Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #1 Skrevet 27. oktober 2006 Ingen kan gi meg et entydig svar på dette... Kiker en når en hiver etter pusten etter et kraftig hosteanfall? (innpust med lyd) Kiker en når det piper i brystet? Er kiking noe annet enn det jeg antar at det er ? Hva er kiking?
Gjest niomi Skrevet 27. oktober 2006 #2 Skrevet 27. oktober 2006 Sakset fra lommelegens side om kikhoste: "Sykdommen starter med moderat feber, forkjølelse og tørrhoste om natten. Disse symptomene kan vare 1-2 uker. Deretter begynner barnet å hoste, ofte og i serier. Hostene kommer raskt etter hverandre. Siden hostene kommer så tett, får barnet vanskelig for å puste inn under anfallet. Det får åndenød, blir redd og kan få blålig ansiktsfarge. Når hostingen gir seg, begynner barnet å puste raskt og dypt og får "kiking" (pipende lyd under innpustingen). Samtidig kan det brekke seg. Hosten kan vare i 2-6 uker. Så går sykdommen langsomt over." Kilde: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321374
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #3 Skrevet 28. oktober 2006 Takk for svar niomi Problemet er at jeg allerede har lest denne definisjonen av kikhoste, men siden jeg er litt treig, så skjønner jeg det fremdeles ikke. Hva slags "piping" er det snakk om? Er det "gisping-etter-luft-piping", er det "astma-piping", er det "tett i brystet-piping"? Bakgrunnen for mitt spørsmål er at min datter har i lengre tid hatt voldsomme hostekuler. Hun har vært hos legen og fått cosylan, men hun fortsetter fremdeles å hoste til hun brekker seg, og hiver etter pusten (gispende innpust med lyd), men hun "piper" ikke. Da jeg i går kveld fikk vite at bestevenninnen har kikhoste, så begynte jeg å lure på om det kunne være det samme min datter har, men som sagt: jeg vet ikke om hun "kiker"...
Gjest niomi Skrevet 28. oktober 2006 #4 Skrevet 28. oktober 2006 Kikhoste er svært smittsomt, så som det står i artikkelen jeg lenket til, bør man gå til lege dersom det er kikhoste i omgangskretsen og barnet har symptomer. Legen er sikkert bedre til å kjenne igjen kiking enn en vanlig person, så hadde det vært min datter ville jeg bestilt legetime på mandag og sagt at det er mistanke om kikhoste. Kanskje dere slipper å vente så lenge. PS: Mener jeg leste et sted at kiking-piping er motsatt av stma-piping - astmatikere har problemer med å få luft inn, kikhoste er motsatt - man piper når man puster ut.
aline Skrevet 28. oktober 2006 #5 Skrevet 28. oktober 2006 Norske ordbøker Flere språk- og kulturkilder Bokmålsordboka TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) kike I kike v2 (lydord) hive, gispe etter pusten mens en hoster sterkt el. ler kraftig Jeg hadde kikhoste når jeg var yngre, det peip ikke, men jeg hostet så mye/kraftig at jeg ikke fikk puste imellom, heiv, gispet etter luft. (kan ihvertfall ikke huske at det peip når jeg holdt på)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå