Gjest Piper Skrevet 18. oktober 2006 #21 Skrevet 18. oktober 2006 Samboers sønn fikk ikke noe ekstra på sin 18 års dag. Vi hadde egentlig tenkt å trå til litt på denne dagen, hadde snakket om å hjelpe han med lappen, men gutten hadde ingen interresse for å jobbe selv i sommer for å selv bidra til lappen. Men lappen vil han veldig gjerne ha da. Vi har nesten ikke sett noe til gutten siden begynnelsen av sommeren, dette fordi at vi stiller krav til gutten, og det gjør ikke mor. Vi mente derfor at gutten selv er så lite intressert i å bidra til sitt eget beste, han tar heller ingen hensyn til andre, så derfor fikk han klare seg uten de helt store gavene til 18 års dagen. Når man blir 18 så er det på tide å begynne å tenke i voksne baner - spesiellt hvis man vil bli behandlet som en voksen - å da får man begynne å ta konsekvenser av sine handlinger og valg. Som "voksen" får man også oppleve og lære at man får hva man gir. ← Har dere alltid vært så perfekte, og aldri gjort ting dere ikke burde gjøre? Han får ikke en gave, fordi han ikke gjør som dere vil, hvor voksent er det egentlig? Når skal dere begynne å behandle han som en voksen da? For hadde dere behandlet han som en voksen, ville dere latt han bestemme selv hva han ville gjøre. Dere hadde gitt han en gave, så ble det opp til han å bruke eventuelle penger på det han ville. Man gir en gave fordi han har i bursdag, ikke fordi han eventuelt gjør som dere vil. Så kanskje dere har behov for å tenke litt over hva det vil si å være voksen, og tenke over hvordan det ville vært om foreldrene deres styrte presangene deres på samme måte.
Gjest Fruktfat Skrevet 18. oktober 2006 #23 Skrevet 18. oktober 2006 jeg fikk ikke noe spesielt til 18-års dagen min. husker ikke hva jeg fikk engang! nå blir jeg 25, har skjønt at det er stort blant mange, men jeg kommer nok ikke til å få noe ekstra da heller.
Gjest Grønn Frosk Skrevet 18. oktober 2006 #24 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg fikk lappen. Syns det var en kjempeflott gave
Gjest marthepia Skrevet 18. oktober 2006 #25 Skrevet 18. oktober 2006 Fikk ikke noe spesielt på 18 årsdagen min jeg. Men jeg må si at jeg hadde satt pris på å få noe ekstra spesielt den dagen. Barna mine vil nok få en ekstra oppmerksomhet på den dagen
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2006 #26 Skrevet 18. oktober 2006 Fikk ikke noe spesielt på 18 årsdagen min jeg. Men jeg må si at jeg hadde satt pris på å få noe ekstra spesielt den dagen. Barna mine vil nok få en ekstra oppmerksomhet på den dagen ← Jeg fikk en gullring av foreldrene mine, i tillegg fikk jeg et smykke etter bestemoren min. De ville at jeg skulle ha noe varig ifm. at jeg ble 18. Synes det er en veldig fin tankegang, spesielt å få noe som går i arv:)
Gjest Gjest_petra_* Skrevet 18. oktober 2006 #27 Skrevet 18. oktober 2006 kan ikke huske at jeg fikk noe spes jeg. men tar ikke det så tungt. er ikke glad i oppmerksomhet uansett. søskenbarnet mitt derimot fikk gevær og gullsmykke. pluss at alle kjøretimer og oppkjøring ble betalt, men det var ikke gave da...
Gjest LilSweetie Skrevet 18. oktober 2006 #28 Skrevet 18. oktober 2006 Jeg fikk ekstra fine smykke til 18-årsdagen min. Synes det var veldig fint
MAcy Skrevet 19. oktober 2006 #29 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg fikk lappen i gave da jeg ble 18 år. Dette var noe jeg ikke hadde hatt råd til eller kunne tatt meg råd til da jeg var 18 år. Så en veldig fin ting. Pappa har alltid sagt at jeg skal få den dersom jeg ikke røyte eller drakk. Det med drikkingen falt bort da jeg var 16-17 bare fordi han var redd jeg skulle bli som mamma, en rebel som sneik seg ut på kvelden.. men jeg hadde ikke noe drikke behov så han var virkelig fornøyd!!
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #30 Skrevet 19. oktober 2006 Har dere alltid vært så perfekte, og aldri gjort ting dere ikke burde gjøre? Han får ikke en gave, fordi han ikke gjør som dere vil, hvor voksent er det egentlig? Når skal dere begynne å behandle han som en voksen da? For hadde dere behandlet han som en voksen, ville dere latt han bestemme selv hva han ville gjøre. Dere hadde gitt han en gave, så ble det opp til han å bruke eventuelle penger på det han ville. Man gir en gave fordi han har i bursdag, ikke fordi han eventuelt gjør som dere vil. Så kanskje dere har behov for å tenke litt over hva det vil si å være voksen, og tenke over hvordan det ville vært om foreldrene deres styrte presangene deres på samme måte. ← Han fikk gave da, men vi slo ikke på stortromma. Han fikk tilsvarende gave som de alltid pleier å få. Nå jobber han å tjener sine egne penger. Han betaler ikke for seg hjemme eller bidrar økonomisk på noen måte. Han har mer penger å sløse bort enn det som godt er så hvorfor skal vi gi enda flere tusener som bare blir sløst bort Å ja, han bestemmer selv hva han vil gjøre. Han har selv valgt å slutte på skolen for å jobbe. Det er et valg han må stå for, på godt og vondt. Er det så ille da at de unge må ta konsekvenser av sine handlinger og valg? Å hvis de ikke skal begynne å ta konsekvensen når de er myndige, når er det da på tide å lære de at ting kan få følger, når de er 25 år og har fått gjøre akkurat som de vil og når alt har blitt plassert forsiktig med silkehansker i de sarte hendene deres???
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #31 Skrevet 19. oktober 2006 Hvis 18-åringen skal begynne å tenke i "voksne baner" så må han vel få lov til også å ta valg dere synes er ukloke uten at dere derved skal straffe ham som en liten unge, dette er jo som å holde tilbake lørdagsgodt. Ingen god metode for å oppnå tillit. Dere skal være forsiktig med å skyve gutten fra dere på denne måten. Dere kunne i stedet for å ikke gi ham noe spesielt, sette inn penger på en konto og si at han skal få dem når han føler for å begynne å ta kjøretimer og mener han kan bidra med resten selv. Eller enda bedre: Gi penger til 18-åringen og la ham få disponere pengene selv, som den myndige person han faktisk er. ← Vi straffer han ikke som en unge, men viser han at han må ta konsekvensene av sine valg. Han er 18 år og myndig, han har valgt å avslutte sin skolegang for å jobbe. Han har altså tatt voksne valg og må selv stå for de. Å gi enda mer penger som han kan sløse bort gjør ikke vi. Han klarer ikke å spare av det han tjener nå selv om alt han tjener går til eget forbruk og han ikke betaler for seg hjemme. Han vil heller ikke klare å spare penger han får av oss for å bruke til sertifikat. Rart hvordan enkelte her reagerer når vi behandler gutten som en voksen, for så å mene at vi skal behandle han som en voksen når det gjelde pengesaker
Gjest Piper Skrevet 19. oktober 2006 #32 Skrevet 19. oktober 2006 Han fikk gave da, men vi slo ikke på stortromma. Han fikk tilsvarende gave som de alltid pleier å få. Nå jobber han å tjener sine egne penger. Han betaler ikke for seg hjemme eller bidrar økonomisk på noen måte. Han har mer penger å sløse bort enn det som godt er så hvorfor skal vi gi enda flere tusener som bare blir sløst bort Å ja, han bestemmer selv hva han vil gjøre. Han har selv valgt å slutte på skolen for å jobbe. Det er et valg han må stå for, på godt og vondt. Er det så ille da at de unge må ta konsekvenser av sine handlinger og valg? Å hvis de ikke skal begynne å ta konsekvensen når de er myndige, når er det da på tide å lære de at ting kan få følger, når de er 25 år og har fått gjøre akkurat som de vil og når alt har blitt plassert forsiktig med silkehansker i de sarte hendene deres??? ← Har dere ikke lært han å ta konsekvenser før han fyller 18, ville ikke jeg giddet å prøve meg på det da heller. Hva han gjør med pengene sine er da virkelig ikke din sak, for han jobber jo og tjener de selv. Eller skal du bestemme hva han skal bruke sine penger på, fordi han bare er 18 år? Hvilken avtale han har med bostedsforeldre er da virkelig ikke din sak, og han er nok ikek den første ei heller den siste som ikke må betale noe hjemme. Vær glad for at han jobber, og prøv å se det positivet i det i stedet for å bare dra frem det negativet. Er du kanskje missunnelig på at han kan bruke mer penger enn deg selv, for det høres faktisk slik ut. Og med den holdningen du har til han, forstår jeg godt at han holder seg vekke fra deg. Bare så synd at faren miste kontakt også, men det ser du kanskje ikke. Hjelpe meg, la gutten få bruke sine egne penger på hva han vil, uten at du skal legge deg bort i det. Lurer på hvordan du ville likt det, om dine foreldre besteme hva du fikk bruke pengene dine på. Min mening er når man har blitt så gammel at man jobber og tjener sine egne penger, så bestemmer man også helt og holdent over de pengene. Har de bokostnader så betaler de det, men alt overskuddet kan de faktisk bruke på det de vil. På samme måte som du kan bruke ditt overskudd på hva du vil.
Gjest Piper Skrevet 19. oktober 2006 #33 Skrevet 19. oktober 2006 Rart hvordan enkelte her reagerer når vi behandler gutten som en voksen, for så å mene at vi skal behandle han som en voksen når det gjelde pengesaker ← Det er jo akkurat det dere ikek gjør, behandler han som en voksen. Hadde dere behandlet han som en voksen,v ille dere ikek brydd dere om hva han brukte pengene sine på, på lik linje som mine foreldre ikke bryr seg om hva vi kjøper her i huset. Du tror du behandler han som en voksen, men i stedet straffer dere han fordi han ikke lever opp til deres forventinger.
Gjest Tweek Skrevet 20. oktober 2006 #34 Skrevet 20. oktober 2006 Man blir ikke voksen på dagen når man fyller 18. Så hvis dere ikke har lært han å ta konsekvenser eller andre nyttige ting man kan få bruk for som voksen ville jeg ikke gått for mye inn på det nå uansett som piper sier. Da er det faktisk for sent, og han gjør ting på sin måte. Mange blir voksen før 18 og noen etter. Man lærer etterhvert. Når jeg ble 18 var jo ikke jeg voksen heller. Jeg har alltid blitt behandlet som barn selv om jeg ikke vil det, men jeg flyttet ut ikke lenge etter og nå klarer jeg meg kjempefint. Jeg syntes ikke dere skal mase så mye om pengeforbruket hans. Han vet nok selv det med sparing, men siden han har jobb nå så har han sikkert bare behov for å i en periode bruke de bort på seg selv. Ser ikke noe galt i det så lenge han bor hjemme
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #35 Skrevet 20. oktober 2006 jeg var i utlandet når jeg ble atten.... men de betalte for hele reisen og lommepenger....og når jeg kom hjem som nittenåring så betalte de jammen for lappen også! (for å være ærlig så har de da jammen gitt meg utrolig mye!!!). jeg husker at når jeg var ferdig på høyskolen så fikk jeg eksamensgave (litt off the topic, men alikevel); en stor flott sølje. det syntes jeg var veldig flott gjort. nå skal det sies at jeg alltid har jobbet i alle ferier siden jeg var 16, og jeg hadde helgestilling mens jeg var student, så jeg har da virkelig ikke bare belaget meg på foreldrene selv om det kunne høres slik ut her...haha.
Gjest Tweek Skrevet 20. oktober 2006 #36 Skrevet 20. oktober 2006 Sykt bortskjemt! Jeg vil å det. Men nå har jeg aldri jobbet noe særlig, prøve å få jobb men ingen ville ha meg Hadde jeg hatt jobb, ville jeg værtfall ikke fått noe fra foreldrene mine.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #37 Skrevet 20. oktober 2006 ja det hørtes virkelig ut som om jeg var sykt bortskjemt, jeg så det selv når jeg begynte å skrive. derfor måtte jeg føre på at jeg også hadde jobbet siden jeg ble gammel nok haha! vel, det er vel ikke til å stikke under en stol at de har betalt mye for meg, men jeg må si at jeg også er evig takknemlig for det. kanskje er det fordi jeg aldri har spurt om penger selv??? vet ikke jeg...
Gjest Tweek Skrevet 20. oktober 2006 #38 Skrevet 20. oktober 2006 Eller bare de liker å bruke masse penger på deg, fordi de har masse penger Uansett så har du vært heldig. Hos meg har jeg ikke noen å øvelseskjøre med, og værtfall ikke penger til lappen
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #39 Skrevet 20. oktober 2006 masse penger hadde de iallefall ikke da jeg bodde hjemme...mulig de har det nå da det er bare dem to. vel, jeg tror at grunnen til at jeg fikk såpass mye var at vi levde billig (ikke fattigslig) i det daglige, og at derfor var det lettere å gi oss ungene en slump når det gjaldt store ting i livet. tror jeg.
Gjest Tweek Skrevet 20. oktober 2006 #40 Skrevet 20. oktober 2006 Det er jo kjempe greit å få uansett Hjelper virkelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå