Totalya Skrevet 20. oktober 2006 #41 Del Skrevet 20. oktober 2006 Det er ikke meningen å kuppe tråden, skal bare svare, for så å holde meg unna...Røykere er jo den gruppen som de siste årene har fått mye dritt de må tåle. De har kanskje gjort dumt valg med å begynnne, men de må jo ha like frihet som ikke-røykere. Ikke får de røyke inne noen plasser, greit nok. Men når de begynner å nekte røykere og røyke på utearealer i friluft går det for lang. Det går ikke ann å gjøre alle fornøyde, men det får da være grenser. ← Jeg har ikke nekta noen å røyke utendørs, jeg flytter meg selv isteden, men dersom de henger over et barn, må det gå an at den voksne flytter seg istede for barnet vel?? De eksemplene du viste til inneholdt jo for det meste logisk argumentasjon for hvorfor det er litt over the top å bekymre seg om røyking ute, da. Ikke så mye mobbing såvidt jeg kunne se. Og dette med at man er "fritt vilt" dersom man ikke liker at det røykes- hva mener du egentlig med det? Nå har vi nettopp fått innført en røykelov. Vi har alminnelig konsensus blant nesten alle foreldre at man ikke røyker inne i nærheten av barn. Røykere har blitt fremstilt, muligens som fortjent, som idioter i diverse kampanjer. De fleste røykere, som meg selv, tar HENSYN til gjester som ikke vil at jeg skal røyke inne i mitt eget hus. Når dere da begynner å henge dere opp i hvordan klærne mine lukter etter at jeg har tatt en røyk, eller at man tenner opp i frisk bris utendørs, så har det gått for langt! Kan hende jeg synes parfymen din stinker, men det ville da ikke falle meg inn å kreve at du byttet? Og dette med eksos og røykblaff på uteservering er faktisk ikke bare et tomt argument, ihvertfall ikke her i byen. Nå har jeg riktignok ikke en link til bevis om at røyking ved nabobord på uterestaurant ikke er farlig, men jeg forstår personlig ikke at noen kan henge seg opp i risikoer som er såvidt lik null. Da må de ha mye å henge seg opp i, gitt, for det er en del slike "risikoer" ute og går.... Ellers er jeg veldig enig med Eliza ← Dersom man ikke vil utsette barna sine for passiv røyking, er man automatisk hysterisk. Her er det vi, og ikke røykerne som blir framstilt som idiotiske, går ut fra at noe sånt er meningen med kommentaren under her også... Om man er på uterestaurant med barnevogn, og den på nabobordet sitter og blåser rett ned i vogna, vil ikke røyken "unslippe", men samle seg nedi vogna. Og om jeg brukte parfyme, ville den ikke vært giftig, kunne muligens gitt midlertidige plager, men ingen på sikt. Er klar over at det er mye eksos i byene, men skjønner ikke argumentet om det skal bli slik at dersom man utsettes for det ene, kan man like godt utsettes for alt... Kjører du bil? ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #42 Del Skrevet 20. oktober 2006 Synes enkelte er en smule overhysterisk ift til røyk. Om man tar med seg barnevognen på en uteservering og deretter blir fornærmet over at folk ikke tar hensyn til at det er barn tilstede,da har det gått for langt. Om røyklukten er så grusom, hold både vogn og barn unna! Er mere irritert på småbarnsforeldre som synes det er heeeelt greit å okkupere det meste av plass på kafeer med hylende unger og vogner parkert overalt! Og for ordens skyld; jeg røyker ikke selv..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 20. oktober 2006 #43 Del Skrevet 20. oktober 2006 Mamma røyker, men når hun får barnebarna på besøk så røyker hun ute og huset er godt luftet. Er det ikke barn tilstede røyker hun inne som vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliannae Skrevet 20. oktober 2006 #44 Del Skrevet 20. oktober 2006 Mamma røyker, men når hun får barnebarna på besøk så røyker hun ute og huset er godt luftet. Er det ikke barn tilstede røyker hun inne som vanlig. ← Det høres ut som en fin og logisk handling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilSweetie Skrevet 20. oktober 2006 #45 Del Skrevet 20. oktober 2006 Hvis ikke barnet har astma eller lignende høres dette hysterisk ut. (og jeg er ikke-røyker, fanatisk tilhenger av røykeloven og alt slikt, ja....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #46 Del Skrevet 20. oktober 2006 min bror og hans kone ringte på forhånd når de skulle besøke noen som røykte slik at de fikk lufta ut alle røykerom i 30 min før de kom på besøk.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #47 Del Skrevet 20. oktober 2006 hvsi vi først skal snakke om statistikk i forhold til "hysteriske gravide/småbarnsmødre": http://www.ssb.no/emner/02/02/10/dode/tab-2006-04-27-04.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 20. oktober 2006 #48 Del Skrevet 20. oktober 2006 Er klar over at det er mye eksos i byene, men skjønner ikke argumentet om det skal bli slik at dersom man utsettes for det ene, kan man like godt utsettes for alt... ← Du har valgt ut av to onder å rakke ned på røykere, og hvorfor er det egentlig greit? Du har ikke noen problemer med å ha barnet ditt ute blant biler, og barnet ditt får faktisk mer avgasser i seg enn røykerne noen gang vil klare å få til ved å sitte ved siden av barnet ditt. Og det igjen er det som får deg til å høres hysterisk ut. Barnet ditt er ikke passiv røyker, selv om det sitter ved siden av en som røyker ute. Det er snakk om å være ute i luften, og det er omtrent umulig at røyken siver ned i vognen. For røyk går opp i luften, og jeg tviler på at noen sitter og blåser røyken rett ned i vognen din. Og derfor høres du hysterisk ut. Er det så at noen blåser røyken rett ned i vognen, ville selv jeg reagert. Men det tviler jeg sterk på at noen gjør. Og om du anser deg selv som idiotisk får være opp til deg, men jeg spurte deg bare et enkelt spørsmål om du kjører bil. Og jeg kan faktisk sammenligne bilkjøring og røyking, for begge to kan være skadelig. Og derfor blir jeg irritert, når folk må rakke ned på røykerne men bryr seg ikek om bilkjøring, for det må de liksom bare tolerere. Vel, hvorfor må vi røykere tolerere å bli "hetset", fordi vi røyker? Jeg røyker ikke i nærheten av barn, blåser i alle fall ikke røyken ned i vognen, går unna folk på busstoppene, går ut i veiene om folk kommer på fortauet, rett og slett fordi jeg vet at det ikke lukter godt og at folk helst ikke vil få røyk på seg. Men selv om jeg gjør dette, må jeg akseptere å bli "hetset" fordi jeg røyker, for det er liksom lov og det må vi jo bare tåle. For min del må du bare flytte deg, når du sitter ute ved siden av en som røyker. Men kom ikke med argumenter som at folk blåser røyk ned i vognen for som sagt tviler jeg strekt på at folk gjør det. Det er nok bare noe du tror, fordi du rett og slett er hysterisk når det kommer til røyk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #49 Del Skrevet 20. oktober 2006 Mamma røykte inne selv om vi ikke likte det. Har røykt selv, men har sluttet. Jeg har ikke lyst til å gå på besøk til hun så mye for det stinker der, og klærne mine stinker å etter bare en time. Hun bor i sokkelleilighet, og det er litt fuktig luft der, fra før derfor blir det ekstra ille. Hun skal slutte å røyke en gang... tviler på det. Hos meg får ingen røyke uansett, for jeg liker ikke lukten, det stinker jo. ← Moren til Tweek er akkurat som min svigermor, og stanken i huset der tilsier at vi besøker henne kanskje ett par ganger i året. Mvh Dingo:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2006 #50 Del Skrevet 21. oktober 2006 Du får være litt bestemt på dette, og ikke gi deg. Kjenner noen som har ny baby, og begge sett besteforeldre røyker hjemme hos seg selv. De har bestemt seg for å forvente at det ikke røykes inne når barnet er på besøk, og hvis det gjøres det så vil de kreve at det ikke røykes rundt barnet. Hvis det er noe som ikke kan etterleves, så vil de ganske enkelt reise hjem. Selv om det er et godt stykke å kjøre. Da får besteforeldrene selv bestemme om de vil ha besøk av barnebarnet, uten at foreldrene skal måtte ofre barnets helse og velvære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prada Skrevet 21. oktober 2006 #51 Del Skrevet 21. oktober 2006 Har ikke tenkt på det før da, men fant ut at jeg har alle tre "katagorier" av kommende besteforeldre til den lille. Et par røyker ikke, et par røyker ute og lufter, et par røyker kun innendørs og lufter aldri. De to første parene med besteforeldre er jo ikke noe problem, men vet ikke hva vi gjør når/hvis vi skal til disse siste. Når jeg skal på besøk hos dette siste paret lar jeg nå yttertøyet ligge igjen i bilen. Ble lei av å sende jakka på rens etter et par timer langt besøk. Når vi kommer hjem går alle klær på vask og og påfølgende dusj og vask av hår. Jeg respekterer deres valg om å røyke inne, og babyen overlever sikkert, men må innrømme at det frister lite å dra på besøk dit, også for egen del. Det er litt ubehagelig med så tett røyklukt når man ikke er vant til det. Tror det hjelper lite om besteforeldrene røyer ute akkurat når vi er der, når huset stinker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2006 #52 Del Skrevet 21. oktober 2006 Men hva gjør man hos besteforeldre som faktisk røyker inne hos seg selv, på tross av at de har gravide/småbarn på besøk? Jeg vil jo ikke at babyen ikke skal møte en bestemor oftere enn den andre, bare fordi at den ene røyker. (inne, og mens vi er der.) Jeg er jo veldig glad for å ha både mannens og mine foreldre i nærheten, for da får barna våre virkelig bli kjent med besteforeldrene. (Men samtidig kan det jo bli så ofte at den passive røykingen virkelig kan bli et problem.) Er det noen som har noen gode råd om hvordan man takler dette uten å føle seg hysterisk og hensynsløs? (Jeg liker ikke å fortelle folk hva de kan og ikke kan gjøre hjemme i sin egen stue.) ← Jeg har skrevet tidligere i tråden at jeg har løst det ved å faktisk gi et ultimatum. Hvis min far absolutt skal røyke inne mens min baby er der så kommer vi ikke på besøk. Han er derimot alltid velkommen til meg, der han må røyke ute. I motsetning til andre her mener jeg ikke at det kun er foreldrenes ansvar at besteforeldre får se barnebarna. Om min far ønsker kontakt med sitt barnebarn bør han klare å la være å røyke i samme rom som han. Jeg føler ikke at jeg dikterer han, men gir han et valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Koriander Skrevet 21. oktober 2006 #53 Del Skrevet 21. oktober 2006 Jeg er ikke-røyker, jublet da røykeloven kom og er generelt sett svært lite begeistret for røyklukt, men jeg synes enkelte har blitt litt vel hysteriske. Synes godt man kan ta såpass hensyn at man ikke røyker inne med små barn tilstede, men å oppholde seg i et rom hvor det vanligvis blir røykt eller få noen blaff av røyk utendørs, er ikke akkurat dødelig (med mindre man har alvorlig astma/allergi). Det mye annet som er vel så skadelig som ungene utsettes for daglig -kjenner en som fikk klage fra naboen på at det sivet røyk inn på barnerommet når hun sto på sin egen veranda i etasjen under og røykte; de bor i en bygård midt i Oslo sentrum hvor det går busser forbi hvert 5. minutt. Lurer på hva som er mest skadelig jeg... ← Kan tilføye at jeg kjenner problemet på kroppen selv. En av besteforeldrene røyker inne i hjemme hos seg selv, og for meg ser det ut som det tas null hensyn til om det er barn tilstede. Røykingen er et ømtålig tema å ta opp med denne personen, og jeg bestemte meg for at siden vi er hjemme hos denne person maks 10 besøk i året var det ikke verdt å gjøre forholdet dårlig ved å ta den kampen. Kanskje ville det vært verre for barnet å vokse opp med følelsen av at forholdet til besteforeldren er problematisk? Må tilføye at jeg helt klart hadde hatt større problemer dersom det var en person vi hadde hyppig kontakt med slik at barnet tilbrakte mye tid der. Da hadde jeg tatt opp saken, men på en veldig pen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Koriander Skrevet 21. oktober 2006 #54 Del Skrevet 21. oktober 2006 min bror og hans kone ringte på forhånd når de skulle besøke noen som røykte slik at de fikk lufta ut alle røykerom i 30 min før de kom på besøk.... ← Ikke til utvalgte, men til alle røykere !?! Det må jeg si er toppen av frekkhet.. En ting er om man kommer fram til en slik avtale med f.eks. besteforeldre og venner, men generelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2006 #55 Del Skrevet 21. oktober 2006 Det er ikke snakk om at barnet nødvendigvis får alvorlige konsekvenser for helse som astma av å være i et røykerom i 2 timer. Et barn som ikke er vant til røyk, vil jo også synes det er ubehagelig. En baby skjønner ikke hvorfor det er ubehagelig å puste, øynene blir rødkantede, det lukter rart. Men den merker det jo. Og babyen blir i den tiden passiv røyker, dvs den får den rusen som røykeren selv opplever. Nikotinrus kan f.eks nedsette sultfølelse. Dette er da utenfor det faktum at røyk består av tungmetaller som helst ikke skal leires av i lungene, og at både baby og foreldre må vaskes og skifte tøy når de kommer hjem. Jeg vil ikke ha noe problem med å kreve av min mor at hun skal la være å røyke rundt barna mine. Jeg er allerede irritert på henne for det, i hele oppveksten min satt hun og dampet så hele resten av familien konstant måtte sitte og lukte på den sure stanken, uansett hvem som var på besøk, f.eks bestemor som har astma. Og min far må ta allergimedisiner hver dag for at kroppen hans skal tåle dosene med passiv røyk. Når jeg er på besøk så har jeg prøvd å be pent om at hun røyker ute den tiden vi er der fordi jeg synes det er ubehagelig, og da har hun såvidt gått med på det. Men neste gang vi er på besøk, så er det glemt. Derfor reiser vi ikke så ofte på besøk som vi ellers ville gjort. Ikke snakk om å ta hensyn noe vei, så da har ikke jeg noe problem med å være streng til henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2006 #56 Del Skrevet 21. oktober 2006 Tenk så utrolig egoistisk å kutte/minimere kontakt med et barns besteforeldre og slektninger KUN fordi vedkommende røyker?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helen Skrevet 21. oktober 2006 #57 Del Skrevet 21. oktober 2006 Jeg røyker ikke selv, men mannen min gjør det. Han røyker kun ute. Jeg synes mange av dere er overhysteriske ang røyking. Tror neppe at barna tar skade av å være i nærheten av røyk en gang i blant. Da mine unger var små så hadde jeg ingen problemer med å reise på besøk til folk som røyker, selv om de røyker inne. De fleste som får besøk av små barn tar hensyn, enten går de ut å røyker eller de røyker feks. på kjøkkenet. Da min yngste sønn ble født vasket min stemor hele huset og de sluttet å røyke inne for at min sønn ikke skulle få i seg røyk da vi kom på besøk. Jeg sa at jeg syntes det var tullete, men hun hadde bestemt at slik skulle det være. Nå 6 år senere røyker de ute fremdeles Jeg kjenner ei som nettopp har blitt tante og hun har fått beskjed av sin bror og svigerinne at de heretter ikke kan røyke inne i sitt eget hjem for ellers kommer de ikke på besøk noe mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2006 #58 Del Skrevet 21. oktober 2006 Tenk så utrolig egoistisk å kutte/minimere kontakt med et barns besteforeldre og slektninger KUN fordi vedkommende røyker?? ← Tenk så egoistisk å kutte kontakten med sine slektninger fordi man ikke klarer å la være å røyke inne mens et barn er på besøk. Hvem er mest egoistisk, den som tenker på barnets helse eller den som absolutt må forpeste lufta rundt seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2006 #59 Del Skrevet 21. oktober 2006 Jeg kjenner ei som nettopp har blitt tante og hun har fått beskjed av sin bror og svigerinne at de heretter ikke kan røyke inne i sitt eget hjem for ellers kommer de ikke på besøk noe mer ← Det er mulig at jeg blir tolket slik når jeg sier at jeg ikke kommer hvis andre røyker inne. Nei, jeg krever ikke at de slutter å røyke inne, men da vet de at jeg velger å ikke komme. Stor forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chic Skrevet 21. oktober 2006 #60 Del Skrevet 21. oktober 2006 Herreminhatt... "hvis du røyker hos deg, så kommer jeg ikke besøk, for jeg liker ikke røyk.". Hvor pripne skal folk være? Er det så dønn umulig å akseptere at enkelte røyker? Man velger heller å ikke møte den personen fordi h*n røyker? En røyker er faktisk et menneske med følelser også, ikke glem det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå