Gå til innhold

Sykefravær

Drua

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om ansettelse av folk med mye sykefravær lurer jeg litt på hvor mye det er vanlig å være borte fra jobb i løpet av ett år? Hva synes dere er mye?

Lager ingen poll, for det er så mange faktorer som spiller inn her, for eksempel kronisk sykdom, stillingsbrøk, operasjoner etc.

Derfor spør jeg bare: Hvor mye har du vært borte fra jobb pga sykdom det siste året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare jobbet 100 % siden juni, før det var jeg student og jobbet deltid, men jeg har aldri vært borte pga. sykdom de to årene jeg har jobbet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 dag de siste 5 årene. da ble jeg sendt hjem av sjefen, siden jeg ikke klaerte å stå ordentlig på beina.

men mener ikke det er normalt å ha så lite fravær som meg. Men tror nok mange hadde hatt litt høyere terskel hvis de ble trukket i lønn første dagene de var syke. Hadde selv ikke hatt not å bli trukket i lønn for den ene dagen, jeg jobbet jo faktisk ikke da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et par dager i høst, og hadde sikkert et par dager iløpet av våren. Jeg bruker å dra på jobb selv om jeg føler meg syk. De dagene jeg er hjemme er jeg for dårlig til å komme meg til jobb og da hadde det ikke spilt noe rolle for fraværet om jeg ble trukket i lønn. Med en slik ordning (karantenedag) burde det kunne gå an å kombinere sykedag med avspasering - for min del ser jeg i allefall sammenheng mellom altfor mye jobbing og sykefravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare for meg selv da, jeg jobbet deltid frem til juni og var borte et par dager i januar på grunn av bihulebetennelse og ørebetennelse. Har jobbet ca. 100 % siden juni, men har ikke vært noe syk i sommer/høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mye sykefravær. Har slitt veldig med prolaps i nakken og tennisalbue. Samt at jeg har hatt to svangerskap som gikk galt (et i uke 19 og et i uke 10).

Kommer ikke til å begynne igjen i min gamle jobb så nå blir det omskolering gjennom NAV etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borte en halv dag. Jeg er bare vikar uten kontrakt, tilkallingsvikar, og da har jeg ingen sykelønnsrettigheter hos arbeidsgiver. Merket det godt for noen uker siden, da var jeg full av feber og influensa, og ba da om å få bytte vakt med en av de andre, slik at jeg jobbet bare halve dagen. Hadde jeg vært fast ansatt, så hadde jeg nok vært litt mere borte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg, gjesten igjen. I tidligere jobber har jeg bare hatt langtidsfravær, som f.eks. to måneder sykmeldt under svangerskapet, to uker pga en operasjon, halvannen måned pga nakkeplager. Dette over flere år. Korttidsfraværet mitt har vært fraværende, heldigvis. :bank-i-bordet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare jobbet fulltid siden juni, men i denne perioden har jeg vært borte 2 halve dager (møtte på jobb begge dagene men måtte dra hjem etter halv dag) pga forkjølelse, feber og halsbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt ut en egenmeldingsdag i løpet av det siste året. Mener jeg kun hadde en dag året før også.

Har aldri vært sykemeldt. Jeg blir svært sjelden ordentlig syk, men kan godt gå å hangle i lengre perioder hvor jeg er pjusk og ikke 100%, men ikke syk nok til å bli hjemme fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sykemeldt i forbindelse med tidenes pollensesong i vår, også har jeg brukt to egenmeldinger. En pga feber og greier, og en etter avslutning av et prosjekt, hvor det gikk i ett døgnet rundt i et par måneder, så jeg holdt på å kollapse så sliten var jeg.

Jobber 100% innen private næringsliv, som innleid konsulent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært borte en halv dag pga. forkjølelse og feber, og to dager i forbindelse med sykehusinnleggelse de siste to årene.

Jeg er svært sjelden syk og går ofte på jobb til tross for feber, forkjølelse og influensa. Alt for å ikke være hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl

Jeg har jobbet heltid de siste 8 årene, og har vel hatt ett sted mellom 1 og 5 dager fravær pga sykdom hvert år.

Er heldigvis lite ordentlig syk, men jeg spiser mye grønt og frukt og passer på at jeg får i meg nok av det kroppen min trenger. I tillegg tar jeg eventuelle sykdomstegn alvorlig. Kjenner jeg en dag at det kribler i kroppen, eller at jeg har litt kløe i halsen, drar jeg rett hjem etter arbeidstid, lager en ordentlig kyllingsuppe med masse hvitløk, holder sengen resten av kvelden og sover og slapper av så mye jeg kan.

Dagen etter våkner jeg stort sett opp frisk som en fisk, men med en vanvittig hvitløksånde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i ca 5,5 år. Har vel vært borte 2-3 dager i løpet av de årene. Begge gangene hadde jeg fått i meg noe jeg reagerte på og det gikk ut begge veier. (Hadde ikke akkurat noe på jobb å gjøre med andre ord...)

Er heldigvis stort sett frisk og rask, skal være veldig elendig før jeg blir hjemme fra jobb.

Men er nok noen ganger jeg har innsett i ettertid at det kanskje hadde vært mer fornuftig å ta en sykedag og heller bli frisk enn å hangle i lenger tid...

Endret av jente 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I løpet av de knappe 4 årene jeg har vært i jobb etter endt utdannelse har jeg vel vært hjemme fra jobb pga sykdom kanskje ca 5 dager? Ca 2 dager det siste året, tror jeg.

Det er nok ikke vanlig å ha så lite fravær, men jeg blir ikke så veldig syk, og går på jobb selv om jeg føler meg dårlig. (og vet at det er dumt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenmelding 1 dag de siste fem årene.

Takker min gud (som jeg ikke tror på!) at jeg har god helse og heller ikke har vært gravid.

Mange er ikke så heldig, og jeg er derfor veldig fornøyd med systemet slik det er, og håper at karensdager ALDRI blir innført, slik noen lenger oppe mente det måtte.

Vi skal alle ha det godt her i landet, ikke bare de friske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kronisk betennelse i en skulder så det har medført noen sykedager ja. Og sykt barn dager har jeg hatt 4 av. Er for tiden 60% sykmeldt pga utbrenthet, og har vært det siden slutten av august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i løpet av mer enn 10 år borte kun noen få dager, da pga influensa og lungebetennelse. Var på jobb med feber, omgangssyke, halsbetennelse, bronkitt, og med syke barn som satt ved siden av meg med feber i 40. Helt til en dag da det smalt, og jeg ble langtidssykemeldt for utbrenthet. Kanskje jeg skulle tatt signalene som kroppen min ga meg tidligere når jeg ble syk, så hadde jeg sluppet smellen. Veldig lite sykefravær er ikke alltid en god ting. Ofte er det et tegn på en overdreven samvittighet og manglende evne til å sette grenser.

Men det er lett å være etterpåklok :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...