Gå til innhold

Underlivsopp?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært plaget med kløe (i perioder), rødhet og vond

lukt nedentil en liten stund. Er nesten sikker på at dette er

underlivsopp, ettersom jeg har flere symptomer.

Jeg har aldri vært plaget med dette før og er usikker på hvilken

behandling jeg skal benytte meg av. Jeg har legeskrekk og vil

derfor helst unngå dette.

Er det noe jeg kan gjøre på egen hånd? Hva med Canesten?

Jeg er forøvring bare 17 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville heller gått til en lege og fått sjekket alt ordentlig. Det kan være andre ting enn sopp!

Gynekologiske undersøkelser er aldri koselig, men det ikke noe å grue seg for. Jeg har måttet ta mange p.g.a sykdom og jeg har aldri hatt noen problemer med noen av gynekologene. Mange sier at det er lettere om man har en kvinnelig lege, men min erfaring er at mannlige leger faktisk er mer forsiktige. Legen jeg bruker nå er kjempeflink og varmer til og med opp instrumentene før han putter dem i meg :)

Gå til en lege og få sjekket deg ut, det kan faktisk være alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at du helst bør gå til legen.

MEN, hvis du vil prøve Canesten først, så synes jeg du skal gjøre det.

Gå på apoteket og kjøp en kombinasjonspakning. Den består av en stikkpille og en salve. Stikkpillen er for å ta knekken på soppen i skjeden, mens salven er for å hjelpe på de utvortes symptomene. Følg bruksanvisningen nøye, og sørg for å få med deg en brosjyre om underlivssopp når du først er på apoteket (ikke vær flau for å spørre hvis du ikke finner en, de digger å hjelpe deg :D ).

Hvis dette ikke hjelper, gå til lege!!!

Noe du bør vurdere er: Har du hatt ubeskyttet sex?

Da er det enda viktigere med legesjekk ved "unormal" oppførsel fra underlivet. Det finnes mye ugne sykdomer, og de fleste er greie å få gjort noe med hvis man bare går til lege i tide.

Hvis det ikke er muligheter for at det er en kjønnssykdom, og du blir bedre av kuren, var det mest sansynlig sopp.

Da er det lurt å passe på for ettertiden, for å unngå tilbakefall.

Ikke bruk klær som gir et (for) fuktig miljø i underlivet. Ikke trange bukser, ikke syntetiske truser. Ikke truseinnlegg når det ikke er tvingende nødvendig.

IKKE vask underlivet med såpe (til nød parfymefri Lactacyd).

Ikke vask deg mer enn EN gang i døgnet. Hvis du bruker såpe eller vasker for ofte, så tar du bort de stoffene kroppen lager for å drepe soppen. Dermed får den fritt spillerom.

Disse rådene er spesielt viktige rundt den tiden du har mensen. Da har man svakt nedsatt immunforsvar og endring av miljøet i skjeden. Dette gjør at man lettere får oppblomstring av sopp (som alltid finnes i kroppen). Det samme gjelder hvis du tar antibiotika, da svekkes ofte de bakteriene som beskytter mot sopp.

Noen jenter som vet at de alltid får oppblomstring av sopp i disse situasjonene, forebygger med å bruke stikkpiller med melkesyrebakterier fra apoteket (Vivag eller Gyno...et-eller-annet). Andre bruker yoghurt naturell.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...