Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Halloween er den 31 oktober. Dette er en tirsdag.

Går barna halloween på tirsdag, eller legger man det da til helgen ,

altså lørdag eller søndag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her går alle barna Halloween på Halloween dagen.

Noe annet er jo bare tull.

Hadde ikke gitt så mye som en drops om noen kom feil dag.

Skrevet

Vi gir ikke så mye som en rosin uansett.

Finnes det en mer gjennomkommersiell "høytid"?

Skrevet

31. oktober er halloween, da går man 31 oktober. Slik er det i hvertfall i USA. Halloween er en fin tradisjon synes jeg, men kun når de klarer å holde "reglene".

Skrevet (endret)

Vi hadde tenkt at ungene kunne invitere noen venner, gått sammen med dem og senere sett en film sammen. Derfor lurte jeg på dagen som man ville gå, for når det er skole dagen etter blir det ikke like aktuelt.

Hva dere synes om halloween spurte jeg ikke om ;)

* endret pga skrivefeil

Endret av ceca
Skrevet

Hvis barna absolutt må gå rundt å kreve godteri for å skremme folk så må de iallefall gjøre det på riktig dag, altså 31. I fjor kom det spøkelser og monstere på døren her 3 dager!

Men jeg lurer på en ting. Hva gjør ungene hvis de ikke får godteri? Jeg syns hele greia er noe dritt og har ikke lyst å gi unger med skrik- og hulken-masker godteri bare fordi de har tradisjon for det i USA. Men er litt bekymra for hva de kan finne på som hevn.... i fjor var det noen gutter i nabobygda som heiv egg på vinduene til folk og snurret dopapir rundt trærne og knuste isopor-plater i hagen til folk(slik at de ble fulle av ekle isporkuler og biter), de gnidde sølevann på bilruta til folk og slikt! OG de gikk ikke på riktig dag engang!!!!

Skrevet

Så lenge "reglene" følges så får ungen bare kle seg ut og kose seg.

Men husk at det kun er de halloweenpyntede husene man skal gå til. ;)

Skrevet

Bare til de halloween-pyntede husene? Det har jeg ikke hørt før. Tror ikke den regelen er særlig godt kjent her rundt. Men så er det kanskje bare 1% av folk her som "pynter" huset sitt til denne dagen...

Skrevet
Bare til de halloween-pyntede husene? Det har jeg ikke hørt før. Tror ikke den regelen er særlig godt kjent her rundt. Men så er det kanskje bare 1% av folk her som "pynter" huset sitt til denne dagen...

Det er vel kanskje bare 1% som er interessert i å feire denne dagen på den måten også? :)

Skrevet

1% av de voksne og ca 100% av barn i skolealder....

Men jeg skjønner jo at ungene syns det er morsomt da, så de kommer nok til å få litt godteri her selv om jeg ikke pynter huset. Men det er litt utrivelig å høre om de ekle tingene enkelte av ungene gjør hvis de ikke får noe. Sikkert ikke særlig hyggelig å finne bilen siiklint med gjørme eller måtte vaske egg fra vinduene(særlig ikke når det er minusgrader ute...)

Skrevet
31. oktober er halloween, da går man 31 oktober. Slik er det i hvertfall i USA. Halloween er en fin tradisjon synes jeg, men kun når de klarer å holde "reglene".

Men så vidt jeg vet har de ikke julebukker i USA? Jeg som foreløpig er barnløs synes det blir litt i meste laget med to slike ting bare to måneder mellom.

Har ikke hørt om at det har vært gjort pek tidligere, at Halloween feiring har blitt mer vanlig de siste årene betyr ikke at man må følge alle tradisjoner fra USA (i så fall synes jeg Thanksgiving er en koseligere tradisjon).

Beklager avsporingen, ceca!

Skrevet

Siden vi allerede har sporet av, vil jeg bare fortelle at "tradisjonen" med å utsette folk for herverk om man ikke får godteri, ikke er en amerikansk tradisjon (selv om det heter "trick and treat"), men noe bortskjemte norske halvstore dr....unger har innført! Vi feiret delvis Halloween da vi bodde der borte, men jeg hjemme syns jeg det blir for dumt og platt.

8 åringen min syns til og med det blir litt for mye, og for groteske utkledninger. Vi har pratet om "allehelgensdag" og hva det egentlig er, og forslaget fra ham var at vi benytter kvelden til å pynte på gravene til våre kjære, tenne lys for dem og så reise hjem og kose oss sammen. Ingen tigging hos andre, og ingen godteriutdeling. Det syns jeg var et utrolig voksent og fint innspill, så jeg måtte bare dele det med dere :)

(Litt stolt mamma, nå... )

Skrevet

Jeg synes -aldri- de skal gå rundt i anledning halloween.. Det er en tåpelig amerikansk skikk. De får ikke en dritt av meg. Hvis de er heldige skal jeg kanskje gi dem et skriv med hjem til foreldrene om at vi bor i Norge, ikke USA. De kan komme igjen på nyttårsaften som julebukker. Helt utrolig tåpelig å ta etter sånne skikker...

Skrevet

Je synes de skal gå den dagen det er, og det får holde.

Jeg har ikke huset fullt av snop hver dag. Jeg skal kjøpe inn til Halloween, men jeg har da ikke det allerede på øørdag (i så fall hadde min bedre halvdel spist det opp lenge før ungene kom på tirsdagskvelden) så kommer dei helga så får de ikke noe særlig nei.

At man bare går til de halloween-pyntede husa gir ikke mange hus barna kan gå til nei, men i alle fall bør de lære å respektere at dersom utlysene er av betyr det at dette huset skal de gå forbi. (men først må de voksne lære dette da, slik at de kan si det til ungene sine. Problemet er vel at handelsstanden og ungene har adoptert denne skikken, og tolket den helt selv, men ettersom de voksne som skulle lært barna litt om tradisjon, ansvar og holdninger ikke aner hva dette dreier seg om, så går det ikke så bra...)

Skrevet
Nyttårsaften??

Ja, enkelte steder i landet er det visst nyttårsaften julebukkene kommer. I resten av landet er det i romjula. (eller, ettersom den unge voksne (småbarnsforedene i dag) ikke alltid vet/bryr seg, så løper de omkring, ikke utkledd (eller allernådigst med en nisselue) uten å synge en sang, så lenge de har juleferie fra skolen...)

Skrevet

Det er bare barna som kommer 31. oktober og har kledd seg ut som får godteri hos oss. Men såvidt jeg har fått med meg er "regelen" fra USA at de som ikke har på utelyset ikke vil ha besøk og de bør derfor også unngå rampestrekene. Kanskje det hadde vært en idé at skolene informerte om denne mer ukjente regelen?

Hilsen Lille meg

Skrevet
Nyttårsaften??

I Bergen går alle julebukk på nyttårsaften, ikke hvilken som helst dag i romjulen.

Skrevet

Om ungene mine - eller noen venner av dem hadde gjort ugang der de ikke fikk godteri, da skal jeg si deg moa her ikke hadde vært blid. Og at det hadde fått konsekvenser - ivertfall for mine to - er helt klart.

Så skal det sies at vi har forklart at det ikke er alle som har godteri hjemme, det er ikke alle som liker at man ringer på, og at man aldri -aldri - skal gjøre noe ugang mot dem.

Vi bor på et mindere sted - så her ville man fått vite det om barna gjorde noe slikt.

Med å la barna gå halloween betyr ikke at vi mener at man skal handle inn godteri i mengder. Barna går i en liten flokk - og ja alle må kle seg ut !! Disse går rundt til familien sin og noen andre hus hvor venner som og går halloween går til.

Om noen ikke har - er det helt greit. I fjor fikk de epler, bananer og kjeks også. Synes det var fint og jeg !

Dette med utelys som er slukket har vi aldri hørt om, ei heller ikke gå til pyntete hus. Vet det e mange imot halloween, men vi har brukt det so en dag til å samle barnasvenner , og ha en liten fest. Da har de ikke gått rundt ute, men har kledd seg ut og fått godt her hjemme. Men i fjord var det mye snakk om dette blandt barna på skolen, så da fikk de lov til å gå ute i maks en time. Det var en eldere jente i nabolaget som tok de med seg.

Julebukker - det har vi vært vant til hører romjulen til. Men det er ikke mange som går julebukk her vi bor. Da eg var liten sang og danset vi, og ofte kom vi hjem med mye julekaker!! Og det var vi fornøyd med!!

Barna ville gå julebukk i fjord, og da sa jeg klart ifra at de måtte synge - minst - to sanger på hver dør. Og så øvde vi før de gikk. Sa samtidig fra da at ikke alle hadde noe å gi, men det var koselig med sang. Fortalte og bara hvor de eldere bodde, for de synes oofte det er koselig med barn og sang, men sa da ifra at de ikke skulle holde frem noen kurv eller be om noe. KUN hvis de som bodde i huset sa at de skulle få.

Men når vi er inne på dette med "tigging"

Synes det er er uing når barn plukker blomster og går på dørene og skal selge dem ! Jenta mi kom hjem og fortalte at det var en måte å tjene noen penger på. Da fikk hun vite at blomster kunne hun plukke, men de var gratis å plukke og hun måtte gjerne gå til andre og gi det bort. Men å selge det - ikke snakk om !! Vil hun tjene seg noen kroner er det bare å spørre meg om en liten jobb !! Men vet om mange andre foreldre som synes det ar smarte barn pga dette og bare flirer av det.

Så vi er forskjellige alle sammen ;)

Skrevet

Vi har de tidligere årene kjøpt et digert gresskar som vi lager lykt av. Slik vet barna i nabolaget at de er velkomne til å trick or treat.. :-) Det samme skal vi gjøre iår. Tror også mannen skal kle seg ut og skremme litt tilbake... :-)

Skrevet
Tror også mannen skal kle seg ut og skremme litt tilbake... :-)

God ide !! :smile:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...