Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest kenneth
Skrevet

Jeg forstår arbeidsgiveres nytte av å kunne få alle søknadene inn i en vakker og strukturert matrise hvor de kan sammenligne alle kandidatene. Ryddig. Oversiktlig. Praktisk på mange måter.

Men ikke for arbeidssøkere.

Hadde det vært én felles jobb/CV-base i Norge, ville jeg bifalt opplegget. Beklageligvis popper de ulike elektroniske jobbsøknadsløsningen opp som paddehatter. For de som søker på en del jobber betyr det at de vil måtte gjenta den uendelige og tungrodde prosessen ved å legge inn sine studier og jobberfaringer.

Jeg pleier å snuse fram e-postadressen til kontaktpersonen, og maile søknad/CV (Word-dokument) til han/henne, men i dag møtte jeg denne teksten i en stillingsutlysning:

Kun elektroniske søknader fra denne side vurderes

Er det flere som irriterer seg over denne praksisen?

Sjansen for at en god kandidat biter i det sure eplet og lar seg lede inn i den elektroniske hengemyra, er vel relativt stor. Dette er sikkert en kalkulert "risiko" arbeidsgiverene tar.

Jeg får vel skrive en klage...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helt enig!

En smarting burde utarbeidet en felles standard. :frustrert:

Skrevet

Veldig einig. Slike elektroniske søknadar tek laaaang tid!

Gjest Alf Kaida
Skrevet

Det er deilig!

Sparer oss som innimellom rekutterer for en haug med unødvendig skriving og akkedering ift. utvidede søkerlister etc. Både vi og de tillitsvalgte er såre fornøyd med hvordan dette funker.

Kommer sikkert noen standardopplegg etter hvert som stadig flere arbeidsgivere ser hvor effektivt dette er. Og jeg har inntrykk av at de fleste ønsker en effektiv statsforvaltning, for eksempel.

Skrevet
Jeg forstår arbeidsgiveres nytte av å kunne få alle søknadene inn i en vakker og strukturert matrise hvor de kan sammenligne alle kandidatene. Ryddig. Oversiktlig. Praktisk på mange måter.

Men ikke for arbeidssøkere.

Hadde det vært én felles jobb/CV-base i Norge, ville jeg bifalt opplegget. Beklageligvis popper de ulike elektroniske jobbsøknadsløsningen opp som paddehatter. For de som søker på en del jobber betyr det at de vil måtte gjenta den uendelige og tungrodde prosessen ved å legge inn sine studier og jobberfaringer.

Jeg pleier å snuse fram e-postadressen til kontaktpersonen, og maile søknad/CV (Word-dokument) til han/henne, men i dag møtte jeg denne teksten i en stillingsutlysning:

Kun elektroniske søknader fra denne side vurderes

Er det flere som irriterer seg over denne praksisen?

Sjansen for at en god kandidat biter i det sure eplet og lar seg lede inn i den elektroniske hengemyra, er vel relativt stor. Dette er sikkert en kalkulert "risiko" arbeidsgiverene tar.

Jeg får vel skrive en klage...

Det samme møtte meg også i dag. kansje vi søkte samme jobb. hehe

Skrevet

det, og i tillegg så blir fler og fler av jobbene behandlet via byråer, og flere av disse må du også inn og legge inn cv manuelt, klasse for klasse og jobb for jobb... ufattelig tungvindt for oss som søker.

noen har heldigvis opplegg som gjør at man kan legge ved dokumenter, det bør være mulig etterhvert for flere.

Skrevet

elektroniske søknadsskjemaer = HAT !!!

hadde det vært mulig å legge ved cv som vedlegg så hadde det vært greit men jeg tar meg selv i å ikke gidde å søke på aktuelle stillinger når jeg trefer på disse skjemaene.

synd for bedriften for det er de som går glipp av potensielle søkere (for jeg er ikke alene om å la være å søke på stillinger hvor dette kommer opp)

Skrevet

Jeg er helt enig at det er et helvete å fylle ut alle disse, men det skiller faktisk ut de som virkelig er interesserte i jobben, og de som bare søker for å søke ;)

Skrevet

Det er veldig irriterende og slitsomt å måtte legge inn CV, arbeidserfaring, år, måned, beskrivelse av hver stilling osv. + alle personalia, hele utdannelsen, kurs og alle årene - for hver søknadsbase man vil inn i, eller til hver arbeidsgiver man vil søke hos!

Det har ført til at jeg ikke gidder å søke på en del stillinger, og blir der jeg er isteden. Veldig dumt egentlig, for få har så god tid at de gidder så mye arbeid om igjen og om igjen... :frustrert:

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemet jeg. Er man reell arbeidssøker så gidder man. Jeg skjønner at det er kjedelig, tidkrevende og alt det der men...

Skrevet

Helt enig!

Drev faktisk idag og strevde med Monster, det systemet deres er helt bak mål. De tillater å laste opp CV som word-doc, men det blir ikke videresent i det formatet, neida, de extracter teksten i dokumentet og lager det som 1(!) tekststring i en form! Ja, det vil nok imponere arbeidsgivere voldsomt... Om de ikke klarer å gjøre det bedre, så synes jeg de kan la være å tilby å laste opp CV som fil, og bare si rett ut at her må du nok plotte inn all informasjonen din i felt etter felt, copy&paste fra CVn din.

Likedan med søknadsbrevet, det kunne jo ikke være i en wordfil, det måtte limes inn i en form, men gudene må vite hvor det ble av hen, ikke lett tilgjengelig i min profil ivertfall. Og ja, jeg ga opp. Imorgen får jeg prøve igjen, se om jeg kan finne ut hvordan man kan klistre min CV og brev til en konkret annonse, som er grunnen til at jeg begynte i det hele tatt. Stillingen vil kun ha søknad gjennom Monster..

Jeg begynner å revurdere hele stillingen, for å være ærlig. Det gir et svært dårlig inntrykk av arbeidsgiver når de har en sånn prosess. (og nei, det er ikke jeg som er en kløne i data, jeg lever av å luke vekk sånne håpløse feil og prosesser som jeg ble neddynget av, og designe helt nye fine såklart)

Skrevet
Jeg er helt enig at det er et helvete å fylle ut alle disse, men det skiller faktisk ut de som virkelig er interesserte i jobben, og de som bare søker for å søke ;)

Det er faktisk ikke sikkert at det er det som skjer, jeg har latt være å søke på stillinger som jeg faktisk tror ville vært ideelle for meg og jeg vet jeg kunne gjort en meget god jobb for arbeidsgiver, men når jeg allerede har slitt meg igjennom tre slike registreringer og søknader fra før, i tillegg til den tiden man da også bruker på å skrive en god søknadstekst som er spesiellt rettet mot akkurat de jobbene, så har det faktisk hendt at jeg har hoppet videre til andre jobber KUN pga dette.

det har ikke noe med at man søker bare for å søke, men det har noe med at akkurat nå så er det søkers marked, det vil si at det faktisk er endel jobber der ute nå, og dermed endel aktuelle stillinger å søke på.

så er de blant den første eller andre eller tredje slike søknadene som virkelig er aktuelle for meg, så søker jeg, er de blant fjerde, femte eller sjette, så kan det hende at jeg ikke søker og tenker "uff, tar det i morgen"... men da er det tre fire interessante stillinger til, så det skjer ikke alltid.

Jeg forstår ikke helt problemet jeg. Er man reell arbeidssøker så gidder man. Jeg skjønner at det er kjedelig, tidkrevende og alt det der men...

det er søkers marked, det vil si at det er mye jobber å søke på om dagen.

har man fem virkelig interessante søknader som man har søkt på den dagen.

jeg har vært reell arbeidssøkende, men har ikke alltid giddi å søkt på ALLE aktuelle stillinger, rett og slett pga dette med registreringen.

(og joda, det har resultert i jobb også, begynner på mandag, så det er fullt mulig å være bittelitt selektiv selv om man er reell arbeidssøker.)

Skrevet
Det er deilig!

Sparer oss som innimellom rekutterer for en haug med unødvendig skriving og akkedering ift. utvidede søkerlister etc. Både vi og de tillitsvalgte er såre fornøyd med hvordan dette funker.

Kommer sikkert noen standardopplegg etter hvert som stadig flere arbeidsgivere ser hvor effektivt dette er. Og jeg har inntrykk av at de fleste ønsker en effektiv statsforvaltning, for eksempel.

Staten burde iallfall klart å ha et felles system, men det er nok en ønskedrøm å tro at bedrifter vil følge etter.

Men en statlig cv-bank som bedrifter kunne koblet seg opp mot hadde nok ikke vært så dumt. Men det spørs om det er verd pengene.

Gjest Alf Kaida
Skrevet
Men en statlig cv-bank som bedrifter kunne koblet seg opp mot hadde nok ikke vært så dumt. Men det spørs om det er verd pengene.

Finnes til en viss grad via http://www.nav.no

Litt usikker på hvor mye den brukes, på grunn av ressursene alle private aktører bruker på å markedsføre sine tilsvarende greier.

Skrevet

Det finns mange slike elektroniske skjemar, de fleste av dem er ganske dårlige og fungerer rett og slett ikke som webapplikasjoner. De fleste er fulle av feil.

De beste elektroniske skjemane er dermot de som består av en kort personalia-del og med opplastning av CV og søknad og eventuelt andre filer.

Skrevet

Er også frustrert over alle disse elektroniske søknadsskjemaene. Selv ikke stat/fylkeskommune/kommuner greier å ha et samordnet opplegg, så hver gang jeg søker i en ny plass må jeg fylle ut et skjema.

Dessuten er det utrolig liten plass til personlig søknadsbrev, noe jeg ofte blir svært skuffet over siden det er her man har mulighet til å selge seg selv...

Skrevet

Det verste er at mange av dem er totalt ubrukelige; prøvde å fylle ut den på nav.no, men det var rullegardiner på alle valg. Selvsagt lå ikke min utdannelse eller jobberfaring inne som valg, og jeg måtte velge noe annet som lignet. Men det er jo ikke riktig å f.eks. kalle seg møbelsnekker hvis man egentlig er tømrer (satt litt på spissen)... I mange andre databaser kan man skrive inn en beskrivelse selv hvis det ikke finnes som valg, men det var ikke mulig hos nav.no

:sur:

Gjest kenneth
Skrevet (endret)

Jeg sendte mail til kontaktpersonen som stod oppgitt på den nevnte utlysning, og sa min mening om dustekonseptet:

Svar:

Du må søke på lik linje med alle andre dersom du er interessert i den/de utlyste stillingene. Jeg har dessverre ikke kapasitet til å legge inn CV er i systemet for de som ikke vil gjøre det selv.

Meg:

Så hvis CV'ene ikke ligger inne i systemet, så får dere ikke vurdert søknadene?

Jeg håper for deres del at dette rigide systemet ikke skremmer bort noen gode kandidater. For dette er det reneste pølsevev.

Svar:

Pølevev eller ikke pølsevev - vi har hittit fått inn 52 søknader og de aller fleste av dem er mer enn godt kvalifisert til stillingen samtidig som alle virker både høflig og sympatisk i sin fremstilling av seg selv.

Ha en fin dag og lykke til videre i jakten på jobb.

Mvh. Hege XXXX

Jeg skal gi deg høflig og sympatisk jeg, forp.... kontorsjef-nek...

Folk bytter jo jobber titt og ofte, så jeg antar arbeidsgiverne kan tillate seg å gjøre livet surt for oss, uten at det får noen konsekvenser. Dog går de glipp av noen søknader, det har jo denne tråden vist.

Jeg er ihvertfall ikke ferdig med denne saken. Noen skal karnøfles!

Endret av kenneth
Skrevet

Men Kenneth, jeg håper at du fortsatt ikke ønsker å søke på jobben...

Gjest kenneth
Skrevet
Men Kenneth, jeg håper at du fortsatt ikke ønsker å søke på jobben...

Selvsagt ikke. Å gå gjennom en sånn registreringsprosess er en "once in a lifetime experience". Jeg har allerede brukt opp kvoten min. (Og ja, jeg har nok forspilt mine sjanser med de syrlige mailene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...