Gå til innhold

Vår "kjære" helseminister sitt siste "gode&qu

Gjest Augustina

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor

Hva mener dere om denne artikkelen da:

:sinna::sinna::sinna:

Gransker barnløse

Helseminister Dagfinn Høybråten skjerper kravene til par som ønsker assistert befruktning. Nå skal legene vurdere om de er skikket som omsorgspersoner.

Sondre Svartdal og Ragnhild Juvik har gjennomgått mange behandlinger med assistert befruktning - uten resultat. Heretter skal par som ønsker slik behandling vurderes strengere enn i dag.FOTO: ARNE OVE BERGO

Både Barneombudet, Foreningen for ufrivillig barnløse og lederen for den forskningsetiske komiteen for medisin reagerer på kravet.

Det er i forbindelse med revideringen av bioteknologiloven at kravene til omsorgsvurdering presiseres. Siden loven trådte i kraft i 1994 har det vært opp til legen som henviser til assistert befruktning å avgjøre om par som ikke kan få barn på annen måte skal få dette tilbudet. Men bestemmelsen har kun vært brukt til å luke bort par som av medisinske årsaker ikke har kvalifisert til å få tilbud om assistert befruktning.

BEST FOR BARNET

Nå vil Helsedepartementet at hensynet til barnets oppvekstvilkår også skal vurderes. Departementet viser blant annet til den svenske loven, som slår fast at assistert befruktning kun skal utføres dersom man kan anta at barnet vil «vokse opp under gode forhold».

For å gjøre denne vurderingen skal legen få anledning til å innhente de opplysninger som legen selv mener er nødvendig. Det sies ikke noe om hva slags informasjon som er relevant for å avgjøre om folk er egnet som foreldre eller ikke.

- Hvorfor slike regler for par som ønsker fruktbarhetsbehandling? Man deler jo ikke inn andre pasientgrupper etter sosiale kriterier, sier Ragnhild Juvik.

Hun er selv ufrivillig barnløs, og har bak seg fem mislykkede forsøk på å bli gravid med assistert befruktning.

TVILSOMT

Professor Georg Høyer, som leder den nasjonale forskningsetiske komité for medisin, mener kravet til sosial vurdering er moralsk tvilsomt:

- Man kan diskutere om det er riktig å blande inn sosiale vurderinger. Det gjøres jo ikke med personer som får barn på naturmetoden. Dessuten vil det være en svært vanskelig vurdering å foreta. Vi vet jo at svært mange endrer livsførsel når de får barn, og da kan man spørre seg om hva verdien av en forhåndsvurdering er, sier Høyer.

Også barneombudet har reagert på lovskjerpelsen, som begrunnes med at samfunnet har et spesielt ansvar for barna som blir født etter assistert befruktning.

- Det er ikke noe grunnlag for å hevde at samfunnet har et større ansvar for disse barna enn andre. En slik vurdering vil dessuten oppleves som en ekstra belastning for dem det gjelder, skriver barneombud Trond Waage i sin høringsuttalelse til loven.

PARADOKS

Det utføres rundt 4.000 behandlinger med assistert befruktning etter den såkalte prøverørsmetoden hvert år i Norge. Slett ikke alle er vellykkede, og hvert barn som fødes er svært ønsket og etterlengtet, sier leder Sidsel Storås i Foreningen for ufrivillig barnløse.

- Derfor er det et paradoks at denne gruppen skal pålegges en grundig kontroll ingen andre må gjennomgå, sier Storås.

:sinna::sinna::sinna:

I dag er jeg litt provosert og oppgitt. ...

Synes detter toppen på idioti!!!

Er det ikke vi som prøver i lengre tid å bli gravid, og som tar valget med utredning - som tar en veloverveid avgjørelse da???

Hva med alle de som har uforpliktende sex i fylla og blir gravid? Må de ta abort???

Hva om de bare steriliserte alle som Helsedepartementet mente var uegnet? ( Det mener jeg selvfølgelig ikke, men setter bare hele saken på spissen... )

Hva om departementet brukte "alle pengene" de tydligvis har til overs, og gjør det eksisterende tilbudet bedre??? Det hadde vært no det!!!

En kraftutblåsning fra Maya30 (som takker for at du gadd lese de sure kommentarene mine )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg minner alle på at det er ikke, har aldri vært, og kommer aldri til å bli en menneskerett å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

"Jeg minner alle på at det er ikke, har aldri vært, og kommer aldri til å bli en menneskerett å få barn."

Greit nok... Men tror du ikke de som velger assistert befruktning ønsker barn veldig sterkt da?

Hva om helseministeren sitt neste forslag er å sjekke om andre typer pasienter er "skikket" til behandling??? :o

De som får assistert befruktning går igjennom en lang og følesesmessig tung prossess allerede. Det er også en høy egenandel, og velger å tro at legene i utgangspunktet er våkne og ser "uskikkede" foreldre før de får behandling... Den tilliten fortjener de vel?

Jeg er skremt over hvor grensen skal gå for overformynderi :-? ....

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er greit at det ikke er noen menneskerett å få barn - men når man først har mulighet til å få utført kunstig befruktning - så må man ta følgende av det. De minst kompetente foreldrene i dette landet finner man blant de som får barn på naturlig vis - de har hverken ressurser eller kapasitet til å gå gjennom det man må gjennomgå som ufrivillig barnløs.

Jeg har ufrivillig barnløse i min nærmeste familie og har sett hva dette har kostet dem både i tid, krefter og ikke minst i penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - jeg kan forstå at staten vil gå inn og lage et regelverk som regulerer dette - og der skikkethet kommer inn. I hvertfall hvis det er "skattekroner" som skal brukes til dette.

Det er ingen sykdom å være barnløs, selv om det kan være sykdommer som ligger bak. Og det er ingen menneskerett å få barn, selv om en kjapp en i fylla kan gjøre store utslag.

Men skal det behandles, barnløshet altså, synes jeg det er riktig at det settes søkelys på vordene foreldre. Og som det er sagt - de som ønsker å få barn så sterkt og som velger en slik løsning, de har ganske sikkert et bevisst forhold til dette, og er antagelig kandidater som går greit gjennom en "gransking".

Jeg mener det er mulig å trekke en paralell til å adoptere et barn - du sjekkes jammen grundig, da også, og her har ingen protesert mot at det må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...