Gå til innhold

Ta med barn til noen som røyker

Gjest Gjest_Elise_*

Anbefalte innlegg

Herreminhatt...

"hvis du røyker hos deg, så kommer jeg ikke besøk, for jeg liker ikke røyk.".

Hvor pripne skal folk være? Er det så dønn umulig å akseptere at enkelte røyker? Man velger heller å ikke møte den personen fordi h*n røyker? En røyker er faktisk et menneske med følelser også, ikke glem det!

Det er vel ikke prippent å ikke komme på besøk til folk som røyker. Klarer ikke dere røykere å forstå at det faktisk er veldig ubehagelig for oss ikke-røykere å sitte å puste inn den vonde røyken?

Jeg hadde iallefall ikke noe problem med å si til mine venner og familie at vi ikke kom hvis det var røyking der (da vi hadde små barn), da valgte de som regel å gå ut å røyke. Nå hender det de røyker inne, men da setter jeg opp et vindu eller en verandadør (og det har de forstålese for) :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk så utrolig egoistisk å kutte/minimere kontakt med et barns besteforeldre og slektninger KUN fordi vedkommende røyker??

Tenk så UTROLIG egoistisk av min mor å nirøyke inne uten å bry seg om at min far har astma? Han må ta allergimedisin hver dag for at kroppen skal tåle det? Selv da han hadde lungebetennelse satt hun og nirøyket rundt ham. Hun bryr seg ikke i det hele tatt om andre plages av røyken, det er hun som bestemmer over sin kropp og hjemme hos seg selv. Hun dro på besøk hos min bestemor som har astma (har holdt på å forgå flere ganger av astmaanfall) og med den største selvfølge satte hun seg og røyke i stua deres.

Vedkommende kan gå utenfor å røyke den tiden besøket varer, skjønner ikke at det skal være så stort offer.

Så ja, jeg vil ikke ha noe problem med å kreve at hun ikke røyker rundt barnet, sympatiklippekortet for røyking er for lengst oppbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreminhatt...

"hvis du røyker hos deg, så kommer jeg ikke besøk, for jeg liker ikke røyk.".

Hvor pripne skal folk være? Er det så dønn umulig å akseptere at enkelte røyker? Man velger heller å ikke møte den personen fordi h*n røyker? En røyker er faktisk et menneske med følelser også, ikke glem det!

Jeg aksepterer at de røyker, men de må akseptere at jeg ikke ønsker at babyen min skal utsettes for skadelige stoffer. Babyer er mennesker med følelser de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om hensyn til ikke-røykere hadde kanskje blitt bedre motatt av røykere om de ikke hadde blitt hetset med hele tiden...

(er røyker som tar hesnyn uten å bli spurt om det først...)(men som også får piggene ut, om det blir slengt dritt etter meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest squeeky

Jeg er en røyker...og jeg ser ikke det store problemet at ungen utsettes for litt røyk i ny og ne...men den dagen jeg blir gravid så slutter jeg å røyke tvert. Ingen røyk i huset, røyker ikke inne nå heller(for det stinker virkelig), og jeg ville ikke likt å ta med babyen min til venner som fyrte i den ene røyken etter den andre...jeg tar hensyn selv og går ut om det er barn tilstede, og det vil jeg forvente at andre også gjør.

Men om jeg er på cafe eller restaurant og fyrer i en røyk, så ser jeg ikke etter om naboen sitter med barn. I dag er det røyke/ikke røyk avdelinger ute også, så da kan de som ikke takler røyk sette seg lengst bort fra røykerne.

Synes det er så mange hysteriske foreldre der ute...de skal jo ikke utsettes for noe lenger...hvor ble det av alle barna som klatret i trærene og kom gråtende hjem med blodige knær? Barna blir jo nesten sterilisert, slik at om de utsettes for et vindpust så får de influensa.

Alt med måte mener jeg...røyk eller hva det nå skulle være; Sunn fornuft. En røyker ikke "på" barnet, men barnet har ikke vondt av å utsettes for litt røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en røyker...og jeg ser ikke det store problemet at ungen utsettes for litt røyk i ny og ne...

Du ser tydeligvis ikke et problem at du utsetter deg selv for røyk heller. ;)

Jeg flytter meg ikke når jeg sitter på utekafe, men jeg vil gjerne få bestemme selv om jeg vil ta med barnet mitt til et sted der det røykes i samme rom som han uten å bli kalt hysterisk eller respektløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også det blir litt vel mye hysteri fra ikke-røykere.

Jeg skjønner f.eks. ikke at dere kan klage over at røykere røyker ute. Det er ikke ulovlig å røyke, og vi har faktisk fått en røykelov som forhindrer røykerne å røyke inne de fleste steder. I tillegg mener mange at røykere ikke skal få røyke i sine egne hjem når dere er på besøk. Hvor mener dere røykerne skal få være egentlig?

Jeg tror heller ikke litt røyklukt ute skader barna deres. Får barna deres usunn mat? Bor dere i et trafikkert strøk? Er det støv hos dere? Har dere pelsdyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så utrolig egoistisk å kutte/minimere kontakt med et barns besteforeldre og slektninger KUN fordi vedkommende røyker??

Så utrolig egoistisk å fortsette å røyke.

Jeg kjenner hensynsfulle røykere, og jeg kjenner noen som er utrolig egoistiske. Ekstreme egoister er alltid vanskelig å forholde seg til, uansett hva det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det blir litt vel mye hysteri fra ikke-røykere.

Jeg skjønner f.eks. ikke at dere kan klage over at røykere røyker ute. Det er ikke ulovlig å røyke, og vi har faktisk fått en røykelov som forhindrer røykerne å røyke inne de fleste steder. I tillegg mener mange at røykere ikke skal få røyke i sine egne hjem når dere er på besøk. Hvor mener dere røykerne skal få være egentlig?

Jeg tror heller ikke litt røyklukt ute skader barna deres. Får barna deres usunn mat? Bor dere i et trafikkert strøk? Er det støv hos dere? Har dere pelsdyr?

:klappe: Helt enig, både i dette med røykeloven og eksemplene på andre ting som også kan betraktes som skadelig for små barn.

Moralske panikker er morsomme, der foreldrene er langt mer bekymret over bagateller enn rasjonell redsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke Odd Børretzen som synger (nåvel, snakker) om unger som går fram og tilbake gjennom røykevogna på toget bare for å kommentere "Æsj, det lukter røyk her"?

Det er fint å beskytte barna sine, bare man ikke oppdrar minimoralister :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke Odd Børretzen som synger (nåvel, snakker) om unger som går fram og tilbake gjennom røykevogna på toget bare for å kommentere "Æsj, det lukter røyk her"?

Det er fint å beskytte barna sine, bare man ikke oppdrar minimoralister :ler:

:ler:

Det er vel å ta det litt langt, ja!

Men jeg ønsker jo at mine barn skal ha samme innstilling til dette som de fleste (alle?) jeg kjenner på min alder. Nemlig at røyke inne gjør man ikke, hvertfall ikke på besøk hos andre.

Jeg har ALDRI måttet be noen om å gå ut å røyke, hverken på fest eller i andre sammenhenger. Alle røykerene jeg kjenner går ut helt av seg selv.

Men nå mener jo de fleste at det lukter hvis man røyker inne, og gjør derfor ikke det hjemme hos seg selv heller.

Mitt problem er da kun mitt barns ene bestemor. Og jeg vil jo egentlig ikke straffe hverken barnet eller hennes mann for at hun røyker inne. (Og det blir jo nesten som om jeg gjør det hvis jeg nekter å ta med barnet dit så ofte, fordi hun røyker mens vi er der. )

Men Ciara har helt rett, ingen liker en minimoralist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Det er vel å ta det litt langt, ja!

Men jeg ønsker jo at mine barn skal ha samme innstilling til dette som de fleste (alle?) jeg kjenner på min alder. Nemlig at røyke inne gjør man ikke, hvertfall ikke på besøk hos andre.

Jeg har ALDRI måttet be noen om å gå ut å røyke, hverken på fest eller i andre sammenhenger. Alle røykerene jeg kjenner går ut helt av seg selv.

Men nå mener jo de fleste at det lukter hvis man røyker inne, og gjør derfor ikke det hjemme hos seg selv heller.

Mitt problem er da kun mitt barns ene bestemor. Og jeg vil jo egentlig ikke straffe hverken barnet eller hennes mann for at hun røyker inne. (Og det blir jo nesten som om jeg gjør det hvis jeg nekter å ta med barnet dit så ofte, fordi hun røyker mens vi er der. )

Men Ciara har helt rett, ingen liker en minimoralist!

Jeg er også enig i at røykere burde røyke ute :) Og som deg opplever jeg vel at de fleste røykere gjør nettopp det. Jeg mener bare også at en skal få være herre i eget hus. Dersom en røyker vil røyke inne, så kan man avholde seg fra å kommentere det, heller forholde seg til det på andre måter.

Og nå hisser jeg vel på meg hele gjengen her, men når jeg får barn kommer jeg til å ta dem med meg selv til røykere som røyker inne hvis det er for en time eller to. Jeg synes ikke barn har noe vondt av å oppleve at andre mennesker har egne vaner i sitt hus, og at barna som besøkende ikke kan gjøre noe med dette. Vel og merke så lenge barna ikke har allergier eller skal være der over lengre tid.

Jeg har en mor som røyker, og husker da vi var små hvordan andre unger kunne kommentere hjemme hos oss at det var "æsj" at hun røkte. Javel, men det kan faktisk ikke disse barna bestemme, og jeg synes de burde lære seg å la være å kommentere det også. Særlig når det tydeligvis ikke var så ille at de gikk sin vei eller ble dårlige.

Når foreldre har blitt så hysteriske på røyking, synes jeg mange godt kan tenke litt på kosthold også. Det er flere overvektige unger nå enn noensinne, og det er heller ikke bra. Blir noen barn f.eks. nektet å dra på besøk der omtrent bare usunn mat serveres? Jeg tror ikke det.

Alt med måte, synes jeg. Barn bør selvsagt leve i et mest mulig røykfritt miljø og med sunnest mulig mat. Men om de oppholder seg noen timer et sted der det er røyk eller de får servert usunn mat borte, så kan jeg ikke si det kommer til å plage meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært røyker og sluttet for ca 8 år siden. Dengang røkte jeg inne. Når jeg kom hjem til foreldrene mine på besøk (hvor det er kjemisk fritt for røyk) så husker jeg at alt i kofferten min luktet røyk, selv om det var rene klær. Yttertøy også stinket og jeg merket det veldig godt selv når jeg kom ut av røykeleigheten min og inn i et røykfritt hjem.

Hvis du tar med babyen til hjem hvor det røykes inne så merker du veldig godt at både ungen og alle klærne stinker røyk når du kommer ut igjen. Etterhvert skal sikkert disse besteforeldrene passe ungene og ha dem på overnattingsbesøk. Nei, det er sikkert ikke så veldig skadelig å være i røyk en gang i blandt, men det er heller ikke så kult å få tilbake en liten unge med klær og leker som lukter røyk.

Fatter ikke at disse røykende besteforeldrene ikke vil ta såpass hensyn til et lite barn at de for en gang skyld kan gå ut å røyke uten å bli bedt om det. Det er teit å stemple foreldre som hysteriske hvis de ikke ønsker barn som stinker røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hopeful

De fleste røykere tar vel hensyn til at det er små barn tilstede. Jeg røyker selv (vi røyker bare inne på fest) og tar hensyn til både barn og voksne når det gjelder dette. Jeg røyker f.eks. i bilen men spør alltid om det plager passasjeren hvis jeg har en ikke-røyker med meg..

Jeg vil heller ikke utsette mine( forhåpentligvis) små barn for mye røyk, men jeg tror neppe de tar skade av å være i hus der det røykes en gang i ny og ne. Vi har foreldre som røyker og i to av tre hjem røyker de inne. De er dermed flinke til å trekke inn på kjøkkenet under vifta når det er barn tilstede. Gjerne på kvelden etter de er lagt.

Og dette med hysteriske mødre er litt sant til tider.. Folk er forskjellige som mødre som med alt annet. Noen tør jo såvidt gå forbi noen på gaten som røyker, mens andre tok dem med seg inn på de nå nedlagte røykerommene.

men til deg som skrev at "det var så plagsomt om sommeren når alle røykte på uteresturanter og OVERALT" ... KLAPP IGJEN... Nå er røykerne satt på trappen for å røyke og sommeren er noe vi koser oss med. Sitte med en øl og kunne ta seg en røyk samtidig. Så få dere sette dere på et annet bord eller gå inn.. Og de mange resturanter har røye og ikke røyke sone også ute.. Sett deg der og nyt den friske luften både for deg og barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men til deg som skrev at "det var så plagsomt om sommeren når alle røykte på uteresturanter og OVERALT" ... KLAPP IGJEN... Nå er røykerne satt på trappen for å røyke og sommeren er noe vi koser oss med. Sitte med en øl og kunne ta seg en røyk samtidig. Så få dere sette dere på et annet bord eller gå inn.. Og de mange resturanter har røye og ikke røyke sone også ute.. Sett deg der og nyt den friske luften både for deg og barna.

Så om jeg sitter på en utekafe og koser meg på et røykfritt bord og du slenger deg ned på nabobordet og tenner siggen, er det da du eller jeg som skal ta hensyn?

Skal jeg være nødt til å flytte meg fordi stakkars lille du ikke får sitte inne å røyke lengre?

Ta deg sammen :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Madam Felle
Så om jeg sitter på en utekafe og koser meg på et røykfritt bord og du slenger deg ned på nabobordet og tenner siggen, er det da du eller jeg som skal ta hensyn?

Skal jeg være nødt til å flytte meg fordi stakkars lille du ikke får sitte inne å røyke lengre?

Ta deg sammen  :frustrert:

Ja du skal måtte flytte deg, om det er lovlig å sitte på det andre bordet å røyke. Og så enkelt er det faktisk. Du setter deg hvor du vil, men røykerne kan bare sette seg der det er lovlig å røyke. Da sier det seg selv, at du må flytte deg, om du ikke tåler at noen røyker rett ved siden av deg.

Eller er det vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...