Meaty Skrevet 23. oktober 2006 #1 Del Skrevet 23. oktober 2006 I disse dager som det er snakk om enda en ny TV-kanal for barn kan man jo lure på hvordan vi som var barn på 70- og 80-tallet klarte oss. Hjemme hos oss hadde vi bare NRK, i hvert fall helt til jeg kom i skolealder. Jeg syntes alltid at det var fryktelig urettferdig at Barne-TV bare varte en halvtime, og jeg ville i hvert fall ikke gå glipp av denne lille halvtimen jeg fikk hver dag! Så det ble jo til at jeg så på Barne-TV, uansett hva slags program de viste. Det het jo tross alt "Barne-TV", og jepp, jeg var jo et barn så dette var selvfølgelig skreddersydd for meg. Det aller beste jeg visste var Lekestue. Det var stor stas hver gang Geir Børresen var med, spesielt siden jeg var veldig betatt av ham fra tiden med Smurfene. Best husker jeg åpningssekvensen, den rare klokka som gikk rundt, Lille Trille, Viktoriadukken og selvfølgelig de tre vinduene. En annen serie jeg fulgte nøye med på tror jeg het "Du og jeg og kaktusen" men det er mulig jeg husker feil. Jeg mener å huske at dette faktisk var skolefjernsyn som gikk tidlig på dagen. Jeg husker at det var en kanin (spilt av en langhåret mann med hvit hatt med kaninører) og noen av dyrevennene hans som alltid lurte på en masse saker, og så gikk de til kaktusen for å få svar. Kaktusen sendte ut svar i en liten tralle som kom ut fra bunnen av kaktusen. Jeg lurer på om det var små filmklipp som bl.a. viste hvordan ulike ting blir laget. Ellers husker jeg at jeg likte Andungen Kvakk-kvakk, (og var kjempestolt da jeg fikk kjenningsmelodien på kassett), "Kan du se hva jeg sier", selv om programlederen var veldig skjeggete og skummel, og "Barna fra Uhlenbusch", men den siste var nok mest fordi jeg lo meg nesten i hjel hver gang den tegnede høna i åpningssekvensen ble truffet av en bil. Dette var de gode minnene. Men det er noe helt annet som sitter fastbrent langt bak i minnet hos meg... Jeg er litt for ung til å huske Pompel og Pilt. Jeg har sett en del av serien etter at jeg ble voksen, og kan godt skjønne hvorfor barna ble vettskremt av dette tidlig på 70-tallet. Men jeg har en figur som er minst like skummel: Puslingen. Er det noen her som husker denne, eller har jeg drømt det i mine verste mareritt? Jeg er nok redd for at den var ekte. Vel, det var faktisk barne-tv-heksa Vibeke Sæther som var utkledd med fælt, piggete hår og spiss nese. Det kom en grusom skrapelyd når hun ristet på hodet, hvilket hun gjorde ofte fordi hun ikke var særlig smart og aldri skjønte logikken i ting. Blant annet prøvde hun å bruke en vippehuske alene, en annen gang prøvde hun å bruke trekantet og firkantet hjul på trillebåra. Musikken til serien var det aller skumleste, og den gikk omtrent gjennom hele episodene, mens Puslingen hoppet fra side til side i takt med musikken. Det er helt sant, jeg hadde faktisk mareritt veldig lenge om denne figuren, at den plutselig dukket opp ved foten av senga mi og ristet på hodet sånn at den fæle lyden kom. Men sluttet jeg å se når Puslingen kom på skjermen? Å nei da, det var jo tross alt Barne-TV! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 23. oktober 2006 #2 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Jeg hadde akkurat samme forhold til barne-tv! Selv om jeg er født i 1986, altså etter at vi fikk flere kanaler enn NRK, så var jeg en trofast barne-tvseer helt opp i 7. klasse. Da jeg var liten elsket jeg Thomas Toget, Brannmann Sam, Postman Pat, Atte katte Noa, Portveien 2, Sesam stasjon, Fragglene, Pippi Langstrømpe, Det var en gang et menneske, Emil i Lønneberget, Oksen Anton, Pingu, Huset med det rare i og Mummitrollet. Egentlig så jeg mest på NRK, synes liksom ikke at TV3 eller senere Fox Kids hadde noe spennende programmer for barna. Mvh Yvonne Endret 23. oktober 2006 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #3 Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg er 82 modell så det er ting jeg begynner å glemme.. Men barnetv husker jeg var stor stas! Ingen som husker animasjonsserien "4.klasse c" ? Om lærer flukt og inga som alltid kom forseint..og tvillingene jensen..Det hele ble fortalt av Odd Børretzen. Figurene i serien hadde ikke ordentlig språk, bare mumling på en måte..det synes jeg var det komiske! genial serie! Og to gode naboer..enda en morsom serie! Dukkeserie om to menn som var naboer og oppførte seg som molboere. Og så var det enda en dukkeserie..husker ikke hva den het men det handlet om to brødre som hadde en far som var slakter. hver episode begynte med at brødrene skulle stå opp. de lå i ei køyeseng og han som lå i den øverste køya skulle bare hoppe rett i buksa men bomma alltid og hoppa ut av det ene beinet..hehe. og portveien 2!!!! smitt og smule!! Gullars! To hus tett i tett. om den bergenske familien.. Thomas toget Pingu ( ser jeg idag også.. ) Huset med det rare i så jeg også men syntes det var mest stas da hun Marianne bodde på loftet.. Det jeg derimot hatet mest av alt var Minken Fossheim med God bok...guuuuuuuuusj det syntes jeg var en drittkjedelig serie.. Sesam stasjon var jeg heller ikke så begeistret for... og heller ikke den om den andungen kvakk eller hva den het.. Skulle ønske Nrk kunne gitt ut en dvd med forskjellige barnetv mimring på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 23. oktober 2006 #4 Del Skrevet 23. oktober 2006 Husker både Lekestue, kaktusen (Harry Hare, Rikke Rev... og så en bjørn...), Puslingen og Andungen Kvakk-Kvakk! Puslingen var skummel! Det syntes jeg også. Og så husker jeg en episode av Du og jeg og kaktusen hvor haren (tror jeg) hadde mareritt om at han så en orm i bassenget. Det skremte meg virkelig! Men ellers likte jeg den serien godt. Det var skolefjernsyn, ja, og jeg så den hvis jeg var syk. Det var jo ikke så ofte, men den har gjort inntrykk likevel. Ellers var det jubel hvis vi hørte starten på Rosa Panter-musikken! Altså tegnefilmen. Da slapp vi alt vi hadde i hendene og løp til TV-en. Den episoden jeg husker best er da Panteren jaget etter en mynt opp og ned trapper, inn og ut av heis og greier. Til slutt rullet mynten ned i våt sement eller noe sånt, og ble større og større. Herlig! Og "Streken!" Den går visst av og til nå også, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jente19 Skrevet 23. oktober 2006 #5 Del Skrevet 23. oktober 2006 Skulle ønske de kunne sende den julekalenderen på nytt, der de snakket tegnspråk! Hmm... Tror den het "Vertshuset den gyldne hale"! Husker også julemorgen med Pernille og mr. Nelson! BarneTV var så mye bedre før! Nå er det jo snart ingen som gidder å se det lenger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hedda Gabler Skrevet 23. oktober 2006 #6 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hatet virkelig Pernille og Mr Nelson! Hadde også dårlig forhold til Stian med sekken (liker fremdeles ikke det navnet!) og døve-barne-tv. Ellers slukte jeg det meste, slik tv-underernærte barn av kapitalistfiendtlige søttitallsforeldre uten tv gjerne gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minien Skrevet 24. oktober 2006 #7 Del Skrevet 24. oktober 2006 Får helt nostalgiske flashbacks her, jeg. Husker godt Fragglene og Thomastoget (jeg hatet Gordon!). Og selvfølgelig Lekestue. Og Labbetuss syns jeg var så dum! Han bare hoppet rundt og boffet og var bare i veien. Et program som ikke er nevnt her er Romlingane. De som gikk rundt på månen og bare plystret eller noe. "Det var en gang et menneske" var kjempebra. Jeg har kjøpt den på DVD nå! Og "Kroppen vår" med Trond Viggo. Glemmer aldri når han gikk rundt på kvisene også tøyt det ut guffe. Og Gullars da..og teite Indigo som bodde i søplekassen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 24. oktober 2006 #8 Del Skrevet 24. oktober 2006 Er det ingen som husker den dukkefilm-serien om bla en pølsemaker/slakter og hans sønn. Sønnen fikk bare pølser å spise og han var tynn som en flis. Han gjemte pølsene under senga/puta. Serien var i samme stil som Skrotnisse... samme som har laget dukkene sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gamla Skrevet 24. oktober 2006 #9 Del Skrevet 24. oktober 2006 Får helt nostalgiske flashbacks her, jeg. Et program som ikke er nevnt her er Romlingane. De som gikk rundt på månen og bare plystret eller noe. ← Å, romlingane, det var morsomt syns jeg. Og så likte jeg Stian i sekken. Pompel og Pilt var både spennende og skummelt med Gorgon vaktmester, damen med alle eskene sine. Det var også en serie som brukte å gå i julen, dukketeater " (et navn jeg ikke husker og den magiske melodien", han hadde en fele, og så var det en hest som hoppet litt rart rundt, og så var han inni en hule hvor han spilte for noen skumle vesener (var det insekter). Sikkert ingen som husker den eller skjønner hva jeg prøver å få fram. Men den serien ga meg traumer, sendt i svart/hvitt tiden så den var ekstra skummel. Og tegnefilmer: Professor Balthazar, Tom Trinn og Morten Mager, mine favoritter. Jeg trenger kanskje ikke si at jeg er et barn av 60-tallet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #10 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg savner COLARGOl og PROFESSOR BALTAZAR!! Noen som husker dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #11 Del Skrevet 24. oktober 2006 Skrivefeil; COLARGOL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brumma* Skrevet 24. oktober 2006 #12 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg var trofast seer! Portveien 2, Gullars, To hus tett i tett, Fragglene, Thomastoget, Labbetuss er vel de "seriene" jeg huser best! Og jeg likte også Vertshuset den gyldne hale. Det nærmeste jeg kommer traumer var programmet til Vidar Lønn Arnesen- "Et puslespill, et puslespill -det blir tilslutt et bilde". Blæh, kjedelige saker. (Selv for en som elsket å synge!) Men siden det var barne-TV så jeg selvfølgelig på det allikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babar Skrevet 24. oktober 2006 #13 Del Skrevet 24. oktober 2006 http://home.online.no/~groennsl/barnetvtvseriene.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prestekrage Skrevet 24. oktober 2006 #14 Del Skrevet 24. oktober 2006 Snakker om traumer.... Lillesøstra mi (7 år yngre), var helt hysterisk redd for Giraffen i Portveien 2! Hun gjemte seg bak sofaputene- mens jeg -den onde storesøster- gang på gang løy til henne å sa at den var borte, bare for å skremme livskiten ut av henne.... Fy- så slem jeg var- nesten rart hun ikke hater meg den dag i dag.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #15 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg digget Labbetuss! Jeg hadde kassetten med sangene, og kan de fleste utenatt ennå. I tillegg til at undulaten min ble oppkalt etter en. Fraglene var også konge, dog en episode som het spøkelsestunnellen eller noe sånt var så nifs at jeg begynte å grine og ikke turte se resten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anerikke Skrevet 24. oktober 2006 #16 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Masse å mimre over her! Jeg er født -76, så jeg husker det meste av det som er nevnt. "Du og jeg og kaktus" tror jeg gikk tidlig på dagen, ja. Rikke Rev, husker jeg! De hadde liksom et tema hver gang, som mobbing o.l. Skikkelig pedagogisk barnetv!!! De hadde små filmsnutter som illustrerte problemet, og så hadde kaktusen svaret. Det kom ut i en slags skuff! Husker også at de viftet rundt i lufta med en slags håv, og så fanget de noe, men klarer ikke å huske helt hva det var? Noen som husker "Musa på Mars"?? Tegnefilm om ei lita mus, med et enormt hode! Endret 24. oktober 2006 av Anerikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #17 Del Skrevet 24. oktober 2006 Snakker om traumer.... Lillesøstra mi (7 år yngre), var helt hysterisk redd for Giraffen i Portveien 2! Hun gjemte seg bak sofaputene- mens jeg -den onde storesøster- gang på gang løy til henne å sa at den var borte, bare for å skremme livskiten ut av henne.... Fy- så slem jeg var- nesten rart hun ikke hater meg den dag i dag.... ← Er det ikke dette småsøsken er til for? Jeg gjorde nesten det samme med fetteren min som må ha vært 4-5 år da han hadde helt dilla på lokomotivet Thomas. Han hadde alt på video, og fortalte gladelig om alle togene. Men det var en episode der det ene toget kræsjer, og dette var han redd for å se på. Han visste godt når scenen med kræsjet kom, så han stilte seg bak døra akkurat i tide for å unngå å se det, og timet det sånn at han kom frem når det skumle var over. Jeg som var en god del eldre sa jo ikke noe om at jeg hadde spolt tilbake til begynnelsen av kræsjet! Stakkars gutt. Jeg husker også Vidar Lønn-Arnesens puslespill, nå når noen nevnte det. Det var jo helt pyton. Og noen år etter så kom Kirsti Sparboe med "Så tegner vi en sang" (?) og det var like kjedelig! Skikkelig lavbudsjetts-TV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #18 Del Skrevet 24. oktober 2006 Har alltid og er vel fortsatt litt skremt av hufsa i Mummidalen! Men en ting jeg alltid likte var huset med det rare i med hun Marianne, spessielt når hun viste Pingu. Ellers har jeg alltid vert en fan av mummidalen. Men jeg var aldri helt fan av disse personene som pratet så altfor barsnlig til oss gjennom skjermen, synst det var kjedelig og teit, Marianne slapp akkurat unna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasseline Skrevet 24. oktober 2006 #19 Del Skrevet 24. oktober 2006 Er det ingen som husker den dukkefilm-serien om bla en pølsemaker/slakter og hans sønn. Sønnen fikk bare pølser å spise og han var tynn som en flis. Han gjemte pølsene under senga/puta. Serien var i samme stil som Skrotnisse... samme som har laget dukkene sikkert. ← Du tenker på Jaja og Paja går jeg ut i fra De var morsomme de. Husker dem veldig godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. oktober 2006 #20 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Hatet virkelig Pernille og Mr Nelson! Hadde også dårlig forhold til Stian med sekken (liker fremdeles ikke det navnet!) og døve-barne-tv. Ellers slukte jeg det meste, slik tv-underernærte barn av kapitalistfiendtlige søttitallsforeldre uten tv gjerne gjør. ← Jaaaaaa. Pernille og Mr. Nelson var pyton. Spesielt han. Husker bare navnet "Stian med sekken" - jeg må ha fortrengt hva det handlet om, men jeg tipper han ikke var det spor bedre enn Viola da Gamba. Lekestue var jeg heller ikke spesielt begeistret for (altfor pedagogisk ). Derimot hadde jeg sans for Colargol (gudene må vite hvorfor) og koste meg med dyreserier som "Skippy" og "Daktari". *mimre* Endret 24. oktober 2006 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå