Gjest Eir Skrevet 13. november 2006 #41 Skrevet 13. november 2006 Hva er ditt syn på hasj? - Jeg ser på det som ett rusmiddel, på lik linje med alle andre rusmidler. Er for legalisering, både fordi jeg mener at rus er bør være ett personlig valg, og ikke overstyres av staten, og fordi det ville løst mange av narkotikaproblemene her i landet. Har du prøvd ? - Ja. Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? - Rent fysisk er alkohol ett kraftigere rusmiddel, mens den største ulempen med hasj er at det er forbudt. Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? - Ja. Og jeg mener at valg av rusmidler bør være en personlig sak, så det legger jeg meg ikke oppi.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2006 #42 Skrevet 13. november 2006 Jeg har aldri prøvd noen sterkere form for medikamenter enn paracet, og har følgelig aldri prøvd hasj. Allikevel mener jeg at det er fullstendig dobbeltmoralsk av samfunnet å ha et rusmiddel som er sosialt akseptert og nærmest påkrevet i mange sammenhenger som alkohol er, og et annet rusmiddel som blir sett på som selveste styggedommen selv, og som både er blitt kriminalisert gjennom vår lovgivning og følgelig sosialt uakseptabelt. Jeg klarer ikke å fatte og begripe hva som skal gjøre det ene middelet bedre enn det andre. Lovverket henger ikke helt med i samfunnutviklingen på dette området. Tidligere så hadde man lover som gjorde samboerskap straffbart, også homofili var straffbart, disse lovene var til ene og alene fordi samfunnsmoralen så på den praksisen som umoralsk og skadelig. Ville noen her idag mene at mennesker som lever sammen uten å være gift burde ha vært straffet. Nei, selvfølgelig ikke, og det samme synet kommer nok fremtiden til å ha på menneskers omgang med rusmidler om en ti års tid fra nå av. Videre har menneskeheten gjennom alle tider og i alle samfunn søkt å bruke stimuli av ulike varianter . Menneskeheten har da overlevd i millioner av år allikevel. Tror noen at det er noe som vil forandre seg? Dessuten medfører vår tids kriminalisering av hasjbruk til et særdeles stort marked for svart omsetning av penger, hvilket samfunnet ikke tjent med da de tapte skatteinntekter må regnes å være betydelige. Jeg er på bakrunn av de ovenstående betraktninger tilhenger av legalisering av hasj og marihuana. Og sier bare som så, live life to the maximum of pleasure.
vodja Skrevet 26. november 2006 #43 Skrevet 26. november 2006 Jeg har vært inne på en annen tråd her inne som handler om hasj og om det er farlig eller ikke å røyke. Vil føre den videre med å høre hva ditt syn på hasj er? Hva er ditt syn på hasj? Har du prøvd ? Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? ← Synes ikke harsj er noe galt ..man blir ikke agresiv av å røyke harsj å man vet faktisk hva man driver med til enhvær tid. Jeg har prøvd og i mine yngre dager røyet jeg ganske ofte, har ikke røyka harsj på mange år nå. Mitt syn på det er at det langt i fra er værre å røyke harsj enn å drikke alkohol (er ikke avholds) Kjenner flere som har prøvd ja. Synes det er mye feilinfo om harsj jeg. mange sier at om man røyker harsj begynner med tyngre stoffer ..jeg tror og mener er dette er noe få gjør. hvor mange har ikke røyket uten å gå videre? Det jeg tror kan være skaderlig er om man velger å sitte å røyke hvær dag ..men dette er jo ett problem på lik linje med folk som velger å drikke hvær dag oxo! Jeg ble aldrig avhengig av å ha røyka aldrig kjent suget etter mere heller. å ikke kjent noen som har blitt avhengige! Rusen av å røyke harsj er jo at du blir avslappet å knisete og sløv. Men respektererr at noen er mot det. Selv mener jeg at legalisering er helt ok...Tror det er viktigere å sette fokus å søkelys på di stoffene man kan dø av å som virkelig skader folk. Hvor mange har dødd av å røyke harsj da? Å hvor mange dør av for lang bruk av alkohol?
Gjest mata Skrevet 26. november 2006 #44 Skrevet 26. november 2006 Jeg har røyka hasj jevnlig tidligere, men nå er det par ganger i året. Mannen min røyker ikke, men har røyka før. Hvis han hadde røyket ukentlig hadde jeg kanskje røyket oftere, men nå røyker han ingenting mens jeg tar meg en blås hvis det er blant venninner og venner, så jeg er ikke direkte påvirket av han, bare litt indirekte kanskje... Jeg liker best pot og khat, men khat har jeg bare inntatt tre ganger og det får holde med det. Noen av vennene mine røyker daglig og de ser på det som et problem de skulle ønsket de ble kvitt. Når de prøver slutte, følger det med rastløshet og søvnløse netter.
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. november 2006 #45 Skrevet 26. november 2006 Hva er ditt syn på hasj? Er imot det, og syns absolutt ikke at det burde legaliseres. Vet om en som røykte hver dag i 10 år, og da han sluttet, sa han at det var som om han endelig våknet opp. I sommerjobben min i sommer, var det også en rusmisbruker/psykiatrisk pasient som stakk av noen ganger, hvor han ruset seg på amfetamin og hasj. De ansatte der sa at det var ikke amfetaminen som var farligst for ham, men hasjen, fordi han ble ultrapsykotisk av det. Fagfolk sier også at hasj kan utløse psykose hos enkelte, og man kan ikke på forhånd vite hvem det vil bli. Hasjen forblir også mye lengre i hjernen enn alkohol. Det kan også ha skadelige effekter på hjernen over tid. Det kan også være noe med miljøet man henger i når man røyker hasj, og at man kan bli fristet til å prøve andre ting. Har forstått det sånn at rusen er best i begynnelsen (?), og at man lettere vil kunne søke andre ting etter hvert. Innbiller meg at det er få som begynner rett på hardere stoffer. Har du prøvd ? Nei. Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? Jeg tror at hvis man drikker moderat, så er det bedre for kroppen enn hasj. Jeg drikker sjelden, og når jeg først gjør det, så er det i beksjedne mengder. Alkohol er nå en gang lovlig, men selvfølgelig har det også store skadevirkninger i form av sykdommer og ulykker. Jeg vil ikke sitte og forsvare alkohol, men det at dette rusmiddelet kan være skadelig, gjør ikke hasj mindre skadelig. Jeg tror at verden hadde vært et bedre sted om det ikke fantes alkohol. Men når det en gang er lovlig, så tror jeg at man ikke trenger å legalisere enda et rusmiddel. Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? Ja. Jeg vil ikke legge meg opp i hva vennene mine driver med eller dømme dem, så lenge de ikke tar helt av og jeg ønsker å hjelpe dem. Har en venninne som prøvde marihuana, og hun trodde at jeg aldri ville se på henne på samme måte igjen. Jeg syns kanskje ikke det var det lureste hun kunne gjøre, men jeg tror ikke at man trenger å bli rusmisbruker av å prøve en gang. Jeg syns definitivt ikke at hun ble en "dårligere" person av det, sånn hun så ut til å føle selv. Men er altså ingen stor tilhenger. Forstår at man kan bli fristet til å prøve en gang, men forstår ikke at noen ønsker å drive med det over lengre tid (særlig når de sier at de kan slutte når som helst).
Meaty Skrevet 26. november 2006 #46 Skrevet 26. november 2006 Broren min begynte med hasj for et par-tre år siden. Han drev med det en stund, men så gikk han over til amfetamin og muligens andre ting også. Han forandret seg totalt, ble sint og oppfarende for den minste ting. Han klarte ikke å ta vare på seg selv og måtte tvangsinnlegges. Heldigvis klarer han seg bra i dag, og bruker ikke noe stoff lenger. Derfor er jeg i mot hasj. Mulig at det ikke er så ødeleggende i seg selv, i små doser, men det leder mange ut mot sterkere stoffer. Alkohol er greit i små mengder for smakens skyld men synes det er for mye når folk blir beruset av det, i det hele tatt liker jeg ikke stoffer som får folk til å forandre personlighet.
Liskat Skrevet 26. november 2006 #47 Skrevet 26. november 2006 Hva er ditt syn på hasj? - Cannabis skulle vært avkriminalisert for medisinsk bruk, og små brukerdoser som ble solgt over disk på polet, med 20-årsgrense. Men jeg er imot full legalisering, men siden cannabis som rusmiddel ikke passer inn blant de tungre stoffene på narkotikalisten så bør det ikke være helt illegalt heller, samt at man bør fjerne linken mellom cannabis og andre stoffer ved at folk ikke må oppsøke tunge miljøer for å skaffe seg det. Samtidig mener jeg de som vil prøve cannabis bør være klar over at dersom de har anlegg for psykiske lidelser så kan cannabis fremskynde den prosessen (de som har anlegg for alzheimers bør altså holde seg langt unna cannabis). Det er et rusmiddel som bør nytes i moderate doser, som med alle andre stoffer er misbruk farlig. Har du prøvd ? - Nei, det er ulovlig i Norge og jeg har aldri følt behovet for å prøve det heller. Jeg ville kanskje, kanskje, kaaaanskje prøvd det hvis det ble avkriminalisert eller hvis jeg oppholdt meg over lengre tid i et land der det var avkriminalisert. Dog ikke i form av røyking, siden jeg ikke tåler å innhalere røyk, men kunne prøvd det i form av krydder i mat eller kaker. Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? - Alkohol er et rusmiddel som dreper hjerneceller, ødelegger lever og alt mulig annet i kroppen, og som dreper ganske mange mennesker. Man har aldri funnet noen som har dødd av å misbruke cannabis (i de tilfeller der cannabis var involvert har det vært brukt sammen med andre, mye farligere stoffer, men cannabis alene har ikke drept noen). Samt at cannabis bedøver hjerneceller, og så lenge man ikke er ting bruker så er det ingen varig skade, utenom de som skjer i sammenheng med røykskader på lungene, men det er i samme gate som man får av å røyke tobakk. Det er også mindre fare for å bli avhengig av cannabis enn alkohol og røyk, og avhengigheten blir som regel ikke like sterk (selvsagt er dette noe som varierer fra person til person). Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? - Ja, og de jeg regner som i min vennekrets er fullt oppegående og intelligente personer som har langt mer vett i hodet enn de fleste jeg kjenner som drikker seg sanseløse hver helg. Ellers kjenner/vet jeg om mange som bruker cannabis, men de bruker også mye annet rart og i de tilfellene tviler jeg meget sterkt på at det er hasjen som førte til at de begynte med andre ting. De begynte gjerne med røyk og alkohol, fant ut at hasj er kult, og så kom de i kontakt med et miljø de ikke skulle vært i kontakt med. Det skal også sies at det er folk som slet en del før de begynte å leke med rusmidler (røyk og alkohol er rusmidler og), og jeg antar at mennesker som sliter er mer utsatt for å prøve tyngre rusmidler, og at det ikke er på grunn av et enkelt rusmiddel at de går videre til andre stoffer.
Gjest Fliss Skrevet 26. november 2006 #48 Skrevet 26. november 2006 Hva er ditt syn på hasj? Jeg er imot alle ulovlige rusmidler - og vil for all del ikke ha det legalisert. Har du prøvd ? Ja. Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? Jeg drikker veldig sjeldent alkohol, kanskje en gang pr. måned - og da kun to-tre glass med rødvin. Hasj har jeg ikke røkt siden jeg var i 16-17-årsalderen, heller ingen i min omgangskrets gjør det. Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? Jeg har sett hvordan hasjen virket på endel av mine venner i ungdommen, og det er skremmende observasjoner. At hasj virker utrolig sløvende og fordummende på endel mennesker er jeg ikke et øyeblikk i tvil om ...
Gjest LilSweetie Skrevet 26. november 2006 #49 Skrevet 26. november 2006 Hva er ditt syn på hasj? Det er et ulovelig rusmiddel, og jeg mener man skal følge lovene i et samfunn. Mener man noe er galt med loven bør man heller prøve å endre dem enn å bryte dem. Men; jeg tror ikke det samfunner trenger er et rusmiddel til, og er derfor mot å legalisere det. Har du prøvd ? Nei. Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? Jeg tror samfunnet hadde blitt bedre med mindre av begge deler. (Selv om jeg er slett ikke er noe avholdsmenneske selv.) Mitt uvitenskapelige syn på det er at det er lettere å bli avhengig av alkohol enn av hasj. Dette er mitt inntrykk på bakgrunn av de jeg kjenner, der en veldig liten prosentandel av de som drikker har problemer ift det, mens en forholdsvis stor prosentandel av de jeg kjenner som røyker hasj har problemer med det. I tillegg er det lettere å drikke med måtehold enn å røyke med måtehold (lettere å ta en øl og gå hjem og ikke merke noe, enn å ta trekk og gå hjem). Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? De fleste jeg kjenner har prøvd, og jeg bryr meg ikke om det. Et par jeg kjenner røyker altfor mye, og det er selvfølgelig ikke noe særlig.
Anglofil Skrevet 27. november 2006 #50 Skrevet 27. november 2006 Hva er ditt syn på hasj? Jeg er i mot legalisering av hasj. Har du prøvd ? Nei, vil heller ikke prøve. Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? Jeg er ikke noen stor tilhenger av verken alkohol eller hasj, men alkohol er nå engang lov, så det er ikke så mye jeg kan gjøre med det. Dermed så har jeg ikke så mye i mot folk som er måteholdne i forhold til alkohol. Når det gjelder hasj er jeg i mot det, selv om skadeeffektene er sagt å være mindre enn alkohol. Jeg bare mener vi ikke trenger flere stoffer av den grunn, vi har nok som det er. Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? Ja, og jeg synes det er lite klokt. Mvh Yvonne
Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2006 #51 Skrevet 27. november 2006 Jeg har vært inne på en annen tråd her inne som handler om hasj og om det er farlig eller ikke å røyke. Vil føre den videre med å høre hva ditt syn på hasj er? Hva er ditt syn på hasj? Jeg ser ikke helt den store forkjellen på hasj og annen narkotika. Mulig jeg er uvitende men det er uansett et narkotisk stoff som ikke er legalisert for en grunn. Har du prøvd ? Nei, har heller ikke noe ønske om det. Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? Jeg drikker sjeldent alkohol men tror begge deler kan ha ringvirkninger få aner på forhånd. Mye kan skje under alkoholens rus, men jeg har hørt om flere tilfeller der folk som har røkt hasj har gått inn i psykoser der en skikkelig fyllekule ville vært barnematen i forhold. Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? Ja. Dem om det. ←
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå