Gjest Gjest_Bokormen_* Skrevet 16. november 2006 #1 Skrevet 16. november 2006 Ja,ja - da var det gjort: jeg har startet et forlag. Med bakgrunn i forlagsbransjen har jeg endelig tatt skrittet å starte for meg selv. Har ikke som mål å bli "størst", men å finne mitt eget lille felt hvor jeg kan publisere bøker som man ikke finner allerede i dag; gjerne innen spesialfelt (såkalt) som kvinnelitteratur, "intelligent barnelitteratur", erotiske historier osv. Spør derfor dere, kjære med-KG'ere : hva skulle dere ønske dere av emner,historier,tykke,tynne osv.. bøker i hyllene om dere fritt kunne velge?? Kommer til å holde meg laaaaaaaaangt unna mat & Interiørlitteratur: det føler jeg at vi alle er "mette" av nå? Takk for hjelpen! Klem
Gjest StoreSky Skrevet 16. november 2006 #2 Skrevet 16. november 2006 Historiske bøker oversatt til norsk! feks. om anglo-saksisk historie, (boudecia, eller hvordan det staves...) Finner det KUN på engelsk!
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #3 Skrevet 16. november 2006 Tja, å oversette fra engelsk er dårlig butikk overfor meg iallefall, jeg foretrekker å lese bøker på originalspråket, så hvis de er skrevet på engelsk leser jeg dem på engelsk. Litteratur på andre språk enn engelsk dog.. Jeg liker fantasy, så du kunne jo oversatt fantasy, eller gitt norske fantasyforfattere en sjanse til å vise hva de kan. Og horror, la oss ikke glemme.
honey21 Skrevet 16. november 2006 #4 Skrevet 16. november 2006 (endret) Enig med ovenfor, historiebøker savner jeg også. Kunne også tenke meg flere selvhjelpbøker på norsk av goooood kvalitet, ikke sånne overfladiske bøker som ikke hjelper meg, om du skjønner hva jeg mener? Bøker som tar for seg ting man kan gjøre når man har en spesiell sykdom kunne jeg også tenke meg på norsk. Har lest mange fantastiske bøker på engelsk som handler om hvordan jeg kan leve med hypothyreose (lavt stoffskifte) som jeg har, men finner ingen på norsk! Hvorfor skal alt det gode være på engelsk? Endret 16. november 2006 av honey21
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #5 Skrevet 16. november 2006 Enig i det med selvhjelpsbøker av god kvalitet, da tenker jeg også på GRUNDIGE hobbybøker - ikke bare de som har fine bilder og mangler innhold. Selv er jeg interessert i urter og urtepreparater, og å lage ting av disse (feks hudpleieprodukter), men veldig mange bøker om emnet er ganske rotete og ufullkomne.. Mulig det finnes bøker på markedet allerede, men jeg ville i hvert fall satt pris på BRUKELIGE gjør-det-selv-bøker med mer enn ett eksempel i...
Blueberry Skrevet 17. november 2006 #6 Skrevet 17. november 2006 Helt enig i det med historiebøker oversatt fra engelsk. Det beste er på engelsk, sjelden norsk. Bare et eksempel: John Merriman "A history of modern Europe". Kjempegod bok! Men noen bøker blir jo oversatt til norsk, og taper seg noe enormt. Tar man f.eks. bort bilder så blir boken lite tiltalende. Kvaliteten må opprettholdes, og oversettelsen bør være helt korrekt, spesielt når det gjelder faglitteratur.
Gjest Talula Skrevet 17. november 2006 #8 Skrevet 17. november 2006 Må si meg enig med de andre, savner gode historiebøker. Vil gjerne foreslå Antonia Frasers bøker, hun skriver historie, mye om kvinner i historien. Har akkurat lest hennes biografi om Marie Antoinette, som jeg synes var svært interessant. Ellers har jeg lett og lett etter bøker av Marguerite Duras oversatt til norsk, jeg vet at "Elskeren" er oversatt og utgitt på Gyldendal, men det er den eneste jeg har funnet..
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #9 Skrevet 17. november 2006 Haugen Bok har 4 bøker av Duras på norsk: Elskeren, Lol Valerie Stein, Savannah Bay og Smerten.
Gjest Talula Skrevet 17. november 2006 #10 Skrevet 17. november 2006 OK, da skal jeg se på Haugenbok, takk takk
Gjest Gjest_Meredith_* Skrevet 18. november 2006 #11 Skrevet 18. november 2006 Helt enig at historie er interessant, og særlig kvinnehistorie. (Historiebøkene handler jo ofte om "store menn" og deres liv.) Vil gjerne lære mer om hvordan kvinnene levde i tidligere tider, både de berømte og de vanlige hverdagsmenneskene. Jeg liker også populærvitenskap på en lettforståelig måte! Lykke til!
Gjest niomi Skrevet 18. november 2006 #12 Skrevet 18. november 2006 Syns jeg får tak i alt jeg vil av litteratur, jeg. Nå er jeg midt i en krim-stim, men som den feministen jeg er, liker jeg også å lese om store kvinner, og likestillingshistorie. Får jeg ikke tak i det i Norge, bestiller jeg bare på nett fra utlandet. Blir stort sett uansett billigere enn å kjøpe det fra noen som er "små" i Norge. Eller jeg går på biblioteket. De får tak i det aller meste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå