Gå til innhold

5-åringer vil ha merkeklær

Redhead

Anbefalte innlegg

MMI har gjort en undersøkelse for Fremtiden i våre hender om barn og klær. Skremmende resultater når det viser seg at barn helt ned i 5-årsalderen forlanger merkeklær, og foreldre kjøper det selv om ett enkelt plagg koster en formue.

Hva gjør dere da?? Kjøper merkeklær til arvingene eller "vanlige" klær?

Ei venninne fra Nord-Norges sosseby nr. 1, Bodø, fortalte at unger som ikke brukte merkeklær ble kalt for Cubus-unger!!!

Er jentene værre enn guttene når det gjelder å forlange merkeklær??

Det sa de ingenting om på TV2-nyhetene da de tok opp saken.

Selv handler jeg stor sett på H&M + at vi har arvet masse.

Stakkars ungene mine.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min er 9, og har aldri ytret ønske om klær av bestemte merker. Det skal jo riktignok være litt "kult", men Cubus, H&M, Ellos.. aldri diskutert. Jeg har heller aldri hørt at dette er noe som diskuteres på skolen hans, men jeg vet at den andre skolen i nærområdet har hatt rykte på seg for å ha endel "sossete" elever... :o :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min på 12 år har ingen "merkeklær" - vi kjøper alt på H&M, KappAhl, Cubus o.l. Heldigvis finner vi mye stilige klær der! Hun har aldri mast om å få merkeklær, og jeg har heller ikke inntrykk av at venninnene hennes er veldig merkebevisste. Den dagen hun på død og liv MÅ ha en bukse til 2000 kroner må hun spare til den selv - jeg kjøper ikke så dyre plagg til meg selv heller. Jeg synes ungene må lære at merkeklær er dyrt, og at penger ikke vokser på trær...

Så dere innslaget på dagsrevyen? Må si jeg ble overrasket over moren som ble intervjuet der; fikk inntrykk av at døtrene hennes bare fikk merkeklær uten diskusjon fordi mora syntes det var så vanskelig å stå i mot presset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere innslaget på dagsrevyen? Må si jeg ble overrasket over moren som ble intervjuet der; fikk inntrykk av at døtrene hennes bare fikk merkeklær uten diskusjon fordi mora syntes det var så vanskelig å stå i mot presset...

Jeg så det ikke selv (var det på nrk eller tv2..?) men jeg tror nok det er alt for mange foreldre som er ettergivende på dette viset. Og det er vel egentlig det som i en viss grad forårsaker problemet, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vist i Magasinet på TV2 i kveld. Og jeg er enig med Starya - det var regelrett flaut og høre på moren til den 12 år gamle jenta. Når man gir etter for 11/12-åringer som vil ha bukser til kr. 2000,- fordi "alle i klassen" har sånne bukser - ja, da sier det mer om foreldrene enn om barna. Ikke rart at det er mye sprøtt her i verden når man sluker "rått" hva et barn i opposisjon til foreldrene sier uten å faktisk sjekke hvor mange barn i klassen som går i bukser til kr. 2000,-. Jeg tipper at det kan dreie seg om ett eller maks to barn på HELE SKOLEN.

Hva slags verdier er det vi gir barna våre om vi gir etter for alt de ønsker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heisann!

markedsføringen mot barn de siste 10 årene har forandret seg myye...

hvor mange har ikke hørt om 2 åringen som skriker for å få seg en ny

bybmester bob leke?

vet faktisk om ei lita jente som elsker alt som er at teletubbies.. og hun er ett år!! det er det HUN vil HA...

tror for å få bort "problemet" må man begynne veeldig tidlig...

og selvsagt alt er opp til foreldrene

men man må samtidig være ett godt forbilde sjøl og da...

viss mor og far alltid handler klær og utstyr på dkny... kan man ikke bli særlig overrasket den dagen, ungen selv forlanger det samme :ler:

RaGnA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er vårt ansvar som foreldre å lære unger at de kan ikke få alt de vil ha, selv om de hyler i vilden sky i butikken og man er aldri så sliten.

Vårt ansvar er å lære unger å stå imot press, og å lære dem å prioritere.

Og vårt ansvar er å være voksne som setter foten ned og sier nei - også til oppkjeftige ten-åringer.

"Alle andre" er forøvrig et av de svakeste argumentene som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 4 år har nesten bare merkeklær. Hun har ikke merkeklær fordi hun ber om det, men fordi jeg liker å kjøpe det. :oops:

Huff der sa jeg det, jeg liker å kjøpe merkeklær :oops: :oops:

Som tenåring hadde jeg bare merkeklær. Jeg fikk IKKE disse merkeklærne av mine foreldre, men jobbet selv for å betale det ekstra en merkebukse kostet. Jeg mener selv at jeg lærte mye av dette. Jeg lærte at jeg måtte jobbe for å oppnå det jeg ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie
Min datter på 4 år har nesten bare merkeklær. Hun har ikke merkeklær fordi hun ber om det, men fordi jeg liker å kjøpe det.  :oops:  

Huff der sa jeg det, jeg liker å kjøpe merkeklær :oops:  :oops:  

Som tenåring hadde jeg bare merkeklær. Jeg fikk IKKE disse merkeklærne av mine foreldre, men jobbet selv for å betale det ekstra en merkebukse kostet. Jeg mener selv at jeg lærte mye av dette. Jeg lærte at jeg måtte jobbe for å oppnå det jeg ville.

Jo, d er da vel og bra d at du kjøpte dine egne klær, men bør ikke din datter lære seg d samme??? :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sint-mamma

Jeg ble så sjokkert over det programmet.Jeg har en seksåring som ikke aner hva merkeklær er engang.Fordi det har aldri kommet på tale å kjøpe det og vi har aldri snakket om det.

Foreldrene som kjøper disse klærne ungene vil ha (som koster flesk) er utrolig dumme.

Ungene burde læres å være takknemmlig for det de har.Lær dem å sette pris på det de har,for det er mange barn som ikke har det så godt.Sløseri og forfengelighet er en skam.Det er ikke viktig og det lærer ungene å bli overlegne og forfengelige.Å kle dem bra og stilig er en ting,men å punge ut i dyre dommer for å kjøpe merkeklær er tull.

Jeg irriterer meg grønn over bortkjemte små drittunger.Og det er bare foreldrene som kan sette grenser og som er skyld i dette.

Foreldre blir mer og mer sløve.Ungene har jo nesten helt tatt over i hjemmet. :evil: :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, d er da vel og bra d at du kjøpte dine egne klær, men bør ikke din datter lære seg d samme???

Jepp etter en stund må hun lære det. Men det er litt vanskelig å få en fireåring til å kjøpe sine egne klær :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bedre og lettere å holde "en rett linje", enn å plutselig forlange at ungen ikke får sånne klær lenger,og må tjene de pengene til det selv..

Ta det fra begynnelsen av!

er du som får bråk når ungen vokser opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Da jeg fikk mitt første barn kjøpte jeg (og min mor) bare dyre klær til ham. Jeg var ikke opptatt av kvalitet, bare at det var kult og helst "minivoksent". Det resulterte i at han i dag er veldig opptatt av merkeklær, og da holder det ikke med Levi's og GAP, ha vil ha Hugo Boss, Armani, D&G, CC, Marlboro Classics etc. Jeg holder igjen, men jeg ser at jeg har meg selv å takke....

De to andre barna mine har klær fra H&M o.l og er fornøyde med det. Synes ikke kvaliteten på disse "merkeklærne" er så mye bedre enn klær fra kjedebutikker.

Min eldste er en kjekk og fin gutt på alle måter, så jeg tror ikke han vil ha dyre klær for å hevde seg etc. det er bare slik det er blitt...

Lisa-Beth

:-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tutta fra Calcutta

Har en gutt på 7 år, og han tar på seg det jeg legger fram til ham...

Han liker "kule" klær, med det mener jeg gensere med trykk av f.eks. monsterbedriften, digimon etc... Men det får jeg alltid tak i billig hos Cubus, Lindex, Hennes og Mauritz,m.fl.

Han har ikke vært vant til merkeklær, og det er noe jeg kommer til å holde på...

Tutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stakkars mine unger sier nå jeg.... Her er det mye arva klær.... Jeg har aldri i hele mitt liv kjøpt merkeklær til mine barn og kommer heller ikke til å gjøre det bare fordi det er av et vist merke!! Sprøtt!!!

6-åringen her vet ikke hva merkeklær er for noe en gang og det skal vi holde på så lenge som mulig. Hun har massevis av klær som vi har arvet og vi kjøper stort sett alt på H&M, Cubus, Kaph Al, Ellos osv. Klærne er jaggu meg dyre nok der også....

Jeg har sett diverse TV-programmer i det siste og jeg syns det er helt utrolig at en mor til en 12-åring tør å si på TV at hun ikke klarer å nekte barna sine noe fordi alle andre har...

Her er det foreldrene som må ta i et tak.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Hvis foreldrene har råd til designerklær til ungene sine så burde det være greit uten at misunnelige småbarnsforeldre skal komme å snakke om gruppepress og "livets rette verdier".

Til orientering så er DKNY ett billigmerke fra New York designer Donna Karan.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At småbarnsforeldre her er ute og snakker om gruppepress og "livets rette verdier" er nok heller et utslag av fornuft enn misunnelse. Men her er du ute igjen og setter mennesker i bås ut fra eget forgodtbefinnende, Milla! Jeg sier ikke at de som har råd til det, og finner en slags glede i å kjøpe merkeklær til småbarna sine, ikke skal få lov til det. Men jeg, som flere andre her, stiller spørsmålstegn ved hvor fornuftig det er. Selv synes jeg tenårene er mer enn tidlig nok å bli opptatt av hva det står på den lille lappen bak på rumpa!! Unger bør få lov å slippe å bry seg om slike ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har merket av kjøpepress fra mine barn, er at min eldste sønn mener at han trenger DE fotball skoene for å score mål. Han har noen veldige begrunnelser for dette, og alt er hentet fra reklamen. Utenom dette så går han og hans kompiser i treningstøy, for det er det mest behagelige å spille fotball i. Min sønn har mange velstående venner, men jeg ser at de barna går i de samme slitte fotball klærne som min sønn. (Ingen foreldre som gidder å dresse barna sine opp når det blir ødelagt av gress og grus likevel)

Jentene mine på (snart) åtte og ni er ikke opptatt av klær annet enn at de skal SE fine ut og føle at klærne er gode å ha på seg. Merke klær har de ikke peiling på enda.

Det som bekymrer meg mer er jentene mine sitt ønske om å ha en badevekt i huset. Det bekymrer meg at min ni år gamle datter mener at hun bør veie mindre. Hun er en helt flott jente som slett ikke kan unnvære noen kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...