Lourdes Skrevet 27. oktober 2006 #1 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg snublet over en tråd hvor noen hadde PCOS og ble litt nysgjerrig så jeg googlet det. Da gikk det opp et lys for meg. Sammenfallende symptomer: * Cyster på eggstokk * Mye dype kviser/uren hud * Uregelmessig mens * Veldig sterke menstrasjonsmerter * Føler meg ofte trett og sliten * Diverse diabetes symptomer Disse symptomene kom da jeg sluttet på vanlige p-piller (2 år siden). Jeg tåler ikke hormonene i vanlige p-piller, så jeg tar minipilller istedet. Finnes det noe man kan gjøre (behandling) mot PCOS? Kvise og mens-problemene er verst.. Står at man kan operere bort cystene. Fjerner dette problemene? Er det noen spesielle risikoer ved den? Hvordan stilles egentlig diagnosen? Leser bare at det kan være vanskelig osv..
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2006 #2 Skrevet 27. oktober 2006 Diagnose mener jeg er en kombinasjon av ultralyd og blodprøver. Vært innom snartgravid.com? Svørt mange der med diagnosen, og du kan antageligvis lære en god del fra innlegg der.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2006 #3 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg har hatt PCOS i mange år og det er ikke lett å bli kvitt symptomene. Hvis man er overvektig sies det at det skal hjelpe å gå ned 10% i vekt. Man er ofte insulinresistent når man har PCOS, det kan behandles med Metformin som senker insulinet i kroppen. Dette hjelper mange med PCOS, man går ned i vekt, man får ofte igjen eggløsningen og får da også regelmessig mens. Det hjelper også mot kviser for noen, men zink kan også hjelpe mot kviser. Cyster kan fjernes, men det gjøres ikke så ofte de går ofte bort av seg selv og blir erstattet med nye. Veldig gøy. Men altså, metformin hjelper mange mot symptomene ved PCOS. Sykdommen blir ikke borte, men man kan kontrollere den.
Gjest Gjesta Skrevet 28. oktober 2006 #4 Skrevet 28. oktober 2006 Står at man kan operere bort cystene. Fjerner dette problemene? ← Nei. Cyster er bare ett av symptomene, ikke årsaken. Så vidt jeg vet kan du ha PCOS uten å ha cyster på eggstokkene, så navnet er noe misvisende. PCOS er først og fremst en ubalanse i hormonene, noe som altså gir alle disse ubehagelige symptomene. Hvis du tror du har PCOS, anbefaler jeg at du tar deg en tur til legen og forteller dette og ber om at hun eller han tar de nødvendige testene for å sette en eventuell diagnose. PCOS gir også økt risiko for diabetes, overvekt og hjerte-og-karsykdommer, og kunnskaper av syndromet kan hjelpe deg til å velge en livsstil som reduserere disse farene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå