Tulla2 Skrevet 23. oktober 2006 #1 Skrevet 23. oktober 2006 Har en gutt på 4 år som gjentatte gangen får herpessår rundt munnen (nedenfor leppa). I etterkant av herpesen - ca 10 dager etter får har utslett i store deler av fjeset. Begynner som små prikker, men vokser og blir til et stor utslett som dekker kinnene. Dette utslettet er forbundet over neseryggen slik at det blir et stort utslett. Er forhøyet i forhold til huden rundt og temmelig rødt. Noen som har vært borti dette? Vi har ikke fått svar på om dette faktisk er en reaksjon på herpesen etter gjentatte legebesøk - sist ved hudavdelingen på UNN. Eller om det kan være noe annet. HVis noen aner hva dette kan være, eller har tips til behandling hadde jeg blitt kjempeglad. Han kan jo ikke være den eneste i Norge med et slikt "problem" Utsletter vokser som sagt og er på retur etter rundt 10 dager. Men mens det står på ser han ikke ut og det er tydelig at han plages av kløen det forårsaker. Noen som kan hjelpe oss?????
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #2 Skrevet 23. oktober 2006 Rart han ikke får valtrex-tabletter eller krem ved begynnende utbrudd da, slik at han slipper så kraftige utbrudd. Gir du ham det så vil du jo se om utbruddet i resten av ansiktet fortsatt dukker opp. Gjør det ikke det, så har du funnet en kur. Dersom det fortsatt dukker opp, så henger det nok sammens med svakt immunforsvar. Prøv med multivitamintilskudd og tran, gi ham det hele året og se om frekvensen avtar. Sannsynligvis vil det gjøre det.
Hulder Skrevet 24. oktober 2006 #3 Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Jeg er selv svært plaget med herpessår i ansiktet. Kommer ett, dukker det gjerne opp flere etter kort tid. Ofte får jeg og brennkopper i sårene. Herpesutbrudd er ofte en indikator på at imunforsvaret er svekket enten gjennom sykdom, stress og/eller psykiske belastninger. For mange kombineres utbruddet med influensalignende symptomer i kroppen. Jeg tror det er viktig å ta disse signalene på alvor og ta hensyn til kroppen og roe ned aktivitet slik man ville ha gjort ved annen sykdom. I tillegg finnes det en reseptpliktig salve (som jeg har gode erfaringer med) som heter Vectavir som reduserer ubehag og størrelsen på utbruddene betraktelig. Dette vil kanskje også forhindre/redusere eksemen som kommer i etterkant (om det er en sammenheng mellom de). Og ellers som med alt annet er det nok lurt å spise variert, ta tran (og vitanmintilskudd ved behov), være i akivitet, få nok søvn, ha det bra sosialt og psykisk osv. Alt for å forebygge sykdom. (Om det ikke fører til absolutt fravær av utbrudd, vil det nok kunne redusere utbruddshyppighet og omfang) Endret 24. oktober 2006 av Hulder
Shoegal Skrevet 24. oktober 2006 #4 Skrevet 24. oktober 2006 Så Vectavir bli nevnt her, og tenkte bare jeg ville si at Zovirax (etter min mening) fungerer enda bedre.
Tulla2 Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 24. oktober 2006 Har brukt Zovirax (salve) på herpesen, men "problemet" er jo at ca 10 dager etter at utbruddet startet kommer utslettet som dekker det meste av fjeset. Nå sist brukte vi Zovirax tabeletter (i 10 dager), men et par dager etter kurens slutt begynte utslettet å komme tilbake igjen.
Tulla2 Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 24. oktober 2006 Rart han ikke får valtrex-tabletter eller krem ved begynnende utbrudd da, slik at han slipper så kraftige utbrudd. ← Det er ikke selve herpesutbruddet som er problemet her, men utslettet som kommer i ettrkant. Det ligner overhodet ikke på de vanlige herpessårene. Har prøvd både tabeletter og salve.
Hu i Svingen Skrevet 24. oktober 2006 #7 Skrevet 24. oktober 2006 Har ingen peiling egentlig, men kan utslettet være en allergisk reaksjon på medisinene/salven eller noen stoffer i dem?
Tulla2 Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 24. oktober 2006 kan utslettet være en allergisk reaksjon på medisinene/salven eller noen stoffer i dem? ← Nei, det er nok ikke det - de første par gangene utslettet dukket opp hadde vi ikke vært borti disse medisinene.......
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå