Gå til innhold

Ekte tre eller plasttre?


salsera

Anbefalte innlegg

Pleier dere å ha ekte tre eller plasttre? Og hvorfor? Kan dere nevne noen fordeler og ulemper ved det?

Vi klarer ikke helt å bestemme oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har alltid ekte tre, og hedigvis kan vi ha det. Jul er blant annet lukten av gran synes jeg. :)

Eneste grunn jeg kan komme på til å ha plastre må være allergi. Men det er nå min mening da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte. Fordi det er litt av julestemningen å dra på tre-jakt og jeg synes ekte er penere enn plast. Litt barnåler på gulvet er jo ulempen, men synes ikke det er noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte tre, selvsagt. Det blir ikke skikkelig jul uten. Og det må være vanlig gran og ikke edelgran, for lukten er jo halve opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ett av hvert.

Plast:

Fordeler:

- drysser ikke

- ser alltid "perfekt ut"(ikke noen greiner som må beskjæres, alltid grønt osv)

Ulemper:

- tar litt tid å rette ut greinene når det skal opp.

Ekte

Fordeler:

- lukta

Ulemper:

- må hugges/kjøpes hvert år.

- drysser

- må vannes regelmessig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk. Grønn
Ekte. Fordi det er litt av julestemningen å dra på tre-jakt og jeg synes ekte er penere enn plast. Litt  barnåler på gulvet er jo ulempen, men synes ikke det er noe stort problem.

Enig! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte selvfølgelig! Sambo hadde plast før min tid, og de har vi kasta. Pleier å bruke edelgran. Husker ikke hvilken type, men de er tette og fine. Fjelledelgran tro? :klø: Usikker nå, men det var vi så fornøyd med i fjor at vi skal ha det i år også. Prisen bryr jeg meg lite om. Juletreet skal være fint, koste hva det koste vil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ekte julegran (formklypt edel gran). Hvert år er jeg irritert over at det drysser så da forbanner jeg meg på at neste år da blir det plasikk, men da neste år kommer blir det alikevel ekte. Klarer ikke å bytte ut det ekte treet.

Vi hadde furu en gang, men det var grusomt stygt, men det drysset ikke da........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ekte tre jeg. Synes det er så deilig når lukten av gran sprer seg i huset :) Men, jeg synes det er trist å kaste det ut etter nyttår :( Og ser at det kan være fordeler med plasttre. Noen ser jo også ganske så naturlige ut.

Endret av nostalgia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå banner jeg vel nærmest i kjerka her, men vi har plasttre. :)

Vi har noen ganger hatt ekte grener i vase, for å få juletrelukt, men det er ikke alltid vi (jeg) gidder det.

Vi har egen skog, men når juletrehugginga ble mitt ansvar hvert år, så ble det for slitsomt. (Mannen er borte ukene før jul.) Og de juletrærne som selges her er ofte ikke så pene.

Den største fordelen med plasttre er at det er lett å forme, og lett å pynte. Og det er ikke kjempekrise når katta leker tarzan i det, fordi pynten henger bedre og jeg synes det er stødigere. Kommer jo selvsagt an på foten da. Og så slipper man alle smådyrene som overvintrer i barken. Plasttreet gir jeg bare en dusj, så er det like fint som året før. Og så slipper vi problemet med å bli kvitt det på nyåret, vi bare pakker det sammen og legger det på garasjeloftet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte så klart. Men vi har furutre, for meg er det furu som lukter jul. Gran er jeg allergisk mot, så det kommer ikke på tale uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasttre er noe piss!!!

Jeg liker ikke plasttre og syntes det er unødvendig hvis ikke man er allergisk mot alle typer juletre. Eller da kan man egentlig drite i å ha juletre mener da jeg.

Ja, høres teit ut, men jg mener ekte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekte selvfølgelig. (edelgran) Blir ikke skikkelig jul med plasttre.

Eneste grunnen til at vi skulle bytte til plast, måtte være at noen var allergiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at de fleste har et så konservativt syn på juletre! Visste dere at i Tyskland fikk folk opp øynene for miljøforurensning og sur nedbør først det året det ikke fantes nok juletrær til alle, fordi trærne i Tyskland var skadet av sur nedbør og ikke kunne brukes!?

Og for å være inkonsekvent, så foretrekker jeg ekte gran selv, men de siste fem årene har jeg ikke hatt juletre selv, bare nytt synet av juletreet på julaften hos familien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte juletre såklart. Det lukter så godt. I år skal jeg nok være en del hos typen min og han bor i leilighet så noen sier meg det blir dårlig med skikkelig juletre her, selv om jeg skal greie og smugle inn et lite et i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Plast på grunn av allergi. Etter at jeg har vært syk i jula i mange mange år, gikk mamma med på plasttre, slik at jeg kunne være litt oppegående i jula. Men nå en del år etter kan hun ikke tenke seg ekte juletre, enten er det for skjevt, for lite tette greiner, det drysser osv, og det slipper hun nå.

I leiligheten til meg og sambo har vi ikke julepynt, siden vi feirer hjemme hos foreldrene våre uansett, men den dagen vi skal tilbringe mesteparten av julen hjemme hos oss selv blir det nok plast da og.. Drasse med meg et ekte juletre først opp fra byen (med buss???), og så opp 5 etasjer.. Sier seg selv at plasten er min venn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo vil helst ha plastikktre, mens jeg helst vil ha edelgran... Jeg ser jo fordelene med plastikk, men det blir liksom ikke ordentlig jul... Allikevel har jeg latt meg overtale til å være med å se på juggelet. ;) 200-kroners-trær fra Jernia utgår. Noen som vet hvor man får kjøpt pene hen? Pris ingen hindring, forsåvidt, hvis jeg skal ha plast må det være så nært opptil 100% naturtro som overhodet mulig, være juletregrønt (i motsetning til den grelle gressfargen som mange billige har) og ikke ha "pels" på stammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer fremdeles ikke å bestemme meg. ;) Etter å ha feiret jul på mange måter og med og uten tre, og både med ekte tre og plasttre oppover årene (men ikke hjemme hos meg selv), trenger jeg ikke granluft for å få julestemning.

Hvor lenge klarer et juletre seg uten "pleie"? Dvs. uten at noen er der for å vanne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...