Gå til innhold

Ginseng

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nå som høsten setter inn og veien til lesesalen og jobb er altfor lang, kjenner jeg at jeg har bruk for for noe som forhindrer slappheten slik at jeg ikke havner bakpå før eksamen.

Dette gjelder sikker de fleste uansett livssituasjon, så tenkte folk kanskje kunne komme med råd i denne tråden.

Har kun lest gode tiing om ginseng, men leste at det lages mer ginsengpreparater enn det dyrkes ginseng, så mange uprofesjonelle aktører på markedet. Noen som har ginsengtilskudd de vil anbefale?

Har også lest om rosenrot, noen som har prøvd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt en ginseng som faktisk funker (husker ikke hva den heter men skrev navnet på den i tråd her for noen dager siden). Var veldig trøtt sist uke og slet med å henge med på jobben (måtte faktisk gå hjem en dag fordi jeg holdt på å sovne i stolen). Brukte ginsengen i flere dager og ble skikkelig våken og konsentrert. Eneste problemet var at jeg fortsatte å være våken langt utover kvelden...og natta! ;) Fant ut at jeg ikke ville bruke ginseng denne uka, men bare ta ekstra tilskudd med c-vitamin og rosenrot. Har ikke merket noe særlig effekt av de enda (gjesp), men det kan jo hende at kroppen bruker lenger tid på å ta opp det.

Ellers så kan det være at du er trøtt fordi du får for lite dagslys. Det finnes slike dagslyslamper som du kan sitte foran en ca en halvtime hver dag (helst på morran) og det skal hjelpe mot trøtthet og vinterdepresjon. Har selv brukt en sånn flere vintere på rad og den har hatt god effekt. Har ikke tatt den frem enda i år, men merker at det er på tide nå... Har mest lyst til å :sove: hele tiden! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg begynte å ta rosenrotpiller i forrige måned og det funker som f..! :) Det er også kommet en brus som inneholder rosenrot. den heter gnist. Men tror den kun selges på deli de luca og amigo (kiosken på BI). Den er iallefall kjempegod på smak og et veldig bra alternativ til kaffe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har også vært trøtt i lange tider.

Så jeg har nå begynt å spise havregrynsgrøt til frokost (uten sukker).

Etter noen dager så merket jeg kjempe stor forskjel. Jeg jobber skift så jeg står ofte opp klokken halv fem om morgenen og de dagene pleier jeg å være helt skutt når klokken er fire på ettermiddagen, men nå har jeg så mye enrgi. Det føles så herligt. :)

Dette anbefaler jeg på det sterkeste.

Hilsen Nemi77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for disse tipsene, gått og lurt litt på dette selv.

Hvor mange rosenrot tabletter skal man ta om dagen?

Hvor er det best å kjøpe, på helsekosten, eller på internett? I såfall hvilke internett sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd perider hvor jeg var utrolig trøtt og sliten. Klarte ikke å konsentrere meg på jobben. Fant ut at dette skyldes mangle på jern i blodet.

Tok jern tislkudd i noen dager, og det var helt utrolig virkning. Ble veldig opplagt og våken.

Kan hende du bare mangler litt jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også opplevd perider hvor jeg var utrolig trøtt og sliten. Klarte ikke å konsentrere meg på jobben. Fant ut at dette skyldes mangle på jern i blodet.

Tok jern tislkudd i noen dager, og det var helt utrolig virkning. Ble veldig opplagt og våken.

Kan hende du bare mangler litt jern.

Takk det kan godt tenkes. Skal innom en sunnkost butikk imorgen, og få råd og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops den feilen har jg da gjort.

Hva er konsekvensen av for mye jern?

Jernet samles opp i kroppen, og det vil kunne dannes "propper" enten i lever eller nyre. (Husker ikke hvilket organ nå i farten). I verste fall så kan det svikte, og du har STORE problemer. Mer småproblemer er blødninger pga at kroppen prøver kvitte seg med jernet, slapphet osv.

Slutt med de nå, få målt nivået og så vil du sannsyngligvis blø ut det du eventuelt har for mye av i løpet av et par menstruasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernet samles opp i kroppen, og det vil kunne dannes "propper" enten i lever eller nyre. (Husker ikke hvilket organ nå i farten). I verste fall så kan det svikte, og du har STORE problemer. Mer småproblemer er blødninger pga at kroppen prøver kvitte seg med jernet, slapphet osv.

Slutt med de nå, få målt nivået og så vil du sannsyngligvis blø ut det du eventuelt har for mye av i løpet av et par menstruasjoner.

ok, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en jærn uten å ha jærnmangel kan en også få de samme bivirkningene som man har av jernmangel, slapphet og tretthet etc. De som lider av for mye jern har mange samme symptomer som de som har for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedefor å ta jern tilskudd kan du bare spise mer av mat som innholder my ejern, som f. eks. Spinat.

Men jeg ville anbefalt deg å gå til legen og ta en blodprøve. Den forteller nøyaktig hva du mangler og hva som kan være årsaken til tretthet og slapphet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...