Gå til innhold

Gir du julegave til alle du får av?


Malama

Anbefalte innlegg

Det virker kanskje som et dumt spørsmål... Man burde vel gjerne det?

Det er det da, at da jeg vr barn fikk jeg selvsagt julegave fra mine tanter og onkler, uten at jeg ga noe tilbake, naturlig nok. (Jeg har alltid gitt til dem som er fadder på meg da, men ikke alle de andre) I min familie er det slutt på "tantegaver" når man blir konfirmert, for vi har stooor slekt, altså har jeg mange søskenbarn som mine tanter/onkler (og mine foreldre) skulle gi gave til. Men noen av de nærmeste fortsatte å gi gave etter at vi ble konfirmert også.

Og noen av dem gjør det enda.

Jeg er jo voksen nå, det er 12-13 år siden jeg ble konfirmert, jeg har forlengst flyttet hjemmefra. I år feirer vi hos min forlovedes familie, og i anledning at min bror var på besøk her nå i helga, så har to av mine tanter sendt med ham julegave til oss (for å slippe å sende det i posten, naturig nok)

Og da tenkte jeg da, når ejg så disse gavene stå i et hjørne på stua... tre julegaver. En fra min bror, han skal selvsagt få en gave i retur også (fikk den ikke med seg nå rett og slett fordi edn ikke er kjøpt enda, men mamma får den med seg, hun kommer til helg) og altså to fra mine tanter.

Er jeg nå, 27 år gammel, så voksen at jeg egentlig burde gitt gave tilbake til mine tanter og onkler, ettersom de faktsik gir meg gave, år etter år? Eller "gjengjeldes" dette fortsatt av at mine foreldre gir til deres barn? (når jeg teker meg om får jo ikke mine foreldre gave fra mine søskenbarn utenom de de er fadder på, tror jeg) Jeg vil jo ikke starte en "press-trend", der mine søskenbarn føler at de "må" gi gave til mine foreldre fordi jeg gir til deres, men jeg synes bare det er litt rart å FÅ julegave av noen, år etter år, uten å gi en gave tilbake? Det eneste de får av meg er et julekort...

Mye rart en begynner å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

He, he, he....

Denne problemstillingen kjenner jeg til.

På min side er jeg vant til å kjøpe gave til alle jeg får av, men på mannens side var det anderledes.

Han har tanter og onkler som han har vært vant til å få av, så har foreldrene hans gitt til fetrene og kusinene hans.

Før vi ble gift blandet ikke jeg meg inn i hvordan de gjorde det, men jeg må innrømme at etter at vi ble gift har jeg fått viljen min....

Jeg syntes det var veldig rart å gi gave til mine tanter og onkler og ikke til hans, så nå kjøper vi til hans òg. Men bare til de vi får av altså, og det gjelder på begge sider.

Dette har ført til at svigersene mine plutselig begynte å få en blomst eller en flaske vin fra de de er tante/onkel til og synes det er sååå koselig :)

Men for å svare på ditt spørsmål så var det i vårt tilfelle ikke forventet med gave tilbake. Her var det sånn som du skrev at tanter/onkler kjøpte til nevøer/nieser uten å forvente noe tilbake.

Så det er i grunnen opp til deg selv ;)

Ikke så mye hjelp å få av meg :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

jeg er 25 og min bror er 27, vi får fortsatt gaver fra noen tanter og onkler.

av vår enslige tante, hun har alltid fått en liten gave fra oss.

av en tante og onkel som vi ikke kjøper tilbake til.

og en annen tante og onkel som vi feirer hos, og de får en gave som takk for at vi får komme (min tante ville ikke ha gave fra oss, så i år fikk jeg beskjed om at de ikke skulel ha noen gave. selvfølgelig får de for det). men det er mer en gave som takk for gjestfriheten, ikke en ren julegave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får alltid gave fra min tante og jeg gir henne bestandig et Hjemmet Julekryssord + syrlige drops. Hvorfor? Fordi hun "forventer" nesten å få det hehe... En liten stilltiende avtale mellom oss. Men jeg vet jo at gaven blir satt veldig godt pris på, og det koster så lite. Hvor lenge hun kommer til å kjøpe julegave til oss nå tross alt, voksne tantebarn, er jo ikke godt å si, men hun er sånn "hønemor" og veeeldig glad i julen + å kjøpe julegaver. Og jeg kommer vel alltids til å gi henne kryssord og syrlige drops :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre må jeg nesten si, så gir vi til alle som gir til oss. Har kuttet ut mange som var enig i at det var bare tull å drive på og kjøpe til hverandre, mens andre ville holde på den tradisjonen. Så vi har over 40 stykker å kjøpe julegaver til, og da er par regnet som én.

Jeg er litt irritert over dette, fordi det blir masse stress med å finne så mange julegaver, det blir dyrt, og fordi vi bruker laaaang tid på å åpne alle pakkene på julaften. Jeg hadde heller villet spart de pengene vi bruker på disse unødvendige (i mine øyne) gavebyttene, og heller kjøpt noe dyrere til de som er nærmere oss. Og sluppet å få mange småting som jeg aldri har kunnet tenke meg å kjøpe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vår gave av tante og onkel, og søskenbarna mine får gaver av mine foreldre. Tante og onkel får gaver fra "hele familien", i praksis vil det si at foreldrene mine kjøper gaver, men skriver på mitt og broren min sitt navn. Det samme gjør de til våre foreldre.

I sambos familie er mammaen hans skikkelig streng på akkurat det, sånn at han må kjøpe gaver til alle selv.

Jeg synes det er veldig unødvendig med alle disse gavene, før jeg fikk samboer kjøpte jeg 5 gaver i året, til kjæresten, en til broren min og dama, en til mamma, en til pappa og stemora mi, og en til en venninne. Besteforeldre og annen familie gir vi til som en familie. Nå hjelper jeg til med hans gaver også, men det er alt for mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir til alle jeg får av. De siste årene har noen av oss blitt enige om å droppe gaver til hverandre, og det synes jeg er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir til alle jeg får av, ja. Utenom jobben ;) Pleier ikke få "overraskende" gaver, det er de faste og nærmeste fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg gir ikke egne gaver til tanter og onkler som jeg får av. Føler at jeg inngår i mine foreldres gaver til dem. Men ellers gir jeg til alle jeg får av. Har en del venner som jeg har avtalt å droppe gaver med. Vi gjør heller en ting sammen, som f.eks. å gå på konsert i romjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva.. Man skal ikke "la seg presse til å kjøpe julegaver". Dersom du mener at du ikke ville kjøpt til de (uansett om de kjøper til deg) - da mener jeg at du ikke skal kjøpe. Dersom de syntes det er dumt så lar de vel være å kjøpe neste år - og vips så er du kvitt et problem..

Dette er sannsynligvis allerede en gjengjeldelsesgave.. Dine foreldre kjøper til de og de gjør igjen ved å kjøpe til dere. Da blir det litt voldsomt om du kjøper til de også..?

Men det kan være hyggelig med et julekort eller julebrev som viser at du setter pris på de. Evtl kan du gi en flaske vin. Men i utgangspunktet syntes jeg gave er unødvendig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...