nyheten på forhånd tar en ringerunde til de aktuelle mediene for å kartlegge hvem som kan kontaktes på hva.  :)

Det er jo effektiv utnyttelse av arbeidskraften å bruke dagene til mer eller mindre tilfeldig kartlegging av hvem man skal kontakte. Ikke at man ikke kan lære seg det uten en bestemt utdanning, og som nevnt er det mange typer folk i mange ulike infojobber, men det er i hvert fall nettopp det å få et nettverk hvor man har oversikt over hvem som sitter på hvilke ressurser, som er en av de viktigere oppgavene til en som jobber med informasjon. Man bør vel også vite hvordan man skal ivareta kontaktene.

Jobber ikke med noe sånt selv.

Skrevet
Det er jo effektiv utnyttelse av arbeidskraften å bruke dagene til mer eller mindre tilfeldig kartlegging av hvem man skal kontakte. Ikke at man ikke kan lære seg det uten en bestemt utdanning, og som nevnt er det mange typer folk i mange ulike infojobber, men det er i hvert fall nettopp det å få et nettverk hvor man har oversikt over hvem som sitter på hvilke ressurser, som er en av de viktigere oppgavene til en som jobber med informasjon. Man bør vel også vite hvordan man skal ivareta kontaktene.

Jobber ikke med noe sånt selv.

Dette er da common sense?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...