Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #1 Del Skrevet 17. oktober 2006 Skal ha familien på kaffe på søndag i anledning bursdagen min. Problemet er at jeg er på slankeren og prøver febrilsk å holde meg unna alt som heter søtt... Bursdag eller ikke her må jeg kjøre hard disiplin. Er det ikke litt teit å servere kake og ikke spise noe selv? Hva gjør jeg??? Alle tips tas i mot med takk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #2 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hva med å bruke en tynn bunn, kanskje lage en paibunn med kesam (sjekk Tines oppskrifter), fylle den med masse bær og frukt og servere den med vaniljekesam eller vaniljejoghurt? Ikke så søtt, men veldig godt, og nok kake. Eller lag grove vafleruten sukker, server syltetøy til og kanskje krem til de andre, og spis dem selv med kaloriredusert syltetøy eller bær/frukt. Godt og sunt! Ellers kan du jo eventuelt unne deg et stykke på fødselsdagen din av yndlingskaka di. Det er det daglige kostholdet som er viktig, og et kakestykke i året ødelegger ikke dietten din. Ha en fin fødselsdag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 17. oktober 2006 #3 Del Skrevet 17. oktober 2006 Inne på http://www.greteroede.no er det mange fine oppskrifter, også på sunnere kaker. Og ja, jeg syns det blir for dumt om du ikke rører noe. Ta et lite stykke, bruk lang tid på det. Ingen legger merke til hvor mye du spiser, men de legger merke til at du ikke spiser. Ellers kan du jo servere fruktsalat med lett-is (Sans-isen fra Diplom-is er meget kalorifattig og god!) i stedenfor kake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #4 Del Skrevet 17. oktober 2006 Eller bær med kesam vannillje. Eller du kan servere kaker og grønnsaker med dipp. så holder du deg til grønnsakene. Eller lage boller av speltmel eller grove vaffler, eller rett og slett servere de mat i stedet for kaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaya83 Skrevet 17. oktober 2006 #5 Del Skrevet 17. oktober 2006 Lag en vanlig kake eller boller eller noe slikt til dem andre, og så kan du skjære opp masse frukt og lage et fint fruktfat.. Jeg spiser hvertfall bare frukt hvis det serveres, og det er alltid tomt på fruktfatene når jeg er i selskap.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #6 Del Skrevet 17. oktober 2006 Skal du servere mat så er det jo mange muligheter for å lage noe magert og godt. Og da vil jo fokuset ligge på maten og ikke på alle kakene som er obligatorisk i bursdagslag. Jeg er lite glad i kaker så jeg serverer alltid mat og når det da kommer til dessert serverer jeg ofte fruktsalat med vaniljekesam til meg og is til andre. Jeg føler alltid et press på at man må ha bløtekake i bursdager og det synes jeg er noe stort tull siden jeg ikke selv er glad i det. Det er jo jeg som har bursdag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kitekatt Skrevet 18. oktober 2006 #7 Del Skrevet 18. oktober 2006 Du kan lage en ostekake med endel kesam/ filadelfia light i fyllet også bruker du lettgele fra heistad på toppen. kjempegodt, og ikke så ille kaloribombe. Lag en veeeldig tynn bunn, så går det bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 19. oktober 2006 #8 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg tror jeg ville lagt en kake, i tillegg til en god fruktsalat. Så kan du holde deg kun til fruktsalaten. Jeg er ikke så inni slanking, men er det så ille å spise et kakestykke én dag, hvis du er sunn alle andre dager? Spesielt hvis du lager en litt mager kake? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 19. oktober 2006 #9 Del Skrevet 19. oktober 2006 Fruktsalat (kun oppkuttet frukt uten lake) servert med vaniljekesam, lettyoghurt eller lettis (dreamisen er ganske ok). Fordi om du har invitert til kaffe så trenger du vel ikke bare servere søtt? Hva med å lage smørbrød med grovt brød og sunt pålegg, evnt. blande grovt og lyst brød, eventuelt lage en pai eller quiche med grov bunn. Det viktigste her er å huske på at det er du som kontrollerer råvarene og at du kan lage akkurat det du vil. Ikke la gjestene sette premissene for hva du serverer. (Det er ihvertfall noe jeg synes det er fort gjort å glemme). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BergensAnd Skrevet 20. oktober 2006 #10 Del Skrevet 20. oktober 2006 Ideene om sunnere alternativ er bra, ikke bare for deg men for alle gjestene dine også Men ellers er det lurt å tenke, mener jeg, at året består av noen festdager, la oss si 10-15 stykker av 365 dager. Det gir oss slankemuligheter 350 dager ellers. Og hvis man regner litt på det ser man at det er bedre å være litt varsom med maten 350 dager i året og tillate seg 15 dager med skikkelig god mat. Ha et hyggelig selskap, og fortell oss hordan det gikk da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 23. oktober 2006 #11 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hei igjen, TS her: I går lagde jeg en helsikkes kaloribombe av en daim kake. Lagde den i langpanne og kuttet den opp med litt forskjellige størrelser på bitene. Derav kunne jeg kose meg med et bittelite stykke uten at noen la merke til det. I tillegg lagde jeg en stor skål med fruktsalat. Det falt skikkelig i smak hos alle så jeg satt for det meste og momset på den. Det var et kjempe bra tips!! For ta noen ekstra situps i kveld, men føler jeg slapp greit unna samtidig som jeg koste meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå