Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Madonna har donert penger til barn i Malawi og til barnehjem i landet:

http://www.time.com/time/world/article/0,8...1222449,00.html

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/6060624.stm

og jeg kan ikke forstå hvordan dette kan sette adopsjon i et dårlig lys. Hun har fått en imidlertidig "foreldrerett" som skal gjelde i 18 måneder, og etter det skal saken opp på nytt. Det som er spesielt i Madonnas tilfelle, er at hun kan ta barnet med seg ut av landet. Dette kan vel neppe kalles å kjøpe et barn. At hun samtidig velger å donere penger til barnehjem og barn i Malawi, ser jeg ikke på som et problem. Hvis Madonna på denne måten kan redde barn fra fattigdom og sult, så er det verdt det. Og jeg tror ikke denne lille gutten kommer til å skamme seg over hva "moren" hans har gjort.

Jeg kan ikke forstå at Madonna kan kritiserer for å sette fokus på et av verdens fattigste land, og jeg håper dette fører til at flere som vurderer adopsjon, adopterer barn fra Afrika.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på om kanskje TS kan fortelle meg om hvor hun har lest Madonnas uttalelser om Angelina Jolie, eller om noen har en link?

Gjest Gjest_camilla_*
Skrevet

Jeg misliker Madonna sterkt. Ikke musikken, men personen.

Nei, jeg kjenner henne ikke, men basert på alt jeg har lest og sett av intervjuer og biografier og slikt, så må jeg si at dama virker veldig usympatisk (selv om hun er profesjonell og som oftest klarer å skjule det ganske godt).

Skrevet

Ja er helt enig i det, visste dere at madonna i lang tid tilbake, før hun slo igjennom, så ville hun gjerne ha en vokalistjobb i et band hun sang i, og da spurte hennes konkurrent om hvordan hun likte stemmen hennes, da sa hun: kjempebra! nydelig å høre på... det får meg til å tenke på at hun er litt sleip ellers også.....

Skrevet

Konkurrenten sang selvfølgelig helt forferdelig, og det førte til at Madonna fikk den jobben :overrasket::ler:

Skrevet

Du kan lese madonnas uttalelser på www.seher.no sladderstoff! :sjarmor:

Skrevet

Jeg har jobbet med adopsjon her i Norge. Har alltid likt Madonna, men etter adopsjonen og hennes uttalelser i ettertid, bl.a. at hun har reddet gutten fra ett liv i fattigdom, har gjort at jeg revurderer mitt syn på henne.

Kan skrive litt om adopsjon:

Prinsippet om barnets beste er videreført i FN’s barnekonvensjon og i Haagkonvensjonen, som begge legger viktige premisser for myndighetenes arbeid med adopsjonssakene. FN’s barnekonvensjon artikkel 21 om internasjonale konvensjoner åpner for internasjonal adopsjon som et alternativ for barn som ikke på noen egnet måte kan få tilfredsstillende omsorg i sitt hjemland. Gjennom Haagkonvensjonen blir dette utdypet og utbygget videre. I prinsippet om barnets beste ligger det blant annet at barn, av hensyn til den fullstendige og harmoniske personlighetsutvikling, bør få vokse opp i et familiemiljø i en atmosfære av kjærlighet og forståelse. Begge konvensjoner bygger på at enhver stat bør prioritere å treffe tiltak for at barn kan forbli under omsorg i sin egen familie, og hvis dette ikke kan gjennomføres, forutsettes det at man forsøker å finne andre tilfredsstillende omsorgsalternativer for barnet i hjemlandet, jfr. http://odin.dep.no/bld/norsk/dok/regelverk...013/dok-bn.html

Videre:

Det har hele tiden vært norske myndigheters holdning at utenlandsadopsjon ikke kan betraktes som en form for hjelpearbeid. Man kan heller ikke direkte bruke som sammenlikningsgrunnlag hvilke muligheter barnet ville hatt i sitt hjemland. I såfall risikerer man at terskelen for å få godkjenning til adopsjon av barn fra utlandet blir annerledes enn ved adopsjon av norske barn. Dersom man ønsker å hjelpe et barn fra utlandet finnes det også andre måter å gjøre dette på i barnets hjemland enn ved adopsjon til Norge, for eksempel gjennom fjernadopsjon eller annen form for økonomisk støtte til hjelpeprosjekter for barn. Kan barnet ikke få en tilfredsstillende omsorgssituasjon i hjemlandet vil adopsjon til søkere i utlandet være et godt alternativ, jfr. Det har hele tiden vært norske myndigheters holdning at utenlandsadopsjon ikke kan betraktes som en form for hjelpearbeid. Man kan heller ikke direkte bruke som sammenlikningsgrunnlag hvilke muligheter barnet ville hatt i sitt hjemland. I såfall risikerer man at terskelen for å få godkjenning til adopsjon av barn fra utlandet blir annerledes enn ved adopsjon av norske barn. Dersom man ønsker å hjelpe et barn fra utlandet finnes det også andre måter å gjøre dette på i barnets hjemland enn ved adopsjon til Norge, for eksempel gjennom fjernadopsjon eller annen form for økonomisk støtte til hjelpeprosjekter for barn. Kan barnet ikke få en tilfredsstillende omsorgssituasjon i hjemlandet vil adopsjon til søkere i utlandet være et godt alternativ.

Når Madonna står frem i sier at hun har adoptert for å hjelpe barnet, så blir det fryktelig feil. Hva når gutten vokser opp, og får vite dette. Skal han gå rundt å være i en evig takknemlighetsgjeld? Skal han i ettertiden lure på om hun adopterte han kun for å være snill?

En adopsjon handler om en egoistisk tanke - ønske om å få barn. Like egoistisk som å ville ha barn (har selv...). Hvis bakgrunnen er hjelpearbeid, bør man heller drive med det - ikke adopsjon.

Noe helt annet: Etter at man har hentet ett barn hjem, er det viktig at barnet får ro rundt seg. Anbefalinger går på at barnet skal slippe å forholde seg til for mange personer - det er viktig at den nære familien får ro og tid til å bli kjent. Man bør heller ikke reise rundt.

Hva gjør Madonna? Tar med seg gutten ut av landet - til New York. Jobben hennes først....

Skrevet (endret)

Tankevekkende innlegg over...

Denne gutten har jo en familie (en far i allefall?) så hvis M så gjerne vil hjelpe, kan hun jo overføre så mange penger hun bare vil til familien.

En annen ting: Hun sier at hun har reddet denne gutten fra et liv i fattigdom. Men til hva? Jeg vet ikke om livet som "det adoopterte barnet til Madonna" er den ultimate definisjon på "det gode liv". Hun er jo ikke hvem som helst og barna hennes blir ikke hvem som helst.

Endret av Kosemose
Gjest Bellatrix
Skrevet
Du kan lese madonnas uttalelser på www.seher.no sladderstoff! :sjarmor:

Jepp. Se og Hør er alltid like bra å bruke som kilde.

:ironi::ler:

Skrevet

Hun kan ikke bare overføre penger til familien, hun vil jo ikke få noen garanti for om pengene blir brukt på barnet da........ :)

Skrevet

Det som du skriver som har jobbet med adopsjon, er et kjempebra innlegg, det bekrefter bare at Madonna ikke fatter i hele tatt hva angelina gjør, og hun gjør det på rette måten! :klappe:

Skrevet
Tankevekkende innlegg over...

Denne gutten har jo en familie (en far i allefall?) så hvis M så gjerne vil hjelpe, kan hun jo overføre så mange penger hun bare vil til familien.

En annen ting: Hun sier at hun har reddet denne gutten fra et liv i fattigdom. Men til hva? Jeg vet ikke om livet som "det adoopterte barnet til Madonna" er den ultimate definisjon på "det gode liv". Hun er jo ikke hvem som helst og barna hennes blir ikke hvem som helst.

Flott at du forstår poenget mitt. Jeg som jobber med dette steiler over noen av uttalelsene hun har kommet med (har vært noen intervju). :)

Madonna hadde heller ikke tid til å vente på adopsjonsprosessen i hjemlandet til gutten. Istedenfor å være der for gutten - trygge ham i den vanskelige prosessen det er å flytte fra ett land til ett helt nytt, nye omsorgspersoner, med andre ord alt nytt, så var det en "assistent" som fulgte gutten. Greitt hvis man ikke har anledning av en eller annen god grunn (flyskrekk e.l.), men når det var for å reise hjem å feire fødselsdagen til datra, da ble adopterte gutten egentlig valgt vekk (i mine øyne). Hun kunne planlagt det mye bedre. Eksempelvis tatt med seg barna, slik at de fikk se landet hvor "broren" kommer fra.

Jeg sitter og lurer på om hun har kunnskap om adopsjon (det er viktig å forberede seg mentalt og kunnskapsmessig om hva dette dreier seg om.).

Når hun har fått med seg gutten hjem, og det er en 18 måneder "prøvetid", så vil det være ett overgrep hvis ikke gutten får fortsette å bo med henne. Det bør da være større grunner som taler imot at han skal tilbake til hjemlandet sitt. Personlig hadde jeg aldri gått med på en "prøvetid" for mine barn, og forstår ikke at Madonna har samtykket i noe slikt.

Det er heller ikke slik som man av og til får inntrykk av - at det er for mange fattige barn som trengs å adoptere. Folk står i kø, og venter i årevis. Om Madonna ikke hadde "hjelpt ham" (hennes ord - det kan godt være at hun ønsker ett barn av "egoistiske grunner", men det er dette hun har forsvart seg i media med), så hadde det vært noen som oppriktelig ønsket seg ett barn som heller kunne adoptert gutten.

Skrevet
Det som du skriver som har jobbet med adopsjon, er et kjempebra innlegg, det bekrefter bare at Madonna ikke fatter i hele tatt hva angelina gjør, og hun gjør det på rette måten! :klappe:

Takk! :)

Er enig med deg.

Gjest gurimalla ii
Skrevet
Madonna har donert penger til barn i Malawi og til barnehjem i landet:

http://www.time.com/time/world/article/0,8...1222449,00.html

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/6060624.stm

og jeg kan ikke forstå hvordan dette kan sette adopsjon i et dårlig lys. Hun har fått en imidlertidig "foreldrerett" som skal gjelde i 18 måneder, og etter det skal saken opp på nytt. Det som er spesielt i Madonnas tilfelle, er at hun kan ta barnet med seg ut av landet. Dette kan vel neppe kalles å kjøpe et barn. At hun samtidig velger å donere penger til barnehjem og barn i Malawi, ser jeg ikke på som et problem. Hvis Madonna på denne måten kan redde barn fra fattigdom og sult, så er det verdt det. Og jeg tror ikke denne lille gutten kommer til å skamme seg over hva "moren" hans har gjort.

Jeg kan ikke forstå at Madonna kan kritiserer for å sette fokus på et av verdens fattigste land, og jeg håper dette fører til at flere som vurderer adopsjon, adopterer barn fra Afrika.

Dette er korrupsjon. Hun betaler for å få spesielle rettigheter. Malawi er gjennomkorrupt og adopsjonen er nok et bevis på dette.

Ja, jeg har faktisk vært i Malawi og har en del kjennskap til landet.

Skrevet
Uff da, har Madonna falt ned fra pidestallen? Tror det er greit å huske på at hun er en dame med både gode og mindre gode sider, som alle andre. Kanskje hun hadde en dårlig dag, kanskje hun er litt misunnelig, eller kanskje det hun sa ble vridd og vrengt på sånn at det skal bli en "sensasjon" som kan selge aviser  ;)

Hvis du forventer at forbilder skal være overmenneskelige og uten feil, lyter og menneskelige svakheter vil du nok bli skuffe flere ganger. Angelina Jolie har sikkert sine svarte tanker hun og  ;)

Åh, Kosemose du er bare superduper!!! :klem:

Skrevet

Du har vel litt rett i det du skriver kosemose, men husk på det at å kalle noen for en idiot som madonna gjør, er smakløst... er du ikke enig.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...