Gå til innhold

Noen råd angående yrkesvalg?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg er usikker på hvilken utdanning jeg skal ta, jeg bare vet at jeg ikke ønsker at den skal være for lang og at jeg har en relativt god sjanse for jobb da jeg er ferdig.

Kanskje du kan gi meg noen tips?

Her er litt om meg;

- glad i å snakke og skrive

- vennlig og serviceinstillt, går overens med stort sett alle

- er av den "alternative" og kreative typen mennesker, men trives best i en klassisk og avdempet klesstil

- vil helst være min egen sjef, men ikke sjefe over andre

- liker best å jobbe i et lite og trygt arbeidsmiljø, med mange utfordringer og variasjon i arbeidet

- lett for å få kontakt med mennesker på "to-mannshånd",

- liker å "holde foredrag" og undervise i tema som jeg brenner for

- løsningsorientert, god til å koordinere og sette ting i perspektiv

- trives best i uformelle situasjoner, altså hvor jeg kan være personlig men ikke privat

- liker å legge planer, komme med ideer, å inspirere og sette i gang prosesser

- liker godt å innhente informasjon, stortrives på internett/biblioteket

- har lett for å lære, liker å lære og er nysgjerrig og entusiastisk

- jeg har prestasjonangst og setter store krav til meg selv og de jeg jobber med

- er ikke alltid like flink til å ta hensyn til detaljer og går fort lei av rutinearbeid

- er litt sjenert i større grupper (med unntak av om jeg står og presenterer noe)

- jeg synes tall (økonomi etc.) er kjedelig

- jeg sliter med å fullføre prosjekter, og jobbe med prosesser som går over lang tid (uten å miste piffen underveis)

- om det ikke er muligheter for å "forbedre" og fornye i min jobbsituasjon blir jeg over tid rastløs og lei

-misliker konservative jobbmiljø hvor hierakien råder

- jeg snakker engelsk flytende, kan knote meg frem på tysk og presse frem noe fransk i nødsfall (vurderer en oppfriskning av fransken)

- mine beste fag på videregående var språkfagene, naturfag og samfunnsfag

- emner som opptar meg er poplærvitenskap (særlig astronomi og arkeologi), helse og ernæring (humanbiologi generelt), religioner og livssyn, eldre historie, media og kommunikasjon, psykologi

- hobbyer er internett, bøker (særlig faglitteratur + klassikere), fjellturer/sjøliv, astrologi, tarot og reiki, familien min, musikk og kreative aktiviteter....

Håper dere kommer med noen forslag..jeg har nemlig lyst til å så mye, men klarer ikke helt se hvor jeg bør begynne å fokusere...

Vennlig hilsen

Studenten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg tror du ville bli en god journalist!

Da får du brukt kreativiteten, skrivegleden, møte mellom mennesker på tomannshånd, du vil få varierte oppgaver, vil få bruk for evnen til å "grave" fram info...

Jo mer jeg tenker på det sammen med de egenskapene du sier du har, jo bedre synes jeg forslaget mitt er! icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Oi..... Du ser ut til å kunne passe til mye forskjellig! Du har jo mange gode egenskaper.... Er enig med den som nevnte journalist. Da kan du bruke språkkunnskapene dine mye annet....

Eller kanskje skape ett nytt firma. Ditt eget. Det du er sjef(var det ikke det du likte...) Ett firma som har med ting du brenner for. Så holder du mange foredrag og møter mange forlk på tomannshond og... Jada, syns nesten det var en god idè.

Uansett.... Håper du snart finner noe som passer for deg!! Lykke til :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Chanandler Bong

Hva med trafikklærer? Her får du et lite arbeidsmiljø(bilen), du får undervise, være din egen sjef og mye mer....

....Var bare et forslag tatt rett ut av luften da jeg synes det passet på mye av det du skrev. Jeg synes det var veldig morsomt, men ikke sikkert det passer for deg.

Har du prøvd å ta sånne yrkesvalgtester for å se hvilke jobber du kan passe inn i? Finnes bla på Aetats websider.

Lykke til, håper du finner noe du trives med. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Innlegget mitt forsvant trolig?

Du bør bli lærer!

Ta lærerskole eller fag + praktisk-pedagogisk utdanning.

Aberet er at det tar deg 4 år!

Jeg har jobbet med rådgivning til personer som må skifte yrke- er nå lærer!

Ta gjerne en yrkestest slik det foreslås.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten jobb

Hvis en skal ha gode muligheter får å få jobb, er vel neppe læreryrket å anbefale... Men ting kan jo se annerledes ut om fire år da. Krysser fingrene og håper på bedre tider jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleier med påbygging til helsesøster? Der er det behov for folk med dine evner og sikkert store muligheter til faglig og personlig utvikling.

Hva med ernæringsutdannelse, og/eller kostøkonom? Der er det også store utfordringer og muligheter, og sånn som folkehelsen utvikler seg vil sikkert behovet øke for tjenester i denne sektoren.

Journalist er sikkert passende, men veldig veldig vanskelig å få jobb.

Selvstendig næringsdrivende passer du sikkert som, men da må du identifisere "din nisje" og ditt produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hva med coaching? Du kan jobbe for deg selv. Arbeidet består blant annet av å holde foredrag og presentasjoner (om du jobber for større klienter) og å arbeide en-til-en med kunder. Du kan jobbe med alt fra næriingsleder som vil utvikle sitt potensiale til privatpersoner som vil 'rydde opp' i livet sitt.

Om du er interessert, kan du lese mer om dette her:

http://www.ringom.no/

eller her:

http://www.havnes.no/Life%20Coaching.htm

eller her:

http://www.nlpcenteret.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...