Gå til innhold

NÅ SKAL VI PÅ BOLIGJAKT!!


*Lillian*

Anbefalte innlegg

Nå har sambo og jeg vært i kontakt med banken vår for at vi skulle få litt hjelp til å regne ut ca. hvor mye vi vil greie å takle av huslån.

De mente vi ville klare et lån på ca en mill så nå skal vi på husjakt!! :hoppe::hoppe: Vi har allerede begynt å kikka på nettet, men det er jo så forbaska dyrt... Vi kan ikke kjøpe noe akkurat her, vi må nok litt mer "usentralt" til, altså i retning Drammen.... :sjokk: Skal vi ende opp der vi og??? :lol:

Gleder meg til vi får begynt å komme oss på visninger og budrunder osv... Moro, moro!!! :hoppe:

Jeg vet jeg kunne skrevet dette i dagboka mi, men jeg er bare så glad for at vi ENDELIG har kommet til dette steget, så jeg bare MÅTTE skrive det her.... :Hehe:

Noen som har noen gode råd til oss på veien?? :briller:

Natta, folkens! Sov godt, for det skal jammen jeg!!!!!!

koz, Lillian - som for første gang på flere dager skal gå GLAD til sengs!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott! Lykke til med jakten på ny bolig!

Kjæresten min og jeg skal også begynne nå, vi har lyst til å bo sammen - gleder meg :)

Ellers er det ingen ulempe å flytte til Drammen, det har blitt en flott by etter hvert og store planer er underveis. Dessuten er boligprisene en del lavere (fortsatt) og tog til Oslo tar ca 35 min. Noen av vennene mine har begynt å flytte fra Oslo og hit, det samme gjelder meg. (jaja, litt reklame)

Lykke til uansett! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, det er en helt fantastisk følelse å eie sitt eget hjem, så du gjør rett å glede deg!

Vil bare advare dere om å sjekke leiligheta dere ser på nøye, for det er ikke i megler sin interesse å opplyse dere om alt som er galt... Vi hadde spesielt dårlig erfaring med Notar. De gjør en god jobb for selgeren og for seg selv, men er farlige for kjøperen!! Overprisede hus/leiligheter med mangler som en erfaren megler bør ha lagt merke til og si i fra om. Dersom "drømmeboligen" viser seg å være til salgs hos Notar bør dere i alle fall få en nøytral ekspert til å gå igjennom boligen for dere.

Moralen er: Gled dere, men pass på, så blir ikke gleden til tusen sorger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende.

Det er hus dere skal ha da skjønner jeg, ikke leilighet? Hvordan bor dere nå?

Tror det var på hjemmesidene til husbanken vi fant en lang liste med alt man skulle passe på med boligkjøp. Ta en titt, hvis det ikke er noe der kan jeg sjekke det opp nøyere.

Hilsen Klips som tar over drømmeleiligheten om en uke, fem timer og et kvarter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig at det er en tilstandsrapport op huset...spesielt hvis det er et litt "eldre" hus.

Søk på nettet så finner du mye info. om hva du må se etter og huske på.

Lykke til.... :)

PS. Vi har også dårlig erfaring med Notar...vær på vakt! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips og råd!!

Skal se om jeg finner det på husbankens sider, Klips. Takk for tipset!

Nå leier vi en liten leilighet på ca. 55kvm, det er egentlig sokkelleilighet, men vi bor på bakkplan og ikke under.

Det er vel aller helst hus vi vil ha, men vi har ikke bestemt at leiligheter er uaktuelt. Enebolig eller del av tomannsbolig er liksom den største drømmen, men det gjør ikke noe med rekkehus eller noe heller. Eneste er at vi vil ikke bo i høyblokk. Sånn innerst i gangen i 10.etg er ikke særlig fristende for oss som begge har vokst opp i eneboliger i små boligfelt langt utpå landet... :wink:

Skal være veldig obs med Notar, kjenner nemlig et par selv som også har hatt dårlig erfaring med dem.

Vi har ikke så mange krav, egentlig... MÅ være minst to soverom, mellom 70-100kvm (kommer an på rominndelingen), ikke noe fra 1950-tallet eller tidligere (da har huset så mye sjel at det blir rett og slett for mye for meg å bo der), o.l.

Ikke sånne store krav, men selvsagt setter vi også krav til standarden på hvordan det skal se ut o.l. - Vi kjøper ikke hvis ikke begge er veldig fornøyde. Bruker liksom ikke kanskje en mill på noe som en kanskje er bare 75% fornøyd med... så dette kan jo ta tid, men hva har vi nok av? TID.... Mennesker har et hav av tid!! :D

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite tips: veldig kjekt med peis/vedovn!

Det savner jeg i leiligheten vår, det er ikke murpipe her... Vi bor i en liten blokk like ved turterreng, og da gjør det ikke så mye å bo i blokk, som om utsikten kun hadde bestått av naboblokkene og asfalt. Ellers er veranda noe som er svært viktig for meg. (Har heldigvis en kjempefin veranda nå...)

Lykke til med jakten på en plass og bo, og dra på masse visninger, også til ting som ikke ser ut som det er noe for dere kan være mye bedre i virkeligheten. Er ikke alt som blir solgt til prisantydning heller, så ikke vær redd for å se på noe som har en høyere prisantyding enn det dere hadde tenkt dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere, dette er litt skummelt! At så mange har dårlig erfaring med Notar! Alle selgere vi har vært i kontakt med har vært misfornøyd, og etterhvert byttet megler. Og vi som potensielle kjøpere, har også blitt meget skuffet.

Notar som skryter så jæ**** av seg selv.......!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi skal på leilighetsjakt!!!!!!!!!!!! :hoppe:

Bor sammen nå, men det bor flere her så vi vil ha noe for oss selv. For oss blir det leilighet og ikke hus siden vi vil bo i vest og det er litt sånn dyyyrt. MEN det er kjøpers marked. Prisene kan presses ned, så det er bare å sette i gang. Skal på visning i helga. :D

Lykke til alle som er på boligjakt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var både som selger og kjøper missfornøyd med Notar.

Hadde Notar på "vurderingsbesøk" da vi skulle selge....men valgte et annet firma da Notar satte for lav prisantydning på huset, hadde dårlig service og var mye dyrere enn andre firmaer.....vi "tjente" 15-20000,- på å velge et annet firma (provisjon) og fikk i tillegg 60000,- mer for huset enn Notars max.prisantydning....(på et hus under millionen)...

Vi kjøpte hus gjennom Notar...var også da missfornøyd med servicen.....lite behjelpelige med å få utsatt overtakelsesdato (vi satt med to hus), stillte vi spørsmål fikk vi oppgitte blikk og fikk følelsen av at vi var nærmest "kverulanter", virket som om megler ville få salget oppgjort og klart fortest mulig (jo flere enheter solgt på kortest mulig tid jo mer provisjon til selger).....etc....det var mye mer.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vel, her kommer en liten oppdatering... Sorry at jeg er litt treig, men jeg så ikke at det var skrevet mer på dette før nå... :oops:

Vi har nå kikket litt rundt, da, det ser ut til at det blir rekkehus eller blokk på oss, enebolig/deler av tomannsboliger er for dyrt for oss... Vi skal nemlig ha mesteparten av stuemøblene nye pluss at vi må ha spisestue/kjøkken møbler også... Det koster peeng det også, vettu... :lol:

Vi var på en leilighet i et rekkehus på lørdag, jeg falt egentlig veldig for den. Men sambo er ikke helt fornøyd med det stedet (måtte bytte gulv på stua, og dører på kjøkkeninnredningen -gulvet var stygt og ødelagt og kjøkkendørene gamle og slitte) Vi er jo enige om at vi begge skal ha lyst til å bo der før vi legger inn bud, derfor blir det nok ikke noe nbudrunde på oss der.

Forrige helg var vi og så på en leilighet i blokk, den falt sambo veldig for mens jeg ikke er helt overbevist der... :lol: Jeg vil se den en gang til, for det var noen ting som jeg flemte å se etter som jeg gjerne vil sjekke ut... (plass til stellebord o.l. på badet til den tid kommer, plass til spisestue osv...) For øyeblikket er det uaktuelt å legge inn bud der også, men man vet aldri hva som kan skje. Står de lenge uten å bli solgt de to der, så kan vi reise på begge en gang til og se, og evt. legge inn et skambud på en av dem... Man kan jo være heldig også.... :wink:

Har bestilt salgsoppgaver på en del andre, regner med de kommer i posten i løpet av uken. Så da blir det nok flere visninger til helgen igjen, tenker jeg....

Uansett, så ser det ut som det er store sjanser for at det blir noe i Harry-land, altså at det blir Drammensere av oss.... :o At jeg skulle ville det er jo helt surprising, men faktisk så er det noen sånn ikke midt i sentrum steder der som er ganske fint.

Vel, tiden vil vise. Heldigvis er vi ikke i akutt bolignød (vi er faktisk ikke i bolignød i det hele tatt, kåken her får vi leie så lenge vi vil!), så vi har jo goood tid til å bestemme oss, og kan kikke masse rundt.

Sånn er det, nemlig...

Skal komme med videre oppdateringer hvis det skjer noe spes, jeg...

Midnattsol, stemmer det at jeg tror jeg har fått med meg at dere har vunnet budrunden på noe? Hvor/hva var det, da?? Når flytter dere inn?

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det, Lillian. Sambo har kjøpt leilighet og vi overtar den i neste uke. Holder oss på vestkanten vi. :D Stor og fin 3-roms, kjempesentralt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I morra skal det tas en sjekk på våtrommet i en leilighet vi så på i går, og er badet i orden så kommer vi til å legge inn bud!! :D

ååååå......Jeg er helt gira nå!! Håper virkelig at badet er i orden, for vi har nemlig ikke råd til å pusse opp badet!!

Jeg er så spent!!!!!!! :lol:

Nå må jeg få med sambo på Storsenteret en tur, jeg må finne på noe, for jeg klarer nesten ikke å vente....

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I DAG HAR VI FÅTT TILSLAGET PÅ EN LEILIGHET!!!!!!!!!!!!!

JIPPIIIIIIIIIIIIIIIIII

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...