Gjest Gjest_Elise_* Skrevet 19. oktober 2006 #1 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg skal snart bli mor og lurer på hva dere tenker om denne problemstillingen. Vi røyker ikke selv, men noen venner og familiemedlemmer røyker jo, også innendørs. Hvordan gjør dere det når dere skal på besøk? Det er jo forskjellige alternativer. Man kan tenke at et par timer inne hos noen som røyker ikke er det farligste i verden, i andre enden av skalaen kan man nekte å dra på besøk. Det største dilemmaet er vel om man har foreldre som røyker, for barna kommer antagelig til å være mye på besøk hos besteforeldrene, f.eks på overnattingsbesøk. Tanker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #2 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg tror de fleste røykerne tar hensyn til barn, og da spesielt besteforeldre! Jeg har aldri opplevd noen som ikke har gått ut for å ta en røyk når det er barn i nærheten. (Mine barns bestefedre røyker også, og jeg har aldri opplevd dette som noe problem ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Totalya Skrevet 19. oktober 2006 #3 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg synes dette er ekstra vanskelig på sommeren når vi er ute. Inne tar de fleste hensyn, men ute i det fri er liksom alt tillatt... Jeg synes det er skikkelig plagsomt når de på nabobordet på uterestauranter røyker jeg, og det samme er det jo ute i hagen. På restaurant er det vanskelig å si fra, det samme hjemme hos andre når vi er på besøk, men hva med når vi har besøk og sitter ute? Et det "tillatt"/akseptabelt å si noe da? Når det plager meg, er det jo klart at ungene får røyken på seg også, den blåser ikke så fort vekk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 19. oktober 2006 #4 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jepp. Jeg har noen tanker om dette. Allerede da mine barn var små, så ble det enkelte venner jeg etterhvert mistet kontakten med, fordi de insisterte på å røyke inne - selv med mine og egne barn tilstede. Det ble uutholdelig, og jeg ville ikke utsette mine unger for det. Besteforeldre røyker heldigvis ikke, og om de hadde gjort det så ville de 1) aldri røyket inne hos seg selv når mitt barn var der, 2) ikke under noen omstendighet fått lov til å røyke inne hos meg. Har et familiemedlem som røyker inne, selv med sitt eget lille barn tilstede, dette har vart i flere år nå. Det er etter min mening toppen av egoisme. Så til din konkrete problemstilling: Det er mulig å snakke med folk på forhånd, si at dette er noe du har tenkt mye på, og gjerne vil vite hvordan de stiller seg. Da får du avklart om de 1) selvfølgelig vil gå ut hvis du kommer med ditt barn 2) til nød kan gå ut 3) ikke akter å endre noen vaner av hensyn til deg og ditt barn Da får deres reaksjon være ditt grunnlag for å avgjøre hva du ønsker å gjøre fremover. Når det gjelder besteforeldre, så får vi håpe at de har såpass interesse av å få treffe barnebarnet sitt, at du kan få løfte om røykfri tilværelse for barnet. Jeg ville ikke latt barnet mitt være hos besteforeldre som røyker inne. Og det merker du jo fort på lukten, hvis barnet har vært der en stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 20. oktober 2006 #5 Del Skrevet 20. oktober 2006 Jeg dro ikke til folk som røyket inne da mine var babyer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Røyker Skrevet 20. oktober 2006 #6 Del Skrevet 20. oktober 2006 Jeg ville tro at de fleste røykerne tok hensyn til barn når de får besøk. Som røyker har jeg aldri hatt problemer med å ta hensyn til barn. Hvis jeg på forhånd vet at jeg får besøk av barn så lufter jeg ut flere timer i forkant. Røyking inne hos meg aksepteres da ikke i timene før barnet kommer. Da går vi ut. Men jeg vet at det finnes folk som mener at i sitt hjem så skal man kunne gjøre som man vil. Greit det, men da risikerer man at enkelte som ikke kommer på besøk. Ingen tar skade av å ta hensyn til andre. Det være seg barn eller de som rett og slett ikke tåler røyk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #7 Del Skrevet 20. oktober 2006 Jeg ville aldri besøkt noen som røyker inne. Er det virkelig noen som gjør det med barn tilstede? Enig: det er virkelig toppen av egoisme. Jeg syntes røyk er så ubehagelig selv - at jeg også pga meg selv aldri vil være i samme hus som de som røyker inne. Min mor røkte når hun ble bestemor, men sluttet da hun ble bestemor. Og - hun røkte aldri inne, det blir jo så SUR lukt i de hjemmene som har innerøykere. ÆSJ!! La barna dine vokse opp uten røyk. Det har med helse og FORBILDE å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #8 Del Skrevet 20. oktober 2006 Jeg unngår steder der det røykes inne. (Med babyen min, altså) Faren min røyker inne og er av den oppfatning at hjeme hos seg selv må han få gjøre som han vil. Dessuten synes han ikke røyk av og til er skadelig. Vi har ikke besøkt han hjemme, men han er hjertelig velkommen til oss, men må røyke ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #9 Del Skrevet 20. oktober 2006 Jeg synes du skal bryte all kontakt med alle du kjenner som røyker. Men hvorfor stoppe der? Kanskje du kjenner noen som innemellom tar en øl eller to også? De kan ha dårlig inflytelse på barna, bryt med dem også. Og de som spiser gammelost, det stinker jo. Og tanten som ikke støvsuger hver dag, barna kan få allergi av mindre. Og tenk på alt barna blir utsatt for i barnahagen. Bakterier, virus, premenstruelle barnehagetanter, pedofile sekter. Det er best å holde barna hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 20. oktober 2006 #10 Del Skrevet 20. oktober 2006 Interessant problemstilling, for dette har jeg også tenkt mye på. Min svigermor røyker, og det gjør også mannens bror. Og det vil jo være naturlig at barnet mitt har mye kontakt med disse. De bor veldig nære. Hos mannens bror er det greit. Han er den eneste som røyker, og de har tre barn selv, så der røykes det ute. Hos oss må også folk ut for å røyke. Vi er tross alt røykfrie selv, og ønsker ikke røyklukt inne hos oss. (Noe de fleste forstår helt av seg selv.) Men hos svigermor og svigerfar røykes det inne. Både svigermor og mannens bror har røyket rundt bordet mens jeg har vært gravid. (Jeg likte det ikke, men det skjer sjelden.) Sist vi var der var det Mannen som sa ifra til sin mor at hun kunne vente med å røyke til vi hadde gått. Jeg kan jo ikke nekte barnet å se det ene settet med besteforeldre, og heller ikke nekte dem å ha h*n på overnattingsbesøk. (Men det har aldri blitt røyket i etasjen barnet kommer til å sove i der heller. ) Håper Mannen tar ansvar og sier ifra. Det er jo hans barn også, og hans foreldre. Hadde det vært mine foreldre, hadde det vært min jobb å sette grensene. Og så er jo spørsmålet, hva gjør man om sommeren når alle sitter ute? Det er jo vanskelig å forklare hvorfor folk ikke kan røyke ute, men det kan jo bli ganske ofte vi er sammen ute om sommeren. Noen råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #11 Del Skrevet 20. oktober 2006 Jeg synes dette er ekstra vanskelig på sommeren når vi er ute. Inne tar de fleste hensyn, men ute i det fri er liksom alt tillatt... Jeg synes det er skikkelig plagsomt når de på nabobordet på uterestauranter røyker jeg, og det samme er det jo ute i hagen. På restaurant er det vanskelig å si fra, det samme hjemme hos andre når vi er på besøk, men hva med når vi har besøk og sitter ute? Et det "tillatt"/akseptabelt å si noe da? Når det plager meg, er det jo klart at ungene får røyken på seg også, den blåser ikke så fort vekk... ← Hva er du egentlig bekymret for? At det er helseskadelig? I så fall burde du kanskje også be folk slutte å kjøre bil i nærheten av deg når du er ute med barna. Utendørs er helseeffekten lik null, men det er klart det lukter jo litt røyk....og det er jo ikke bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest squeeky Skrevet 20. oktober 2006 #12 Del Skrevet 20. oktober 2006 Dere får lage til et røykebord ute? Så lenge en ikke sitter rundt samme bordet som et lite barn og røyker, så ser jeg ikke helt det store problemet...Ute i det fri burde det ikke være noe problem. Jeg røyker, sambo ikke, men kjøkkenet med åpent vindu er mitt tilflukssted...Lukter ikke røyk i huset her nei...dessuten vil jeg ikke utsette kattene mine for ufrivellig røyk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 20. oktober 2006 #13 Del Skrevet 20. oktober 2006 Men hos svigermor og svigerfar røykes det inne. Både svigermor og mannens bror har røyket rundt bordet mens jeg har vært gravid. (Jeg likte det ikke, men det skjer sjelden.) Sist vi var der var det Mannen som sa ifra til sin mor at hun kunne vente med å røyke til vi hadde gått. Noen råd? ← Jeg synes det er litt vanskelig med den generasjonen der fordi de synes vi yngre er så hysteriske ang barn og graviditeter. Deres unnskyldning er alltid: "Jeg røkte/drakk vin/spiste alt mulig på 60-70 tallet da jeg gikk gravid/ammet/ungene var små og ungene er SÅÅÅÅÅ friske". Ungene deres, som nå voksne, kan gjerne ha masse asma og andre sykdommer med DET er ikke deres feil, nei! Har noen tanter og onkler som er sånn. De ler hånlig av meg (som er gravid) hvis jeg feks sier nei takk til et glass vin eller ber om å få biffen godt stekt.... Heldigvis er det ingen som røyker av dem og den yngre garde tar alltid hensyn ved å gå ut å røyke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 20. oktober 2006 #14 Del Skrevet 20. oktober 2006 Jeg synes det er litt vanskelig med den generasjonen der fordi de synes vi yngre er så hysteriske ang barn og graviditeter. Deres unnskyldning er alltid: "Jeg røkte/drakk vin/spiste alt mulig på 60-70 tallet da jeg gikk gravid/ammet/ungene var små og ungene er SÅÅÅÅÅ friske". Ungene deres, som nå voksne, kan gjerne ha masse asma og andre sykdommer med DET er ikke deres feil, nei! Har noen tanter og onkler som er sånn. De ler hånlig av meg (som er gravid) hvis jeg feks sier nei takk til et glass vin eller ber om å få biffen godt stekt.... Heldigvis er det ingen som røyker av dem og den yngre garde tar alltid hensyn ved å gå ut å røyke. ← Min svigermor er faktisk sykepleier, og burde vite bedre... Hun har ikke kalt meg hysterisk ennå hvertfall, og jeg tror det med røykingen mest er at hun "glemmer seg". Min mor derimot mener jeg er småhysterisk på endel ting. (Som at jeg unngår parabener i solkrem o.l. og at jeg ikke vil putte i meg kunstige søtningsstoffer. ) Hun mener barn vokste opp før i tiden også, uten at noen brydde seg om sånt. (Men så var det vel ikke så utbredt som idag heller? ) Uansett er det ingen av disse tingene som har den minste påvirkning av hennes liv, for de har aldri brukt light-produkter, og hun har da ingentin med mitt valg av solkrem? Så lenge ting bare "plager" meg selv, så er det vel mitt valg? Men jeg er enig med Caramba, det er en ganske utbredt holdning i den generasjonen at gravide idag er hysteriske! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliannae Skrevet 20. oktober 2006 #15 Del Skrevet 20. oktober 2006 Jeg synes det er litt vanskelig med den generasjonen der fordi de synes vi yngre er så hysteriske ang barn og graviditeter. Deres unnskyldning er alltid: "Jeg røkte/drakk vin/spiste alt mulig på 60-70 tallet da jeg gikk gravid/ammet/ungene var små og ungene er SÅÅÅÅÅ friske". Ungene deres, som nå voksne, kan gjerne ha masse asma og andre sykdommer med DET er ikke deres feil, nei! Har noen tanter og onkler som er sånn. De ler hånlig av meg (som er gravid) hvis jeg feks sier nei takk til et glass vin eller ber om å få biffen godt stekt.... Heldigvis er det ingen som røyker av dem og den yngre garde tar alltid hensyn ved å gå ut å røyke. ← Men det har aldri vært så mye astma og allergier som det er i dag! Jeg røyker aldri inne og jeg røyker ikke inne når jeg er på besøk med folk som har barn. Men det kan bli ganske vanskelig for oss røykere at vi ikke kan sitte på en uterestaurant å røyke fordi det er barn på nabobordet. Da tror jeg at jeg hadde gitt f.... og tent en røyk. Vi betaler jo for maten/drikken vi også og det er jo tillatt å røyke der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 20. oktober 2006 #16 Del Skrevet 20. oktober 2006 Mamma røykte inne selv om vi ikke likte det. Har røykt selv, men har sluttet. Jeg har ikke lyst til å gå på besøk til hun så mye for det stinker der, og klærne mine stinker å etter bare en time. Hun bor i sokkelleilighet, og det er litt fuktig luft der, fra før derfor blir det ekstra ille. Hun skal slutte å røyke en gang... tviler på det. Hos meg får ingen røyke uansett, for jeg liker ikke lukten, det stinker jo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliannae Skrevet 20. oktober 2006 #17 Del Skrevet 20. oktober 2006 Trodde egentlig jeg skulle bli ganske kritisert for mitt innlegg så det er godt du finnes, Nigo-San. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 20. oktober 2006 #18 Del Skrevet 20. oktober 2006 Trodde egentlig jeg skulle bli ganske kritisert for mitt innlegg så det er godt du finnes, Nigo-San. ← Lestte innlegget ditt, og det er jo ikke noe å kritisere for Hvis man sitter ute på resturant, sakl man ikke la være å røyke, fordi det sitter barn i nærheten. Det er jo for drøyt. Da røykeloven kom, røykte jeg men jeg var ikke imot den. Altså, jeg syntes ikke var noe galt i å ikke kunne røyke inne, men syntes man kunne få lov til det på byen. Røykere skal jo ikke bli satt til side fordi de røyker. Nå som jeg ikke gjør det er jeg fortsatt like enig. Leste for lang stund siden, at en område i en aller annen by skulle være røykfri selv om det var ute. Det synte jeg er drøyt! Ikke-røykere skal alltid ha sin mening, og røykere må vike osv. De har jo rett på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 20. oktober 2006 #19 Del Skrevet 20. oktober 2006 Men det har aldri vært så mye astma og allergier som det er i dag! Jeg røyker aldri inne og jeg røyker ikke inne når jeg er på besøk med folk som har barn. Men det kan bli ganske vanskelig for oss røykere at vi ikke kan sitte på en uterestaurant å røyke fordi det er barn på nabobordet. Da tror jeg at jeg hadde gitt f.... og tent en røyk. Vi betaler jo for maten/drikken vi også og det er jo tillatt å røyke der! ← Jeg er enig med deg at på uterestaurant så må folk få lov til å røyke. Det kan man ikke nekte dem. Da får man heller gå inn med barna. Jeg er ikke hysterisk når det gjelder røyklukt, men det kan bli too much inne i en stue når man er gravid eller har med baby. Jeg har vært på besøk som gravid når det har vært røkt inne og det går greit. Jeg er en av dem som har blitt veldig kvalm av lukta, enda jeg gjerne tok meg en festrøyk selv før jeg ble gravid. Jeg har aldri klaget heller siden det ikke skjer så ofte. Når det gjelder astma og allergier (og andre plager) så kan de fremkalles av forskjellige ting , blandt annet røyk. Men røyking i svangerskapet blir en litt annen debatt en denne her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 20. oktober 2006 #20 Del Skrevet 20. oktober 2006 Er helt enig med Nigo-San og Juliannae. Jeg tror ærlig talt ikke man utvikler allergi/astma eller andre skumle sykdommer fordi man en gang eller to har blitt utsatt for passiv røyking. Det er det daglige som teller, og ja, jeg mener mange er i overkant hysteriske. De aller, aller fleste som røyker tar en eller annen form for hensyn til barn, enten ved å gå ut eller å røyke i et annet rom el. Utover det synes jeg faktisk ikke vi kan forlange noe mer. Å kreve at folk skal la være å røyke utendørs synes jeg er å dra det alt for langt. Jeg tror faktisk at man gjør større skade for barna ved å skape et dårlig/ikke-eksisterende forhold til besteforeldre/tanter/onkler el, enn å utsette dem for en tanke passiv røyking i ny og ne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå