Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når og hvor gammel bør man egentlig være for å gå til Gynokolog?

Dette er noe jeg gruer meg veldig til.. Er redd fordi man føler vel så sårbar og naken når man sitter det i stolen, med beina ut il hver sin side, i blankemessingen..

Lege eller gynokolog? Mange fastleger praktiserer jo også

Noen som har noe tips her el?

Dette er vel noe alle jenter gruer seg veldig til første gangen, og hadde vært koselig med noen beroligende ord, om emne.

TAKK :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Hiver meg på denne. Håper å kunne utsette det noen år til, er det ikke fra 25 man bør ta celle/vevprøver regelmessig?

Skrevet

Jeg har vært hos både lege og gyneklog for underlivsundersøkelser, og det er ingenting å grue seg til. Du kan kanskje føle deg sjenert over å ligge der naken med skrittet i ansiktet på en annen person, men hvor mange underliv tror du denne legen eller gyneklogen har sett før ditt?

Enda så rart tanken kan virke på oss med "normale" jobber så er dette legens jobb og noe han er vant til.En rutine rett og slett.

Pust ut :blomst:

Det anbefales å ta første celleprøve fra 25 år`s alderen og hvert 3. år for å forebygge underlivskreft ja Norwegian Blue.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du gruer deg sånn til den første gangen, hva med å få det overstått?

Gynekologer pleier å være mer profesjonelle enn fastlegen, men hvis du allerede har et godt forhold til fastlegen din er det ingenting i veien for å gå til han/henne.

GU blir aldri "gøy". Som du sier sitter man der blottet. Men for legen er det en jobb, og de er profesjonelle nok til å gjøre det beste for deg ved å prate om det de gjør.

Skrevet

Bare å hoppe i det jenter. Første gangen er verst så går det greiere! ;) Legen tar med seg en kvinnelig assistent inn, slik blir det også litt tryggere.

Skrevet
Jeg har vært hos både lege og gyneklog for underlivsundersøkelser, og det er ingenting å grue seg til. Du kan kanskje føle deg sjenert over å ligge der naken med skrittet i ansiktet på en annen person, men hvor mange underliv tror du denne legen eller gyneklogen har sett før ditt?

Enda så rart tanken kan virke på oss med "normale" jobber så er dette legens jobb og noe han er vant til.En rutine rett og slett.

Pust ut :blomst:

Det anbefales å ta første celleprøve fra 25 år`s alderen og hvert 3. år for å forebygge underlivskreft ja Norwegian Blue.

Gjør det vondt?

En venninne sa til meg at hun veldig vondt rett etter å ha vært der. Kan ikke akkurat si at det hjalp min nervøsitet.

Skrevet
Gjør det vondt?

En venninne sa til meg at hun veldig vondt rett etter å ha vært der. Kan ikke akkurat si at det hjalp min nervøsitet.

Nei, jeg synes ikke det gjør vondt. Men det er selvsagt langt i fra behagelig. GU er en nødvendig onde. Du går dit, gjør det og er ferdig med det. Ekkelt for oss, men en dagligdags greie for legen/ gynekologen.

Skrevet

P.g.a en del underlivsplager før i tiden, så har jeg blitt undersøkt av en del leger. Gynoklogisk undersøkelse er aldri noe kjekt. Men det er en nødvendighet.

Vondt? Jada, om du går til en kvinnelig lege, men går du til en mannelig kjenner du det nesten ikke.

Men det er min erfaring da. Uansett: Lykke til :)

Gjest doktor-gjest
Skrevet

Celleprøver fra underlivet anbefales hvert tredje år fra 25 års alder. Men chlamydiatester anbefales for hvert partnerbytte - og det er spesielt aldersgruppen under 25 som er utsatt for dette.

Det er ikke spesielt vondt (og jeg har gjort dette både som pasient og undersøker mange ganger...), men litt ubehagelig er det jo, og hvis du er veldig anspent eller har infeksjoner i underlivet, så kan det være litt vondt. Si fra til legen hvis det gjør vondt, så kan han/hun være ekstra forsiktig. Det er fort gjort.

De fleste synes dette er litt ekkelt også fordi det er et intimt sted man viser fram til legen, men som flere her har påpekt - for legen er det ren rutine.

Riktignok kjenner jeg en (kvinnelig) gynekolog som pleier å si at menn som velger et slikt yrke utvilsomt på være perverse, men vi får nå håpe det ikke holder stikk. De mannlige gynekologene jeg kjenner er stort sett greie. Lykke til, det går nok bra.

Og det er like greit å gå til fastlegen dersom det ikke er noe spesielt i veien med deg. Det er billigere og som regel kortere ventetid. Rutineundersøkelser gjøres like bra hos fastlegen.

Skrevet
Celleprøver fra underlivet anbefales hvert tredje år fra 25 års alder. Men chlamydiatester anbefales for hvert partnerbytte - og det er spesielt aldersgruppen under 25 som er utsatt for dette.

Det er ikke spesielt vondt (og jeg har gjort dette både som pasient og undersøker mange ganger...), men litt ubehagelig er det jo, og hvis du er veldig anspent eller har infeksjoner i underlivet, så kan det være litt vondt. Si fra til legen hvis det gjør vondt, så kan han/hun være ekstra forsiktig. Det er fort gjort.

De fleste synes dette er litt ekkelt også fordi det er et intimt sted man viser fram til legen, men som flere her har påpekt - for legen er det ren rutine.

Riktignok kjenner jeg en (kvinnelig) gynekolog som pleier å si at menn som velger et slikt yrke utvilsomt på være perverse, men vi får nå håpe det ikke holder stikk. De mannlige gynekologene jeg kjenner er stort sett greie. Lykke til, det går nok bra.

Og det er like greit å gå til fastlegen dersom det ikke er noe spesielt i veien med deg. Det er billigere og som regel kortere ventetid. Rutineundersøkelser gjøres like bra hos fastlegen.

Takk for beroligende ord :)

Skrevet

Jeg gikk til en mannlig gynekolog før, nå bruker jeg min kvinnelige fastlege. Begge like flinke syns jeg, fra mitt uprofesjonelle synspunkt vel og merke :) Ikke vondt, kanskje en anelse ubehag. Celleprøven tar de med en slags q-tip med børste på tuppen istedenfor bomull, den er bittelitt ubehagelig men det er så fort gjort.

Gå nå, så er første gangen din over :) Ikke vær redd, du kan jo ta med en mor, søster eller venninne hvis du føler det er tryggere.

Skrevet

Jeg var på sykehuset til gynekolog der for noen mnd siden, er 18 år og hadde hatt en del smerter rundt eggstokkene. Var min første gang, og jeg grudde meg veldig, spessielt da jeg fikk en mannlig gynekolog. Men alt gjekk helt fint. Var så klart ikke behagelig, men han var snill, satt og pratet om hvor flotte de nye ultralyd apperatene de hadde fått var(tok ultralyd av eggtokkene) :icon_lol:

Hadde også med meg en kvinnelig sykepleier som var kjempekoselig. Hadde på meg en lang t-skjorte, og det var i grunnen ganske fort over. Var så deilig etterpå å vite at alt var som det skulle vere.

Det er i grunnen bare å kaste seg ut i det. Jeg er glad jeg måtte så pass tidlig, for jeg tror det blir bare verre og verre og gå etter mer du setter det på vent.

Skrevet
Jeg var på sykehuset til gynekolog der for noen mnd siden, er 18 år og hadde hatt en del smerter rundt eggstokkene. Var min første gang, og jeg grudde meg veldig, spessielt da jeg fikk en mannlig gynekolog. Men alt gjekk helt fint. Var så klart ikke behagelig, men han var snill, satt og pratet om hvor flotte de nye ultralyd apperatene de hadde fått var(tok ultralyd av eggtokkene)  :icon_lol:

Hadde også med meg en kvinnelig sykepleier som var kjempekoselig. Hadde på meg en lang t-skjorte, og det var i grunnen ganske fort over. Var så deilig etterpå å vite at alt var som det skulle vere.

Det er i grunnen bare å kaste seg ut i det. Jeg er glad jeg måtte så pass tidlig, for jeg tror det blir bare verre og verre og gå etter mer du setter det på vent.

Ja stemmer nok det du sier så skal få bestilt en time, snart. Best å få det overstått.. Hvor ofte bør man gå?

Gjest doktor-gjest
Skrevet

Du bør gå hver gang du skifter partner, eller hvert tredje år. Ellers om du har noen symptomer eller problemer med underlivet.Snakk med fastlegen din om dette! :)

Skrevet
Du bør gå hver gang du skifter partner, eller hvert tredje år. Ellers om du har noen symptomer eller problemer med underlivet.Snakk med fastlegen din om dette!  :)

will do, TAKK :)

Gjest doktor-gjest
Skrevet

ingen sprøyter - med mindre du selv ønsker blodprøver i tillegg. For eksempel hvis du vil testes for andre kjønnssykdommer enn klamydia, så er det som regel en blodprøve.

Skrevet

Første ganga jeg tok GU rakk jeg ikke å forberede meg på det, siden jeg ble undersøkt i forbindelse med noen smerter jeg hadde. Jeg synes det var nokså ubehagelig, men det gikk overraskende greit.

Nå har jeg hatt 4 vaginale UL, og 1 GU på én måned, og nå vil jeg påstå at jeg er herdet. Vil neppe ha noen betenkeligheter med å la en lege titte opp i mitt aller helligste igjen.

Skrevet

Klamydia kan testes med urinprøve eller utstryk du tar selv.

Skrevet
Første ganga jeg tok GU rakk jeg ikke å forberede meg på det, siden jeg ble undersøkt i forbindelse med noen smerter jeg hadde. Jeg synes det var nokså ubehagelig, men det gikk overraskende greit.

Nå har jeg hatt 4 vaginale UL, og 1 GU på én måned, og nå vil jeg påstå at jeg er herdet. Vil neppe ha noen betenkeligheter med å la en lege titte opp i mitt aller helligste igjen.

Hva mener du med 4 vaginale UL?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...