Gjest bente85 Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 Når jeg sitter på skolen og skal jobbe med skolearbeid, så gir jeg veldig fort opp. Orker liksom ikke å sitte der å skrive, lese i lærerboka og alt det der. Istedenfor ser jeg på alle andre, og det dem gjør. Og dette er jo ikke så bra. Har jo fått gode tilbakemeldinger fra læreren min, så jeg vil helst unngå å slippe negative tilbakemeldinger, så hva kan jeg spise, som kan gi mer overskudd?
~white lady~ Skrevet 24. oktober 2006 #2 Skrevet 24. oktober 2006 Det er fort gjort å miste konsentrasjonen sånn, husker jeg sleit med det sjøl da jeg gikk på skole. Man må bare bestemme seg for at nå skal jeg lese/skrive, og så tvinger du deg bare til å gjøre det. Mao, vær litt streng mot deg selv. At man blir sliten kan ha mange grunner, det kan være pga høsten (som jeg synes er den beste årstiden da) fordi det er mindre lys, mer innesitting og mindre mosjon, og at det enda er en stund til ferie... Ta jerntabletter jevnlig. Vær mye ute, helst i dagslys. Spis frukt og grønnsaker. Dette skulle være nok til å hjelpe mot slitenhet, men av og til må man ty til sterkere saker, så da kan du jo kjøpe noe ginseng eller rosenrot. Dette får du kjøpt f.eks på Vita. Håper du får nytte av noen av rådene! Ha en fin høst...
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 Det som hjelper meg med konsentrasjonen er å trene mye, da klarer jeg å sitte stille med skolearbeidet etterpå. Dessuten unngå alt av sukker. Og så må jeg innimellom ta meg en kaffe for å holde øynene åpne.
Solskinn Skrevet 24. oktober 2006 #4 Skrevet 24. oktober 2006 Jerntabletter nevnes, men dette skal du ikke ta med mindre du har for lite jern, dette kan du sjekke hos legen. Elles får du gode råd om lys og frukt. Ikke fall for fristelsen med sukker, da blir det bre verre med konsentrasjonen. Kaffi går greit. Det er veldig viktig å trene og spise sundt, slik at man har et stabilt blodsukker, synker blodsukkeret(som det raskt gjør om en spiser mye sukker og raske karbohydrater) så mister du konsentrasjonsevnen å blir trøttt. Nøtter er forresten en fin kilde til rask energi, og noe av det lureste man kan spise litt av ut på dagen når trettheten melder seg. Jeg er påpasselig med å prøve å få i meg fiber og proteiner til hvert måltid, og spise hver 3 time. Da holder energien seg oppe for meg i all fall. Og så kan det være lurt å ta seg en spasertur i løpet av dagen, ta med en kaffikopp med lokk å gå en liten hanvltime i en pause. Kanksje gjør dette at du bruker litt tid på å roe deg ned med boka igjen, mer konsentrasjonen holder kanskje bedre når du får roet deg ned. Ok, dette har ikke akkurat med mat å gjøre, men jeg slenger inn mine lesetriks så kan du se om det er hjelp i den. En kommer langt med sunn livsstil, men det er heller ikke alt. Ikke glem ørepropper. Det går ikke ann å konsentrere seg på en lesesal uten ørepropper. Selv bruker jeg en belønningstakrikk om at jeg hver halvtime eller time(alt etter hvor kjedelig stoffet er) får jeg lese to-tre sider i en kjekk bok jeg har med. Porblemet er jo at da må man ha litt selvdisiplin å faktisk legge boka fra seg igjen, og ikke bare lese i den istedet. Sudoku er er også grei belønning, for meg. Da får jeg en liten pause, uten at jeg går fra plassen slik at jeg totalt mister konsentrasjonen kanskje.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå