lagacy Skrevet 8. november 2006 #1 Skrevet 8. november 2006 Hei! Jeg er i ferd med å komme i gang med utdanning under attføring ved aetat, jeg har 3 år på meg og etter det står jeg på egne ben. Det som er problemet mitt nå er at jeg ikke greier å bestemme meg.Skifter mening nesten hver dag. Så nå lurer jeg på om noen gidder å ta seg bryet med å fortelle meg hva de jobber med, hva det går ut på og positive og negative ting om jobben sin. Setter veldig stor pris på svar!!
Gjest Gjesta Skrevet 8. november 2006 #2 Skrevet 8. november 2006 Heisann Jeg jobber som ingeniør. Fordeler: - Selvstendig jobb - Stor frihet - God lønn - Grei arbeidstid - Utfordrende - Varierte dager Ulemper: - Til tider stort arbeidspress
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #3 Skrevet 8. november 2006 Jobber som sykepleier. 3-årig utdannelse. Jobber på sykehjem og trives kjempegodt med jobben,kollegaene og pasientene, men blir sliten av arbeidspresset. Fordelen er at jeg har en veldig selvstendig jobb,har mye ansvar, får brynet meg på utfordringer, mange viderutdanningsmuligheter, ledererfaringer, vet aldri hvilke utfordringer jeg kan bli stilt ovenfor, kunnskapene blir testet, får brukt meg selv, lærer noe nytt stadig vekk, har mye menneskekontakt, muligheter for deltid/jobbing til ulike tider på døgnet, kan få jobb hvor som helst i landet, ............ Negativt er budsjettet i helsevesenet,arbeidspresset,lønna føles ikke alltid rettferdig i samsvar med ansvaret, men har blitt bedre siste år,står mye alene på sykehjem (sikkert bedre på sykehus), turnusen tar ikke hensyn til helligdager/helger ...............
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 Heisann Jeg jobber som ingeniør. Fordeler: - Selvstendig jobb - Stor frihet - God lønn - Grei arbeidstid - Utfordrende - Varierte dager ← Samme her! Tok 3-årige utdanning og jobber nå i en mindre kommune som ingeniør. Er kjempefornøyd med lønnen, de betaler det samme til meg som nyutdannet som de gjør til folk som har jobbet i flere år og også med lengre utdanning enn meg
lagacy Skrevet 8. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 8. november 2006 Jobber som sykepleier. 3-årig utdannelse. Jobber på sykehjem og trives kjempegodt med jobben,kollegaene og pasientene, men blir sliten av arbeidspresset. Fordelen er at jeg har en veldig selvstendig jobb,har mye ansvar, får brynet meg på utfordringer, mange viderutdanningsmuligheter, ledererfaringer, vet aldri hvilke utfordringer jeg kan bli stilt ovenfor, kunnskapene blir testet, får brukt meg selv, lærer noe nytt stadig vekk, har mye menneskekontakt, muligheter for deltid/jobbing til ulike tider på døgnet, kan få jobb hvor som helst i landet, ............ Negativt er budsjettet i helsevesenet,arbeidspresset,lønna føles ikke alltid rettferdig i samsvar med ansvaret, men har blitt bedre siste år,står mye alene på sykehjem (sikkert bedre på sykehus), turnusen tar ikke hensyn til helligdager/helger ............... ← Har faktisk tenkt på sykepleier, men har vært litt usikker. Men er glad du svarte, for jeg trodde kanskje at det ble et ensformig yrke. Men der tok jeg visst feil Takk fo at du svarte
lagacy Skrevet 8. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 8. november 2006 Heisann Jeg jobber som ingeniør. Fordeler: - Selvstendig jobb - Stor frihet - God lønn - Grei arbeidstid - Utfordrende - Varierte dager Ulemper: - Til tider stort arbeidspress ← Hvordan ingeniør er du? Tenkte det tok mange år for å utdanne seg til ingeniør. Må du da være veldig akademisk av deg? For det er ikke jeg skjønner du..
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 8. november 2006 #7 Skrevet 8. november 2006 Hvordan ingeniør er du? Tenkte det tok mange år for å utdanne seg til ingeniør. Må du da være veldig akademisk av deg? For det er ikke jeg skjønner du.. ← Jeg vet du ikke spurte meg, men jeg vil gi et svar likevel, i og med at jeg jobber som ingeniør Det tok 3 år å bli ingeniør, og de tre årene gikk fort. Jeg synes studiet var veldig greit, og ikke spesielt vanskelig. Jeg hadde gjennomsnittskarakterer fra videregående skole, og er ikke en akademisk type! Flere av mine tidligere studievenner er praktiske typer, som ikke finnes "akademiske" av seg.. Lønnen er kjempegod i dette yrket og man kan jobbe med mange ting, avhengig av personlighet og interesser! Av en eller annen grunn har ikke jenter forstått at ingeniøryrket gir gode betingelser, mye frihet og fet lønn
Gjest Gjesta Skrevet 9. november 2006 #8 Skrevet 9. november 2006 Hvordan ingeniør er du? Tenkte det tok mange år for å utdanne seg til ingeniør. Må du da være veldig akademisk av deg? For det er ikke jeg skjønner du.. ← Jeg er elektro ingeniør. Har tatt 3 år. Tenkte lenge på å ta master, men ville ha praksis først. Så da har jeg blitt her, føler ikke jeg trener flere år for å få ålreite arbeidsoppgaver. Akademisk og akademisk. Klart det er en del matte, men på skolen hadde vi et veldig ålreit miljø. Sleit du med noe var det alltid noen av gutta som kunne hjelpe deg. Det er viktigere å være litt teknisk interessert og praktisk, da kommer du langt. Enig med Marianne over. Utrolig dumt at ikke flere jente blir ingeniører. Det er en kjempespennende jobb du kan styre mye selv. Dessuten krever det sjelden noen fysisk tunge løft eller lingende, så du slipper sånne problemer. Dessuten trives jeg veldig godt i et mannsdominert miljø. De er veldig reale og respekterer deg for det du kan.
Gjest rådgiver Skrevet 9. november 2006 #9 Skrevet 9. november 2006 Jobber som rådgiver i staten. Ikke krav til spesiell utdanning, jeg har hovedfag og mye kompetanse innen det feltet jeg arbeider i. Fordelene er knyttet til: - innholdet i jobben, faglige utfordringer - stor frihet, legger opp dagen selv, planleger avspasering og ferie etter behov (har alltid 30 + timer) - godt arbeidsmiljø Ulempene er knyttet til: - dårlig lønn ( 6 år på universitet, 10 års anns. samt at jeg blir betegnet som dyktig = 350 000 i året) - få muligheter for videre kompetanseutvikling - få muligheter for ledererfaringer (systemet er nok litt byråkratisk som sådan) Men for meg betyr autonomi, frihet og variasjon mye mer enn lønn. Jeg har jobbet i det private, tjente like mye der som sekretær. Selv om jeg var sjefens høyre hånd, var det umulig i lengden å like at noen andre disponerte tidene min. Derfor blir jeg her - enn så lenge:-)
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #10 Skrevet 9. november 2006 Jeg jobber som journalist! Etter min mening er det verdens beste jobb Fordeler: - Varierte arbeidsoppgaver - Møte masse forskjellige mennesker - Reising - Man bestemmer mye selv (i alle fall der jeg jobber) - Mulighet for hjemmekontor - God lønn på de rette stedene Ulemper: - Tidsfrister (les: stress)
Gjest Gjest_LilleTrille_* Skrevet 9. november 2006 #11 Skrevet 9. november 2006 Jeg jobber som miljøterapeut i en barnevernsinstitusjon. Her jobber jeg med ungdom i alderen 13-18 år. Jeg er utdannet barnevernpedagog. Positivt med jobben: - Ingen dag er lik - Mange spennende utfordringer - Veldig moro med ungdom som klarer å forandre seg/som det går bra med Negativt med jobben: - Mange tøffe situasjoner - Vanskelig/trist med alle de det ikke går så greit med, og det er uheldigvis flest i denne gruppen - Vanskelig å legge igjen jobben når du går hjem, noe man blir bedre til etterhvert Utdannelsen er absolutt å anbefale. Man kan jobbe med veldig mye forskjellig, både små og store barn, i psykiatrien, institusjoner, kontor m.m
lagacy Skrevet 9. november 2006 Forfatter #12 Skrevet 9. november 2006 Jeg jobber som journalist! Etter min mening er det verdens beste jobb Fordeler: - Varierte arbeidsoppgaver - Møte masse forskjellige mennesker - Reising - Man bestemmer mye selv (i alle fall der jeg jobber) - Mulighet for hjemmekontor - God lønn på de rette stedene Ulemper: - Tidsfrister (les: stress) ← Hvor lang utdanning er det da? Hvilke skoler er bra og hvor mye koster utdanningen? Høres spennende ut å være journalist, men er det ikke veldig få jobber?
lagacy Skrevet 9. november 2006 Forfatter #13 Skrevet 9. november 2006 Jeg jobber som miljøterapeut i en barnevernsinstitusjon. Her jobber jeg med ungdom i alderen 13-18 år. Jeg er utdannet barnevernpedagog. Positivt med jobben: - Ingen dag er lik - Mange spennende utfordringer - Veldig moro med ungdom som klarer å forandre seg/som det går bra med Negativt med jobben: - Mange tøffe situasjoner - Vanskelig/trist med alle de det ikke går så greit med, og det er uheldigvis flest i denne gruppen - Vanskelig å legge igjen jobben når du går hjem, noe man blir bedre til etterhvert Utdannelsen er absolutt å anbefale. Man kan jobbe med veldig mye forskjellig, både små og store barn, i psykiatrien, institusjoner, kontor m.m ← Barnevernspedagog kunne ha passet meg ypperlig, jeg er den type menneske som liker å hjelpe andre mennesker med problemer. Men hvor mange års utdanning er det? Og hvordan er lønnen?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #14 Skrevet 9. november 2006 Barnevernspedagog kunne ha passet meg ypperlig, jeg er den type menneske som liker å hjelpe andre mennesker med problemer. Men hvor mange års utdanning er det? Og hvordan er lønnen? ← Da kan du kanskje kikke på sosionom også-de hjelper mennesker i vanskelig livssituasjoner.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #15 Skrevet 9. november 2006 Jobber som rådgiver i staten. Ikke krav til spesiell utdanning, jeg har hovedfag og mye kompetanse innen det feltet jeg arbeider i. Fordelene er knyttet til: - innholdet i jobben, faglige utfordringer - stor frihet, legger opp dagen selv, planleger avspasering og ferie etter behov (har alltid 30 + timer) - godt arbeidsmiljø Ulempene er knyttet til: - dårlig lønn ( 6 år på universitet, 10 års anns. samt at jeg blir betegnet som dyktig = 350 000 i året) - få muligheter for videre kompetanseutvikling - få muligheter for ledererfaringer (systemet er nok litt byråkratisk som sådan) Men for meg betyr autonomi, frihet og variasjon mye mer enn lønn. Jeg har jobbet i det private, tjente like mye der som sekretær. Selv om jeg var sjefens høyre hånd, var det umulig i lengden å like at noen andre disponerte tidene min. Derfor blir jeg her - enn så lenge:-) ← Vel, det må faktisk ikke være en motsetning mellom frihet, faglig utfordring og god lønn. Jeg vet om flere sekretær-folk som tjener det samme som deg... Min oppfordring til myndigheter og politikere er: kutt ned og reduser antall plasser på alle universiteter slik at Norge ikke får for mange akademikere med lang utdanning! Min oppfordring til alle med lang utdanning er: dere må virkelig bli flinkere til å forhandle lønn! Jeg blir oppgitt over hvor ydmyke dere er, og hvordan der sier "jobben er faglig interessant, der for er det greit med lav lønn". Det er det vel ikke: man kan få begge deler.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2006 #16 Skrevet 9. november 2006 Ingeniør her: fet, fet lønn og kjapp og grei utdanning
Hu i Svingen Skrevet 9. november 2006 #19 Skrevet 9. november 2006 Oversetter. ← Hvilken utdannelse har du? Og hvilke språk?
lagacy Skrevet 13. november 2006 Forfatter #20 Skrevet 13. november 2006 Ingeniør her: fet, fet lønn og kjapp og grei utdanning ← Lønna høres veldig interessant ut, he he.. Men er så redd jeg ikke er akademisk nok av meg, og dessuten redd for at jeg skal gå lei av jobben fordi jeg ikke får jobbe med mennesker på den måten jeg vil. Finnes det mange typer ingeniører? Og hvilke arbeidsoppgaver har dere egentlig?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå