Gjest Gjesta Skrevet 10. november 2006 #21 Skrevet 10. november 2006 Hva er ditt syn på hasj? Egentlig tror jeg kanskje ikke hasj er så mye farligere enn alkohol, men som mor til snart tenåring, tar jeg sterk avstand fra all narkotika. Alkohol er et rusmiddel som sikkert hadde blir forbudt om det kom på markedet i dag. Har du prøvd ? Nei, det har jeg ikke. Har delt følelse på dette, angrer på en måte på at jeg ikke prøvde da jeg var ung, er på en annen måte glad jeg aldri gjorde det. Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? Tror som sagt at hasj egentlig ikke er så mye verre enn alkohol. Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? Jeg kjenner veldig mange som har prøvd, og også noen som dessverre sliter med misbruk. Det er helt greit at noen har prøvd, men må innrømme at jeg ikke hadde likt om noen av mine nærmeste hadde brukt hasj jevnlig.
FantasDick Skrevet 10. november 2006 #22 Skrevet 10. november 2006 - Hva er ditt syn på hasj? Vær så god. - Har du prøvd? Ja, flere ganger, men jeg har aldri brukt det fast. - Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? Jeg vet ikke helt. Alkohol er helt greit i moderate mengder - samme med hasj. - Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? Ja. Og det er helt greit.
Mossa Skrevet 10. november 2006 #23 Skrevet 10. november 2006 Hva er ditt syn på hasj? -- Ikke noe for meg. Men skulle noen trenge det av medisinske grunner, så er det fint om de hadde den muligheten...lovlig selvsagt At de som ikke har blitt avhengig forteller at det er ufarlig gjør ikke at jeg ser lettere på det. Det er så mange på den andre siden som kan fortelle det motsatte, at de startet med hasj, for så å søke etter en forsterket rus andre steder. Og ender selvsagt da på sterkere stoffer. Og jeg tenker alltid at det må være lettere å trå over terskelen når man allerede står med den ene foten over. Har du prøvd ? --Nei, og tror ikke jeg kommer til å forske noe særlig på den fronten. Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? --Rusmidler i seg selv er skadelige for enkelte. Og nå er nå engang hasj ulovlig, så da er det greit at man holder seg innenfor lovverket. Misbruk av rus, i det hele tatt, er triste saker...uansett hva rusmiddelet heter. Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? --Kjenner mange som har prøvd. Det er helt greit for meg, så lenge det ikke dreier seg om misbruk (og det gjelder alkohol like mye) Og jeg vil ikke ha hasj i mitt hus. Hva de gjør hos seg selv er noe helt annet.
colazero Skrevet 10. november 2006 Forfatter #24 Skrevet 10. november 2006 Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? Jeg tror alkohol er verst for kroppen, hasj er verre for hjernen. Alkohol ødelegger mer på kort sikt, ved at folk gjør dumme ting i fylla osv. Hasj ødelegger mer på lang sikt, hjernen blir aldri normal igjen, og mange blir avhengig av sterkere stoffer. ← Alkohol dreper hjerneceller, mens hasj bedøver. Så det er helt klart farligere til hodet og kroppen å misbruke alkohol.. Mange blir vel ikke avhengig av andre stoffer bare fordi man har prøvd hasj, man blir avhengig av andre stoffer når man begynner å teste ut andre stoffer.. Ikke hasj!!
Baltasarii Skrevet 10. november 2006 #25 Skrevet 10. november 2006 Hva er ditt syn på hasj? - Jeg liker ikke hasj, og det er kun fordi jeg har sett bivirkninger, som jeg ikke syns er noe bra hos ungdommer fra alderen 13 år.. Det fører mest sannsynlig til å prøve andre sterkere stoffer, pga den rusen hasjen gir, blir for "svak" etter en stund.. huff nei,kutt ut driten.. Har du prøvd ? - ja, en gang, da jeg var ungdom og ikke hadde vett og forstand... Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? - Liker ikke det heller når det blir i for store mengder. Men blir vel ikke så skadet av det, og det er vel ikke noe de fleste pleier å bruke "hver dag" Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? - Ja, kjenner mange, og det har nok med jobben min!! jobber sammen med ungdommer som har problemer, nettopp pga hasj og narkotikum!! Nei, liker det ikke! Her er en link til en info side! http://www.rusinfo.no/hasj/
Gjest Chrizzy Skrevet 10. november 2006 #26 Skrevet 10. november 2006 (endret) Det at jeg ikke vil at mine barn eller de ungdommene jeg kjenner skal begynne med det, sier vel det meste. Jeg har ikke hørt mange røykere som sier at "nei det ville da være helt ok", de som har sagt det synes jeg virker litt "ødelagt". Å leke med avhengighetsskapende midler burde vel virke dumt for de fleste? Man vet jo faktisk ikke om man er en av de som kan ta skade eller avhengig av det. Også fordi det er ulovlig og fordi de er nødt til å bli kjent med et kriminellt miljø når de bruker det. Det er så mange ting å tenke på her, jeg synes de som forsvarer røyking ser litt for snevert på det. Klart det kunne vært annerledes om det hadde vært legalisert, om man bare røyker lite, om man ikke blir for asosial osv., nå er det ikke så enkelt, det må man også vurdere før man tar stilling. Edit: Ellers har jeg ingenting mot røykere i seg selv, og jeg blir ofte trist når jeg hører at når folk rakker ned på en som røyker. Det er akkurat sånn jeg IKKE vil at medmennesker på kloden skal være mot hverandre!!! Fy skam Endret 10. november 2006 av Chrizzy
minienthe Skrevet 11. november 2006 #27 Skrevet 11. november 2006 Alkohol dreper hjerneceller, mens hasj bedøver. Så det er helt klart farligere til hodet og kroppen å misbruke alkohol..← er ikke enig i dette... joda, alkohol dreper og hasj bedøver men hasjen har også en stor andel bivirkninger som ofte ikke kommer frem i lyset. tap av språk og taleevne (glemmer ord, stotrer, snakker "slepende") forbrenningen blir ødelagt (la på meg 25 kg på under 6 mnd når jeg sluttet, må gå på medisiner resten av livet pga dette) paranioa hallusinasjoner likegladhet ovenfor alt og alle astma, tungpustethet, øket sjanse for lungekreft øket mulighet for hjernesvulst plutselige svimmelhetsanfall synsforstyrrelser en del av de jeg listet opp her kommer dog med ekstrem bruk, en joint i ny og ne vil nok sannsynligvis ha mye mindre bivirkninger men problemet er at folk reagerer veldig individuellt
Gjest gjesta Skrevet 11. november 2006 #28 Skrevet 11. november 2006 Alkohol dreper hjerneceller, mens hasj bedøver. Så det er helt klart farligere til hodet og kroppen å misbruke alkohol.. Mange blir vel ikke avhengig av andre stoffer bare fordi man har prøvd hasj, man blir avhengig av andre stoffer når man begynner å teste ut andre stoffer.. Ikke hasj!! ← Jeg kan ikke akkurat påstå at jeg har peiling på hvordan det fungerer medisinsk sett. Men etter hva jeg har sett og hørt (sikkert fra mange som ikke har peiling, men også en del som har det) har folk som har vært alkoholikere i mange år først og fremst problemer med kroppen (leveren), mens de er like intelligente som de alltid har vært. Folk som har røyket altfor mye hasj virker dumme og sløve.
Pauline Skrevet 11. november 2006 #29 Skrevet 11. november 2006 Det er ulovlig. Det sier egentlig det meste. Som tenåringsmor tar jeg avstand fra hasj. En annen sak er at om alkohol hadde kommet i dag, ville det nok også vært ulovlig. Ja, har prøvd. 2 ganger i min ungdom, men det er mer enn 20 år siden. De fleste jeg kjente i ungdommen, har nok det akkurat som vi eksprimenterte med røyk og alkohol. Tror egentlig ikke det er noe farlig, men som sagt ulovlig. Ingen jeg kjenner som provde i ungdommen er hekta på noe. De er helt streite folk.
Gjest Sumiko Skrevet 11. november 2006 #30 Skrevet 11. november 2006 (endret) Jeg har vært inne på en annen tråd her inne som handler om hasj og om det er farlig eller ikke å røyke. Vil føre den videre med å høre hva ditt syn på hasj er? Hva er ditt syn på hasj? Mitt syn på hasj er at det er noe jeg ikke vil ha i min omgangskrets. Har du prøvd ? Ja jeg har prøvd for en del år siden nå, vet hvor behagelig virkningen var og holder meg derfor unna. Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? Man kan ikke sammenligne alkohol og hasj, men jeg ser på hasj som et relativt ufarlig dop (i små mengder riktignok, utover det skal jeg ikke uttale meg), likevel vil jeg som sagt ikke omgås folk som driver med det. Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? Jeg kan jo ikke sitte i glasshus og fordømme mennesker som har prøvd hasj, når jeg har gjort det selv. ← Endret 11. november 2006 av Sumiko
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2006 #31 Skrevet 11. november 2006 Hva er ditt syn på hasj? Har du prøvd ? Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? ← Jeg vil fortelle om min vennine som jeg gikk på skole sammen med. Hun begynte å røyke hasj, mens jeg var kraftig imot det. Jeg ville ikke ha noe med verken rusmiddelet eller vennene hun vanket med. Vi gled nok litt fra hverandre. Desverre gikk det ikke så bra med min vennine, hun er idag scizofren og narkoman. Det er allmenn kjent at hasj kan være med å utløse psykiske sykdommer hos unge folk. Hjernen er fortsatt ikke helt utviklet før man er 20, og man bør ikke tukle med dette. Man kan jo spørre seg om hun kanskje hadde fått denne sykdommen uansett. Szcizofreni er jo også genetisk betinget. Det kan nok godt hende, men sykdommen ble nok enda kraftigere ved bruk av hasj. Og i begynnelsen brukte hun bare hasj, de sterkere rusmidlene begynte hun med etter hun var blitt syk. De flotte vennene hennes i dette miljøet smuglet rusmidler inn til henne på lukket avdeling. Derfor er jeg helt imot legalisering av hasj. For noen kan det ha så voldsomt store konsekvenser, men man vet jo ikke på forhånd om man er disponert for slike alvorlige lidelser. Jeg vet mange godt voksne mennesker liker å slappe av med en joint. Det får de bare gjøre, men ikke kom her og fortelle meg at hasj er så ufarlig!! Det provoserer meg voldsomt når folk sier at det er så ufarlig, når det er på det rene at unge folk kan få utløse alvorlige psykiske lidelser av det. Nå skal det sies at jeg idag nesten ikke drikker alkohol heller, drikker meg aldri full. Ønsker å beholde kontakten med meg selv, ikke flykte fra alt sammen gjennom en rus. Prøver å leve sunt og i harmoni med meg selv, har bla drevet med meditasjon som fikk meg til å finne roen og å slappe av på en mye bedre måte enn det å drikke seg full gjør. Alkohol er jo farlig det og, siden mange utvikler alkoholisme. Men her har det også med vår vestlige kultur å gjøre, vi er vant med å drikke alkohol i festlig lag. I muslimske land derimot skal de jo ikke drikke alkohol, men tygger khat til den store gullmedaljen. Men for meg er altså den store forskjellen mellom alkohol og hasj at hasjen altså kan utløse disse veldig alvorlig sykdommene for enkelte. Og det å være så syk som min vennine er så alvorlig at jeg ikke tror noen av oss kan sette oss inn i hvordan det er. Jeg håper noen av dere som er for legalisering kan lese innlegget mitt og komme med en kommentar
Lassie Skrevet 12. november 2006 #32 Skrevet 12. november 2006 Hva er ditt syn på hasj? Jeg ser på hasj som et ganske ufarlig rusmiddel i små mengder, men hvis det blir ofte og mye så har jeg veldig mye imot det. Har du prøvd ? Ja, det har jeg. Opptil flere ganger. Men har ikke rørt hasj på flere år, da jeg har blitt voksen. Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? Nå er ikke jeg så veldig begeistret for alkohol heller, jeg, da. Men jeg vil nok heller at folk skal ta seg et par pils enn en joint for å si det sånn. Men jeg synes man skal holde seg mest mulig til små mengder av alkohol også, jeg. Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? Ja, og det synes jeg er rett og slett teit - især når det er voksne folk jeg snakker om...
Gjest Norwegian Blue Skrevet 12. november 2006 #33 Skrevet 12. november 2006 (endret) Hva er ditt syn på hasj? Er egentlig ganske likegyldig til det i utgangsunktet, men i mot når det fører til at en person blir sløv og dum og begynner på hardere stoffer Har du prøvd ? Nei. Jeg tenker meg at jeg gjerne vil prøve en gang, bare for å prøve. Men ikke her i Norge (fordi det er ulovlig her) og jeg vil ikke røyke det, isåfall måtte det bli via "special brownie" når jeg er i Amsterdam Hva er ditt syn på alkohol kontra hasj? Alkohol er mye skadeligere enn hasj, men det betyr ikke at det burde være lovlig. Det betyr heller at alkohol burde være mindre lovlig, for å si det sånn. Kjenner du noen som har prøvd? Og hva synes du om det? Eksen min bruker hasj og jeg syntes veldig lite om det for det har ført til at han nå har begynt på hardere stoffer. Og jeg kjenner nok flere som bare har prøvd å latt det bli med det, og det har jeg ikke noe i mot, så lenge det bare er for å stille nysgjerrigheten. Endret 12. november 2006 av Norwegian Blue
Gjest Gjesta Skrevet 12. november 2006 #34 Skrevet 12. november 2006 Jeg er imot det fordi jeg har sett mange som har brukt det over noen år sånn inneimellom bli rett og slett rare. De lever i sin egen verden, har egne teorier om ting, skjønner ikke at de må jobbe for å leve og ja masse andre ting. Jeg er veldig sterkt imot det og tror det er en skikkelig forbannelse for dem som begynner å røyke det. De blir amotivert, tror de har fått større forståelse for ting ved å røyke, men det er bare tull. Nei, jeg har veldig mye imot det. Synes det blir feil å hele tiden sammenligne med alkohol. Det er selvfølgelig ikke bra det heller, men de aller fleste klarer å ha et normalt forbruk. Vi trenger ikke et rusmiddel til. Og ja, jeg har prøvd det, men det var lenge siden , sikkert 10 år da jeg var veldig ung og dum!!!!! Jeg likte det aldri uansett. Kommer aldri til å røyke igjen.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #35 Skrevet 12. november 2006 Jeg kan ikke akkurat påstå at jeg har peiling på hvordan det fungerer medisinsk sett. Men etter hva jeg har sett og hørt (sikkert fra mange som ikke har peiling, men også en del som har det) har folk som har vært alkoholikere i mange år først og fremst problemer med kroppen (leveren), mens de er like intelligente som de alltid har vært. ← Haha. Ikke for å bagatellisere hasj eller skadevirkningene av misbruk av dette, jeg ønsker ikke å sammenlikne. Men enhver som har hatt en alkoholiker som nabo, slektning eller kollega vet vel at det du sier der ikke stemmer helt. Alkohol påvirker i stor grad nervesystemet, også hjernen. Alkoholikere endrer seg mentalt både i ruset og edru tilstand. Hvem har ikke hørt en aggressiv og plump alkoholiker, f eks? Særlig i ruset tilstand, men også i edru? Dessuten skader ikke alkohol bare leveren. Om du studerer en (edru) alkoholiker vil du se at personen har et annet ganglag enn en som ikke er alkoholskadd. Jeg har ikke nok kunnskap til å beskrive det i detalj, men de går annerledes pga nevrologiske skader som jeg tror er uopprettelige. Hukommelsen blir dårlig - har sett eksempler på folk som ikke finner veien hjem, husker hva de heter osv - og de har IKKE Alzheimers. Dette kan skje selv inokså ung alder. For å svare på trådens innhold: Jeg er imot legalisering av cannabis til annet enn medisinsk bruk, men jeg heller vel litt mot at folk som blir tatt med en brukerdose ikke skal få prikk på rullebladet, bare bøter, dette for at jeg ikke synes det er verdt å ødelegge mange muligheter til noen pga noe "såpass lite". Jeg har prøvd cannabis noen få ganger for noen år siden. Rusen ga meg ingenting. Jeg kjenner mange som har prøvd, og endel som har brukt det mye. jeg liker ikke at folk bruker det mye, da de blir litt vanskelige å forholde meg til. Men om man skal velge mellom to onder liker jeg mye mindre enn drita full person enn en som er fjern. Den drita fulle er gjerne mer truende, mindre oppmerksom og feiltolker oftere. Heldigvis trenger man vel ikke alltid velge mellom disse to, da.
colazero Skrevet 12. november 2006 Forfatter #36 Skrevet 12. november 2006 Jeg kan ikke akkurat påstå at jeg har peiling på hvordan det fungerer medisinsk sett. Men etter hva jeg har sett og hørt (sikkert fra mange som ikke har peiling, men også en del som har det) har folk som har vært alkoholikere i mange år først og fremst problemer med kroppen (leveren), mens de er like intelligente som de alltid har vært. ← Ja da har vi ikke sett det samme! Jeg vet av flere alkoholikere, som har vært det i mange år. Og jeg kan ikke si at de virker like glupe som de alltid har vært, de blir faktisk tilsynelatende dummere og dummere samt at som du sier leveren svikter mer og mer. Nå sier ikke jeg at jeg mener at alle alkoholikere er dumme, men de blir vel ikke akkurat smartere og smartere med årene så lenge de er alkoholikere..
colazero Skrevet 12. november 2006 Forfatter #37 Skrevet 12. november 2006 Haha. Ikke for å bagatellisere hasj eller skadevirkningene av misbruk av dette, jeg ønsker ikke å sammenlikne. Men enhver som har hatt en alkoholiker som nabo, slektning eller kollega vet vel at det du sier der ikke stemmer helt. Alkohol påvirker i stor grad nervesystemet, også hjernen. Alkoholikere endrer seg mentalt både i ruset og edru tilstand. Hvem har ikke hørt en aggressiv og plump alkoholiker, f eks? Særlig i ruset tilstand, men også i edru? Dessuten skader ikke alkohol bare leveren. Om du studerer en (edru) alkoholiker vil du se at personen har et annet ganglag enn en som ikke er alkoholskadd. Jeg har ikke nok kunnskap til å beskrive det i detalj, men de går annerledes pga nevrologiske skader som jeg tror er uopprettelige. Hukommelsen blir dårlig - har sett eksempler på folk som ikke finner veien hjem, husker hva de heter osv - og de har IKKE Alzheimers. Dette kan skje selv inokså ung alder. For å svare på trådens innhold: Jeg er imot legalisering av cannabis til annet enn medisinsk bruk, men jeg heller vel litt mot at folk som blir tatt med en brukerdose ikke skal få prikk på rullebladet, bare bøter, dette for at jeg ikke synes det er verdt å ødelegge mange muligheter til noen pga noe "såpass lite". Jeg har prøvd cannabis noen få ganger for noen år siden. Rusen ga meg ingenting. Jeg kjenner mange som har prøvd, og endel som har brukt det mye. jeg liker ikke at folk bruker det mye, da de blir litt vanskelige å forholde meg til. Men om man skal velge mellom to onder liker jeg mye mindre enn drita full person enn en som er fjern. Den drita fulle er gjerne mer truende, mindre oppmerksom og feiltolker oftere. Heldigvis trenger man vel ikke alltid velge mellom disse to, da. ← Enig med deg! Bra sagt!!
Gjest gjesta Skrevet 12. november 2006 #38 Skrevet 12. november 2006 Alkohol dreper hjerneceller, mens hasj bedøver. Så det er helt klart farligere til hodet og kroppen å misbruke alkohol.. Mange blir vel ikke avhengig av andre stoffer bare fordi man har prøvd hasj, man blir avhengig av andre stoffer når man begynner å teste ut andre stoffer.. Ikke hasj!! ← Eh... da må et familiemedlem av meg være unntaket gitt... han er hasjmisbruker og har mildt sagt "mistet mye" i topplokket etter år med misbruk. Betraktelig mer enn alkoholikere.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2006 #39 Skrevet 12. november 2006 Mitt syn på hasj er at jeg registrerer at folk bruker det i store mengder verden over, og at hver og en må lov til å gjøre som det passer dem, så lenge det ikke skader andre.
Gjest Sativa Skrevet 12. november 2006 #40 Skrevet 12. november 2006 Ja, jeg har prøvd og kjenner mange som også har prøvd, og som bruker jevnlig. Er så vidt jeg kan se ikke noe som er annerledes hos dem enn hos andre. Alkohol er et rusmiddel jeg har mye større respekt for, og liker oppførselen til forlm som har røyket bedre enn fulle folk. (alkohol dreper nå flere mennesker i finland enn kreft og hjertesykldommer. Altså dødsårsak nr 1) Forbudet mot cannabis er et tulleforbud, og folk har så utrolig mange feilaktige oppfatninger om denne planten og påståtte skadevirkninger. At cannabis skal få skylden for alvorlige sinnsykdommer for eksempel er helt hårreisende. Ingen tenker i de baner at den sinnsyke kan ha brukt cannabis PÅ GRUNN AV sin sykdom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå