Gå til innhold

Appelsiner med nellikspiker

Sam

Anbefalte innlegg

Er det noen som har ideer til hvordan jeg kan henge opp appelsiner med nellikspiker uten at de råtner så fort. Har prøvd flere ganger, og erfaringen er at det i hullene der nellikspikerne sitter blir muggent veldig fort. Det er jo helt forståelig, men noen som har ideer til hvordan man kan få det til uten at det blir sånn? Jeg vurderer å kun henge appelsinen i rød sløyfe i vinduet, uten nellikspikerne i, eventult trikse til noe med lim, men lurer på at det ikke blir noe bra. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min råtner ikke hvis jeg ikke har i så mange nellikspiker.

Mannen fylte en klemtetin en gang, den råtnet på en dag :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine råtnet i fjor, så jeg byttet dem ut en gang.

Har problemer med at det er for tett hjemme. Skal prøve færre spiker i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre alt for tørr inneluft. Men hos meg tørker appelsinen sakte ut, med mange spiker i!

At klementiner råtner er ikke så rart, de har for tynt skall.

Hva med å prøve å henge opp nellikappelsinene i vindu som har varmeovn under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har noe med lufta å gjøre, hmm.. Jeg synes de passer best i stuevinduene, så ville gjerne hatt dem der, og det er ingen panelovn under. Har bare en oljeovn og peis, det er alt. Kanskje det bare er sånn at de råtner hos meg. De ble grønne av mugg så jeg var nødt å kaste dem. Blir jo så deilig duft av appelsin og nellik, men kan jo alltids henge opp bare appelsin m sløyfe og finne på noe annet lurt med nellikene. Eller bruke korte nellikspiker. Må vel bare prøve meg frem kanskje. Takk for erfaringer folkens:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine blir også mugne :tristbla: så i år skal jeg prøve å putte nellikspikrene i en isoporkule (tett i tett), og se om det har samme effekt ang lukt. Er jeg heldig kan jeg bruke den neste år også.

:nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir også mugne  :tristbla:  så i år skal jeg prøve å putte nellikspikrene i en isoporkule (tett i tett), og se om det har samme effekt ang lukt. Er jeg heldig kan jeg bruke den neste år også.

:nisse:

Det tenkte jeg også på, men tenkte å prøve å lage en kunstig appelsin av det på et eller annet vis. Så kan det se ut som det er appelsin :P

Er vel en kombinasjon av luft, tykkelse på skall og varme og sånt som gjør at noen av oss får det til og andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jo helst lukte både appelsin og nellik, så det er ikke så enkelt det her ;)

Gul isoporkule med nellik og appelsin ved siden av?

Håper noen finner på noe lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Nå har jeg testet ut nellikspiker i isoporkule, og det ble kjempefint. (Lukter riktignok ikke appelsin da... ).

Jeg la rødt silkebånd rundt kula først slik at de krysser hverandre (to bånd), på den måten fikk jeg oppheng også (festet bare med litt lim og en knappenål). Så var det bare å trøkke inn to!!! pakker med nellikspiker -brukte en spiker først til å lage hull (for å spare fingertuppene). Jeg satte nellikspikeren tett i tett slik at kula nesten ikke vises -jeg malte min brun først, men tror det ville vært enda finere om den hadde vært rød eller orange.

Appelsinlukta håper jeg å få frem ved å legge noen skiver oppå peisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å få appelsinlukta i tillegg -hva med å tørke appelsinskall og putte nellik i samme skåla? Gir da sikkert samme "lukte-effekt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...