Gå til innhold

Jeg skjønner ingenting lenger


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I det siste har det vært tråder her inne som har fått meg til å miste både munn og mæle!

Jeg velger å henvise til to tråder, selv om det finnes flere eksempler her inne.

Eks 1:

En kvinne ønsket å høre andres erfaringer med å være hjemmeværende, og fikk i stedet en moralpreken uten like om at ved å velge å være hjemme med barn, så gjorde hun det vanskeligere for andre som ønsket å velge utradisjonelt.

Eks 2:

En annen kvinne ønsket synspunkter på hvorvidt hun skulle gå med på et inngrep så gutten hennes skulle få mindre utstående ører.

Hun fikk en moralpreken om at om hun gikk med på dette inngrepet, så var hun indirekte årsak til at andre ble mobbet for samme (eller et annet) "lyte".

Hva har skjedd med å ta ansvar for eget liv? Har det plutselig blitt umoderne?

Skal man unnlate å gjøre det som er det beste for seg selv og sin familie fordi det kanskje kan få negative konsekvenser for en annen som velger å gå en annen vei?

Skal man nå ta ansvar for andres liv på beskostning av eget liv?

Når ble det slik at alle handlinger vi gjør skal vurderes ut i fra hvordan verden rundt oss påvirkes av våre valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ferskvannsblekksprut

:hoho: for en tråd!

Bortsett fra første innlegget da, det var jo det som var poenget. Kjenner ikke til førstnevnte tråd du nevner, men i den andre tråden rådfører hun seg jo her angående øreoperasjonen. Grunnen til at jeg er imot, er at en slik operasjon vil bygge opp under folks meninger om at det ER en feil på kroppen, noe det ikke er. For en kjedelig verden vi hadde levd i hvis alle var like. Eller, vi er jo ikke langt fra å være en verden full av kliss-like roboter. :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det på KG. Første innlegget er jo klassisk da, det har vi jo sett før her inne. Nevn noe som helst om redusert arbeidstid, hjemmetilværelse eller kontantstøtte (for ikke å snakke om at man ikke lar far ha fødselspermisjon alene!), og du vifter med en rød klut som tiltrekker x antall selvoppnevnte sannhetsvitner som skal fortelle deg hvor destruktivt dette er for deg selv, samfunnet, likestillingen og gudene vet ikke hva. Selv håper jeg de fleste er oppegående nok til å ta en avgjørelse basert på sine egne ønsker, behov og forutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lar nok ofte en del hemninger fare når en svarer her inne. Det er så lett å svare uten å måtte stå til ansvar for sine egne meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho: for en tråd!

Bortsett fra første innlegget da, det var jo det som var poenget. Kjenner ikke til førstnevnte tråd du nevner, men i den andre tråden rådfører hun seg jo her angående øreoperasjonen. Grunnen til at jeg er imot, er at en slik operasjon vil bygge opp under folks meninger om at det ER en feil på kroppen, noe det ikke er. For en kjedelig verden vi hadde levd i hvis alle var like. Eller, vi er jo ikke langt fra å være en verden full av kliss-like roboter. :kvalm:

Har du ører som står rett ut eller?

Det hadde jeg, helt til jeg var tolv. Og det plaget meg noe jævlig faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho: for en tråd!

Bortsett fra første innlegget da, det var jo det som var poenget. Kjenner ikke til førstnevnte tråd du nevner, men i den andre tråden rådfører hun seg jo her angående øreoperasjonen. Grunnen til at jeg er imot, er at en slik operasjon vil bygge opp under folks meninger om at det ER en feil på kroppen, noe det ikke er. For en kjedelig verden vi hadde levd i hvis alle var like. Eller, vi er jo ikke langt fra å være en verden full av kliss-like roboter. :kvalm:

Jeg skjønner poenget ditt, men når et lyte er til sjenanse, skal en da la være å gjøre det som føles riktig for en selv p.g.a signaleffekten?

La oss si at diskusjonen dreide seg om en kvinne med størrelsen 75 G i bh.

Denne kvinnen opplever brystene som et potensielt stort helsemessig problem, både fysisk og psykisk.

Skal denne kvinnen da la være å ta en brystreduksjon fordi andre unge jenter kan oppleve det som en feil å ha store bryster når denne kvinnen faktisk blir plaget av størrelsen på sine bryster?

Jeg er ikke tilhenger av kosmetiske operasjoner, men i de tilfeller der lytene er til stor sjenanse for de som har dem, så har jeg stor forståelse for at operasjon vurderes og gjennomføres!

Og til Nigo-san. Jeg tenker ikke på hvordan verden vil påvirkes av at min datter har tannregulering, eller på signaleffekten dette gir andre undgdommer med bittfeil! Jeg tenker på at min datter har problemer med sine tenner, og at de må rettes opp.

Det er ikke signaleffekten, og hvordan verden påvirkes, jeg tenker på når jeg ber barna om å ta på seg bilbeltet. Det sikkerheten jeg tenker på i den situasjonen, og ikke hvordan andre barn oppfatter det om de ser mine barn uten bilbelte.

Selvfølgelig må vi av og til tenke på hvordan omgivelsene kan påvirkes av våre valg, men ikke i en sånn grad at vi ofrer alt vi tror på for å gi de rette signalene!

Ellers er jeg enig i resten av svaret ditt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoho: for en tråd!

Bortsett fra første innlegget da, det var jo det som var poenget. Kjenner ikke til førstnevnte tråd du nevner, men i den andre tråden rådfører hun seg jo her angående øreoperasjonen. Grunnen til at jeg er imot, er at en slik operasjon vil bygge opp under folks meninger om at det ER en feil på kroppen, noe det ikke er. For en kjedelig verden vi hadde levd i hvis alle var like. Eller, vi er jo ikke langt fra å være en verden full av kliss-like roboter. :kvalm:

Generelt: Hvis folk farer med tull, så synes jeg vi har rett (og plikt) til å fortelle de dette. Går man offensivt ut, burde man også være lydhør for motspill. Ved å fortelle folk at de skriver tullball, så blir det forhåpentligvis mindre tullball i fremtiden.

Når det gjelder feil/ikke feil (på kroppen), så er dette et definisjonsspørsmål/filosofisk tema/etc. Jeg er generelt i mot kosmetiske inngrep, men det er i disse sakene vanskelig å si noe bastant. Kanskje tror man at det er snakk om 1 millimeter utenfor "normalen", mens det i virkeligheten er snakk om at ørene stikker 20 cm ut fra kroppen. Jeg ville aldri (for)dømme noens ønske om gjøre et inngrep da. Hva som oppleves som for mye/for lite, avhenger jo også av øyet som ser.

Jeg synes "For en kjedelig verden vi hadde levd i hvis alle var like"-argumentet er syltynt. Skal jeg måtte leve med et stort traume for å tilfredsstille ditt behov for en "variert og ukjedelig verden"? Nope. En feil står jo i kontrast til noe forventet, noe normalt. Hvis jeg hadde hatt 3 armer, hadde jeg ikke nølt med å kalle dette en feil. Men jeg skjønner samtidig hva du mener og.

Selvsagt er det ekstra vrient når det er barn som står i fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd/sett noe lignende. Men i de tilfellene har man ikke fått svar på spørmålene man har spurt om. Hvorfor ikke bare la være å svare da????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til Nigo-san.  Jeg tenker ikke på hvordan verden vil påvirkes av at min datter har tannregulering, eller på signaleffekten dette gir andre undgdommer med bittfeil! Jeg tenker på at min datter har problemer med sine tenner, og at de må rettes opp.

Det er ikke signaleffekten, og hvordan verden påvirkes, jeg tenker på når jeg ber barna om å ta på seg bilbeltet.  Det sikkerheten jeg tenker på i den situasjonen, og ikke hvordan andre barn oppfatter det om de ser mine barn uten bilbelte.

Nå var det vel ikke bittfeil og sikkerhetsbelte som var utgangspunktet ditt, var det vel? ;)

jeg skjønner hvor du vil, men jeg er bare ikke enig i at tannregulering ved 13-års alder er det samme som kosmitusk kirurgi ved seksårsalder. Ei heller tenker jeg særlig over at bilbeltet skal ha en positiv effekt (utenom for egne barn da- og da håper jeg virkelig at effekten er positiv!).

Men det er heller ikke samme sak.

Min families små detaljer er ingen andres sak. Men når det er snakk om valg som går ut over andre- negativt eller positivt- så skylder man omgivelsene sine å ha et bevisst forhold til det, om ikke annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke bittfeil og sikkerhetsbelte som var utgangspunktet ditt, var det vel? ;)

jeg skjønner hvor du vil, men jeg er bare ikke enig i at tannregulering ved 13-års alder er det samme som kosmitusk kirurgi ved seksårsalder. Ei heller tenker jeg særlig over at bilbeltet skal ha en positiv effekt (utenom for egne barn da- og da håper jeg virkelig at effekten er positiv!).

Men det er heller ikke samme sak.

Min families små detaljer er ingen andres sak. Men når det er snakk om valg som går ut over andre- negativt eller positivt- så skylder man omgivelsene sine å ha et bevisst forhold til det, om ikke annet :)

Nettopp! En families små detaljer er ingen andres sak.

Og jeg mener at dette inkluderer valget om å bli hjemmeværende, avgjørelsen om en plastisk operasjon er nødvendig eller ikke, regulering, bruk av sikkerhetsbelte.... for meg er alt dette i samme kategori!

For hvordan kan det at en kvinne velger å være hjemme med barna, eller at en mor velger å operere sin gutt for utstående ører, eller også at en kvinne velger å ta brystreduksjon gå ut over andre i større grad enn regulering og bruk av sikkerhetsbelte? Dette påvirker jo kun de som utfører handlingene og deres nærmeste, og ingen annen!

Jeg blir sjokkert over at folk som stiller et konkret spørsmål får en moralpreken om samfunnsansvar tilbake!

Her er det ikke snakk om barnets/familiens beste, her er det kun snakk om signaleffeks og at alle handlinger skal være til samfunnets beste! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut

Syltynt, ja. Jeg kunne sagt for en TRIST og JÆVLIG verden vi lever i hvor folk faktisk må ty til kirurgiske inngrep for å behage resten av verden. Hva er det med dere? Det skal jo ikke være sånn! Møkkaverden med møkkafolk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syltynt, ja. Jeg kunne sagt for en TRIST og JÆVLIG verden vi lever i hvor folk faktisk må ty til kirurgiske inngrep for å behage resten av verden. Hva er det med dere? Det skal jo ikke være sånn! Møkkaverden med møkkafolk!

Jamen du er jo søt og fin, det hadde kanskje vært annerledes om du hadde en gedigen potetnese, mens "alle" dine venner, fra så lenge du kan huske, har sånne "søte små". Du har ikke gått i storpotetnesesko enda. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut
Jamen du er jo søt og fin, det hadde kanskje vært annerledes om du hadde en gedigen potetnese, mens "alle" dine venner, fra så lenge du kan huske, har sånne "søte små". Du har ikke gått i storpotetnesesko enda.  :ler:

Håh, si ikke det! Jeg er blitt kalt neserar siden jeg begynte på skolen, fordi jeg har et hardt bein midt mellom øynene som lager bulk på nesa! Så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den første tråden du nevner har jeg ikke sett på, men den andre tråden om øreoperasjon var jeg med i!

Jeg støttet trådstarters avgjørelse vedr.opeasjon!

Det er riktig som du skriver at hun fikk en moralpreken dersom hun gikk med på dette inngrepet, men flesteparten var enig med hennes avgjørelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut
Har du ører som står rett ut eller?

Det hadde jeg, helt til jeg var tolv. Og det plaget meg noe jævlig faktisk.

Rett og rett, flu blom. 45 grader eller noe slikt? Mest utstående på skolen iallfall og jeg ble kalt dumbo, minnimus, apekatt o.l. hver dag i 10 år jeg tenk. Det høres sikkert hylende morsomt ut, men var ikke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og rett, flu blom. 45 grader eller noe slikt? Mest utstående på skolen iallfall og jeg ble kalt dumbo, minnimus, apekatt o.l. hver dag i 10 år jeg tenk. Det høres sikkert hylende morsomt ut, men var ikke det :)

45 grader er jo ingen ting - mine stod RETT ut... og med tynt og fislete hår i tillegg så var det liksom ikke mulig å skjule dem heller kan du si.

Etter at jeg opererte dem har jeg stort sett hatt kort hår som kler både meg og hårtypen min meget bedre.

Angrer ikke ett sekund, og ville støttet ungene mine i det samme om det hadde vært ønskelig. Hvorfor lide hvis man ikke må?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men er det ikke slik at man ofte lufter et problem inne på KG for å få meninger og synspunkter fra andre. For så å sette seg ned og tenke over ting, og ta sitt eget valg? Jeg kan ikke for mitt bare meg forstå at noen gjør som KG sier. Er det virkelig noe galt i å lufte spørsmål her inne? Og er det virkelig så galt at alle hiver seg på for å diskutere? Det er jo tross alt et diskusjonsforum.

Store ører, eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut
45 grader er jo ingen ting - mine stod RETT ut... og med tynt og fislete hår i tillegg så var det liksom ikke mulig å skjule dem heller kan du si.

Etter at jeg opererte dem har jeg stort sett hatt kort hår som kler både meg og hårtypen min meget bedre.

Angrer ikke ett sekund, og ville støttet ungene mine i det samme om det hadde vært ønskelig. Hvorfor lide hvis man ikke må?

Trodde 45 var halvparten av det som sto rett ut. Iallfall plassen mellom rett ut og normalen sto de, og det var kjipt nok, men sånt kommer en over. Men skjønner godt at du fikset på dem også, så klart, men det er ikke noe jeg kunne funnet på å gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...