Gjest Lottemor Skrevet 25. januar 2003 #1 Del Skrevet 25. januar 2003 Har så Jæ.... vondt i høyre kne,det er helt stivt og det gjør vondt når jeg strekke det ut og eller når jeg setter vekt på det. var slik da jeg sto opp i dag,vet ikke hva som kan gjøre det,har jo ikke gjort uvannte øvelser eller noe de siste dagene og ikke har jeg belastet kneet på noen måte uten om vanelige ting som å gå...... et "brenner" ned over leggen og det gjør så innmari vont...... Noen som har opplevd noe lignende,eller vet hva det er ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 25. januar 2003 #2 Del Skrevet 25. januar 2003 Trener du? Hvis ikke, begynn. 1. Legg to-tre telefonkataloger oppå hverandre - tape dem sammen så de ikke sklir, og tråkk. Opp og ned opp og ned. Lenge - et kvarters tid - hver dag - gjerne morgen og kveld. 2. Etter det tar du knebøy. Stå med hælene oppå noe så du står stått i "fremovervippet" posisjon". Og bøy. Ikke mer en 30-45 grader. 10-12 ganger. Tre serier. 3. Etterhvert bøyer du lenger ned. Dette gjør at du trener opp musklene rundt knærne, og vedlikehold trenger kvinneknær. Knær er kvinnens svake ledd, bokstavelig talt. Ofte er vi mye sterkere i lårene og leggene enn knærne og knehasene, dermed kjører vi på med for mye belastning - for kneet. At du er stiv og støl i kneeet akkurat i dag, kan gå over. I morgen merker du kanskje ingen ting, men ta det på alvor. Uansett vil du ha godt av å trene opp litt. Lykke til - og god bedring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnalina Skrevet 25. januar 2003 #3 Del Skrevet 25. januar 2003 hvis dette varer en stund og det er skikkelig vondt, ville jeg gått til legen. er det noe galt, er det bedre å ta det för enn senere (kneet er det mest kompliserte leddet i kroppen og vanskelig å operere på..) Ikke for å skremme folk, men venninnen min fikk nettopp diagnosen slitasjegikt i kneet i en alder av 24 - men forhåpentligvis går det over hos deg - det aller meste gjör jo det. Enig med Tusenfryd, veldig viktig å trene. Det beste for folk med dårlig kne er å sykle eller svömme, da får du styrket musklene rundt leddet, men ikke påkjenningen av kroppsvekten, som kan gjöre vondt verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 26. januar 2003 #4 Del Skrevet 26. januar 2003 Tja, har man vondt så ikke gjør det som gjør vondt iallefall!.... Og mye sykling (men bellasting) er "killer" for knærne.... Det du skisserer kan være en betennelse i slimposer,men du må gå til lege med det der dersom det ikke gir seg!.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*M* Skrevet 26. januar 2003 #5 Del Skrevet 26. januar 2003 Jeg vil anbefale å ta kontakt med en lege. Jeg hadde nemlig knesmerter i over ett år før jeg tok kontakt og da var det rett inn operasjonsbordet og ta menisken i begge knærne. Kunne fungere helt normalt rett etter operasjonen ogn å ca. ett år etter trener jeg normalt igjen, men det var et ork mens det stod på. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå