Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dattera mi på 10 år gikk for første gang "trick or treat" med venner i fjor. De synes dette er kjempespennende, og gleder seg virkelig til å fortsette tradisjonen i år.

Vi er ikke for de som bruker slike knep som å kaste egg på hus dersom de ikke får noe snop, og det har de fått klar beskjed om. I fjor så spyttet de på trappa til de som ikke ga snop til dem, har dattera mi fortalt i ettertid. Dette er jo ganske uskyldig, men vi har gitt dem beskjed om at de ikke får lov til å gå rundt dersom de gjør slik. Har planer om å gi dem beskjed om at de kan få ringe på til dem som har barn selv og som vi vet feirer Halloween. Og det er faktisk ganske mange... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikkert ikke bare lett for ungene denne dagen. De har jo sikkert sett på tv eller hørt fra andre om Halloween i USA, men siden det ikke er tradisjon for det her i landet så er det ikke mange som kan "reglene". Da blir det ikke lett for ungene å vite hvordan det skal gjøres, mht. utebelysning, pynting av hus, hvordan de skal oppføre seg og sånt.

Tror denne dagen er kommet for å bli i Norge nå egentlig, så da burde vi vel prøve å legge opp til at det blir faste halloween-regler og at både voksne og barn kjenner til disse. Skal jammen skrive et innlegg i lokalavisa jeg, slik at folk vet litt mer om reglene. Da blir det kanskje flere som pynter husene sine, og kanskje flere som skrur av utelyset -og blir respektert for det....

Skrevet (endret)

Det synes jeg du skal gjøre :)

(og legge "argunentene dine" ut her, så kan andre sende det til sine lokalaviser også? Folkeopplysning på høyt plan! :) )

for jeg er enig med deg, ungene har adoptert denne skikken uten å ha blitt fortalt om regelen. Og det er aller mest, som jeg vel har skrevet før, fordi de voksne ikke vet, og altfor mange heller ikke bryr seg.

Barna trenger at de voksne vet dette, bryr seg, finner ut, og forteller dem :)

Endret av Malama
Skrevet

Jeg har hørt et tips om at man skrur av utelyset om man ikke ønsker besøk på Halloween. (Det forutsetter selvsagt at barna er klar over og respekterer et slikt signal). Det synes jeg virker som en fin ordning.

Skrevet

Hvis jeg skrur av utelysene her hos meg, blir hele den lange smale innkjørselen stup mørk (er ingen gatelys i nærleiken), ergo er faren stor for at jeg kræsjer bilen når jeg skal rygge inn/ut, samt at vanlige folk som kommer på besøk jo sliter med at de går på snørra i ting siden de ikke ser en dritt. Jeg synes derfor det er en dårlig idé å ha gatelys som indikator på om man vil delta i halloween eller ikke. Da kan man heller ha det slik at man kan henge halloweenpynt i innkjørselen eller noe.

Skrevet

Og vi bor i bygård med 8 andre familier. Hvordan skal vi signalisere dette med utelys?

Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg synes det er en morsom tradisjon jeg :) Kjoper alltid inn litt godteri, men det kommer aldri noen til meg :(

Naar jeg faar barn skal jeg lage morsom Halloween til dem :)

Skrevet

Jeg kan ikke se at det skal være spesielt vanskelig å skru av lyset for en kveld. Hvis man venter gjester, så kan man skru på lyset rundt den tiden de skal komme for så å skru det av igjen. Skal man ut med bilen, kan man skru det på den tiden det tar å rygge ut. Det er ikke vits i å gjøre det vanskeligere enn det er. Hvis man bor i en bygård og deler lys med andre blir det naturligvis noen annet, da kan det nok være bedre å finne på noe annet. Men for folk som bor i eneboliger kan jeg ikke se det helt store problemet.

Skrevet
Jeg kan ikke se at det skal være spesielt vanskelig å skru av lyset for en kveld. Hvis man venter gjester, så kan man skru på lyset rundt den tiden de skal komme for så å skru det av igjen. Skal man ut med bilen, kan man skru det på den tiden det tar å rygge ut. Det er ikke vits i å gjøre det vanskeligere enn det er. Hvis man bor i en bygård og deler lys med andre blir det naturligvis noen annet, da kan det nok være bedre å finne på noe annet. Men for folk som bor i eneboliger kan jeg ikke se det helt store problemet.

Hvorfor skal jeg stresse med lys av og på bare for at en gjeng snopgjerrige snørrunger skal leke amerikanere i stedet for å vente til juletider? Alle uventede gjester kommer da til å snuble rundt i mørket.

Når jeg så har rygget ut bilen, så må jeg gå tilbake til døren, skru av lyset, og så fomle meg rundt i mørket tilbake til bilen (nei, funker ikke bare å sette på lyktene på bilen, ettersom de ikke lyser rundt hjørner). Når jeg så kommer tilbake må jeg parkere utenfor oppkjørselen, snuble rundt i mørket, finne nøkkelhullet i mørket (jada, det er så lett så) og så gå tilbake til bilen. Eller jeg må ringe inn til folk i huset og få dem til å slå på lyset for meg. Hvorfor må VI kumle slik? Kan ikke de som liker halloween bare henge ett eller annet halloweendrit utenfor sitt hus? Er det så jævla mye vanskeligere for dem enn det er for oss helt uskyldige som ikke vil ha noe som helst med saken å gjøre å slå av lysene?

Gjest Fruktfat
Skrevet
Men såvidt jeg har fått med meg er "regelen" fra USA at de som ikke har på utelyset ikke vil ha besøk og de bør derfor også unngå rampestrekene.

:enig_anim:

jeg skulle så ønske at når foreldrene lar ungene gå rundt og tigge godteri så kan de ihvertfall lære dem "reglene"... OG huske på at dette er en skummel dag! skjelletter og spøkelser og skumle lyder hører til.

jeg kunne godt tenkt meg å sitte ute på trammen i kostyme og skremme ungene når de kommer, hehehehe!

Skrevet
Vi hadde tenkt at ungene kunne invitere noen venner, gått sammen med dem og senere sett en film sammen. Derfor lurte jeg på dagen som man ville gå, for når det er skole dagen etter blir det ikke like aktuelt.

Hvorfor ikke ? De går jo ikke knask eller knep hele kvelden.

Hos oss starter de rundt seks når det begynner å mørkne. Etter en time har de fått så mye godteri at de nesten ikke gidder mer. Så da er det hjem i tv-stuen mens de ser film og spiser godteri.

Skrevet
Hvorfor skal jeg stresse med lys av og på bare for at en gjeng snopgjerrige snørrunger skal leke amerikanere i stedet for å vente til juletider? Alle uventede gjester kommer da til å snuble rundt i mørket.

Når jeg så har rygget ut bilen, så må jeg gå tilbake til døren, skru av lyset, og så fomle meg rundt i mørket tilbake til bilen (nei, funker ikke bare å sette på lyktene på bilen, ettersom de ikke lyser rundt hjørner). Når jeg så kommer tilbake må jeg parkere utenfor oppkjørselen, snuble rundt i mørket, finne nøkkelhullet i mørket (jada, det er så lett så) og så gå tilbake til bilen. Eller jeg må ringe inn til folk i huset og få dem til å slå på lyset for meg. Hvorfor må VI kumle slik? Kan ikke de som liker halloween bare henge ett eller annet halloweendrit utenfor sitt hus? Er det så jævla mye vanskeligere for dem enn det er for oss helt uskyldige som ikke vil ha noe som helst med saken å gjøre å slå av lysene?

Enig med deg. Skjønner ikke hvorfor et flertall skal ta hensyn til at et fåtall plutselig har funnet ut at de skal feire en tradisjon på amerikansk vis. Jeg synes det er bedre å lære ungene at det er en amerikansk måte å feire Halloween på og at det derfor er mange nordmenn som ikke vet om den og ikke feirer den. Og det må ungene respektere.

Skrevet
Hvorfor ikke ?  De går jo ikke knask eller knep hele kvelden.

Hos oss starter de rundt seks når det begynner å mørkne.  Etter en time har de fått så mye godteri at de nesten ikke gidder mer.  Så da er det hjem i tv-stuen mens de ser film og spiser godteri.

Vi er inne på tanken om at de kan gå en times tid fra halv seks. Klokken blir nærmere syv før filmen kommer på og om den varer i nesten to timer så er klokken ni. De fleste pleier å hent barna ved halv åtte - åtte tiden når det er skole dagen etter. Men kan hende vi har noen filmer som er kortere eller som man kan skru av midt i uten at det gjør så innmari mye....

Hadde ivertfall vært veldig koselig for barna synes jeg !

Nå vet jeg ikke hvor store barn du har, men at de skal ha venner her til klokken ni en hverdag vil si at de ikke er i seng før nærmere halv ti - ti. Det blir for sent for mine to ivertfall. En gang innimellom kan man si er det greit, men såå gretne som de er hvis de får for lite søvn..så er ikke det aktuelt.

Skrevet

var en fin kronikk om halloween i aften i dag. på holmlia har de løst problemet med uønsket besøk ved at de som vil ha unger på døra henger opp et rødt papirgresskar. Mange eldre hadde visst blitt overlykkelige i fjor og bedt inn ungene på boller og brus. Så jeg syns egentlig det er en fin tradisjon. At ungene forspiser seg på godterier en gang i året er vel ikke så farlig? Og så kan man jo alltids gi dem frukt, rosiner, kjeks eller boller istedenfor?

Skrevet
:enig_anim:

jeg skulle så ønske at når foreldrene lar ungene gå rundt og tigge godteri så kan de ihvertfall lære dem "reglene"... OG huske på at dette er en skummel dag! skjelletter og spøkelser og skumle lyder hører til.

Jeg er enig. Halloween ser ut til å ha kommet for å bli(desverre), men følg spillereglene som Fruktfat sier. 13 åringer som ringer på og bare rekker fram en remapose uten å si en dritt(og uten kostyme) får ikke noe hos meg. Her har det og blitt en uting at de går på feil dag eller til og med flere dager på rad.

Skrevet

Jeg hadde besøk av noen ifjor. Jeg hadde fullstendig glemt dagen, så jeg hadde ingenting å gi i posen.

Vi hørte at det var noen flere som nærmet seg, så jeg og jentungen tok med en lommelykt ut og gjemte oss bak et tre.

De ringte på, ventet og gikk. På vei ut av hagen hopper vi frem fra bak treet med lommelykten under haken og sa BØØØØ.

De ble litt skremt ja. :ler:

Skrevet
Halloween er den 31 oktober. Dette er en tirsdag.

Går barna halloween på tirsdag, eller legger man det da til helgen ,

altså lørdag eller søndag?

forbanna greier som butikker har etterapet et vist annet land. Kun for å tjene penger.

skjønner ikke foreldre som tillater barna dette. Hva gjør foreldrene på en slik dag? Som foreldrene til ungene i usa?

Vi har ikke en slik dag i Norge. Jeg gidder ikke åpne døren engang.

Skrevet
Bare til de halloween-pyntede husene? Det har jeg ikke hørt før. Tror ikke den regelen er særlig godt kjent her rundt. Men så er det kanskje bare 1% av folk her som "pynter" huset sitt til denne dagen...

nei, der ser du. ungene går rundt bare pga de får godt. Synes foreldre bør sette seg inn i hva det betyr. ikke bare godta at ungene går på tiggerferd til folk.

jeg har spurt flere unger hvorfor? vi får godt er svaret,

Skrevet
Så lenge "reglene" følges så får ungen bare kle seg ut og kose seg.

Men husk at det kun er de halloweenpyntede husene man skal gå til. ;)

"Regelen" i Norge er at de som ikke vil ha besøk av barn som går på "knask eller knep" skal skru av utelysene sine.

Skrevet
"Regelen" i Norge er at de som ikke vil ha besøk av barn som går på "knask eller knep" skal skru av utelysene sine.

Ja, men hva hjelper det når denne "regelen" ikke respekteres?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...