Gjest Vilja :-) Skrevet 29. oktober 2006 #1 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg begynner å få skikkelige eksamensnerver, til tross for at det er over 1 måned igjen til helvete braker løs. Har lett for å bli veldig stressa og ufokusert når jeg leser fag på dagtid, grunnet at det er endel støy i blokka her jeg bor. Lesesalen er uaktuell, da jeg er så stressa nå at et evnt. host fra mestudenter hadde fått meg til å tilte. Derfor vurderer jeg et litt drastisk tiltak, nemlig å snu døgnet på hodet i en periode, for å utnytte nattens ro. Tenker meg at jeg står opp kl. 23 og jobber med fag i 10 timer daglig (eh nattlig), legger meg kl. 15. Er dette forsvarlig å gjøre i en måneds tid? Noen som har gjennomført noe lignende og merket negativ effekt på kroppen? Jeg tenker at jeg skal gå tur slik at jeg får litt dagslys sånn før 12 om dagene iallefall.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #2 Skrevet 29. oktober 2006 Skal du ikke se noen mennesker på en månede da..? En månede uten sosial kontakt, mosjon eller annen adspredelser er neppe bra for psyken, men direkte skadelig er det neppe. Men, det skal ikke være nødvendig å gjøre noe slikt... Fullstendig ro for å kunne lese/jobbe er ikke spesielt gunstig. Og ikke realistisk i en jobb. Har du vurdert å gjøre noe for å forbedre stressmestringen din?
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #3 Skrevet 29. oktober 2006 Du KAN få problemer med lysmangel, spesielt pga at det er vinter. Se om du får tak i en lyslampe du kan bruke, spesielt om du bor langt nord.
Gjest Vilja :-) Skrevet 29. oktober 2006 #4 Skrevet 29. oktober 2006 Takk for svar. Jo, vil selvsagt se mennesker. Må jo på butikken osv. Men tviler på at november vil bli den mest sosiale måneden for mitt vedkommende. Mosjon skal jeg sørge for å få litt av, selv om det neppe blir så mange harde økter. Innrømmer at jeg har et problem hva gjelder dette med kravet til maksimalt ro for å kunne konsentrere meg. Men det gjelder egentlig kun i veldig stressende perioder. Det har skjedd enkelte uforutsette ting dette semesteret som har gjort sitt til at jeg ikke har fått lest pensum så jevnt som jeg burde. Dermed blir det endel etterslep som jeg er nødt til å ta igjen for å få en god karakter. Jeg bruker sjelden sette meg selv i slike situasjoner som innebærer mye stress, da jeg jo ikke takler det særlig bra. Men det er snakk om èn måned. Vær litt oppbackende da.. Egentlig er det en ganske fortvilt situasjon å være i.
Gjest Vilja :-) Skrevet 29. oktober 2006 #5 Skrevet 29. oktober 2006 Du KAN få problemer med lysmangel, spesielt pga at det er vinter. Se om du får tak i en lyslampe du kan bruke, spesielt om du bor langt nord. ← God idè. Skal se om jeg ikke velger å investere i en slik en ja.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #6 Skrevet 29. oktober 2006 God idè. Skal se om jeg ikke velger å investere i en slik en ja. ← Hør litt rundt om du får leid en, på kort sikt er det billigere. (Eller du kjøper en i år, og selger neste år om du ikke har bruk for den da )
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #7 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg bruker sjelden sette meg selv i slike situasjoner som innebærer mye stress, da jeg jo ikke takler det særlig bra. Men det er snakk om èn måned. Vær litt oppbackende da.. Egentlig er det en ganske fortvilt situasjon å være i. ← Stress kan være noe man må lære seg å takle. Det hjelper slettes ikke å unngå det. Mest sannsynlig blir det bare verre neste gang. Grunnen til at jeg ikke er så oppbackende er fordi jeg ikke synes ideen din høres spesielt god, eller sunn ut. Hvis den eneste måten du kan fullføre semesteret på er å kutte ut alt som tilsier et normalt liv, så ville jeg personlig vurdert å utsette eksamen..
Gjest Vilja :-) Skrevet 29. oktober 2006 #8 Skrevet 29. oktober 2006 Hør litt rundt om du får leid en, på kort sikt er det billigere. (Eller du kjøper en i år, og selger neste år om du ikke har bruk for den da ) ← Kanskje jeg kjøper en og heller gir den bort/selger den til moren min når november er overstått. Hun har lenge gått og snakket om å skaffe seg lyslampe
Drua Skrevet 29. oktober 2006 #9 Skrevet 29. oktober 2006 Les på dagen, da er hjernen mest "våken". Bruk heller sov-i-ro hvis du må ha det stille. Og du, dropp å overlese, og senk skuldrene, så går alt så mye bedre
Gjest Vilja :-) Skrevet 29. oktober 2006 #10 Skrevet 29. oktober 2006 Stress kan være noe man må lære seg å takle. Det hjelper slettes ikke å unngå det. Mest sannsynlig blir det bare verre neste gang. Grunnen til at jeg ikke er så oppbackende er fordi jeg ikke synes ideen din høres spesielt god, eller sunn ut. Hvis den eneste måten du kan fullføre semesteret på er å kutte ut alt som tilsier et normalt liv, så ville jeg personlig vurdert å utsette eksamen.. ← Det er vel neppe rett før eksamen at man bør lære seg å takle stress. Kanskje evnt. stressmestringskurs er på sin plass, men da helst med oppstart januar 2007 Jeg skal være den første til å innrømme at det ikke er en god idè dette med å snu døgnet. Men det er nå det eneste reelle alternativet jeg føler jeg har. Å unnlate møte opp til eksamen kommer aldri til å bli et alternativ iallefall Som sagt vil jeg ikke kutte ut et normalt liv. Jeg ville ha kommet til å lese like mye selv om jeg leste på dagen og sov på natten. Det er vel det de fleste studenter gjør i tiden før eksamen; leser mye. Mindre sosiale aktiviteter blir det jo, men så er ikke jeg den mest sosiale personen ellers heller. Men det er et helt annet problem. Men takk for innspill!
Gjest Vilja :-) Skrevet 29. oktober 2006 #11 Skrevet 29. oktober 2006 Les på dagen, da er hjernen mest "våken". Bruk heller sov-i-ro hvis du må ha det stille. Og du, dropp å overlese, og senk skuldrene, så går alt så mye bedre ← Jeg har registrert at jeg er 20-30% mer effektiv på lesingen når jeg leser på natten, kontra dagen. Materialet jeg skal tilegne meg sitter like bra, merker ikke noe forskjell. Selv i perioder hvor jeg har gjort dette av fri vilje. Dvs. ikke under press, som nå. Men før har det bare vært snakk om et par dager, og ikke en hel måned, som det blir nå.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #12 Skrevet 30. oktober 2006 Les på dagen, da er hjernen mest "våken". Bruk heller sov-i-ro hvis du må ha det stille. Og du, dropp å overlese, og senk skuldrene, så går alt så mye bedre ← Nå drar du litt for mange under egen kam, hørtes rett og slett ut som noe du har plukket fra egen erfaring, for for min del er det helt annerledes. Min hjerne er mye mer "våken" og effektiv i forhold til lesing om kveldene enn om dagen. Sånn er det bare, kan jo ha med det om man er A eller B- menneske og. Til TS: Syns ikke idèen din høres helt på trynet ut, kan godt det er det eneste som funker for akkurat deg nå den siste tiden. Selv bruker jeg en litt mildere variant, sover til ganske langt utpå dagen og legger meg sent. Det funker for meg
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #13 Skrevet 30. oktober 2006 hehe litt skriveleif om natta her nå ser jeg. Mente ikke under egen kam, men under èn kam
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #14 Skrevet 30. oktober 2006 Les på dagen, da er hjernen mest "våken". Bruk heller sov-i-ro hvis du må ha det stille. Og du, dropp å overlese, og senk skuldrene, så går alt så mye bedre ← Det mest effektive er faktisk å lese på kvelden før en legger seg. Da fortsetter hjernen å bearbeide stoffet mens man sover. Husker jo selvsagt ikke hvor jeg har lest dette så jeg kan gi referere til en kilde, men har selv merket at dette er mest effektivt også. Og jeg kjenner meg igjen i TS situasjon. Jeg er inne i mitt verste semester noensinne, både pga stor lesemengde og fordi flere av fagene er ganske så kjedelige. Men jeg klarer meg fint på lesesalen, jeg leser mest effektivt hvis jeg sitter der fra to tida og til kl ni. Da går jeg rett hjem og legger meg. Om morgenen tar jeg meg en løpetur, så jeg får ut frustrasjon og stress. Det anbefales jo å sitte på lesesal å lese også fordi det simulerer eksamenssituasjonen. Og man vil lettere huske på eksamensdagen hvis man er i en liknende situasjon som da man leste pensum. Og ja, november blir en lite sosial måned for meg også. Dvs at jeg får dekket det sosiale gjennom jobb, siden jeg ikke får fri fra jobben pga eksamener. (har bare en deltidsstilling da). Men jeg vet fra tidligere eksamensperioder at det er veldig viktig å få trent for å få ut spenningene i kroppen. Vil også anbefale deg å begynne med yoga/avspenning, da ikke typen "sats-yoga". Og når du innser at du henger etter i faget må du nesten bare innse at du ikke får lest igjennom hele pensum. Bla i boka for å få oversikten over emnene, og les hvis det er noe du lurer på. Begynn med eksamensoppgaver allerede nå, og les på det som det hyppigst blir spurt om. Innse at du ikke kommer deg gjennom hele pensum, og at du ikke får toppkarakter dette semesteret. Det er ikke verdens undergang hvis du ikke består heller, i verste fall må du bare ta opp igjen eksamenen. Verre er det ikke! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #15 Skrevet 30. oktober 2006 Og når du innser at du henger etter i faget må du nesten bare innse at du ikke får lest igjennom hele pensum. Bla i boka for å få oversikten over emnene, og les hvis det er noe du lurer på. Begynn med eksamensoppgaver allerede nå, og les på det som det hyppigst blir spurt om. Innse at du ikke kommer deg gjennom hele pensum, og at du ikke får toppkarakter dette semesteret. Det er ikke verdens undergang hvis du ikke består heller, i verste fall må du bare ta opp igjen eksamenen. Verre er det ikke! Lykke til ← Hvor får dere tak i eksamensoppgaver? Jeg spurte kollokvieledern min om dette og hun sa at det var slutt på at slikt ble lagt ut og at man ikke lenger kunne få tak i det. Går på universitetet, gjelder dette bare universitetene eller?
Gjest Fresh Skrevet 30. oktober 2006 #16 Skrevet 30. oktober 2006 Du kan kanskje snu døgnet litt, men ikke totalt? Jeg merker at jeg mer effektiv på ettermiddagen og kvelden, uansett når jeg står opp. Så om du f.eks. står opp kl 12 og legger deg kl 03 får du sjansen til å se litt dagslys samtidig som du ikke ødelegger døgnrytmen din fullstendig.
Gjest Karimari Skrevet 30. oktober 2006 #17 Skrevet 30. oktober 2006 Jeg går på universitetet, og der får vi i alle fall utdelt 2-3 tidligere gitte eksamensoppgaver, tror jeg har fått det i alle fag siden jeg begynte.. Er sikker på at om du spør de som virkelig vet dette, så får du også..
Gjest niomi Skrevet 30. oktober 2006 #18 Skrevet 30. oktober 2006 Hvor får dere tak i eksamensoppgaver? Jeg spurte kollokvieledern min om dette og hun sa at det var slutt på at slikt ble lagt ut og at man ikke lenger kunne få tak i det. Går på universitetet, gjelder dette bare universitetene eller? ← Gå på instituttkontoret og hør, evt. snakk med studenter som tok faget tidligere. Ved siv.ing. på NTNU fikk man kjøpt eksamenshefter med løsningsforslag i mange fag på universitetsbokhandelen. Når man er ferdig med grunnemnene og går over til de mer smale emnene, fikk man enten dette utlevert av foreleser eller man kjøpte et hefte for en billig penge på instituttkontoret.
Gjest gjesten Skrevet 30. oktober 2006 #19 Skrevet 30. oktober 2006 Vet om flere venner som var mer effektive på ettermiddagen kvelden når det kom til lesing/ oppgaver. Noen var også skikkelige nattmennesker som gjorde alt etter kl. 22. Og det fungerer bra i en periode. MEN...Du skal være klar over hvis du snur døgnet helt eller delvis, vil du bruke relativt lang tid på å komme deg tilbake til normal døgnrytme igjen for selve eksamensdagen. Og da har du et problem som er vanskeligere å løse enn å "ta deg selv i nakken" å lese på dagtid eller kvelden nå. Det ville være kjedelig om du på selve eksamensfagen ikke klarer å konsentrere deg fordi kroppen ikke er vant til å jobbe fra tidlig morgen.
Gjest Vilja :-) Skrevet 30. oktober 2006 #20 Skrevet 30. oktober 2006 Sitter her og føler meg rimelig groggy nå, etter å ha vært våken siden kl. 19 igår kveld. Skal forsøke å holde meg våken til 22-tida og heller satse på litt mer tilnærmet normal døgnrytme. Scenarioet til siste gjest her var ganske skremmende. Kjenner meg selv såpass godt at jeg vet jeg aldri hadde klart å snu døgnet tilbake ila. et par-tre dager før selve eksamensdagen. Prestasjonene blir vel deretter.. Det dumme er at jeg blir veldig forstyrret her jeg bor, fra ettermiddagen og utover kvelden. Så den beste tida å lese på er på nettene, samt morgen og formiddag. Sov-i-ro hjelper jo litt, men når sant skal sies begynner jeg å få slitesjeskader i øregangene pga. all bruken av denslags Sover med det om nettene og bruker det nesten hele tiden da jeg er hjemme. Kanskje jeg kan ordne det slik at jeg kommer meg opp i 04-tida, det blir ikke så drastisk som å skulle stå opp kl. 23. Tror jeg skal vaske leiligheten idag gitt. Blir en kamp for å holde seg våken til kvelden kommer. Takk for svar alle sammen, setter pris på det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå