Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Leser du hva du skriver før du poster eller er du like blåst som du gir inntrykk av?

"Jeg ville ikke blitt sammen med en pakistansk mann, og det har ingen verdens ting med rasisme å gjøre". For et flåsete uttrykk! Den generaliseringen du bruker er jo nettopp definisjonen på ,jeg regner med att andre gjetter riktig, rasisme!

Jeg kan godt diskuterere etnisk opprinnelse, konflikter i forhold og kulturforskjeller med deg til du blir blå.Men da bør du komme trekkende med noe litt mer konstruktivt enn det der vennen min ;)

Endret av Scorpina
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Leser du hva du skriver før du poster eller er du like blåst som du gir inntrykk av?

"Jeg ville ikke blitt sammen med en pakistansk mann, og det har ingen verdens ting med rasisme å gjøre". For et flåsete uttrykk! Den generaliseringen du bruker er jo nettopp definisjonen på ,jeg regner med att andre gjetter riktig, rasisme!

Man er da ikke blåst for det om man ikke har lyst til å involvere seg i et forhold med store kulturforskjeller? Rasist blir man vel først når man omtaler noen nedsettende pga. rase, og det er da ikke det ~Alwa~ gjør. Tvert i mot sier hun jo at hun respekterer at folk er forskjellige. Man er da ikke rasist selv om man velger å ikke bli sammen med noen.

Jeg ville f.eks. ikke blitt sammen med en bonde, for jeg vet med sikkerhet at jeg ikke egner meg til landlivet. Men det betyr ikke at jeg misliker bønder.

Man blir sammen med mennesker for det de er, eller ikke er, men hvis man ser at ytre omstendigheter vil påvirke forholdet så sterkt at sjansene for at det vil ryke er store, så kan man velge å holde seg unna i utgangspunktet.

Endret av Scorpina
Skrevet

Ignorance is bliss sier de på engelsk, vi har ikke noe lignende uttrykk på norsk fordi nordmenn har ikke selvinnsikt nok til å innrømme uvitenhet! Hvor stort er Pakistan og hvor mange mennesker bor der? Det finnes alt mellom himmel og jord i det landet. Forskjell i kultur? Ja selvfølgelig, men de har nå de samme grunnleggende menneskeverdier som vi har selv om deres oppfatning om hva som er bra musikk kan diskuteres! Æresdrap, konemishandleri og annet faenskap er ikke et pakistansk fenomen eksklusivt. Det er ikke lenge siden det var en sak i avisen om en "norsk" nordmann , en offiser i marinen og gentelman (ironi) som ble dømt for å henrette sin kone i Bergen! Om du finner deg en pakistaner med røtter fra landsbyen i Punjab så vil nok dere oppfatte hverandre som diametralsk forskjellige like mye som du ville oppleve det samme dersom du involverte deg med en sauebonde fra indre sogn! Sånn nå har jeg uttrykt meg like snevert som deg for å poengtere hva jeg mente med flåsete påstander!

Skrevet

Så da er så godt som alle pakistanere rasister siden de aldri vil godta at pakistanske kvinner involverer seg med norske menn? Hvorfor er det helt uhyrlig hvis noen advarer mot pakistanske menn, mens det er helt greit at pakistanske kvinner bare kan glemme å i hele tatt tenke tanken på en norsk mann?

'Men du må da skjønne at det er religionen vår som sier at det er forbudt! Det gjelder litt andre spilleregler her skjønner du, de står i den hellige boka,kan'ke være rasist da vettu, når reglene står i boka'.

Nei, da er det selvfølgelig helt geit.

Skrevet (endret)
Om du finner deg en pakistaner med røtter fra landsbyen i Punjab så vil nok dere oppfatte hverandre som diametralsk forskjellige like mye som du ville oppleve det samme dersom du involverte deg med en sauebonde fra indre sogn! Sånn nå har jeg uttrykt meg like snevert som deg for å poengtere hva jeg mente med flåsete påstander!

Jeg var ikke flåsete i det hele tatt. Og det du sier i den biten jeg siterer er akkurat det samme som jeg sa- bare med litt andre ord. Jeg påpekte at valg av partner er fritt, og på samme måte som man kan velge noen så kan man også velge bort noen, uten at det nødvendigvis er noe galt med dem som blir valgt bort. Faktisk er det vel slik at de fleste av oss noen ganger har valgt bort potensielle partnere fordi vi følte at vi ikke passet sammen.

Men for å vende tilbake til trådens opprinnelige tema så er det faktisk grunn til å være skeptisk til noen som er sjalu og kontrollerende, og jeg skjønner godt at det er noe som gjør trådstarter urolig på venninnens vegne.

Edit: dårlig setningsbygning

Endret av Cata
Skrevet
Ignorance is bliss sier de på engelsk, vi har ikke noe lignende uttrykk på norsk fordi nordmenn har ikke selvinnsikt nok til å innrømme uvitenhet!

Der har du flåseri. Skikkelig svadafyrste.

Skrevet

Men du forsvarer Alwas argument om å skjære alle Pakistanere over samme kam som ikke rasistisk men "kulturelt" betinget. Der sier jeg at en definisjon forandres ikke dersom du velger å bruke et annet ord for det du prøver å beskrive. Forsøk på kamuflasje kalles det!

Nok om dette! Det er ikke min oppgave å overbevise dere om noe som er så selvinnlysende. Jeg regner med at dere er voksne individer som enten tar innspillet jeg kommer med til etterretning eller ignorerer det! Your choice!

Skrevet
Så da er så godt som alle pakistanere rasister siden de aldri vil godta at pakistanske kvinner involverer seg med norske menn? Hvorfor er det helt uhyrlig hvis noen advarer mot pakistanske menn, mens det er helt greit at pakistanske kvinner bare kan glemme å i hele tatt tenke tanken på en norsk mann?

'Men du må da skjønne at det er religionen vår som sier at det er forbudt! Det gjelder litt andre spilleregler her skjønner du, de står i den hellige boka,kan'ke være rasist da vettu, når reglene står i boka'. 

Nei, da er det selvfølgelig helt geit.

Ja! De pakistanere som ikke godtar dette og som forsvarer sitt snevre syn ved å påpeke at det står i den gode boka er det!

Skrevet
Men du forsvarer Alwas argument om å skjære alle Pakistanere over samme kam som ikke rasistisk men "kulturelt" betinget.

Forstår ikke hva du mener her. Har hun et argument om å skjære alle (Pakistanere) over en kam? Mao.: Hun har et argument om å generalisere?

Utsagnet gir ingen logisk mening. Vennligst utdyp.

Skrevet
Ignorance is bliss sier de på engelsk, vi har ikke noe lignende uttrykk på norsk fordi nordmenn har ikke selvinnsikt nok til å innrømme uvitenhet! Hvor stort er Pakistan og hvor mange mennesker bor der?

Litt off topic, men de aller fleste pakistanere i Norge kommer fra de samme områdene. Ellers bor det ca. 200 millioner i Pakistan og det er nok mange forskjellige kulturelle praksiser der, men pakistansk kultur i Norge kan ofte virke mer avleggs enn pakistansk kultur praktisert i Karachi.

Ikke ulikt norsk-amerikanere i North Dakota som sitter litt fast i 1900-tallet, og som nesten er mer nasjonalistiske enn nordmenn i Norge er.

Skrevet
Forstår ikke hva du mener her. Har hun et argument om å skjære alle (Pakistanere) over en kam? Mao.: Hun har et argument om å generalisere?

Utsagnet gir ingen logisk mening. Vennligst utdyp.

Hun generaliserer men påstår at hennes generalisering er ikke rasistisk motivert men kulturelt betinget! Er det klart nok?

Skrevet
Ja! De pakistanere som ikke godtar dette og som forsvarer sitt snevre syn ved å påpeke at det står i den gode boka er det!

Så da er de aller, aller fleste pakistanere rasister? Da får jeg er fornemmelse av at dette er et mye større problem blant pakistanerne enn blant etnisk norske. Har du noen ide om hvorfor den problemstillingen er fraværende i all debatt om integrering og toleranse?

Skrevet
Litt off topic, men de aller fleste pakistanere i Norge kommer fra de samme områdene. Ellers bor det ca. 200 millioner i Pakistan og det er nok mange forskjellige kulturelle praksiser der, men pakistansk kultur i Norge kan ofte virke mer avleggs enn pakistansk kultur praktisert i Karachi. 

Ikke ulikt norsk-amerikanere i North Dakota som sitter litt fast i 1900-tallet, og som nesten er mer nasjonalistiske enn nordmenn i Norge er.

Helt enig med deg der punktom! Og det er det som er litt trist fordi jeg kunne også ha forsvart det Alwa og Catta og de andre sier ved å uttale meg i et snevert forstand der jeg påpeker at svært mange norsk-pakistanere kommer fra den samme dumpa og ergo er tuftet over samme list! Jeg velger å tro at så ikke er tilfelle for dem alle!

Skrevet
Så da er de aller, aller fleste pakistanere rasister? Da får jeg er fornemmelse av at dette er et mye større problem blant pakistanerne enn blant etnisk norske. Har du noen ide om hvorfor den problemstillingen er fraværende i all debatt om integrering og toleranse?

Fordi vi trenger dem til å vaske doene våres og kjøre taksi? :ironi:

Skrevet
Hun generaliserer men påstår at hennes generalisering er ikke rasistisk motivert men kulturelt betinget! Er det klart nok?

Hvorvidt hun generaliserer bør jeg vel la henne svare på selv.

Vil du med hånden på hjertet gå god for at du forventer identiske moralske standarder og de samme verdisett fra mennesker uavhengig av kulturell bakgrunn? Ikke engang en tendens? Null korrelasjon mellom et menneskes bakgrunn og forventede reaksjonsmønstre?

Eller er det mere sånn at i en populasjon på 100.000 pakistanske menn så vil du finne minst et par stykker som støtter kvinnegruppa Ottar og som går i tog for å vise solidaritet med praktiserende homofile,og at man på bakgrunn av dette ikke med 100% sikkerhet kan si verken det ene eller det andre om pakistanske menn. Og dermed blir alle utsagn som ikke omhandler en konkret tildragelse pr. def. generaliserende?

Skrevet
Fordi vi trenger dem til å vaske doene våres og kjøre taksi? :ironi:

Og med dette innlegget legges en diskusjon om hvorfor vi ikke reagerer med samme indignasjon overfor manglende toleranse blant pakistanere som vi gjør til nordmenn, effektivt død. Den reddet du fint !

Skrevet

Vil du med hånden på hjertet gå god for at du forventer identiske moralske standarder og de samme verdisett fra mennesker uavhengig av kulturell bakgrunn? Ikke engang en tendens? Null korrelasjon mellom et menneskes bakgrunn og forventede reaksjonsmønstre?

Eller er det mere sånn at i en populasjon på 100.000 pakistanske menn så vil du finne minst et par stykker som støtter kvinnegruppa Ottar og som går i tog for å vise solidaritet med praktiserende homofile,og at man på bakgrunn av dette ikke med 100% sikkerhet kan si verken det ene eller det andre om pakistanske menn. Og dermed blir alle utsagn som ikke omhandler en konkret tildragelse pr. def. generaliserende?

Ja det er definisjonen på generalisering! Jeg ser at forkuset i argumentasjonen din er å ordlegge deg på en blendende måte uten tanke på hva det er du prøver å si!

Ari Behn har vel sikkert en forlegger å anbefale. God tur!

Skrevet

Ja det er definisjonen på generalisering! Jeg ser at fokuset i argumentasjonen din er å ordlegge deg på en blendende måte uten tanke på hva det er du prøver å si!

Skrevet
Ja det er definisjonen på generalisering! Jeg ser at fokuset i argumentasjonen din er å ordlegge deg på en blendende måte uten tanke på hva det er du prøver å si!

Jeg prøvde å sette opp to alternativer, eller definisjoner om du vil. Du svarte 'ja'.

Hva svarte du ja til?

Ser forøvrig at du tillegger meg motiver som jeg ikke selv slett ikke har uttrykt at jeg har. Er ikke det en feilslutning i samme kategori som det å generalisere?

Og du var vel ganske oppgitt over at andre generaliserte?

Skrevet

Jeg har selv vært sammen med en dominerende mann og jeg gjorde det slutt. Han var 11 år eldre enn meg og. Han likte ikke maten jeg spiste, det jeg så på tv og han likte overhodet ikke venninnen min for hun var overvektig på det tidspunktet og han likte ikke at jeg spiste pizza/taco o.l. for det ble man feit av osv.

Det var mye greier han sa og gjorde som såret meg og som jeg til slutt ikke fant meg i.

Jeg fikk nok og gjorde det slutt. Hadde jeg ikke gjort det så kan jeg banne på at jeg ikke hadde hatt det bra den dag i dag.

Er kjæresten til din venninne dominerende og sjalu, så bør hun enten gjøre det klinkende klart at hun ikke finner seg i den slags oppførsel og/eller gjøre det slutt.

Det spiller ingen rolle om han er pakistaner eller ikke, det finnes den slags menn i alle land.

Om hun velger å bli så er det hennes valg. Men hun kan neppe ha det så greit når han ikke liker venninnefester, venninnetreff eller at hun i det hele tatt går utenfor husets fire vegger.......Jeg hadde ikke holdt ut iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...