Drua Skrevet 16. november 2006 Forfatter #21 Skrevet 16. november 2006 Men er nok noen ganger jeg har innsett i ettertid at det kanskje hadde vært mer fornuftig å ta en sykedag og heller bli frisk enn å hangle i lenger tid... ← Det er sant. Mange av oss har en veldig høy terskel for å bli hjemme fra jobb, noen ganger er vi kanskje litt for "flinke". En ting er jo at vi også tar med oss smitte og basselusker på jobb og smitter andre. Mange er ikke så heldig, og jeg er derfor veldig fornøyd med systemet slik det er, og håper at karensdager ALDRI blir innført, slik noen lenger oppe mente det måtte. Vi skal alle ha det godt her i landet, ikke bare de friske! ← Enig med deg! Bare så synd at noen folk utnytter egenmeldingsordningen for eksempel, og tar en "tredagers" uten å være særlig syk. Veldig lite sykefravær er ikke alltid en god ting. Ofte er det et tegn på en overdreven samvittighet og manglende evne til å sette grenser. ← Veldig godt sagt synes jeg
Gjest Gjesta Skrevet 17. november 2006 #22 Skrevet 17. november 2006 Enig med deg! Bare så synd at noen folk utnytter egenmeldingsordningen for eksempel, og tar en "tredagers" uten å være særlig syk. ← Enig... Min kjære ble omtrent kalt dum hvis han kom tilbake etter kun 1 eller 2 dager sykefravær... Da er holdingen noe skakk kjørt... Nå er vi heldigvis begge ansatt i IA bedrifter, så ting er litt mer fleksibelt.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #23 Skrevet 17. november 2006 Det siste året har jeg vel jobbet i en måned tilsammen. Først sykemeldt pga halsbetennelse, jobbet litt og ble sykemeldt pga svangerskap. Nå er jeg i permisjon.
pellegrino Skrevet 17. november 2006 #24 Skrevet 17. november 2006 Jobber på kontor i 100 % stilling. Har hatt 1 sykedag for meg selv, men har i tillegg hatt fravær i syv dager pga barns sykdom (pluss tre dager ifm pappas alvorlige sykdom).
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #25 Skrevet 17. november 2006 Har jobbet 100% i 4,5 år. Har 1,5 dag fravær, og det var nå i høst. Er rett og slett sjelden syk, og ikke så veldig syk de gangene jeg er det.
exita Skrevet 17. november 2006 #26 Skrevet 17. november 2006 Har ikke hatt noe fravær i det hele tatt. Har vært heldig og holdt meg frisk
Gjest Bertine Skrevet 17. november 2006 #27 Skrevet 17. november 2006 Har hatt 2 sykedager i år, den 3 idag. .. Hater å være syk, men siden jeg jobber på sykehjem, så må jeg holde meg hjemme når jeg har feber og er syk. Iallefall nå når vi har mangen syke... Men må innrømme at jeg sliter med dårlig samvittighet for at jeg er hjemme...
Gjest Gjest_Jennifer_* Skrevet 17. november 2006 #28 Skrevet 17. november 2006 Jeg er en såkallt "normalt frisk" arbeidstaker som jobber som mellomleder i privat sektor. I løpet av 2006 har jeg hatt sykefravær på 5 uker på grunn av et benbrudd og operasjon, og i tillegg et par-tre fravær i 2 uker tilsammen på grunn av influensa og kraftig forkjølelse.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #29 Skrevet 17. november 2006 Har vært i samme firma i 13år nå, jobber som snekker. Men har til dags dato ikke en eneste time med fravær. Litt av dette skylles at vi har en grei ordning på inn-arbeiding, de få dagene jeg ikke burde vært på jobb har jeg brukt noen av disse dagene. Men så styrer jeg stort sett dagene mine selv, har flexitid og ikke noe behov for å ligge hjemme å syte. Fikk forresten en hammer som var gullbelagt og rammet inn den dagen jeg hadde 10 år uten fravær. Stolt av meg selv egentlig......
Gjest Hedda Gabler Skrevet 17. november 2006 #30 Skrevet 17. november 2006 Jeg har vel hatt fem dager det siste året - både på min og barnas sykdom.
guylian Skrevet 17. november 2006 #31 Skrevet 17. november 2006 I år har jeg vært borte fra jobben fem dagers sykemelding pga lungebetennelse, og to enkelt dager pga feber/ forkjølelse
Cata Skrevet 17. november 2006 #32 Skrevet 17. november 2006 Har aldri benyttet egenmelding, men for to år siden var jeg sykemeldt i 2 uker. Gikk rundt med nyoperert hånd. Deretter kom 3 uker på delvis sykemelding. Har nok hatt en og annen løs dag opp gjennom årene, men da har jeg brukt avspasering som jeg likevel ikke greier å få brukt opp.
Gjest Sille Skrevet 17. november 2006 #33 Skrevet 17. november 2006 (endret) Jeg har tatt egenmelding en dag i år pga. influensa. Pleier som regel å ha en runde influensa en gang i året, så jeg vil tro at jeg i snitt har 2-3 egenmeldingsdager i året. Jeg har aldri vært sykemeldt. Endret 17. november 2006 av Sille
Gjest Fantus Skrevet 17. november 2006 #34 Skrevet 17. november 2006 I de 2,5 årene jeg har jobbet 100% har jeg bare vært borte 1,5 dager. For et par uker siden var jeg så forkjøla at jeg sjefen sendte meg hjem fra jobb. Da gikk jeg ikke på jobb dagen etter heller selvom jeg ofte er så teit at jeg går på jobben selvom jeg er litt
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #35 Skrevet 17. november 2006 Jeg har vært veldig mye syk det siste året. Har vært borte et par uker på grunn av kraftig lungebetennelse to ganger, har hatt tre migreneanfall med to dagers fravær hver gang, blindtarmoperasjon med påfølgende sykmelding, to operasjoner pga. kraftig betente cyster med påfølgende sykmeldinger, en halsbetennelse med to dagers fravær, en ukes sykmelding for hjernerystelse (skjedde på jobben) og fire dagers fravær for eksem på hendene.
Gjest Gjest_Jennifer_* Skrevet 18. november 2006 #36 Skrevet 18. november 2006 Jeg er en såkallt "normalt frisk" arbeidstaker som jobber som mellomleder i privat sektor. I løpet av 2006 har jeg hatt sykefravær på 5 uker på grunn av et benbrudd og operasjon, og i tillegg et par-tre fravær i 2 uker tilsammen på grunn av influensa og kraftig forkjølelse. ← Jeg som skrev dette over her: jeg glemte å legge til: fraværet gikk ikke ut over arbeidsoppgavene, jeg jobbet noe hjemmefra på hjemmekontor, og overlot ikke oppgaver til andre. Så lenge oppgavene blir gjort, det som skal gjøres, så har hvertfall ikke jeg dårlig samvittighet. Jeg ser at flere her kun har 1 dags fravær på "influensa". Det høres merkelig ut...når jeg har influensa, er jeg borte i minst 3-5 dager, for å bli helt frisk igjen.
Gjest Sille Skrevet 18. november 2006 #37 Skrevet 18. november 2006 Jeg som skrev dette over her: jeg glemte å legge til: fraværet gikk ikke ut over arbeidsoppgavene, jeg jobbet noe hjemmefra på hjemmekontor, og overlot ikke oppgaver til andre. Så lenge oppgavene blir gjort, det som skal gjøres, så har hvertfall ikke jeg dårlig samvittighet. Jeg ser at flere her kun har 1 dags fravær på "influensa". Det høres merkelig ut...når jeg har influensa, er jeg borte i minst 3-5 dager, for å bli helt frisk igjen.← Det varierer vel fra person til person hvor lenge en influensa/forkjølelse sitter i, og når man føler man er klar for å gå på jobb igjen. Sist vinter hadde jeg en lett runde med forkjølelse (forkjølelse blir vel riktigere å si enn influensa når det går såpass kjapt over som det gjorde hos meg i vinter). Dessuten var det en fredag jeg var borte, så hadde jeg jo i tillegg hele helga på å komme meg.
Amadea Skrevet 18. november 2006 #38 Skrevet 18. november 2006 I år har jeg (bank i bordet) ikke hatt noe sykefravær. Men jeg har vært borte én uke fra jobb pga dødsfall i familien. I fjor var jeg sykemeldt i overkant av to uker etter en bilulykke. Jeg er nok litt for "flink" til dra på jobb selvom jeg er forkjøla med litt feber (ikke noe alvorligere som har skjedd meg utenom det over, heldigvis!) Har jobba to år etter endt utdannelse.
Ugla Skrevet 22. november 2006 #39 Skrevet 22. november 2006 Jeg ser at flere her kun har 1 dags fravær på "influensa". Det høres merkelig ut...når jeg har influensa, er jeg borte i minst 3-5 dager, for å bli helt frisk igjen. ← Jeg tror det er mange som kaller en "vanlig" (sterk) forkjølelse for "influensa". En "skikkelig" influensa bruker å vare både en og to uker, kanskje lenger også. En kraftig forkjølelse kan nok også vare noen dager ja...
Eve Luna Skrevet 23. november 2006 #40 Skrevet 23. november 2006 I november i fjor var jeg sykemeldt i 1,5 måned grunnet utslitthet/utbrenhet. Jeg jobbet da i en selskap som har tydligvis aldri hørt om privatliv. Alt dreide seg om jobb og jeg jobbet masse overtid. Til jeg knakk til slutt. Byttet jobb etter det. Etter det har jeg hatt 2 uker med diverse egenmeldiger grunnet førkjølelse/influensa og angst og depresjon. Men ellers er jeg ganske frisk person. Jeg er ikke borte fra jobben, med mindre jeg må være det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå