Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #1 Del Skrevet 4. november 2006 Var på meny å kjøpte jordbærsyltetøy uten sukker. Når jeg kom hjem så jeg at det sto at det var tilsatt søtstoffer. Vil det si at det er det samme som sukker? Er søtstoffer og sukker like "usunt"? eller er søtstoffer "bedre" enn vanlig sukker? Sorry for så mange spørsmål Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 5. november 2006 #2 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) Søtstoff er ikke det samme som sukker. De er bygd opp annerledes kjemisk og brytes ned på en annen måte i kroppen, smaker annerledes også. Søtstoff gir lite energi (kalorier) i fht vanlig sukker. Sukker er usunt når det tas inn i for store mengder fordi det da omgjøres til fett, og for mye fett kan jo helsemessige ulemper. Sukker er også usunt fordi det kun gir energi, og ikke andre stoffer man trenger for å fungere optimalt. Stort inntak av sukker kan føre til nedsatt inntak av matvarer som er mer optimale. Når det gjelder søtstoffer skal jeg ikke uttale meg som en ekspert, for det kan jeg ikke så mye om. Når søtstoffer brytes ned i kroppen kan det dannes ugunstige bistoffer. På meg virker det som de helsemessige bivirkningene av inntak av søtstoffer ikke er fullstendig kartlagte, blant annet kan kreftutvikling muligens være en bivirkning. Men av det jeg har lest så skal det være ganske trygt å innta små mengder søtstoff. Men samtidig er det ikke farlig å innta små mengder sukker. Hvis man har som målsetting å gå ned i vekt eller holde vekten kan søtstoffer være et hjelpemiddel. Endret 5. november 2006 av Lillemor Gull Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå