Gå til innhold

Ta med barn til noen som røyker

Gjest Gjest_Elise_*

Anbefalte innlegg

Hva er du egentlig bekymret for? At det er helseskadelig?

I så fall burde du kanskje også be folk slutte å kjøre bil i nærheten av deg når du er ute med barna.

Utendørs er helseeffekten lik null, men det er klart det lukter jo litt røyk....og det er jo ikke bra.

Hvordan vet du at helseeffekten er lik null?

Å kreve at folk skal la være å røyke utendørs synes jeg er å dra det alt for langt.

Her er det ikke snakk om å kreve at de ikke får røyke ute, men at de kan gå litt unna barna. Er jeg på en uterestaurant, flytter jeg meg/barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det ikke snakk om å kreve at de ikke får røyke ute, men at de kan gå litt unna barna. Er jeg på en uterestaurant, flytter jeg meg/barna.

Flott at du flytter deg og barna. Sitter jeg på en uterestaurant så tar jeg meg en røyk. Jeg sjekker ikke nabobordene om det sitter barn der og da spør foreldrene om jeg kan røyke.

Har du problemer her så får du flytte deg, gå inn eller la være å gå på uterestaurant.

Jeg skjønner det med å røyke inne, men det her går for langt. Hysteriske tilstander og røykere skal mobbes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal bryte all kontakt med alle du kjenner som røyker. Men hvorfor stoppe der? Kanskje du kjenner noen som innemellom tar en øl eller to også? De kan ha dårlig inflytelse på barna, bryt med dem også. Og de som spiser gammelost, det stinker jo. Og tanten som ikke støvsuger hver dag, barna kan få allergi av mindre.

Og tenk på alt barna blir utsatt for i barnahagen. Bakterier, virus, premenstruelle barnehagetanter, pedofile sekter. Det er best å holde barna hjemme.

Hva er du egentlig bekymret for? At det er helseskadelig?

I så fall burde du kanskje også be folk slutte å kjøre bil i nærheten av deg når du er ute med barna.

Utendørs er helseeffekten lik null, men det er klart det lukter jo litt røyk....og det er jo ikke bra.

Flott at du flytter deg og barna. Sitter jeg på en uterestaurant så tar jeg meg en røyk. Jeg sjekker ikke nabobordene om det sitter barn der og da spør foreldrene om jeg kan røyke.

Har du problemer her så får du flytte deg, gå inn eller la være å gå på uterestaurant.

Jeg skjønner det med å røyke inne, men det her går for langt. Hysteriske tilstander og røykere skal mobbes!

Her er det vel heller ikkerøykeren som mobbes... :frustrert: Røykerne fremstår nærmest som en stakkarslig gruppe som må beskyttes, og man må vokte seg for å ikke si et skjevt ord om røyking for tiden, mens den som ikke liker at det røykes rundt seg er fritt vilt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at man gjør større skade for barna ved å skape et dårlig/ikke-eksisterende forhold til besteforeldre/tanter/onkler el, enn å utsette dem for en tanke passiv røyking i ny og ne.

Men er det ikke like mye besteforeldre osv sitt ansvar som foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro besteforeldre heller ikke synes det er greit å røyke med små babyer i rommet...

PS! Utendørs er en helt annen diskusjon i mine øyne. Her var det snakk om å ta med babyer hjem til folk som røyker inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne mene at røyk er ekkelt, men du kan ikke i fullt alvor mene at på en uteservering i byen så skal ikke folk kunne ta seg en røyk fordi det er barn der? :overrasket: Da bør faktisk du som forelder holde barna HELT unna byen - fordi eksos fra biler er minst like helseskadelig som røyk fra sigaretter.

Må si at jeg syns en del etterhvert er i overkant hysteriske, ja.

Hva folk gjør i sine egne hjem og i sine egne hager er faktisk deres egen sak, og det betyr at det er lov å mene det er greit å røyke i sitt eget hjem. Selv om man har slektninger/venner som har barn som inimellom kommer på besøk. Og nei,jeg mener selvsagt ikke at man skal sitte oppå en unge å strirøyke - men om det har blitt røkt i et rom man en stund senere tar med et barn inn i, så tar ikke barnet sin død av det. Verken bokstavelig eller i overført betydning.

Jeg røker ikke selv, men har gjort det før. I dag kan jeg til og med bli litt kvalm av røyklukt - men jeg begynner da ikke å si fra til folk om at de må flytte seg likevel :overrasket:

Det er også tydelig at en del av dere knapt har vært utenfor Norges grenser mht. hva som er akseptablet i forhold til røyking. :sjenert: Jeg var nylig i et Vest-Europeisk land (absolutt ikke u-land) hvor det røykes bokstavelig talt OVERALT. Det er noen røyk-frie soner på restauranter, men de er ikke veldig framtredende.

Da ser man hvor lite "frihet" man har som røyker i Norge .....

det er noe med at barn også skal lære toleranse og at det går an å gjøre ting på forskjellig vis. Inklusive at valg man tar ikke alltid er lure....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gjerne mene at røyk er ekkelt, men du kan ikke i fullt alvor mene at på en uteservering i byen så skal ikke folk kunne ta seg en røyk fordi det er barn der?  :overrasket: Da bør faktisk du som forelder holde barna HELT unna byen - fordi eksos fra biler er minst like helseskadelig som røyk fra sigaretter.

Går ut fra at dette var mynta til meg, men nå skrev jeg for en liten stund siden at jeg flytta meg/barna, og det må jeg da vel ha min fulle rett til?! Nå bor ikke jeg i byen heller da, men vi har faktisk uteservering på landet også :overrasket:

Må si at jeg syns en del etterhvert er i overkant hysteriske, ja.

Hva folk gjør i sine egne hjem og i sine egne hager er faktisk deres egen sak, og det betyr at det er lov å mene det er greit å røyke i sitt eget hjem. Selv om man har slektninger/venner som har barn som inimellom kommer på besøk. Og nei,jeg mener selvsagt ikke at man skal sitte oppå en unge å strirøyke - men om det har blitt røkt i et rom man en stund senere tar med et barn inn i, så tar ikke barnet sin død av det. Verken bokstavelig eller i overført betydning.

Jeg røker ikke selv, men har gjort det før. I dag kan jeg til og med bli litt kvalm av røyklukt - men jeg begynner da ikke å si fra til folk om at de må flytte seg likevel  :overrasket: 

Det må da være lov å si fra om man får røyken midt i fleisen, og nærmest brekker seg?

Det er også tydelig at en del av dere knapt har vært utenfor Norges grenser mht. hva som er akseptablet i forhold til røyking.  :sjenert:  Jeg var nylig i et Vest-Europeisk land (absolutt ikke u-land) hvor det røykes bokstavelig talt OVERALT. Det er noen røyk-frie soner på restauranter, men de er ikke veldig framtredende.

Da ser man hvor lite "frihet" man har som røyker i Norge .....

Hva vet du om våre reisevaner? Selv om de røyker overalt i andre land, skal da ikke det legetimere at mine barn blir utsatt for passiv røyking, eller hva?

det er noe med at barn også skal lære toleranse og at det går an å gjøre ting på forskjellig vis. Inklusive at valg man tar ikke alltid er lure....

Lærer man toleranse ved å bli utsatt for røyk?

Ja, jeg er drittlei av at det er viktigere å ikke tråkke røykerne på tærne enn å beskytte barna :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne mene at røyk er ekkelt, men du kan ikke i fullt alvor mene at på en uteservering i byen så skal ikke folk kunne ta seg en røyk fordi det er barn der?  :overrasket: Da bør faktisk du som forelder holde barna HELT unna byen - fordi eksos fra biler er minst like helseskadelig som røyk fra sigaretter.

Eh, sikter du til meg? Jeg sier jo at ute må da folk røyke så mye de vil. Inne også, men det er kanskje noe man bør unngå med små babyer i rommet... Jeg mener at besteforeldre også burde skjønne såpass uten at man blir stemplet som hysterisk av den grunn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke like mye besteforeldre osv sitt ansvar som foreldrene?

Nei, det synes jeg ikke. Det er først å fremst vårt ansvar som forelder å sørge for det. Men det er ikke det denne diskusjonen handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er drittlei av at det er viktigere å ikke tråkke røykerne på tærne enn å beskytte barna :frustrert:

Tror du har misforstått. Jeg opplever at det er tilnærmet konsensus, både i denne tråden og ellers, om at en ikke røyker i samme rom som barn. Jeg tror ikke det er mange røykere som forlanger å bli tatt hensyn til på annen måte enn at de skal slippe å bli kjeftet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått. Jeg opplever at det er tilnærmet konsensus, både i denne tråden og ellers, om at en ikke røyker i samme rom som barn. Jeg tror ikke det er mange røykere som forlanger å bli tatt hensyn til på annen måte enn at de skal slippe å bli kjeftet på.

...altså slippe å bli kjeftet på når de tar seg en røyk utenfor folks hus eller på uterestaurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så kjefter jeg jo ikke heller...

Det jeg mener er at med en gang noen skriver (særlig her inne) at de ønsker å beskytte barna sine mot passiv røyking, kommer det nærmest alltid kommentarer om at "ja det er bedre du holder ungene dine inne i evig tid, så de ikke utsettes for noe som helt, husk bare hvor farlig eksosen er...!" Men det er ikke nødvendigvis røykerne selv som kommer med disse komentarene, men heller enkelte som har tatt på seg oppgaven med å passe på at røykerne ikke plages av oss småbarnsforeldre. Enkelte har en tendens til å tolke det at vi bare vil beskytte barna våre, til noe helt ekstremt. Vi vil jo også gi barna våre opplevelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel heller ikkerøykeren som mobbes...  :frustrert: Røykerne fremstår nærmest som en stakkarslig gruppe som må beskyttes, og man må vokte seg for å ikke si et skjevt ord om røyking for tiden, mens den som ikke liker at det røykes rundt seg er fritt vilt...

Røykere er jo den gruppen som de siste årene har fått mye dritt de må tåle.

De har kanskje gjort dumt valg med å begynnne, men de må jo ha like frihet som ikke-røykere.

Ikke får de røyke inne noen plasser, greit nok.

Men når de begynner å nekte røykere og røyke på utearealer i friluft går det for lang.

Det går ikke ann å gjøre alle fornøyde, men det får da være grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke-røyker, jublet da røykeloven kom og er generelt sett svært lite begeistret for røyklukt, men jeg synes enkelte har blitt litt vel hysteriske. Synes godt man kan ta såpass hensyn at man ikke røyker inne med små barn tilstede, men å oppholde seg i et rom hvor det vanligvis blir røykt eller få noen blaff av røyk utendørs, er ikke akkurat dødelig (med mindre man har alvorlig astma/allergi). Det mye annet som er vel så skadelig som ungene utsettes for daglig -kjenner en som fikk klage fra naboen på at det sivet røyk inn på barnerommet når hun sto på sin egen veranda i etasjen under og røykte; de bor i en bygård midt i Oslo sentrum hvor det går busser forbi hvert 5. minutt. Lurer på hva som er mest skadelig jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tingeling ikke innlogget

Naboen under oss pleier å sitte ute på sin balkong, som er rett under soveromsvinduet til babyen vår, og røyke på kvelden. Det irriterer meg voldsomt (rommet til gutten vår stinker røyk da), men samtidig vet jeg jo at jeg ikke kan si noe. Hun sitter jo ute, og det er desverre noenting som man må ta med seg når man bor i leilighet... :sur:

tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Det er flere barn med astma i dag, enn tidligere. Det er flere barn som har dårligere immunforsvar i dag, enn tidligere. Og dette er fakta.

http://www.ulleval.no/modules/module_123/p...&iDisplayType=2

For i dag er mange hjem renset for bakterier, fordi man er så redd for at barna skal bli syke. Problemet blir faktisk at det blir for rent, og barna får dårligere immunforsvar. Å være hysterisk er faktisk ikke bra for barna heller, for de kan bli syke av det. Alt med måte

– På 1950-tallet regnet man med en forekomst på 2,4% og på 1990-tallet hadde dette økt til 9-10%. Det at vi i dag finner at hvert femte barn i denne studien (20%) har hatt eller har astma er en betydelig økning og dette plasserer oss altså på toppen av statistikken sammen med Storbritannia

Og en kan ikke si at det er røykingen som er årsaken til økningen av astma i dag, for det er ikke mange som røyker rundt barna sine i dag. Mot før i tiden, da det var vanligst å røyke inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en ikke røyker og jeg er liker ikke røyklukten.

Hvor skadelig røyken er kan diskuteres. Men jeg mener røyken stinker. Og da mener jeg stinker. For å sette det litt på spissen så er det som om noen promper direkte i ansiktet på meg. Det er helt avskyelig. De eneste som liker røyk luker er røykere. Ikke røykere som jeg kjenner syns også det er fælt lukt. Og det samme gjelder ånden til personen som nettopp har tatt en røyk.

Jeg er egentlig helt enig med at det bør ikke forbys for røykere å røyke ute (selv om det hadde vært drømmen). De må røyke noen sted. Helst ville jeg foretrukket at de bare røyke hjemme. Men igjen, det er ikke mulig.

Jeg unngår selv å sitte ved siden av personer som røyker og flytter på meg når jeg står på busstoppen fra personer som røyker. Som sagt, det stinker.

Når jeg en gang får mine egne barn, så vil jeg ikke ta dem hjem til folk som jobber inne og som ønsker ikke å ta hensyn til at barn er tilstede. Jeg kommer også til å unngå ved siden av røykere når vi er på ute restauranter. Jeg vil i hvertfall prøve å besytte dem så godt jeg kan fra den lukta, fordi den stinker. Det er ikke enkelt å nyte maten sin, hvis naboen røyker (eller promber, for å sette det på spissen) i ansiktet på deg.

Lukten forsvinner ikke ut i lufta. Den merkes på langt avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk ikke at røyk LUKTER vondt er et argument mot røyking hverken her eller der.

Jeg får vondt i hodet av parfyme, men jeg ber da ikke folk la være å bruke det fordet! Mitt problem, ikke andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er vel de fleste enige om at det er hysterisk å holde seg og barna unna folk som røyker ute. (Noe jeg i stor grad er enig i. Ikke noe styr, med mindre de har babyen min på fanget!)

Men hva gjør man hos besteforeldre som faktisk røyker inne hos seg selv, på tross av at de har gravide/småbarn på besøk?

Jeg vil jo ikke at babyen ikke skal møte en bestemor oftere enn den andre, bare fordi at den ene røyker. (inne, og mens vi er der.) Jeg er jo veldig glad for å ha både mannens og mine foreldre i nærheten, for da får barna våre virkelig bli kjent med besteforeldrene. (Men samtidig kan det jo bli så ofte at den passive røykingen virkelig kan bli et problem.)

Er det noen som har noen gode råd om hvordan man takler dette uten å føle seg hysterisk og hensynsløs? (Jeg liker ikke å fortelle folk hva de kan og ikke kan gjøre hjemme i sin egen stue.)

Når det har blitt røyket mens jeg har vært gravid, så reiser jeg meg gjerne og flytter meg litt unna, til et sted i rommet med bedre trekk. (Fordi jeg synes røyken er plagsom.) Men nå har Mannen altså sagt ifra til sin mor at hun kan vente med røyken til vi her gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...