miow Skrevet 17. oktober 2006 #1 Skrevet 17. oktober 2006 Hvor mye ville dere som foreldre gitt i gave når barnet (tja.. avkommet ) blir 18 år? Er det vanlig å virkelig trå til med noe på denne dagen?..
Gjest squeeky Skrevet 17. oktober 2006 #2 Skrevet 17. oktober 2006 Det er jo en stor dag da...myndig og greier Ville nok gitt et par tusenlapper jeg...om dere ikke skal betale lappen eller noe da....
Gjest gjesta Skrevet 17. oktober 2006 #3 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg fikk ikke noe dyrere/mer spesiell gave enn til andre bursdager. Var fornøyd jeg
Gjest joje Skrevet 17. oktober 2006 #5 Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Jeg fikk lappen i 18- års gave, i tillegg fikk jeg en USB- penn med 512MB. Når man er blitt "så" gammel tror jeg det er like morsomt å få noe man virkelig har bruk for, og ikke bare få penger rett i hånda som bruker på klær eller noe annet som ikke er så viktig. Når jeg selv får barn en gang i tiden, vil jeg åpne en BSU- konto hvor jeg jevnlig setter inn penger. Den dagen barnet er 18 år, vil det stå en betydelig sum på kontoen og det er jo en fin og nyttig gave synes jeg. Ved siden av ville jeg kanskje gitt et smykke, en tøff klokke eller noe annet som barnet kan ha som et minne fra myndighetsdagen. Endret 17. oktober 2006 av joje
Gjest gjesta Skrevet 17. oktober 2006 #6 Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Når jeg selv får barn en gang i tiden, vil jeg åpne en BSU- konto hvor jeg jevnlig setter inn penger.← Det er jo snilt, men da får jo ikke barnet dratt nytte av skattefordelene? Er det ikke lurere å opprette en vanlig konto, evnt fond? Endret 17. oktober 2006 av Tocogo
Gjest joje Skrevet 17. oktober 2006 #7 Skrevet 17. oktober 2006 Det er jo snilt, men da får jo ikke barnet dratt nytte av skattefordelene? Er det ikke lurere å opprette en vanlig konto? ← hm... Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Det som gjorde at jeg tenkte BSU, er at det er penger som bare kan bli brukt til et spesielt formål. Men går det ann å opprette en vanlig konto på samme måte? Altså at de pengene som står der KUN kan brukes på boligkjøp (som i dette tilfellet)? Jeg vil nemlig ikke sette av masse penger som barnet kan bruke fritt vilt fra den dagen h*n er myndig.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #8 Skrevet 17. oktober 2006 Fikk ingenting spesielt til 18-årsdagen. Det betyr jo ikke så mye å bli myndig heller, så lenge man bor hjemme og fortstat går på vdg.
miow Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 17. oktober 2006 Nå tenkte sikkert alle at jeg er mamma som skal kjøpe gave, men jeg blir 18 sjøl og aner ikke hva jeg ønsker meg Jeg forventer ikke noe stort egentlig. Kamera skal jeg kjøpe meg selv, og lappen er jeg lovt av besteforeldre senere, har jo ikke begynt med kjøretimer en gang. Kunne trengt ei jakke, tho.. Litt kjedelig da, burde jeg sett på dette som en stoor dag? Gjør ikke det altså. Vil ikke bli voksen, jeg :/
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #10 Skrevet 17. oktober 2006 Samboers sønn fikk ikke noe ekstra på sin 18 års dag. Vi hadde egentlig tenkt å trå til litt på denne dagen, hadde snakket om å hjelpe han med lappen, men gutten hadde ingen interresse for å jobbe selv i sommer for å selv bidra til lappen. Men lappen vil han veldig gjerne ha da. Vi har nesten ikke sett noe til gutten siden begynnelsen av sommeren, dette fordi at vi stiller krav til gutten, og det gjør ikke mor. Vi mente derfor at gutten selv er så lite intressert i å bidra til sitt eget beste, han tar heller ingen hensyn til andre, så derfor fikk han klare seg uten de helt store gavene til 18 års dagen. Når man blir 18 så er det på tide å begynne å tenke i voksne baner - spesiellt hvis man vil bli behandlet som en voksen - å da får man begynne å ta konsekvenser av sine handlinger og valg. Som "voksen" får man også oppleve og lære at man får hva man gir.
Gjest Gjesta Skrevet 17. oktober 2006 #11 Skrevet 17. oktober 2006 hm... Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Det som gjorde at jeg tenkte BSU, er at det er penger som bare kan bli brukt til et spesielt formål. Men går det ann å opprette en vanlig konto på samme måte? Altså at de pengene som står der KUN kan brukes på boligkjøp (som i dette tilfellet)? Jeg vil nemlig ikke sette av masse penger som barnet kan bruke fritt vilt fra den dagen h*n er myndig. ← Du kan fint åpne en BSU konto for det. Det har jeg tenkt til.
Gjest Tweek Skrevet 17. oktober 2006 #12 Skrevet 17. oktober 2006 Når jeg ble 18 i vinter fikk jeg en morsom kreativ gave mamma hadde dumme seg med hos veninna. Det var altså en tom halvannenliter brusflaske med dette inni: makaroni, allergitabletter, et par røyk, tamponger, penger (tror det var en 4000-5000 kr.) Jeg syntes det var vittig, og jeg lo som faen. 2 uker senere spanderte mamma og kjæresten en by tur på meg og vennene mine. Jeg har aldri vært bortskjemt når det gjelder gaver egentlig (utenom når jeg var liten, men det tror jeg er hele familien skyld i)
Gjest Gjest_synne_* Skrevet 17. oktober 2006 #13 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg bla 18 for ikke så lenge siden og av mamma og pappa fikk jeg lappen, nytt stevne skap + litt annet hesteutstyr jeg trengte + perleøredobber. De aller fleste jeg kjente fikk ekstra dyr gave til 18 års dagen. En kompis fikk bil, mens besteveninnne min fikk silikonpupper
Gjest Tweek Skrevet 17. oktober 2006 #14 Skrevet 17. oktober 2006 Ga foreldrene silikon til 18-årsdagen? Min venninne fikk 18 000 siden hun ble 18 Men det var 1000 kr. i mnd siden hun hadde flyttet ut, og hun forrsatt å få de 1000 kr. i mnd etter det å så...
Gjest Yzma Skrevet 17. oktober 2006 #15 Skrevet 17. oktober 2006 oi..fikk/ga/gir dere så mye til 18års dagen? Jeg fikk ikke så mye mer enn det jeg pleier..skal ikke klage:P men ble litt
Gjest gjesta Skrevet 18. oktober 2006 #16 Skrevet 18. oktober 2006 hm... Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Det som gjorde at jeg tenkte BSU, er at det er penger som bare kan bli brukt til et spesielt formål. Men går det ann å opprette en vanlig konto på samme måte? Altså at de pengene som står der KUN kan brukes på boligkjøp (som i dette tilfellet)? Jeg vil nemlig ikke sette av masse penger som barnet kan bruke fritt vilt fra den dagen h*n er myndig. ← Du kan fint åpne en BSU konto for det. Det har jeg tenkt til. ← Ja, man kan åpne BSU, men da får jo ikke barnet selv skattefordelene som kommer med en slik konto når h*n begynner å jobbe. Det er jo det som er hele greia med BSU.. Skattefordelen er kjekk å ha, og da er det litt kjedelig at mor di har fylt opp kontoen før du begynte å betale skatt.. Så la barna deres ha hele beløpet som kan spares på BSU inntakt når de begynner å tjene egne penger og skatte selv.. Det er først da det blir en fordel. Jeg tror det skal gå an å åpne en konto, og avtale at foreldrene må samtykke på alle uttak fra den kontoen, også etter fylte 18. En kamerat arvet mye penger når han var 18, og da ordnet han og faren det slik i banken, slik at han skulle ha til å kjøpe hus.. For det er fristende å ta ut litt og litt og litt når man trenger det, siden det er så mye innpå fra før.. Jeg fikk en 1000 lapp til 18-årsdagen min jeg, og så ble de med meg til Oslo for å hente bilen jeg kjøpte Lappen og bilen kjøpte jeg selv. Alle de jeg kjenner som hadde avtale om at hvis de ikke røykte skulle de få bil, røyker.. Kjipt å måtte gjemme seg for mora di når du er 25 år og røyker..
Gjest Gjest_Marthe_* Skrevet 18. oktober 2006 #17 Skrevet 18. oktober 2006 Alle de jeg kjenner som hadde avtale om at hvis de ikke røykte skulle de få bil, røyker.. Kjipt å måtte gjemme seg for mora di når du er 25 år og røyker.. ← Nettopp - og det er ikke få Det er mange lettlurte foreldre rundt omkring, Jeg kjenner flere som har fått lappen av foreldrene fordi de "liksom ikke røyker" ... Nei, sånn en deal sparer jeg ungene mine for - det er faktisk noe av det dummeste jeg hører om.
Lipstick Skrevet 18. oktober 2006 #18 Skrevet 18. oktober 2006 Lappen, lappen, lappen!!! Betal i hvertfall for en del kjøretimer sånn at de kommer i gang
Gjest Piper Skrevet 18. oktober 2006 #19 Skrevet 18. oktober 2006 Eldste fikk 5000, og de andre kommer til å få tilsvarende
Gjest Bugg Skrevet 18. oktober 2006 #20 Skrevet 18. oktober 2006 Samboers sønn fikk ikke noe ekstra på sin 18 års dag. Vi hadde egentlig tenkt å trå til litt på denne dagen, hadde snakket om å hjelpe han med lappen, men gutten hadde ingen interresse for å jobbe selv i sommer for å selv bidra til lappen. Men lappen vil han veldig gjerne ha da. Vi har nesten ikke sett noe til gutten siden begynnelsen av sommeren, dette fordi at vi stiller krav til gutten, og det gjør ikke mor. Vi mente derfor at gutten selv er så lite intressert i å bidra til sitt eget beste, han tar heller ingen hensyn til andre, så derfor fikk han klare seg uten de helt store gavene til 18 års dagen. Når man blir 18 så er det på tide å begynne å tenke i voksne baner - spesiellt hvis man vil bli behandlet som en voksen - å da får man begynne å ta konsekvenser av sine handlinger og valg. Som "voksen" får man også oppleve og lære at man får hva man gir. ← Hvis 18-åringen skal begynne å tenke i "voksne baner" så må han vel få lov til også å ta valg dere synes er ukloke uten at dere derved skal straffe ham som en liten unge, dette er jo som å holde tilbake lørdagsgodt. Ingen god metode for å oppnå tillit. Dere skal være forsiktig med å skyve gutten fra dere på denne måten. Dere kunne i stedet for å ikke gi ham noe spesielt, sette inn penger på en konto og si at han skal få dem når han føler for å begynne å ta kjøretimer og mener han kan bidra med resten selv. Eller enda bedre: Gi penger til 18-åringen og la ham få disponere pengene selv, som den myndige person han faktisk er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå