Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg ville ikke blitt sammen med en pakistansk mann, og det har ingen verdens ting med rasisme å gjøre. Men som du sier det selv; folk er forskjellige. Og mennesker fra forskjellige land har ofte også forskjellige levesett og kulturer.

Jeg er norsk og født og oppvokst i og med norske normer og regler og derfor er det den måten som er mest riktig å leve på for meg. Andre kulturer har andre normer som de lever etter,normer som i mitt levesett ville blitt fullstendig feil.

Det betyr ikke at jeg er rasist av den grunn, men bevisst på at forskjellige mennesker har forskjellige levesett og mange av disse lar seg rett og slett ikke kombinere uten at man skulle måtte gå på akkord med seg selv og sitt syn.

Sånn er det bare.Og det er fullt ut mulig å respektere andre menneskers livssyn og levemåte selv om man ikke alltid forstår den.

Mye av det du skriver der er jo faktisk selve definisjonen på rasisme. Hadde du utelatt å nevne "pakistaner", hadde det ikke vært rasisme. Faktum er at det finnes en del pakistanere som har lignende levesett og kultur som deg, men disse har du jo allerede utelukket fordi de på en måte eller annen har tilknytning til landet Pakistan.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Mye av det du skriver der er jo faktisk selve definisjonen på rasisme. Hadde du utelatt å nevne "pakistaner", hadde det ikke vært rasisme. Faktum er at det finnes en del pakistanere som har lignende levesett og kultur som deg, men disse har du jo allerede utelukket fordi de på en måte eller annen har tilknytning til landet Pakistan.

Den eneste grunnen til at jeg brukte pakistan og en pakistansk mann som et eksempel var jo nettopp fordi tråden handlet (eller ikke handlet om, alt etter som) en pakistansk kjæreste og en trådstarter som var interessert i den pakistanske kulturen.

Beklager, my mistake.

Som har lignende levesett og kultur ja, men selv om mitt levesett ville ligne min pakistanske manns så vil det sannsynligvis oppstå situasjoner som ikke er forenlige med et godt samliv uten at en av partene ville måtte gå på akkord med seg selv.

Jeg vet det finnes kristne grupperinger også i Pakistan, men kristendommen i Norge og Pakistan kan fremdeles være to forskjellige verdner.Som norsk/pakistansk kristen vil fremdeles mange se ned på jenter med kjoler og stroppetopp fordi de viser for mye hud.

Hvor mange kristne nordmenn treffer du på gata som ber norske jenter gå å kle på deg?

Det er også fullt ut mulig for en norsk/pakistansk gutt å vokse opp i norge med norske kristne grunnverdier, men mange av dem vil fremdeles ha med seg normer og levesett fra hjemlandet som ikke har noe som helst med "min" kristendom å gjøre.

Men selv om det finnes kristne i pakistan så er faktumet fremdeles at Islam er en av norges raskest voksende religion og ca 80% av pakistans befolkning består av sunnimuslimer der koranen står sterkt i både levesett og tankemåte.

Og det er vel ofte der kollisjonen mellom de norske og de muslimske normene begynner?

Det er mulig du/dere synes jeg er generaliserende og rasistisk, dere om det. Men jeg tror dere glemmer at denne "rasismen" går begge veier. Muslimske gutter kan velge bort oss norske jenter fordi vi ikke ønsker å føye oss etter deres leveregler, og det er helt ok.

Men når vi jenter velger bort muslimske gutter av samme grunn så er det rasisme?

Forklar meg forskjellen?

Endret av ~Alwa~
Skrevet

Jeg er ikke rasistisk, men det er umulig å bli provosert av folk som sier til venninna di at: Du får ikke gå på fester der det er menn, jeg har på følelsen av at han vil kontrollere henne helt, og det er mange nordmenn som er sjalu og kontrollerende også, men det kan være at denne pakistaneren ikke stoler på norske kvinner, fordi vi er utro, og da prøver han enda hardere å kontrollere kjærestene sine, hvem er det som er rasistisk her da?

Skrevet

Pakistanere er digg da!

Med det sorte håret, mørke øynene og solbrune hud...naaaam!

Og som regel er de ikke noen tøfler, men harde og barske menn.

Blir kåt bare jeg ser en jeg.

Typen min er inder, han er så deilig, kommer fra nord india, så han er høyere enn meg heldigvis, for jeg er 174.

Men jeg elsker det myke sorte håret hans og de helt sorte øynene hans og den lyselyse brune huden hans, og måten han er på..ingen pusekatt nei, men skjønn og snill til rett tid.

Nei, jeg syns venninna di skal få styre på som hun vil, det er ikke lett for henne heller når meste delen av norges befolkning tror at hun skal bli banket, gift, tatt med til hjemlandet hans, bankt litt mer, solgt for 5 kameler, og evt barn tar han med til pakistan.

For det er slikt jeg får høre hele veien.

Kan jo ikke nevne hvor han kommer fra uten å få en haug med advarsler.

La venninna di være, og støtt henne heller.

Skrevet

Beklager det ligger IKKE i min natur å støtte ei venninne eller typen hvis han truer med at hun ikke skal gå på fest med bare kvinner, da gjør jeg alt for å få slutt på galskaps forholdet...!!

Skrevet

Fyren høres dessverre ut som prototypen på en muslimsk mann. Vekk med jævelen.

Skrevet
Hei min venninne er blitt sammmen med en pakistaner, og nå viser han seg å være ganske så sjalu og kontrollerende, skeptisk til at hun vil være med på venninne fester osv, jeg vet dette ikke er bra for henne- kan noen fortelle meg om kulturforskjelller og hvordan disse mennene egentlig er?

Typisk kulturkonflikter. har hun vert med han hjem til foreldrene hans? Om svaret er nei, så sier det meg alt.

Skrevet

Jeg hadde ALDRI I LIVET involvert med med en pakistaner.

Skrevet

Ja ikke uventet så er det fullt av skaprasister her. Er mer redd dere enn negre, pakistanere og jugoslavere jeg :forvirret:

Gjest Gjest_Missie_*
Skrevet
Typisk kulturkonflikter. har hun vert med han hjem til foreldrene hans? Om svaret er nei, så sier det meg alt.

Ja, er du gal! Det sier deg alt.. Da kan vi dømme.. Vi trenger ikke mer informasjon :ironi:

Jeg hadde ALDRI I LIVET involvert med med en pakistaner.

Jeg hadde ALDRI I LIVET involvert meg med deg, altså ei sneversynt jente

Ja ikke uventet så er det fullt av skaprasister her. Er mer redd dere enn negre, pakistanere og jugoslavere jeg

Godt sagt! Så enig, så enig!

Skrevet

Det er særs begrenset hva du kan gjøre. Du kan selvsagt pointere at han er en overkontrollerende, sjalu drittsekk, og støtte henne følelsesmessig dersom hun bryter forholdet.

Men dersom hun har lyst til å være sammen med en slik fyr, så er det lite noen kan gjøre. Det er venninden som må bryte forholdet. Dere andre kan ikke gjøre annet enn å eventuelt hjelpe henne.

Skrevet
hallo...får noe sløv!!!

du tok det ene innlegget du fikk og tok det som et svar på alle dine spm...det sier litt om hvor trangsynt du er!!!sykt!!!!!!alle gjør vi..men det gjør du når det gjelder pakistanerere....trangsynt!

Hvorfor blir da nesten ingen kvinner med pakistansk opprinnelse sammen med norske menn? Jeg kan svare på dette spørsmålet selv: Det er fordi disse kvinnene er underlagt kontroll av mennene i sin storfamilie. Kvinnen er en gjenstand som må finne seg i det mennene dikterer.

Ar du og andre norske kvinner vil risikere å selv bli underlagt et slikt tyranni, det fatter jeg ikke. Selvsagt er ikke alle pakistanske menn slik- det innser jeg, men risikoen er nok til stede i større grad enn for menn fra mange andre kulturer.

CoolDuckie

Skrevet
Ja ikke uventet så er det fullt av skaprasister her. Er mer redd dere enn negre, pakistanere og jugoslavere jeg :forvirret:

Det finnes like mange rasistiske "negre" som rasistiske hvite. Forskjellen ligger i at folk med afrikansk bakgrunn er i minoritet hos oss, og derfor bør man være ekstra varsom i hvordan man behandler dem.

CoolDuckie

Skrevet
Pakistanere er digg da!

Med det sorte håret, mørke øynene og solbrune hud...naaaam!

Og som regel er de ikke noen tøfler, men harde og barske menn.

Blir kåt bare jeg ser en jeg.

Typen min er inder, han er så deilig, kommer fra nord india, så han er høyere enn meg heldigvis, for jeg er 174.

Du vet vel at Pakistan er ganske annerledes enn India? Kjenner du historien mellom disse to landene? For øvrig virker du ganske overfladisk :-).

CoolDuckie

Skrevet
Ignorance is bliss sier de på engelsk, vi har ikke noe lignende uttrykk på norsk fordi nordmenn har ikke selvinnsikt nok til å innrømme uvitenhet! Hvor stort er Pakistan og hvor mange mennesker bor der? Det finnes alt mellom himmel og jord i det landet. Forskjell i kultur? Ja selvfølgelig, men de har nå de samme grunnleggende menneskeverdier som vi har selv om deres oppfatning om hva som er bra musikk kan diskuteres! Æresdrap, konemishandleri og annet faenskap er ikke et pakistansk fenomen eksklusivt.

Sorry, men Pakistan har vel enorme problemer knyttet til æresdrap og tvang mot kvinner? Faktisk er de vel blant de verste stater i verden i så måte?

CD

Skrevet
Du vet vel at Pakistan er ganske annerledes enn India? Kjenner du historien mellom disse to landene? For øvrig virker du ganske overfladisk :-).

CoolDuckie

Hva mener du med at Pakistan er ganske annerledes enn India? Har du vært der? India og Pakistan (og forøvring Bangladesh også) var et land frem til 1947. Det er ikke lenge siden i det hele tatt. Nå framstilles India som et glorifisert land - nydelig indisk mat, Indiska butikken med stilig interiør, eksotiske indiske lukter og ting og tang.. Vakkert og spennende reisemål, verdens største demokrati, økonomi i vekst, vending mot den vestlige verden, de ikke muslimer, gudsjelov! osv osv osv.. ..

Mens Pakistan framstilles som en land fult av terrorister, menneskene er skumle muslimer og derfor poitensielle terrorister, alle driver med æresdrap, alle er kvinneundertrykkere, alle er fattige der..

Fakta er at disse to landene på mange måter er veldig forskjellige men kulturen er også veldig lik. Æresdrap finnes i bøtter og spann i India også.. Arrangerte ekteskap også.. Stort problem med medgift i India.. Jeg vet ikke helt hva du siktat til CoolDuckie men hvis det var at i India er alle snille og i Pakistan er de slemme så er jeg ikke helt enig med deg..

Var forøvrig ikke jeg som skreiv det innlegget du synes var overfladisk..

Skrevet
Hva mener du med at Pakistan er ganske annerledes enn India? Har du vært der? India og Pakistan (og forøvring Bangladesh også) var et land frem til 1947.

Jeg vet ikke helt hva du siktat til CoolDuckie men hvis det var at i India er alle snille og i Pakistan er de slemme så er jeg ikke helt enig med deg..

Var forøvrig ikke jeg som skreiv det innlegget du synes var overfladisk..

Jeg sikter til at etter at Pakistan ble uavhengig, var det stor migrasjon mellom India og Pakistan, der muslimer forlot India til fordel for Pakistan og hinduer forlot Pakistan, slik at Pakistan etterhvert bortimot ble definert gjennom religiøs tilhørighet og dette bidro til en slags polarisering mellom de to landene.

CD

Skrevet
Jeg sikter til at etter at Pakistan ble uavhengig, var det stor migrasjon mellom India og Pakistan, der muslimer forlot India til fordel for Pakistan og hinduer forlot Pakistan, slik at Pakistan etterhvert bortimot ble definert gjennom religiøs tilhørighet og dette bidro til en slags polarisering mellom de to landene.

CD

Dette var da umiddelbart. Var visst kaos da. Folk (hinduer og muslimer og sikkert alle andre religioner) ble tråkka ned, familier kom fra hverandre.. Alle muslimene måtte jo komme seg ut av India og alle hinduene ut av Pakistan..

Dette at det ble så beviser jo ikke på noen måte at kulturen ikke på mange måter er lik?

Skrevet

Jeg har selv flere venninner som har vært sammen med Pakistanere etc.

I de fleste tilfellene så har de endt opp med å gifte seg med en fra sin egen kultur!

Men,mange av forholdene var rett og slett ikke bra..... og for meg som da stod på utsiden og så dette,så må jeg si at det var en vanskelig situasjon... det å finne en balanse på å være en god,ærlig venninne og i tillegg respektere hennes valg....

Du kan jo få henne til å tenke over om hun virkelig har det bra i dette forholdet....

Men,det er henne som til syvende og sist som må ta sitt valg da... men fint at du bryr deg såpass!!

Skrevet

Dette at det ble så beviser jo ikke på noen måte at kulturen ikke på mange måter er lik?

Holder muligheten åpen for at jeg har endel fordommer, men jeg har vel inntrykk av at India er et mye mer sammensatt land enn Pakistan. Har et veldig negativt inntrykk av Pakistan, men føler at India er så mye forskjellig kulturelt og religiøst.

CD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...