Missycat Skrevet 30. oktober 2006 #1 Skrevet 30. oktober 2006 heisann! jeg skal kanskje til Røros i januar med min kjære. har dere noen tips til hva vi bør få med oss, hvor det er fint å bo, hva som er morsomt å gjøre etc? jeg har sett litt på nettsidene til Røros, men det er alltid mer verdifullt å få tips fra dere (og ja, jeg vet at vi mest sannsynlig kommer til å fryse ihjel, hehe... )
Gjest Gjest_anne_* Skrevet 30. oktober 2006 #2 Skrevet 30. oktober 2006 I Januar? Oi,oi, oi, det ER skikkelig kaldt der altså, jeg kommer fra nærheten av Røros, og grader ned i - 30 er ikke uvanlig........ Det er jo ikke all verden å gjøre der egentlig, rusle rundt i gatene er gjort på en, to, tre, men det er jo koselig. Kanskje du kan ta en kanefart, tror det skal være muligheter for det der:-)
Gjest niomi Skrevet 30. oktober 2006 #3 Skrevet 30. oktober 2006 Jepp, jeg har tross alt vokst opp der, eller rett ved! Jeg ville bodd på "oppå-hotellet", altså Ouality Hotel & Resort Røros. Ligger 5-10 min å gå fra gata, dvs. den gamle bebyggelsen, men veldig fint. Ellers er Vertshuset et glimrende alternativ midt i sentrum. Hva ville jeg gjort? Tjaa... - Spist middag på Vertshuset. De har fått veldig gode kritikker på maten sin, og bruker typisk lokale råvarer og oppskrifter. Spennende og godt. - Jeg ville leid sparkstøtting på Turistkontoret og sparket rundt i vinter-Røros. - Jeg ville sett på kirka, spesiell, og gjerne med guide, for historien er litt artig å få med seg. - Jeg ville også gått på guidet tur nedi Olavsgruva (et par mil utenfor Røros) - Jeg ville dratt på tur med hundeslede - Jeg ville tatt en vandring i den gamle trehusbebyggelsen. Men husk at det bor folk i husene, og det kan hende det stirrer noen tilbake når du kikker inn Det er det jeg kan huske nå, men ta en kikk her: http://www.rorosinfo.com/ for flere tips. God tur!
Gjest Maa Skrevet 3. november 2006 #4 Skrevet 3. november 2006 Jepp, jeg har tross alt vokst opp der, eller rett ved! Jeg ville bodd på "oppå-hotellet", altså Ouality Hotel & Resort Røros. Bodde en natt på dette hotellet i sommer. Anbefales! Hadde "allergirom" i den nyoppussede fløyen. Fin sørrelse på dbl. romme, med full salong i tillegg til god seng! Gatis internettilkobling til min laptop. Bassenavd. er ikke avansert, og velbrukt. Men deeeilig med svømming med kjæresen uansett. Hele den ene langveggen er glass fra gulv til tak- skulle gjerne vært der å duppa i stjerneskinn og månskjær!! Hva ville jeg gjort? Tjaa... - Spist middag på Vertshuset. De har fått veldig gode kritikker på maten sin, og bruker typisk lokale råvarer og oppskrifter. Spennende og godt. En av de få som får 6* i Dagbladguiden. Vi spiste delig middag om kvelden, og minst like god lunch neste dag. - Jeg ville sett på kirka, spesiell, og gjerne med guide, for historien er litt artig å få med seg. Var heldig å få med oss en orgelkonsert der på et av europas eldste barokkorgel. Tar guida tur neste gang! Ellers er det lokal bruksknst verksteder/ utsalg på "annethvert hjøre". Sølv keramikk ol. God tur!
aline Skrevet 3. november 2006 #5 Skrevet 3. november 2006 Hva ville jeg gjort? Tjaa... - Spist middag på Vertshuset. De har fått veldig gode kritikker på maten sin, og bruker typisk lokale råvarer og oppskrifter. Spennende og godt. - Jeg ville leid sparkstøtting på Turistkontoret og sparket rundt i vinter-Røros. - Jeg ville sett på kirka, spesiell, og gjerne med guide, for historien er litt artig å få med seg. - Jeg ville også gått på guidet tur nedi Olavsgruva (et par mil utenfor Røros) - Jeg ville dratt på tur med hundeslede - Jeg ville tatt en vandring i den gamle trehusbebyggelsen. Men husk at det bor folk i husene, og det kan hende det stirrer noen tilbake når du kikker inn ← helt enig i disse tingene, det er noe av mine yndlingsting ved røros i tillegg til å dra på skitur på femund med appelsin og kvikklunsj og varm drikke... og til det jeg har uthevd, dette er viktig å tenke på! ikke alle bakgårder er for turister og ikke alle trehus er turistattraksjoner, folk bor der og bruker både husene sine og hagene sine på lik linje som i alle andre steder i landet... har bodd der selv og har sittet i stua og vinket til turister som gnir nesene sine inn i glassrutene mens vi ser på tv en helt vanlig tirsdag... man må jo bare ta det med humor, og endel blir faktisk ganske flaue når de oppfatter at vi faktisk bodde der og at de altså stirret inn vinduet til private folk..
Gjest reiseglad Skrevet 3. november 2006 #6 Skrevet 3. november 2006 - Jeg ville tatt en vandring i den gamle trehusbebyggelsen. Men husk at det bor folk i husene, og det kan hende det stirrer noen tilbake når du kikker inn Det er det jeg kan huske nå, men ta en kikk her: http://www.rorosinfo.com/ for flere tips. God tur! ←
Chica Skrevet 3. november 2006 #7 Skrevet 3. november 2006 Anbefaler en tur på fabrikkutsalget til Røros Tweed hvis du er interessert i å handle ullpledd. Jeg fant et ullpledd til halv pris iforhold til prisen hos Husfliden.
Gjest niomi Skrevet 3. november 2006 #8 Skrevet 3. november 2006 - Jeg ville tatt en vandring i den gamle trehusbebyggelsen. Men husk at det bor folk i husene, og det kan hende det stirrer noen tilbake når du kikker inn Det er det jeg kan huske nå, men ta en kikk her: http://www.rorosinfo.com/ for flere tips. God tur! ← Kan vel bare føye til at når det er 30 minusgrader, så blir sånne vandringer veeeeldig korte, he,he ←
Gjest Anneli Skrevet 3. november 2006 #9 Skrevet 3. november 2006 Til dere Røros kjennere: Er Rørosmartnan i februar verdt å få med seg?
aline Skrevet 3. november 2006 #10 Skrevet 3. november 2006 - Jeg ville tatt en vandring i den gamle trehusbebyggelsen. Men husk at det bor folk i husene, og det kan hende det stirrer noen tilbake når du kikker inn Det er det jeg kan huske nå, men ta en kikk her: http://www.rorosinfo.com/ for flere tips. God tur! ← Kan vel bare føye til at når det er 30 minusgrader, så blir sånne vandringer veeeeldig korte, he,he ←
Gjest niomi Skrevet 3. november 2006 #11 Skrevet 3. november 2006 Skal man på Rørosmartnan, lønner det seg å reise dit i starten av uka. Mot helga er det kjåka fullt, og bare kaotisk. Mye artig folkeliv, og fantastiske muligheter til å prøve lokal tradisjonsmat, som kan være vanskelig å få tak i ellers. Men det er veldig vanskelig å få seg overnattingsplasser under Martnan, så man må være veldig tidlig ute.
Gjest Hemmelig uinnlogget nå. Skrevet 3. november 2006 #12 Skrevet 3. november 2006 Jeg er litt nysgjerrig og lurer fælt på om dere som har en tilknytning til Røros kanskje vil utdype det litt mer,siden jeg er oppvokst der og er vaskekte Rørosing sjøl Du som er oppvokst rett ved,tør du si hvor?Og i hvilken aldersgruppe dere er i? Til TS.De beste severdighetene å få med seg er nevnt,men jeg vil også nevne Frost.En utrolig bra klesbutikk i hovedgaten rett nedenfor Vertshuset.Vi har to keramikere som også lager masse masse fint.Lysgård i Kirkgata og Dahl i Storgata. Trygstad er en koselig kafe som også ligger i Kirkgata.Bedre bakverk får man ikke, og husk for all del å smake på pjalten med brunost
Gjest niomi Skrevet 3. november 2006 #13 Skrevet 3. november 2006 Jeg er litt nysgjerrig og lurer fælt på om dere som har en tilknytning til Røros kanskje vil utdype det litt mer,siden jeg er oppvokst der og er vaskekte Rørosing sjøl Du som er oppvokst rett ved,tør du si hvor?Og i hvilken aldersgruppe dere er i? ← Nope, ikke i en åpen tråd.
aline Skrevet 3. november 2006 #14 Skrevet 3. november 2006 (endret) Jeg er litt nysgjerrig og lurer fælt på om dere som har en tilknytning til Røros kanskje vil utdype det litt mer,siden jeg er oppvokst der og er vaskekte Rørosing sjøl Du som er oppvokst rett ved,tør du si hvor?Og i hvilken aldersgruppe dere er i? Til TS.De beste severdighetene å få med seg er nevnt,men jeg vil også nevne Frost.En utrolig bra klesbutikk i hovedgaten rett nedenfor Vertshuset.Vi har to keramikere som også lager masse masse fint.Lysgård i Kirkgata og Dahl i Storgata. Trygstad er en koselig kafe som også ligger i Kirkgata.Bedre bakverk får man ikke, og husk for all del å smake på pjalten med brunost ← trekker utdyping jeg og, ikke for min del, men fordi jeg har familig her inne som kanskje ikke ønsker for mye informasjon sånn sett. send pm så utdyper jeg gjerne, har fremdeles både familie, bekjente og kjære kjente på røros. heter da virkelig kjerkgata da. Endret 3. november 2006 av aline
Wonders Skrevet 3. november 2006 #15 Skrevet 3. november 2006 Har vært der en million ganger, mamma kommer like derfra. Jeg er halvt DØLE vettu. Jeg vile anbefale KANEFART jeg!! Om ingen er allergikere da. Det er med hest og slede på snøen, med reinsdyrfell og fakkler, helt uforglemmelig. OG JA DET KAN SPRETTE OPP I OVER 30 kuldegrader ja. Overdriver ikke, sprettkaldt. På Rørosmartnan må du få med deg Honningkake og spekeskinke.
Gjest niomi Skrevet 3. november 2006 #17 Skrevet 3. november 2006 Ååååå, honningkake - det er martnan, det! jeg er forøvrig døl
Wonders Skrevet 3. november 2006 #18 Skrevet 3. november 2006 Jepp, og han fæle SILDE KONGEN, med den store barten,han laget stort oppstyr å ba meg smake, jeg gjorde det, til publikums store fornøyelse, gikk bak traileren etterpå å spøy!
Gjest niomi Skrevet 3. november 2006 #19 Skrevet 3. november 2006 Var parkeringsvakt under martnan et år, jeg. Det var kaldt, det...
Wonders Skrevet 3. november 2006 #20 Skrevet 3. november 2006 huff grøsser bare ved tanken. Hadde du Thermodress da??? Øyevippene får istapper!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå